הסרת משקפיים בלייזר: כל המיתוסים וכל התשובות

(3)
לדרג

עומדים לעבור ניתוח לייזר בעיניים? חוששים מסיבוכים? רוצים לדעת מה אחוז רופאי העיניים שעברו בעצמם את הניתוח? כל התשובות לכל השאלות במדריך מאיר עיניים

מאת: מערכת zap doctors

רבים חולמים לבצע ניתוח להסרת משקפיים באמצעות לייזר, אך חוששים לעבור את ההליך הרפואי המכונה "ניתוח לייזר בעיניים". הניתוח המשפר את יכולת הראייה ומתקן ליקויים הקשורים אליה הוא ניתוח נפוץ ומבוקש בישראל ובעולם.

נראה כי החשש ממנו נובע בעיקר מ"אגדות אורבניות" שנקשרו לשמו. האם יש באמת ממה לחשוש? לאיזה מהמיתוסים הקשורים לניתוח הסרת משקפיים יש אחיזה במציאות? מה נכון ומה בגדר סתם שמועה? איזה נתונים יכולים לשמש לקבלת ההחלטה אם לעבור את הניתוח או לא? תשובות מאירות עיניים אודות כל המיתוסים, מפי ד"ר דוד בן ניסן, רופא עיניים מומחה ומנתח, מומחה לניתוחי לייזר להסרת משקפיים, מנהל רפואי של חברת "לייזר קומפני ישראל", רשת מרפאות לרפואה אסתטית.

הסרת משקפיים בלייזר (אילוסטרציה)
הסרת משקפיים בלייזר (אילוסטרציה)

המיתוס: ניתוחי לייזר בעיניים נפוצים מאוד. ההכרעה מפי המומחה: נכון.

"ניתוחי לייזר להסרת משקפיים הם כיום מהניתוחים האלקטיביים השכיחים ביותר בעולם. כמיליון ניתוחים בשנה נעשים בארצות הברית בלבד".

המיתוס: ניתוח להסרת משקפיים בלייזר מתאים בעיקר לסובלים מקוצר ראייה. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"ניתוח לייזר להסרת משקפיים מתאים לכל מי שמרכיב משקפיים ומעוניין בהסרה. הניתוח מטפל בכל סוגי העיוותים האופטיים המוכרים, לרבות קוצר ראייה, רוחק ראייה, זוקן ראייה ואסטיגמטיזם. רצון להסיר את המשקפיים מתפתח על רקע גורמים מגוונים, ובהם טעמי נוחות, אסתטיקה, תעסוקה ובמקרים מועטים גם גורמים רפואיים. ההנחה שרק קצרי רואי עוברים את הניתוח נובעת אולי מהסיבה שמרבית מרכיבי המשקפיים באוכלוסייה הינם קצרי רואי והם המסה הדומיננטית מבין המטופלים".

המיתוס: הניתוח מומלץ בעיקר לבעלי מספר גבוה. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"הניתוח מומלץ לכל מי שמרכיב משקפיים ומעוניין להסירם. כמובן: ככל שמספר המשקפיים גבוה יותר, כך גדלה גם הנכות התפקודית. אולם מה שמוביל מטופלים לשאוף להסיר את המשקפיים ולטפל בלקות ראיה, זה לרוב אי נוחות מהמשקפיים ומהמגבלה הקיימת, ללא כל קשר לגובה המספר. גם מרכיבי משקפיים עם מספר נמוך עלולים לסבול מהם מאד ולבחור להסירם".

המיתוס: רופאי עיניים נמנעים מלעבור בעצמם את הניתוח ומונעים את הדבר מבני משפחתם. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"רופאי עיניים המומחים בתחום מנתחים וניתחו את כל מי שנזקק בסביבתם הקרובה למשקפיים והיה מעוניין בניתוח, לרבות ילדיהם ובני משפחה קרובים מאד. לפי האקדמיה האמריקאית, כ-20 עד 25% מרופאי העיניים מרכיבי המשקפיים עברו בעצמם ניתוחים להסרת משקפיים".

המיתוס: הניתוח חדש ואין מספיק ניסיון בניתוחים הללו. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"פעולות ניתוחיות לתיקון ראיה נעשו כבר לפני כ-50 שנה, כשהשימוש באקסיימר לייזר בעיניים מצוי בשימוש כבר למעלה מ-20 שנים, במהלכן נצבר ניסיון רב במסגרת מיליוני ניתוחים שבוצעו. כמו בכל תחום אחר, גם בתחום זה הופקו לקחים, נרכש ידע, הוסקו מסקנות והוכנסו שיפורים מרחיקי לכת וטכניקות מתקדמות, ההופכות את הפרוצדורה לבטוחה ויעילה במיוחד".

המיתוס: כל אחד יכול לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"רק מועמדים שלאחר בדיקות מעמיקות יימצאו מתאימים לניתוח יוכלו לעבור אותו. בטרם כל ניתוח, עובר כל מטופל סדרת בדיקות התאמה המאבחנות את חדות הראיה ואת פוטנציאל חדות הראיה; את בריאותה, התאמתה ואת המבנה של קרנית העין, שחייבת להיות בעובי ובמבנה מתאימים; את בריאות העין כולה: חשוב מאד לשלול קיומן של מחלות עיניים; ואת הבריאות הכללית של המועמד: קיימות מחלות מסוימות, בעיקר בקבוצת המחלות החיסוניות, שאינן מאפשרות לעבור את הניתוח. בפועל, כ-30% מהפונים המתעניינים בניתוח נדחים בשל אי התאמה ועל רקע אי תקינות חלק מהבדיקות".

המיתוס: הניתוח כואב. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"ניתוחי הלייזר להסרת משקפיים נעשים בהרדמה מקומית עם טיפות אלחוש מקומי המוזלפות לעיניים לפני הניתוח. משך הניתוח כעשר דקות. אין כאבים בזמן הניתוח וניתן בזמן הניתוח לשוחח עם המנתח ולקבל ממנו הסברים על מהלך הניתוח".

המיתוס: מנותחי לייזר שיצטרכו להרכיב בעתיד עדשות מגע לא יוכלו לעשות כן בשל הניתוח. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"השאיפה של ניתוח הלייזר בעיניים היא כמובן למצות את הניתוח עד תומו ולהגיע לחדות ראייה מירבית, שתאפשר הסרה של המשקפיים. אולם ישנם מקרים שכעבור שנים יש נסיגה מסוימת בתוצאת הניתוח. במקרים הללו, לאחר בדיקה עדכנית של העיניים, יהיה צורך בניתוח תיקון חוזר. מי שיבחר שלא לעשותו ו/או המצב ימנע ניתוח חוזר יוכל להרכיב ללא כל בעיה עדשות מגע כעזר ראיה".

המיתוס: תוצאות הניתוח זמניות, אחרי מספר שנים, לקות הראיה חוזרת ויש צורך מחודש בהרכבת משקפיים. ההכרעה מפי המומחה: נכון באופן חלקי בלבד.

"בחלק קטן מאד של המקרים, תהיה נסיגה של הטיפול, אולם מדובר בנסיגה קלה: מי שנותח ויפתח לקות ראיה, לרוב יהיה מדובר במספרים קטנים מאד. מרכיבי משקפיים עם מספר גבוה חוששים שהנסיגה תהיה כה גדולה, עד כדי כך שיאלצו לחזור למספר שהיה להם לפני הניתוח וזה פשוט חשש מופרך. תופעה שכזו לעולם איננה מתרחשת".

המיתוס: אם ממצמצים בטעות בזמן הניתוח משבשים את מהלכו ופוגעים בתוצאות. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"כהכנה לניתוח, ולאחר שמזליפים טיפות של אלחוש מקומי, מניחים מפשק עפעפיים, אשר פוער את מפתח העין וחושף את הקרנית. העין תהא במצב זה למשך כל הניתוח, עד לסיומו, מה שמאפשר למצמץ בזמן הניתוח. הטכנולוגיה המשוכללת של המכשיר מקבעת את מרכז הקרנית לקרן הלייזר שמועברת אל מרכז הקרנית, וכל תזוזה של פחות ממילימטר מפסיקה מידית את פעולת הלייזר, כאשר לאחר קיבוע מחדש של המבט, הלייזר ממשיך לירות באותה הנקודה בה הפסיק, ומבלי להחסיר שום פעימה".

המיתוס: ניתוח להסרת משקפיים בלייזר עלול להחליש את הקרנית. ההכרעה מפי המומחה: נכון.

"בבסיס הטיפול בלייזר להסרת משקפיים, ניצבת פעולה של שיוף הקרנית ועיצובה מחדש. במסגרת הניתוח, למעשה מקצרים את אורך גלגל העין ומקבלים בסוף הטיפול קרנית דקה יותר ביחס לעובייה המקורי. כל דיופטר המוסר בשיוף על ידי הלייזר גורם לקרנית להיות דקה יותר במספר מיקרונים. לכן, אנו המנתחים בודקים בבדיקת ההתאמה איזה מספר יש לקזז ומהו עובי הקרנית. עובייה של הקרנית הינו נתון מולד וגנטי. לכל אחד עובי קרנית שונה. במסגרת ההכנה לניתוח, המנתח יחשב כמה מיקרונים עומדים להיות מוסרים מעובי הקרנית וייקח בחשבון עובי מינימלי, שנשמר בבחינת סף ביטחון שאותו אין חוצים. עובדה זו מרככת את החשש מפגיעה בקרנית. הטיפול מחליש במידה מסוימת את הקרנית משום שהוא מקטין מעובייה, אולם תהליך ברירת המטופלים מראש ונקיטת סף הביטחון מונעות פגיעה בבריאות העין. אם אמצעי עזר אלה לא מספיקים והקרנית נפגעת, ניתן יהיה להתמודד עם פגיעה זו בעתיד. במקרים נדירים ביותר מוצאים שהקרנית אינה עומדת בלחץ המופעל עליה כלפי חוץ מתוך גלגל העין והיא מפתחת בלט בצורת 'בטן' החוצה. תופעה זו נקראת 'אקטזיה של הקרנית' והיא גורמת לירידה ועיוות בחדות הראיה. קיימים כיום טיפולים מתקדמים לטפל בתופעת לוואי זו, אם תופיע".

המיתוס: מומלץ לבצע הניתוח לנשים רק בסיום הלידות כי לידה פוגעת בעיניים ובתוצאות הניתוח. ההכרעה מפי המומחה: נכון באופן חלקי בלבד.

"ללא כל קשר להריון, חשוב ביותר לחכות להתייצבות מספר, בטרם מבצעים ניתוח לייזר להסרת משקפיים. בהריון ישנם שינויים בציר ההורמונלי בגוף האישה, אשר עלולים להשפיע גם על העיניים. הריון כשלעצמו אינו מקלקל את העיניים ואינו גורם לנסיגה מהירה של המספרים, או לקלקול של הראייה.

ורוב הנשים אשר חשות שינוי ביכולת הראיה ישמחו לדעת שהשינוי זמני בלבד: אחרי הלידה, לרוב יחזור המצב לקדמותו. על כן אין כל סיבה להמתין עד לגמר כל ההריונות המתוכננים לאורך השנים הבאות. כדי להמתין ולעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים, מספיק שאחרי הלידה המצב יתייצב ויישאר יציב למשך תקופה מסויימת".

המיתוס: ניתוח לייזר עלול לגרום לעיוורון. ההכרעה מפי המומחה: לא נכון.

"זוהי שאלת השאלות, המיתוס המרכזי והנפוץ ביותר שמונע מרבים להיעזר בהליך שייטיב עם תפקודם. חשש זה מופרך מיסודו, וחבל שהוא מרתיע אנשים רבים. ניתוח לייזר לא עלול לגרום לעיוורון. הניתוח נעשה על קרנית העין: עדשה המצפה את צדו הקדמי של גלגל העין ואינה מערבת את הרשתית או את עצב הראיה המצויים בצדו הפנימי והמוגן של גלגל העין, שרק פגיעה בהם עלולה לגרום לעיוורון. מאחר וחלקי עין אלה אינם קשורים לניתוח, אין כל חשש.

מה גם שהניסיון רב השנים בתחום, הבדיקות המחמירות טרם ההליך, הידע שנצבר והטכנולוגיה המתקדמת המשמשת בניתוח, כל אלה אינם מאפשרים פגיעה כה אנושה בראיית המטופלים.

עם זאת, חשוב מאד לשאול את השאלה הזו, ולקבל הסבר מפורט. ברוח זו, אציין כי גם חשוב ביותר להבין את הניתוח, להכיר את השלכותיו ותוצאותיו האפשריות ולהגיע אליו מוכנים רגשית ככל שניתן. כמו כל ניתוח אלקטיבי קוסמטי, חשוב להגיע מוכנים עם כל התשובות והידע, הציפיות הנכונות והתקוות המציאותיות. חשוב לדעת לא רק על מהלך הניתוח, אלא גם על תקופת ההחלמה שאורכת כשבוע ויכולה להיות מלווה באי-נוחות ולעתים בכאבים ביומיים הראשונים שלאחר הניתוח. כמו כן, חשוב להיות מודעים לסיכונים ולסיבוכים הקיימים, שכן כמו בכל פעולה כירורגית עלולים להיות סיבוכים, אולם שיעורם קטן ביותר."

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום