יחסי מין: מדריך למתחילים

(1)
לדרג

בני נוער מקיימים יחסים בגיל מוקדם מאשר בעבר, אלא שבגרותם הנפשית מגיעה אחר כך. הם חושבים שהם יודעים הכל, אבל אין הם מודעים להשלכות הרגשיות

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

הם מרגישים גדולים, חושבים שהם יודעים הכל ומתנהגים בהתאם. בני הנוער כיום מפותחים מאד מבחינה גופנית ויש להם ידע רב על עולם המבוגרים בזכות או בגלל הטלוויזיה והאינטרנט. גם הגיל בו הם מתחילים לקיים יחסי המין יורד עם השנים. "אם בעבר ההתפתחות המינית והתבגרות הגופנית של הבנות הייתה מגיעה לבשלות בגילאי 16-17, כיום עקב השינויים בתזונה התהליך מקדים; אצל בנות זה קורה בגילאי 10-12 ואצל בנים בגילאי 12-14", אומר ד"ר ישי לוין, מנהל מרפאת נשים ליס ליולדות במרכז הרפואי תל-אביב.

סימני ההתפתחות המינית אצל בנות הם צמיחה לגובה, צמיחת שדיים, שיעור וקבלת מחזור. אולם, ד"ר לוין מציין כי הבגרות הנפשית מתחילה מאוחר יותר ותלויה גם בסביבה שבני הנוער גדלים בה. לדבריו, "ככל שהזמן עובר החברה הופכת להיות מתירנית יותר וזה מתבטא גם בירידה בגיל שבו מתחילים לקיים יחסי מין".

יחסי מין בקרב בני נוער
יחסי מין בקרב בני נוער

יחסי מין מוגנים

כשבני נוער מתחילים לקיים יחסי מין, במקרים רבים אין הם מודעים לאמצעי המניעה, לכן זה מתפקידם של ההורים להעביר את המסר בדבר חשיבותם של יחסים מוגנים. "ההורים צריכים להיות פתוחים ולהסביר לילדיהם שאין לקיים יחסי מין בגיל מוקדם מדי וכמובן להסביר להם על אמצעי מניעה וחשיבותם למניעת הריון ומחלות מין", אומר ד"ר לוין. "הפסקת הריון בגיל צעיר אמנם אינה מסוכנת כפי שרבים חושבים, אולם היא עלולה לגרום לטראומה נפשית חמורה שהשפעתה עלולה להימשך שנים רבות, לעורר קשיים בקיום יחסי מין ולהוות מכשלה לקיום מערכות יחסים תקינות".
ד"ר לוין ממליץ לנערות להשתמש בגלולות מכיוון שהן אמצעי המניעה הבטוח והיעיל ביותר. מלבד מניעת הריון, הגלולות מסדירות מחזורים לא תקינים, מפחיתות את הסיכון לסרטן הרחם, לזיהומים בדרכי המין ולסרטן השחלות, ופותרות בעיה של שיעור יתר ואקנה.

בנוגע למיתוסים על גלולות מציין ד"ר לוין כי "השבועות הראשונים של נטילת הגלולות עשויים להיות מלווים בתופעות לוואי כמו בחילות, כאבי ראש, מלאות, אי נוחות בשדיים ואף דימומים, אולם אלה תופעות חולפות. בנוסף, בתקופה הראשונה יש צבירה של נוזלים בגוף הגורמת לעלייה במשקל, אך לאחר שבועיים שלושה הגוף מתאזן ותופעות הלוואי לא חוזרות". עוד הוא מוסיף, כי "כ-95% מהנשים אינן סובלות מתופעות לוואי, אולם כמו בכל תרופה ישנן נשים שמגיבות לגלולות בתסמינים קיצוניים, כגון אלרגיה חריפה או מיגרנה קשה ובמצב זה צריך להפסיק להשתמש בגלולות ולהתייעץ עם רופא".

הגלולות אינן מונעות מחלות מין כמו וירוס הפפילומה או וירוס הרפס. "החל מגיל 9 ילדות יכולות לקבל את החיסון של וירוס הפפילומה. התגובה החיסונית של הגוף בגיל הצעיר טובה מאוד, ולכן מומלץ לא לדחות את החיסון לגילאים מאוחרים יותר, מה גם שכדאי לעשות זאת לפני תחילת קיום יחסי מין", מסביר ד"ר לוין. עוד הוא מוסיף, כי "מחלות מין יכולות להיות מסוכנות ומאוד לא נעימות. מחלת ההרפס היא מחלה כיבית הגורמת לפצעים וכאבים באיברי המין, נשארת בגוף לכל החיים ועלולה לחזור ולהתפרץ. אמצעי המניעה היחיד נגד מחלות מין הוא קונדום".

היום שאחרי

לעזרת מי שלא נזהרה ונזכרה באיחור נחלצת גלולת היום שאחרי (פוסטינור), עדיף לקחת אותה סמוך ככל האפשר למועד קיום יחסי המין הלא מוגנים, אולם אין זה פתרון של קבע. "הרכב גלולת היום שאחרי גורם לשינוי אופי רירית הרחם ובכך נמנע ההריון. גלולת היום שאחרי יעילה ומונעת הריון ב-97%-98% מהמקרים", מציין ד"ר לוין. "אולם שינוי אופי רירית הרחם גורם לדימומים בלתי צפויים, ולאחר מכן למחזור לא סדיר. מובן שאם זה מקרה חד פעמי מומלץ להשתמש בה, אך לא כאמצעי מניעה קבוע".

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום