סיפוק רגשי

(0)
לדרג

עד מתי משחק הסקס תפקיד מרכזי? מה המרכיב העיקרי ביחסים של זוגות מבוגרים יותר? סקס או אינטימיות רגשית? עד כמה חשוב להעלות את המודעות לבעיות, גם בגיל מאוחר - אש התמיד

מאת: ממחקר חדש שערכה חברת התרופות העולמית פייזר עולה כי יחסיהם של גברים ונשים בגילאי 40-80 מספקים יותר מבחינה רגשית מאשר מבחינה פיזית. אם כי הצורך באינטימיות קיים גם בשלב מאוחר בחיים, וכי גברים ונשים ברחבי העולם נשארים פעילים מינית גם בשנות השבעים לחייהם.

ממחקר שנערך בחודשים האחרונים בישראל, במסגרת מחקר עולמי שעורכת חברת התרופות פייזר, יצרנית הויאגרה, עולה כי גברים ונשים בני 40-80 חשים כי יחסיהם מספקים יותר מבחינה רגשית מאשר מבחינה פיזית. מרבית הנשאלים במחקר, הן גברים והן נשים, דיווחו כך, עם זאת, יותר גברים (63%) מנשים (50%) ציינו כי פעילות מינית חשובה/חשובה מאד לחייהם הכלליים.

במחקר, עליו היה אחראי בישראל ד"ר יורם ורדי, מנהל היחידה לנוירואורולוגיה בבית החולים רמב"ם בחיפה, נבחנו ההתנהגות, הגישות, האמונות והסיפוק מיחסים, בקרב גברים ונשים בגילאים 40 עד 80. המחקר נערך בקרב 505 נבדקים, ומטרותיו היו להעריך את תפקידם וחשיבותם של חיי מין ואינטימיות על חיי הפרט, ועל היחסים הבינאישיים, להעריך גישות ואמונות של גברים ונשים בגילאי 40-80 ביחס לבריאות מינית, ולתאר את דפוסי החיפוש אחר טיפול להפרעות בתפקוד המיני בקרב גברים ונשים.

המחקר מלמד כי 89% מהגברים ו- 72% מהנשים קיימו יחסי מין במהלך השנה האחרונה. אולם בשעה שהיה יחס דומה בין גברים ונשים בגילאי 40-59, הרי שבאופן מובהק, בקרב בני 60-80 היו יותר גברים שקיימו יחסי מין במהלך השנה האחרונה מאשר בקרב נשים.

"אחד הממצאים המעניינים והחשובים בסקר זה הראה כי הצורך באינטימיות קיים גם בשלב מאוחר בחיים, וכי גברים ונשים ברחבי העולם נשארים פעילים מינית גם בשנות השבעים לחייהם," אומר ד"ר ורדי.

3-4 פעמים בשבוע?

תכיפות יחסי המין במהלך השנה האחרונה, עליה דווח ע"י 21% מהנשאלים, הייתה פעמיים בשבוע, 16% דיווחו על 3-4 פעמים בשבוע, 6% דיווחו על יותר מ- 5 פעמים בשבוע, 9% דיווחו על פחות מפעם בחודש, 14% דיווחו על פעם עד פעמיים בחודש, 17% על ארבע עד חמש פעמים בחודש, ו- 10% על יותר משש פעמים בחודש.

על השאלה "באיזו תדירות אתה חושב על סקס?" ענו 35% מהגברים והנשים כי הם חושבים על סקס פעם אחת או יותר בשבוע, 20% דיווחו על פעם עד מספר פעמים בחודש, ו- 13% ענו כי הם חושבים על כך כל יום (לא נמצא הבדל מובהק בין גברים ונשים).

66% מהגברים והנשים מאמינים שאם יכולתם לקיים יחסי מין יורדת הדבר ישפיע באופן כלשהו, או באופן משמעותי, על יחסיהם עם בן הזוג, אולם מהמחקר נראה כי החשיבות שמייחסים ליכולת של בן הזוג לקיים יחסי מין יורדת עם הגיל. 73% מהגברים והנשים אמרו שהיכולת של בן/ת זוגם לקיים יחסי מין חשובה מאד ליחסיהם.

המרכיבים שצוינו ע"י משתתפי המחקר כחשובים ביותר במהלך פעילות מינית, הם: תחושת קירבה רגשית לבן הזוג, הצורך לשמור על מערכת היחסים, הבעת חיבה או אהבה, הרגשת קירבה פיזית, וסיפוק בן הזוג.

משאלות המחקר, שתייחסו לסוגיית המשחק המקדים, עולה כי 85% מהגברים והנשים (ללא הבדל מובהק ביניהם) דיווחו על קיום משחק מקדים לפני האקט המיני. באופן מובהק יותר גברים (54%) דיווחו כי הוא נמשך 5-15 דקות, לעומת 37% מהנשים, שדיווחו על משך זמן דומה. 56% מהגברים היו מרוצים ממשך המשחק המקדים, לעומת 28% שרצו משחק מקדים ממושך יותר, ובקרב הנשים 71% מהנשים שדיווחו הן מרוצות, לעומת 14%, שהיו רוצות משחק מקדים יותר ארוך.

25% מכלל הנשאלים מודאגים מהיכולת שלהם לקיים יחסי מין. באופן מובהק יותר גברים (76%) מביעים שביעות רצון מתפקודם המיני, לעומת 67% מהנשים. הסיטואציות שצוינו כמדאיגות ביותר לגבי היכולת לקיים יחסי מין הן מתח (68%), חולשה או מחלה (52%), ודאגות כלכליות או עבודה (51%). 35% ייחסו את החשש לבעיה בתפקוד מיני, שחוו בעבר, ו- 35% לדיכאון.

מעטים מחפשים סיוע בפתרון בעיות בתפקוד המיני

ד"ר ורדי מציין כי למרות החשש מפני קשיים בקיום יחסי מין, נראה כי מעטים, יחסית, מחפשים סיוע בפתרון בעיות בתפקוד המיני. 36% מהגברים והנשים שחוו בעיה דיברו עם בן זוגם, רק 12% דיווחו כי פנו לרופא או לקחו תרופת מירשם, 11% חיפשו אינפורמציה בספרים ומגזינים, ו- 5% דיווחו כי חיפשו אותה באינטרנט.

עם זאת, ד"ר ורדי מודע לכך כי גם הרופאים אינם מרבים לשאול מטופלים על בעיות בתפקוד המיני - 43% ממשתתפי המחקר חושבים שהרופא צריך לשאול את המטופל לגבי בעיות בתפקוד המיני, אולם רק 12% דיווחו שנשאלו על כך ע"י רופאים על במהלך 3 השנים האחרונות.

הנבדקים, שנשאלו "מדוע לא פנו לרופא?" ענו מגוון תשובות, כגון שהם בסדר כמו שהם (41%), חושבים שזה חלק מתהליך נורמלי של הזדקנות (36%), חשבו שהבעיה תיעלם מעצמה (22%), לא חשבו שזה רציני (18%), או לא חשבו שזאת בעיה רפואית (17%).

"הצוות הרפואי צריך ליזום שיחה בנוגע לקשיים בתפקוד המיני מכיוון שהם עלולים להוות תמרור אזהרה למחלות שונות ולמצבי סיכון, כגון סוכרת, מחלת לב וכלי דם", אומר ד"ר ורדי. "בנוסף, בעיות מיניות יכולות להוביל לנושאים אחרים כגון הערכה עצמית נמוכה והימנעות מאינטימיות, שיכולים להיות בעלי השפעה ממשית ביותר על איכות החיים הכללית של האדם ובן זוגו".

ד"ר ורדי מוסיף כי "לרוע המזל, חשיבות הבריאות המינית, בהשוואה לבריאות הכללית, אינה זוכה להתייחסות הולמת, לעתים קרובות, הן מצד אנשי רפואה, והן מצד החברה באופן כללי. אולם, אין אנו יכולים להתעלם יותר מההשפעה שיש לבריאות המינית על רווחתו הכללית של האדם."

במחקר השתתפו למעלה מ- 26,000 איש ב- 28 מדינות,

המחקר העולמי של פייזר בנושא גישות והתנהגות מינית הוא המחקר הראשון שנערך בו-זמנית ברחבי העולם ובוחן את ההתנהגות, הגישות, האמונות והסיפוק מיחסים בקרב גברים ונשים בגילאים 40 עד 80. במחקר משתתפים למעלה מ- 26,000 איש ב- 28 מדינות, ביניהן: אלג'יריה, מצרים, ישראל, מרוקו, סין, אינדונזיה, יפן, סינגפור, תאילנד, אוסטרליה, ניו-זילנד, צרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה, ברזיל, מקסיקו, ארה"ב ועוד.

בהתבסס על ההיסטוריה המוצקה של פייזר במחקרים קודמים, והעניין ההולך וגובר בבריאות מינית והפרעות בתפקוד מיני, המחקר העולמי של פייזר יספק תובנות ייחודיות לגבי הגורמים המשפיעים על השקפות של אנשים כלפי אינטימיות ויחסי מין. תוצאות המחקר ינחו את פיתוחם של חומרי הדרכה המיועדים הן לצרכנים והן לאנשי מקצוע, שיקלו על דיון פתוח בנושא בריאות מינית.

חברת פייזר עוסקת במחקר, פיתוח, ייצור ושיווק של תרופות מובילות על פי מרשם, עבור בני אדם ובעלי חיים, ורבים ממוצרי הצריכה הידועים ביותר בעולם.

ויאגרה מותווית לטיפול בהפרעות זיקפה וניתנת על פי מרשם רופא בלבד. השימוש בויאגרה אסור לחולים הנוטלים ניטראטים (תרופות להקלת תעוקת החזה), באופן רציף או לסירוגין, משום שקיימות תגובות בין תרופתיות בין הויאגרה לניטראטים.


בואו לדבר על כך בפורום הפרעה בתפקוד המיני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום