בדיקת CT: קולונוסקופיה וירטואלית

(0)
לדרג

אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס עשוי להציל חיים. בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית מומלצת לאנשים שעברו את גיל 50 ולבעלי גורמי סיכון ללקות במחלה

מאת: מערכת zap doctors

כ-3,000 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס מאובחנים בישראל מדי שנה. מדובר בסרטן שכיח ביותר בקרב נשים וגברים, שלרוב מתגלה בשלב מאוחר. אבחון מוקדם, הכולל איתור הפוליפ הקטן המתפתח מדופן המעי הגס באמצעות בדיקת קולונוסקופיה, עשוי להציל חיים.

מי צריך להיבדק?

לדברי פרופ' אריק בלשר, מנהל מכון ה-CT, רדיולוג ומומחה לדימות מחלות הבטן והאגן במרכז הרפואי רמת-אביב, "בדיקת קולונסקופיה וירטואלית מיועדת לאנשים מעל גיל 40 עם גורמי סיכון לסרטן המעי הגס, בעלי רקע משפחתי של פוליפים או גידולים במעי הגס.

בנוסף היא מיועדת לאנשים עם סימנים חשודים למחלה כגון: שינוי פתאומי בהרגלי היציאות, דם בצואה או ירידה דרסטית במשקל. סיבה נוספת לביצוע הבדיקה היא כאשר מתגלים ממצאים חיוביים בבדיקת דם סמוי בצואה".

לדברי פרופ' בלשר, "הבדיקה מומלצת לביצוע כל 5 שנים לאנשים מגיל 50 ומעלה לאבחון מוקדם של פוליפים וגידולים השכיחים יותר בגיל מבוגר, וכן לאנשים עם גורמי סיכון שאינם יכולים או אינם מעוניינים לבצע קולונסקופיה שגרתית או בעלי מעי גס ארוך במיוחד".

יומיים לפני הבדיקה המטופל נמנע מסוגי מזון מסויימים וביניהם אוכל מוצק, ובנוסף נוטל תרופות משלשלות במטרה לנקות את המעי. ההמלצה היא להישאר באותם ימים בבית כי יש צורך ללכת פעמים רבות לשירותים.

קולונוסקופיה  וירטואלית
קולונוסקופיה וירטואלית

סריקה רחבה

בשונה מבדיקת קולונסקופיה רגילה, בבדיקה הוירטואלית לא מחדירים לגוף קולונוסקופ (צינור ארוך עם מצלמה), אלא משתמשים במכשיר CT רב פרוסתי המאפשר סריקה מהירה של הבטן והאגן.

באמצעות קרינת הרנטגן נוצרות תמונות בזמן קצר ובדיוק רב, ואלה מעובדות ליצירת תמונות תלת מימדיות הכוללות גם מבט לחלקו הפנימי של המעי בדומה למבט של הקולונוסקופיה הרגילה.

הנבדק נכנס לחדר ה-CT ושוכב על מיטת הבדיקה. על-מנת לנפח את המעי הגס, מכניסים לו בעדינות קטטר קטן, באורך של כ-5 ס"מ, לפי הטבעת. פעולת הניפוח גורמת לתחושת אי נוחות קלה ובמידת הצורך, לפי בקשת הנבדק, ישנה אפשרות לעצור או להאט את הניפוח. ניפוח מספק מהווה את הבסיס לבדיקה מוצלחת ולכן חשוב לשתף פעולה ולנסות לשמור את האוויר במעי לאחר החדרתו. הבדיקה נמשכת דקות ספורות וכוללת שתי סריקות המבוצעות פעם אחת כשהנבדק שוכב על הגב ופעם נוספת כשהוא שוכב על הבטן.

"מכיוון שבבדיקה נסרקים כל איברי הבטן והאגן, מאפשרת הקולונוסקופיה הוירטואלית הערכה של ממצאים חולניים מחוץ למעי הגס. אצל כ-23% מהנבדקים נמצאים ממצאים גם באיברים אחרים כגון כליות, ערמונית, עמוד השדרה, השחלה והרחם", מציין פרופ' בלשר. עוד הוא מוסיף כי "מתקבלות תמונות באיכות גבוהה ומתבצע עיבוד מתקדם של המידע לאחר סיום הבדיקה (post processing) על גבי תחנת עבודה ממוחשבת, אשר מאפשר הערכה מדויקת של המעי הגס".

פענוח באמצעות 1,000 תמונות

התמונות מפוענחות על-ידי רדיולוג, ואם מתגלה פוליפ או גוש מפנים את הנבדק לקולונוסקופיה קונבנציונלית להסרת הממצא. הקולונוסקופיה הוירטואלית נמצאה כמדויקת כמו הקולונוסקופיה הרגילה בגילוי גידולים ופוליפים. מכיוון שלרוב הנבדקים לא נמצאים ממצאים המחייבים קולונוסקופיה רגילה לאחר הבדיקה, ניתן להימנע מהבדיקה הרגילה הפולשנית באמצעות פתרון טוב ופחות מאיים. פרופ בלשר אומר כי "על-פי הספרות, הבדיקה מדוייקת בכ-95% מהמקרים לאיתור פוליפים בגודל של מעל 10 מ"מ ובעלת רגישות של כ-70% באיתור פוליפים קטנים יותר בגודל של 6-9 מ"מ. לאחר הבדיקה הרדיולוג מפענח את הבדיקה באמצעות כ-1,000 תמונות בעובי של 1 מ"מ של המעי הגס המשוחזרות לתמונות תלת ודו מימדיות".

ניתן לעבור את הבדיקה באמצעות טופס התחייבות מקופות החולים. במסלול הפרטי, הכרוך בתשלום נוסף, ניתן ייעוץ אישי ע"י רדיולוג. ניתן לקבל החזר על הייעוץ מהביטוחים המשלימים והפרטיים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול
גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום