אולי את בהריון?

(8)
לדרג

רוב הנשים מבחינות בסימן הראשון להריון תוך שבועיים לאחר ההתעברות, כי דימום הווסת אינו מופיע, אך יש סימנים גופניים ונפשיים נוספים. מהם סימנים אלה? איך מתמודדים איתם? מה כולל הביקור הראשון בהריון אצל הגינקולוג, ומה עלייך לשנות באורח החיים מהרגע שבו גילית שאת נושאת ברחמך עובר? שניים שהם אחד

מאת: מערכת zap doctors


בחילות, צרבות, עייפות ותשישות, איחור בקבלת הווסת וסימנים נוספים יכולים להעיד על הריון, אך לא בהכרח, כיוון שסימפטומים אלו יכולים לנבוע גם מגורמים אחרים. הדרך היחידה לאשר הריון נעשית באמצעות בדיקה ביתית או בדיקת דם במעבדה, המודדת את רמות הורמון ההריון HCG - שמופיע רק כאשר האישה הרה. חשוב לדעת שהבדיקה אינה מזהה את מיקום ההריון, וגם בהריון חוץ רחמי או כאשר מתרחשת הפלה - תוצאות הבדיקה יהיו חיוביות.

הסימנים להריון. צילום: שאטרסטוק

קיימים כמה סימנים שיכולים לרמז על הריון:
איחור בקבלת הווסת - אחד הסימנים הראשונים המעידים על הריון, אך לא בהכרח. איחור בקבלת הווסת עלול להיגרם ממתחים ומלחצים נפשיים של האישה. אם דימום הווסת מתאחר בשבועיים - ניתן להניח שאת בהריון, ועלייך לבדוק זאת בבדיקה ביתית או בבדיקת מעבדה.

ישנן נשים שמוסיפות לדמם מעט בסביבות תאריך הווסת הצפוי, אף על פי שהתעברו. אם דימום זה מועט - סביר להניח שהוא לא יפגע בהריון. אולם, דימום מתמשך מעיד על הפלה מאיימת, ויש להיבדק על ידי רופא נשים.

בחילות והקאות - כשליש מהנשים ההרות חשות בחילות כתוצאה מההריון ואף מקיאות לסירוגין או ברציפות. אצל נשים רבות מופיעות הבחילות בבוקר, אך הן יכולות להופיע במהלך כל היום. בחלק גדול מהמקרים הבחילות נעלמות לאחר החודש השלישי-רביעי, ואצל חלק מהנשים הן נמשכות עד הלידה.

נראה כי לא ידועה הסיבה לבחילות. נראה כי הסיבה קשורה לשינוי במאזן ההורמונים בגוף בעקבות ההריון. הבחילות יכולות להתעצם גם כתוצאה מרעב, מעייפות, מנטילת ויטמינים להריון, מריחות מסוימים ומלחצים נפשיים.

הדרכים להקל על בחילות הבוקר

יש דרכים רבות להקל על בחילות הבוקר בהריון, וכל אחת צריכה למצוא מה עוזר לה:

אכילת צנימים, מקלות מלוחים, בייגלה, קרקרים או פופקורן תוך כדי קימה מהמיטה (אפשר להניח בלילה ליד המיטה).

אכילת ארוחות קטנות במשך היום, ולא שלוש ארוחות גדולות, על מנת שהקיבה לא תהיה ריקה.

הקפדה על תפריט עשיר בוויטמינים מקבוצת B.

קימה איטית ורגועה מן המיטה מקילה על סחרחורת הגורמת לבחילה במקרים מסוימים.

צרבת - בתחילת ההריון הפרשת ההורמונים משפיעה על תפקוד הוושט והקיבה, ועלולה לגרום לצרבת. אפשר להקל על הצרבת על ידי הסתפקות בארוחות קטנות, הימנעות משכיבה לאחר הארוחה, שכיבה בתנוחת שיפוע, כך שהראש מוגבה מעט.

באופן עקרוני כל אחת צריכה למצוא את המאכלים שמתאימים לה ולא גורמים לה לצרבת. לא רצוי לשתות חלב, להרבות באכילת פחמימות, מזון מבושל או אפוי, ירקות ופירות לא חומציים. יש להימנע מאכילת מאכלים מטוגנים, מאכלים חריפים, מאכלים בעלי אחוז שומן גבוה, וכן משתיית משקאות המכילים קפאין.

תחושת עייפות וצורך לישון - לאורך כל ההריון קצב מחזור הדם משתנה. מערכת העורקים והוורידים מתרחבת, ומתאימה את עצמה למצב החדש. עלייה בכמות ההורמון פרוגסטרון גורמת לרצון לישון.

תכיפות במתן שתן - בשליש הראשון של ההריון הצורך התכוף במתן שתן נובע משינויים הורמונליים. בשלבים מאוחרים יותר של ההריון תכיפות במתן שתן מושפעת גם מהלחץ של הרחם על שלפוחית השתן.

סימנים נוספים להריון: תחושת דחייה מריחות מסוימים או ממאכלים מסוימים, חוסר תיאבון או צורך כפייתי לאכול, בעיקר מאכלים מסוימים (מלפפון חמוץ בשוקולד...), גודש בחזה, תחושה שהפה מלא רוק, תחושת לחץ בשיפולי הבטן.

דחושת דחייה מריחות או מאכלים מסויימים. צילום: שאטרסטוק

מהלך הביקור אצל הרופא

במהלך הבדיקה הראשונה יירשמו הפרטים האישיים כגון גיל, שנות נישואין, קרבה בין בני הזוג (כיוון שקרבה משפחתית מדרגה ראשונה עלולה להעלות את הסיכון למומים), פרופיל מיילדותי, מספר ההריונות בעבר וכיצד הסתיימו (ריבוי הפלות מלאכותיות יכול להוביל לאי ספיקת צוואר הרחם, דבר המצריך לעיתים תפירת הצוואר), לידות פתולוגיות כגון לידת עכוז או אירועים חשובים במהלך ההריון והלידה הקודמים, כגון היפרדות שילייה או שיליית פתח.

אופן הלידה - רגילה, מכשירנית או ניתוח קיסרי (דבר היכול להכתיב את צורת הלידה הנוכחית), סדירות המחזור. כמו כן, תישאלי האם את מעשנת, שותה משקאות אלכוהוליים או משתמשת בסמים.

חישוב מועד הלידה - מועד הלידה המשוער מחושב מהיום הראשון של הווסת האחרון. בחישוב מוסיפים שבעה ימים לתאריך המחזור האחרון ומחסירים שלושה חודשים. לדוגמה: כאשר הווסת האחרונה היתה בתאריך 3.4.2001, מועד הלידה המשוער הוא 10.1.2002. ניתן להיעזר בגלגל ההריון לאיתור גיל ההריון. כאשר אין יודעים את התאריך של הווסת האחרון, גיל ההריון נקבע לפי בדיקת אולטראסאונד המבוצעת בשליש הראשון של ההריון.

בדיקה גינקולוגית פנימית - לאחר שאובחן הריון, הרופא יבדוק את גודל הרחם ואת דופק העובר. לא בכל המקרים תבוצע בדיקה גינקולוגית פנימית, לעיתים ניתן להסתפק באולטראסאונד בשליש הראשון כדי לקבוע את מספר העוברים, את גיל ההריון ואת תקינותו. במידת הצורך ניתן למדוד את אורך צוואר הרחם (במקרה של חשד לאי ספיקת צוואר הרחם). כאשר האישה מתלוננת על דמם או על הפרשות, יש צורך לבצע בדיקה פנימית כדי לאבחן את מקור הדימום או הזיהום ולטפל בהתאם.

בדיקת צוואר הרחם - אם ידוע על סיכון לסרטן צוואר הרחם, ניתן לבצע בדיקת משטח צוואר הרחם (בדיקת PAP) בתחילת ההריון. בדרך כלל דוחים את הבדיקה לאחר ההריון. כמו כן, תתבצע בדיקת צוואר הרחם על ידי הסתכלות.

בדיקת לחץ דם - לחץ הדם שלך ייבדק בביקור הראשון אצל הרופא וכן בביקורים הבאים. באמצעות לחץ הדם ניתן להעריך איך גופך מתמודד עם ההריון, וכן לעלות על תופעות חריגות, כגון רעלת הריון.

בדיקה רפואית כללית - במהלכה יבדוק הרופא את ליבך, את ריאותייך ואת מצב הבריאות הכללי. כמו כן, הוא יבדוק את שדייך, על מנת לוודא שאין בהם גושים. והרופא יבדוק האם קיימת בצקת חריגה ברגלייך (מידה קלה של בצקת בכפות הרגליים היא שכיחה ואינה פתולוגית).

מעקב אחר משקל האישה - משקל האישה יימדד בביקור הראשון ובביקורים הבאים, לצורך מעקב אחר העלייה במשקל. עלייה חריגה במשקל יכולה להעיד על מצבים חריגים כגון סוכרת הריונית.

בדיקת אולטראסאונד - כדי לדעת את מיקום ההריון ותקינותו, יש לבצע בדיקת על-קול (אולטראסאונד) ובה ניתן לראות את מספר שקי ההריון (אבחון הריון מרובה עוברים), שלמות השק, קוטב עוברי ודופק עוברי. ניתן לצפות בדופק העובר כבר בשבוע השישי להריון (שבועיים איחור בווסת).

בביקור הראשון יוסברו הבדיקות הקיימות לשלילת מומים עובריים כגון סריקת מערכות מוקדמת, שקיפות עורפית + סקר ביוכימי בשליש ראשון, בדיקת דם לחלבון עוברי. בנוסף, יוסברו הבדיקות הפולשניות כגון דגימת סיסי שילייה ודיקור מי שפיר.

הפניה לבדיקות

בביקור הראשון הרופא יפנה אותך לבדיקות האלה:

בדיקות דם

ספירת דם כללית - בדיקה זו נועדה בעיקר לבחון מצב של אנמיה, והאם תוספת הברזל שאת מקבלת אכן משפיעה.
בדיקת סוג דם וגורם הרזוס (RH) - מטרת בדיקת סוג הדם היא לאתר את אותן נשים להן יש גורם RH שלילי. לנשים שלהן גורם RH שלילי נותנים חיסון Anti D בשבוע 28 להריון. אחרי הלידה יינתן החיסון לפי סוג דמו של היילוד. בנוסף נותנים את החיסון אחרי פעולות פולשניות שבהן יכול להיות מעבר דם עוברי למחזור הדם האימהי, כמו אחרי דיקור מי שפיר.

נשים בעלות RH שלילי עלולות במצבים מסוימים לפתח נוגדנים נגד RH חיובי, העלולים לעבור דרך השילייה ולגרום להרס כדוריות הדם של העובר.
בדיקת סוכר בצום.

בדיקה לזיהוי עגבת - זוהי מחלה המועברת במגע מיני. אם את חולה בה ואינך מקבלת טיפול מתאים בזמן ההריון, היא עלולה לגרום לתינוקך בעיות מולדות והתפתחותיות.
הפאטיטיס (דלקת כבד) B - דלקת זו נגרמת על ידי נגיף ועלולה לעבור ממך אל העובר שבבטנך. בישראל מחסנים את כל היילודים סמוך למועד הלידה.

טוקסופלזמוזיס - זיהום הנגרם על ידי הטפיל טוקסופלזמה גונדי, אשר מועבר על ידי אכילת בשר מקולקל או על ידי מגע עם צואת חיות הנגועות במחלה. סימני המחלה הם עייפות, כאב פרקים והרחבת בלוטות הלימפה, אולם לעיתים קרובות הזיהום חסר כל סימן קליני. הזיהום יכול לעבור מהאם אל העובר דרך השילייה, אולם חיסון אימהי מגן על מעברו של הטפיל אל הרחם. לכן, זיהום מולד של העובר עלול להתרחש רק כאשר האם נדבקת במחלה במהלך ההריון או זמן קצר לפני כן. הסיכוי לפגיעת המחלה גבוה יותר כאשר ההדבקה מתרחשת בתחילת ההריון. זיהום במהלך ההריון עלול לגרום להפלה או ללידת יילוד שיישא את סימני המחלה.

ציטומגלו-וירוס (cmv) - וירוס שגורם למומים עובריים שעובר מאמהות לעוברים. נשים מקבלות את הזיהום על ידי מגע ישיר עם נוזל הגוף (רוק, שתן) מילדים קטנים.
אדמת - בדיקת הדם תראה את רמת הנוגדנים שלך נגד מחלת האדמת. הידבקות ראשונית במחלה זו במהלך השליש הראשון להריון עלולה לגרום למומים קשים אצל העובר.
בדיקת שתן כללית ותרבית - בבדיקה זו תיבדק רמת החלבון. חלבון בכמות גדולה עלול להעיד על זיהום בשלפוחית השתן או בכבד, ובשלב מאוחר יותר על רעלת הריונית. תיבדק מציאת קטונים המעידה על התייבשות.

בדיקות אפשריות

ישנן בדיקות לאיתור מחלות ומומים בעובר שאינן שגרתיות, והן נעשות באופן פרטי ונתונים לשיקול דעתה של כל אישה.

בדיקות גנטיות - קיימות כמה מחלות גנטיות, שניתן לאתרן בבדיקות דם. ניתן לבצע את כולן במכונים הגנטיים השונים ברחבי הארץ, לפני התחלת ההריון או סמוך לתחילתו.
טיי זקס - בדיקה לאיתור מחלה גנטית השכיחה אצל יוצאי עדות אשכנז. בישראל הוחלט לבדוק את כל האוכלוסייה.
ציסטיק פיברוזיס (CF) - מחלה תורשתית המתבטאת בעיקר בדלקת ריאות חמורה וחוזרת, בעיית ספיגת מזון במעי, פיגור בגדילה ומליחות יתר של הזיעה. הסיכון ללידת תינוק חולה קיים רק אם שני ההורים נושאים את אותו הגן.
תסמונת ה-X השביר - הסיבה השכיחה ביותר לפיגור שכלי אצל זכרים, אם כי היא יכולה להתרחש גם אצל נקבות בשכיחות נמוכה. הסיכון ללידת ילד חולה קיים רק כאשר האם נושאת גן פגום. התסמונת יכולה להופיע בכל עדות ישראל.

קנוון (CANAVAN) - מחלה תורשתית הנובעת מחוסר באנזים האחראי על פירוק החומרים השומניים שנאגרים בתאי המוח. הסיכוי ללידת ילד חולה קיים רק כששני בני הזוג נושאים את הגן החולה. השכיחות לנשיאת הגן גבוהה יותר אצל אשכנזים.

גושה (GAUCHER) - מחלה תורשתית הנובעת מחוסר באנזים האחראי על פירוק שומנים מיוחדים שנאגרים בתאים. מאופיינת בהגדלה ניכרת של הטחול והכבד, ירידה במספר טסיות הדם ולעיתים גם בפגיעה בעצמות. בחלק ניכר מהתינוקות החולים תהיה המחלה קלה ולא תגרום לבעיות רפואיות חמורות. הסיכוי ללידת תינוק חולה קיים רק כאשר שני בני הזוג נושאים את הגן החולה. השכיחות לנשיאת הגן גבוהה יותר אצל אשכנזים.

הביקורים הבאים

לאחר הפגישה הראשונה, האישה תוזמן לביקורת ומעקב אצל הרופא אחת לחודש, אם הכל תקין. החל מהשבוע ה30- להריון תכיפות הביקורים גדלה.
בכל הבדיקות האישה תישקל, יימדד לחץ דמה תיערך בדיקת שתן לסוכר ולחלבון ותיעשה הערכה של גודל הרחם, גודל העובר וקצב הלב שלו.

במהלך ההריון ייערכו לפחות שלוש בדיקות אולטראסאונד: בשליש הראשון להריון לצורך אישור ההריון ותקינותו, קביעת גיל העובר ומספר העוברים, בשבועות 20-24 לצורך סקירת מערכות העובר ושלילת מומים אנטומיים, בשבועות 32-34 - לשם הערכת משקל העובר ותנוחתו.

השינויים באורח החיים והמלצות

תזונה - אישה בהריון צריכה לאכול אוכל מזין ובריא. אין צורך לאכול פי שניים ויותר, אלא רק להעלות את מספר הקלוריות בתפריט היומי בכ300- קלוריות. עלייך להקפיד על תפריט עשיר בחלבון, בפירות ובירקות טריים. יש לשתות הרבה במהלך ההריון, רצוי מים.
הרופא ירשום מרשם לחומצה פולית, לברזל ולסידן במקרה הצורך.

פעילות גופנית - התעמלות קלה עד בינונית אפשרית במהלך ההריון. אישה שרגילה להתעמל אינה צריכה להפסיק לעסוק בספורט, אלא רק להפסיק את הפעילות הקצבית המגבירה את דופק הלב ליותר מ140- פעימות לדקה או את הפעילות שיש בה סכנה לפגיעות בבטן. אישה שלא עסקה בפעילות גופנית לפני ההריון אינה צריכה להתחיל להשתתף בשיעורי התעמלות, אלא רק בהתעמלות מיוחדת לנשים בהריון המותאמת בדיוק להן.

סיכונים תעשייתיים - עלייך להימנע ממגע עם חומרים כימיים מסוימים או מקרינה רדיואקטיבית (אם את זקוקה לבדיקות הכרוכות בקרינה - עלייך לדווח שאת בהריון).
יחסי מין - יש נשים שחשות סלידה מקיום יחסי מין, בייחוד בתחילת ההריון, וישנן נשים שחשות נשיות וסקסיות יותר. באופן כללי, אין מניעה מקיום יחסי מין במהלך ההריון.
נטילת תרופות - יש להתייעץ עם הרופא לפני נטילת תרופה מכל סוג. ניתן ליטול במהלך ההריון משככי כאבים או אנטיביוטיקה לפי הצורך.

בדיקה אצל רופא שיניים - מומלץ להעניק תשומת לב מיוחדת להיגיינת הפה. רצוי להיבדק על ידי רופא שיניים, כי בעיות חניכיים ושיניים נפוצות במהלך ההריון.
הימנעות מעישון - מחקרים מדעיים הוכיחו כי העישון גורם למחסור בחמצן ברחם, המשפיע על מספר תאי המוח, על גדילת המוח ועל היקף הראש, ועלול לגרום לבעיות התפתחות וגדילה של העובר, וגם לריבוי זיהומים בדרכי הנשימה העליונים לאחר הלידה.

הימנעות משתיית אלכוהול - לא רצוי לשתות משקאות אלכוהוליים במהלך ההריון. אין כל רע בשתיית כוס יין אחת לשבוע.

המעטה בחשיפה לשמש – לנשים רבות יש נטייה להתגברות הפיגמנטציה במהלך ההריון לא רק באזורים החשופים לשמש. אין הוכחות לסיכון האם או העובר כתוצאה מהחשיפה לשמש.



פירוש הרישומים בכרטיס מעקב ההריון

G - מספר ההריונות
P - מספר הלידות
EDD - תאריך הלידה המשוער
PS - לידה ספונטנית רגילה
CS/LSCS – סוגי ניתוח קיסרי
US - בדיקת אולטראסאונד (על קול)
MA - הפלה נדחית - הפלה שבה העובר הפסיק להתפתח ונותר בחלל הרחם, ולכן יש לבצע גרידה להוצאת השאריות.
SA - הפלה טבעית
AA - הפלה יזומה (מלאכותית)
HB - המוגלובין. אם רמתו נמוכה, ייתכן שיש לך אנמיה, ועלייך ליטול כדורי ברזל.
FE - ברזל
FH – דופק לב העובר נשמע (בדרך כלל מן השבוע ה12-)
FM - תנועות העובר. בדרך כלל ניתן לצפות בתנועות העובר באולטראסאונד החל מהשבוע ה9-10- להריון. האם מתחילה לחוש את תנועות העובר החל מהשבוע ה20-24.
NST - רישום דופק עוברי ופעילות רחמית
OGTT/GCT - בדיקת העמסת סוכר
במ"פ - בלי ממצא פתולוגי
אמ"ל - אין מה לציין
ל"ד - לחץ דם; יל"ד - יתר לחץ דם

הכותב ד"ר מושונוב הוא מומחה למיילדות וגינקולוגיה, מנהל השירות הגינקולוגי, בית החולים אסותא בתל אביב.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום