שומר: הירק ששומר עלינו

(18)
לדרג

השומר נראה כמו חייזר שובב, אך הוא עשיר בסגולות רפואיות: נוגד חמצון, מסייע להרזיה, מפחית שומנים בדם ומסייע לעיכול. ולקינוח: מתכון לסלט שומר ותפוז

מאת: מור דואני Bs.c.

אתם מכירים את הירק המשונה הזה, שנראה כמו חייזר שובב עם שתי אנטנות על הראש ופוני ירקרק וחביב? ובכן זהו שומר, בעל הפקעת הלבנה ירקרקה, שמאופיין בעלים ובזרעים ארומטיים, ובריח המזכיר אניס או ליקוריץ.

טעמו דומה לטעם הסלרי, אך בתוספת מתקתקות, עם ארומה של מנטה, מרקמו תורם לפריכות של הארוחה. אם צורתו החיצונית ושילוב טעמיו וניחוחו אינם מספיקים כדי שתתרשמו ממנו לטובה, אז אספנו עבורכם מספר נקודות מעניינות לגבי הירק המיוחד הזה.


סגולות השומר (אילוסטרציה)

סגולות השומר (אילוסטרציה)

למה השומר טוב?

בשל היותו עשיר בסיבים תזונתיים וחומרים נוגדי חמצון, השומר הינו בעל יכולת לתמוך באיזון רמות הכולסטרול בדם ושמירה על רמת לחץ דם תקין. בכך הוא מסייע למנוע מחלות לב ודימומים תוך גולגולתיים.

האם השומר מסייע להרזייה?

ואם כבר בסיבים תזונתיים אנו עוסקים, אזי איכות זו מסייעת לשומר להיחשב כמזון המסייע לירידה במשקל, ותורם לשובע משמעותי. מומלץ לשתות שלוש כוסות חליטת שומר, לפני כל ארוחה, על מנת לסייע בתהליך. שימוש בשומר כירק בעל יכולת לסייע בירידה במשקל נעשה כבר בימי יוון העתיקה, כאשר הלוחמים היו ניזונים ממנו בסמוך לזמן הקרבות, על מנת להפחית ממשקל גופם. נזירים במנזרים במזרח נוהגים להיעזר בשומר, על מנת להקל על זמני הצום.

מה השפעת השומר על מערכת העיכול?

כמו כן, השומר משתייך למזונות הקרמינטיביים, כלומר, סופח גזים ובעל השפעה מרפה במערכת העיכול, ולכן הוא מסייע בפעולת העיכול ומקל על עיכול מזונות מורכבים לעיכול, דוגמת קטניות גדולות, בשרים ועוד.

השומר מצוין לשיקום מערכת העיכול לאחר הפרעות עיכול, הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית: תגובה באזור הבטן לחוויה רגשית. הוא ידוע כמסייע בהוצאת גזים, ובשל טעמו העדין ופעילותו היעילה, חליטת זרעי שומר ואכילת שומר מבושל מומלצים לטיפול בבעיות עיכול בקרב תינוקות וילדים, כאבי קוליק, נפיחות בטנית או חוסר תיאבון.

האם השומר מסייע להפחתת זיהומים ודלקות?

לפקעות השומר וזרעיו יש איכויות אנטי חיידקיות, המקנות לו יעילות רבה בטיפול לשיפור ריח רע מהפה, דלקות חניכיים, וזיהומים חיידקיים במערכת העיכול. בהודו נהוג ללעוס זרעי שומר לשיפור ריח הפה, והוא אף נמצא בשימוש במשחות שיניים טבעיות.

השומר גם נחשב כבעל פעילות נוגדת חמצון הנלחמת ברדיקלים החופשיים הרבים הנוכחים בכל רגע בגוף האדם. הוא יעיל לסילוק נוזלים עודפים בגוף (משתן ומוריד בצקות), ולכן הוא חשוב לאכילה בזמן השמנה, מחלות מפרקים ומחלות לב הקשורות להצטברות נוזלים בגוף.

כמו כן, באותו ההקשר יש לשומר אפקט מכייח המסייע בהוצאת ליחה תקועה, ועל כן הוא מומלץ לצריכה בזמן שיעול ליחתי וגודש בבית החזה.

האם יש לשומר שימושים קוסמטיים?

שמן השומר משמש בתעשיית הקוסמטיקה לייצור סבונים ובשמים. היות והשומר עשיר בפיטואסטרוגן, הוא מומלץ ביותר לאיזון מערכת הרבייה הנשית, הסדרת הווסת והקלה על הכאבים המכווצים הקשורים לזמן הווסת אצל האישה.

האם יש תועלת בשימוש בשומר בהקשר של חלב אם והפרשת הורמונים נשיים?

בנוסף, השומר בעל ערך גבוה במיוחד גם בתחזוקת הגוף מבחינה אסתטית. בשל רכיביו הפלבינואידים והפיטואסטרוגנים, הוא יכול לסייע בהגדלת נפח השדיים, בכך שיגרה הפרשת אסטרוגן והתפתחות תאים חדשים באזור החזה. לצורך זה, לשימוש בחליטת זרעי שומר באופן יומיומי עשויה להיות פעולה יעילה במיוחד. בנוסף, השומר יכול לעזור בהגברת ייצור חלב אם אצל אישה מיניקה.

מה הקשר בין צריכת שומר לבין שמירה על העיניים?

לשימוש בשומר ישנה איכות מצוינת גם בהפחתת הלחץ התוך עיני ועל כן מומלץ להיעזר בו במקרים של גלאוקומה. בנוסף, לשומר יש יכולת להקל על רגישויות יתר בעיניים עייפות, שעורה ומיני תופעות עיניות מטרידות שונות נוספות. לצורך שימוש בשומר לטובת מערכת הראייה והעיניים, כדאי ליצור "מי שומר", לשימוש בקומפרסים בעיניים. לצורך כך, יש לצקת כליטר מים רתוחים על כפית זרעי שומר טחונים, ולכסות למשך 10 דקות. יש להשרות במרקחה בד גזה נקי לכל עין, לקרר לטמפרטורה פושרת ולהניח על העיניים העצומות. יש לחזור על הפעולה מספר פעמים.

בנוסף, ניתן ליצור קומפרס שומר בסגנון אחר, על ידי השריית החלק הרך של השומר (הפנימי יותר) במים רתוחים במשך כחצי שעה בכלי מכוסה. יש להשרות בד גזה ולהמשיך בתהליך כפי שצוין קודם.

מהם רכיבי התזונה הבולטים בשומר?

נוכחות הסיבים הגבוהה בשומר, בנוסף לתרומתו בשמירה על ערכי ליפידים תקינים בדם, מסלקת טוקסינים בעלי פוטנציאל מסרטן מהמעי, ועל כן השומר בעל יכולת למנוע סרטן המעי.

בשל תכולת הברזל הגבוהה, השומר מומלץ לאכילה לטיפול ומניעת אנמיה.

השומר עשיר בוויטמין B3, פרו וויטמין A, וויטמין B6, חומצה פולית, וויטמין C.

השומר מאפשר לשמור על ערכי הומוציסטאין תקין ובכך לשמור על מערכת הלב וכלי הדם.

השומר עשיר במינרלים שונים דוגמת גופרית, אשלגן, ברזל, מוליבדנום, מנגן, נחושת, זרחן, מגנזיום וסידן. תרומת האשלגן המשמעותית בשומר מסייעת לגוף לקבל חיזוק נוסף בהתמודדות נגד התקפי לב ושבץ מוחי.

זרעי השומר מכילים ריכוז גבוה של שמן אתרי בשם אנתול, הידוע כבעל השפעה אנטי סרטנית ואנטי דלקתית. בנוסף, חומרים אלה בעלי השפעה מיטיבה על תאי הכבד וחילוף החומרים בכבד.

השומר מכיל הרכב ייחודי של אנטי אוקסידנטים דוגמת פלבונים, רוטין, קוורציטין, וגליקוזידים שונים, המקנים לו את עוצמתו כנוגד חמצון.

לסיכום: השומר הינו מזון חיוני לבריאות ולאיזון מערכת העיכול שלנו. כל חלקי הצמח אכילים ובעלי איכויות בריאותיות. כמו כן, הוא יכול לתרום לרגיעת מערכת העצבים ומצבים רגשיים לא מאוזנים, ובשימוש בשמן השומר בתוך אמבט, הוא בעל תרומה מרגיעה ומשחררת. לצד כל אלה, היתרון הבולט ביותר של השומר מתבטא ביכולתו להביא לרגיעה של מערכת העיכול, והפעולה המרפה שהוא תורם. זרעי השומר המיובשים משמשים כתוספת תבלון ארומטי לארוחה, תוך כדי ניצול תכונותיהם התרפויטיות. השומר אינו מזון אלרגני ולכן הינו בטוח לאכילה לכל מי שחפץ בו.

לכל מי מאיתנו שהשומר נמנה עם הירקות השגרתיים במטבחו וגם לכל מי שלא: סלט שומר פריך, של פרוסות שומר דקות-דקות עם לימון, מעט מלח גס ושמן זית, הוא מאכל פשוט, טעים ונפלא, ללא צורך כמעט בעבודת הכנה.

הכינו עם השומר סלטים מעניינים, שלבו אותו באנטיפסטי בתנור, הכינו אותו כממולא או הוסיפו אותו ליוגורט, כאשר הוא חתוך דק ותיהנו מארוחה טעימה, אסתטית ומאוד בריאה.

סלט שומר ותפוז

החומרים הדרושים:

5 שומרים טריים ויפים
2-3 תפוזים
מיץ מ-1-2 לימונים או ליים
3 כפות שומשום שחור
3 כפות זרעי דלעת
מלח אטלנטי גס
קורט צ'ילי חריף
3 כפות שמן זית איכותי

אופן ההכנה:

מנקים את השומר וחותכים לפרוסות דקות. מערבבים את כל שאר החומרים ואוכלים בהנאה מרובה. בתיאבון ולבריאות.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ומרצה בכירה לנטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכללת סמינר הקיבוצים, מטפלת בנטורופתיה, תזונה סינית, שיאצו ומודעות גוף נפש

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום