מתנערים מעישון

(0)
לדרג

סקר: סיגריה דולקת בטלוויזיה מכעיסה כרבע מהציבור בישראל. 93% מהלא מעשנים מעוניינים שבני הזוג שלהם ייגמלו מעישון

מאת: מערכת zap doctors

סיגריה דולקת בידו של שחקן או זמר המופיע בטלוויזיה או בתמונה בעיתון, מכעיסה כרבע מהציבור בישראל, כך קובע סקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן שנערך לרגל יום ללא עישון 2006 שחל בשבוע שעבר. הסקר של חברת Market Watch התבצע באמצעות משאל טלפוני ממוחשב, באמצע חודש מאי 2006 והשתתפו בו 500 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה דוברת העברית בישראל. עוד עולה מהסקר כי, רוב הציבור מסכים שיש לעלות את מחיר הסיגריות כחלק מהמלחמה בעישון, וכן מאמין כי הצבת מאפרה על השולחן במקומות ציבוריים מהווה אישור בלתי כתוב להדליק סיגריה.

על פי ממצאי הסקר, קיימים הבדלים משמעותיים, בין עמדתם של המעשנים בישראל לבין הלא מעשנים, וכן מסתמן שוני בין דעתן של הנשים לעומת דעתם של הגברים ואף בין צעירים למבוגרים בנושאים בו עסק הסקר. כך למשל, 32% מהלא מעשנים מתרגזים, כאשר הם צופים או קוראים ורואים סיגריה דולקת, לעומת רק 7% מהמעשנים שמתרגזים. נשים מתרגזות כמעט פי שניים יותר מאשר גברים וכן לכ-15% מהצעירים בגילאי 18-24 מתחשק להדליק סיגריה. 60% מהלא מעשנים מסכימים לעלות את מחיר הסיגריות כחלק מהמלחמה בעישון, לעומת רק 18% מקרב המעשנים. נשים מסכימות יותר להעלאת המחיר לעומת הגברים. כמחצית מהמעשנים מעוניינים להיגמל וכ-60% מהם רוצים שבני הזוג שלהם יגמלו מעישון. 93% מהלא מעשנים מעוניינים שבני הזוג שלהם ייגמלו מעישון.

תמנון רב זרועות

כמעט כולם, בין אם הם מעשנים ובין אם לא, יודעים שהעישון גורם לסרטן הריאות. אולם, מחקרים מדעיים רבים שנאספו באגודה למלחמה בסרטן ונעשו בעשורים האחרונים הוכיחו כי העישון גורם למחלות רבות נוספות הקשורות למערכת הנשימה והלב הנגרמות לאחר שנות עישון רבות. כמו כן בשנים האחרונות מתבצעים גם מחקרים נוספים המחזקים את ההשערה כי העישון קשור לעוד מגוון רחב מאוד של מחלות ונזקים בריאותיים הנגרמים גם בטווח הקצר. כך למשל, סרטן שלפוחית השתן הנפוץ בקרב אנשים שהחלו לעשן בגיל צעיר, סרטן צוואר הרחם בקרב נשים צעירות, סרטן הושט, סרטן הגרון, סרטן הכליה, סרטן הלוע, סרטן הדם (לוקמיה), סרטן מערות האף הנפוץ בקרב מעשני סיגרים, סרטן הריאות, סרטן חלל הפה, סרטן הלבלב וסרטן הקיבה ועוד.

העישון גורם לעוד מחלות שאינן קשורות לסרטן. מפרצת של אבי העורקים הבטני, הסתיידות עורקים, מחלת כלי דם במח, מחלת לב כלילית, מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD), אסטמה, נפחת הריאות (אמפיזמה), דלקת ריאות, מחלה כרונית של המעי (קרוהן), מחלה בבלוטת התריס, ירוד (קטרקט), ניוון רשתית, שברי צוואר הירך, צפיפות עצם נמוכה, אולקוס וסכרת.

גם איכות חייהם של המעשנים נפגעת, חלקם סובלים ועשויים לסבול מנסיגת חניכיים, איבוד שיניים, שינויי צבע השיניים, ריקבון השיניים (עששת), בעיות שינה, אימפוטנציה, הזדקנות מוקדמת של עור הפנים, התמכרות (לניקוטין) וכושרם הגופני מתדרדר; בעיות פריון בקרב נשים וגברים ואיכות זרע ירודה, ובעיות בעת ההיריון, כמו השפעות על מערכת הנשימה בעובר, מות עובר ולידת ולד מת, משקל לידה נמוך, סיבוכי הריון, מומים גנטיים, מומים מולדים.

בואו לדבר על זה בפורום גמילה מעישון ובפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום