אל תזניחו: בדיקות סקר תקופתיות

(0)
לדרג

בתוך מירוץ החיים, חשוב לעצור רגע ולבצע בדיקות סקר תקופתיות מקיפות, כדאי להקשיב למצב גופכם ולשמור על בריאותכם. מה חשוב לדעת? ומהו הגיל שבו כדאי להתחיל? צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

הלחץ הוא חלק מהחיים המודרניים; לו"ז צפוף בעבודה, חרדות כלכליות לגבי המצב בבנק, המרוץ אחרי ניהול המשפחה והילדים, לצד שלל גורמים נוספים המטרידים אותנו. לחץ נפשי, בשילוב עם תזונה לא מאוזנת, פעילות גופנית מועטה ועישון, מאפיינים את אורח החיים שלנו, ועלולים להחיש התפתחות מחלות.

בדיקות תקופתיות מקיפות מאפשרות לנבדקים להקשיב למצב גופם ולשמור באופן יסודי על בריאות תקינה. על איזה בדיקות מדובר ומתי מומלץ ללכת להיבדק? למבוגרים מעל גיל 35, מומלץ להיבדק אחת לתקופה בבדיקות סקר תקופתיות.

כיצד נערכת בדיקת סקר?

"בדיקת הסקר התקופתית, בדיקת ה-Check Up, נערכת ביום מרוכז במכוני מור רפואה מתקדמת, ואורכת כשלוש עד ארבע שעות", מסביר ד"ר ששון הדר ממור רפואה מתקדמת. "הבדיקה שמה דגש על ניתוח הפרופיל הבריאותי של כל מטופל ומטופל, ומסתיימת בייעוץ רפואי מסכם".

מה כוללת בדיקת סקר?

"טרם הבדיקה, המטופל מקבל ערכה לבדיקת דם סמוי בצואה. בעת הבדיקה עצמה, מתקיימת שיחה אישית עם הרופא, לבירור המידע הבריאותי האישי של המטופל, לצד בדיקה גופנית מקיפה. מעבר לבדיקת הצואה ישנה סדרה של בדיקות מעבדה, כבדיקות דם כימיות והמטולוגיות, בדיקת פרופיל שומנים בדם, בדיקות שתן, מדידות גופניות כמו לחץ דם, דופק, משקל וגובה, בדיקות ראייה מקיפות, בדיקות לחץ תוך עיני (המאפשרות גילוי מוקדם של מחלת הגלאוקומה), בדיקות שמיעה, בדיקות לב, תצלומי חזה וריאות ועוד. בדיקות אלו יכולות לתת אינדיקציה לכל אדם בוגר, בנוגע למצבו הבריאותי, וכן לסייע לגילוי מוקדם של מחלות כרוניות וסופניות. המטרה של בדיקת ה-Check Up היא לגלות מוקדם אם יש בעיה בגוף, למנוע אותה או להתערב בה בזמן".

האם יש בדיקות נוספות שחשוב לבצע?

"לצד בדיקות הסקר, ישנן עוד כמה בדיקות חשובות שמומלץ לעשות מגיל 40 ומעלה, הנוגעות למצב הלב, הראייה, הריאות והמעי הגס".

איך בודקים את מצב הלב?

"כדי להעריך את תפקוד הלב, ולאתר באופן מוקדם מחלות לב, כגון חסימות עורקים סביב שריר הלב, מבצעים במסגרת בדיקות הסקר בדיקת לב במאמץ. בעת הבדיקה, הנבדק צועד על מסילה נעה, תוך כדי בדיקת דופק, לצד תרשים א.ק.ג, על פי דרגת הקושי, עד לדופק המטרה. בדיקה זו מפוענחת על ידי קרדיולוג מומחה".

קולונוסקופיה וירטואלית: כיצד זה עובד?

"בדיקת הקולונוסקופיה הווירטואלית היא בדיקת CT של הבטן, המתבצעת לאחר החדרת אוויר למעי הגס, ודומה לבדיקת קולונוסקופיה רגילה. הבדיקה מסייעת לגילוי מוקדם במעי הגס, שהוא הגידול הפנימי השכיח ביותר בקרב גברים ונשים כאחד. בדופן המעי הגס מתפתחים פוליפים, והסיכוי שאחד מהם יהפוך לממאיר הוא גדול. לכן, אם מזהים בבדיקה פוליפ גדול וכורתים אותו, בשלב שהוא עדיין שפיר, מונעים את הסיכון של הפיכתו לממאיר. סימנים מקדימים לגידול במעי הם דם בצואה, אנמיה ושינויים בהרגלי פעילות המעיים. אך אלו מתפתחים בהדרגה ואינם בולטים דיים, כדי לגלות אם יש גידול ממאיר במעי הגס, ללא הבדיקה. הקולונוסקופיה הווירטואלית עצמה נמשכת זמן קצר, ובמהלכה נסרקים כלל איברי הבטן, האגן, הכבד, הלבלב, הכליות ועוד - וכן הפרוסטטה (ערמונית) אצל גברים והרחם והשחלות אצל נשים".

אילו בדיקות מומלצות לנשים?

"לנשים מגיל 40 ומעלה מומלץ לבצע בדיקת צפיפות עצם, וכן בדיקה גניקולוגית, אחת לשנה. בדיקת צפיפות העצם מאפשרת לדעת את מידת הסיכון של האישה להיפגע משבר כלשהו. ככל שרמת צפיפות העצם נמוכה יותר, הסיכון לשברים רב יותר. מחלת האוסטאופורוזיס הינה תהליך של התדלדלות רקמת העצם. מחלת עצמות זו נגרמת עקב נסיגה בצפיפות החומר המרכיב את עצמות השלד. בדיקת צפיפות העצם בודקת את רמת הצפיפות בעמוד השדרה ובמפרק הירך, על ידי סריקה. לצד בדיקת צפיפות העצם, הבדיקה הגניקולוגית המומלצת לנשים היא בדיקת Pap Smear, לאבחון ולגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. מטרת הבדיקה היא לזהות מצבים טרום סרטניים, על ידי דגימה של תאים מתוך צוואר הרחם. הבדיקה עצמה אורכת רגע אחד, ומתבצעת כחלק מבדיקה גניקולוגית".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום