שתלים דנטליים: היום שאחרי

(0)
לדרג

התקנתם שתל דנטלי בתוך הפה? העבודה רק מתחילה: כדי לשמור על השתל יש להקפיד על היגיינה, להשתמש בסד לילה ולשמור על אורח חיים בריא

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: ניתוח חניכיים, בריאות השן

חיוך יפה ופה אסתטי הם משאת נפש לכל אדם. שיניים חסרות מהוות מפגע הנוקב את העין, שגורם לרבים מהסובלים ממנו לחייך בפה סגור, בבושה או תוך כיסוי קן החיוך. לא עוד: שתלים דנטליים מהווים פתרון מושלם וארוך טווח לשיניים חסרות. רופאי השיניים ד"ר רחל ענר וד"ר דור עברון, מומחים למחלות חניכיים, מסבירים מהו שתל דנטלי: זהו התקן המוחדר לעצם הלסת ומשמש להחלפת שיניים חסרות. השתל עשוי ממתכת טיטניום, והוא מעוצב בדומה לבורג משוכלל בעל הברגה פנימית וחיצונית, מעין 'דיבל'. ההברגה החיצונית משמשת לעיגון השתל בעצם הלסת, וההברגה הפנימית משמשת לעיגון התקנים הבולטים לחלל הפה, כמו כתרים או מאחזים לתותבות.

אורך החיים הממוצע של שתל בחלל הפה הוא בין 10 ל-15 שנים. הישרדות ארוכת טווח של השתלים תלויה בשמירה על בריאותם ותיחזוק השתלים בצורה נכונה ומיטבית.

כדי לעשות זאת, ד"ר ענר וד"ר עברון ממליצים לשמור על הכללים הבאים:

1. שמירה על היגיינה גבוהה: אספקת כלי הדם והאנטומיה של הרקמות סביב שתלים אינה יעילה כמו זו המצויה סביב שיניים טבעיות, ואינה טובה במניעת זיהומים ודלקות חניכיים. לכן יש להקפיד ביתר שאת על היגיינת הפה כשיש שתלים דנטליים. שמירה על היגיינה יום יומית כוללת צחצוח שיניים תכוף, ניקוי והברשה נכונים של השיניים, ניקוי בין השיניים באמצעות חוט וקיסמים דנטליים ושימוש בשטיפות פה או מתיזי מים.

2. ניקוי מקצועי של הפה, השיניים והחניכיים: חשוב לעבור טיפולים שוטפים של ניקוי והסרת רובד ואבנית מדי שלושה עד שישה חודשים. הכוונה היא לניקוי שיבצע רופא שיניים או שיננית. ניקוי יעיל, טיפול ותחזוקה חשובים כדי למנוע מחלת חניכיים כרונית שתפגע בעצם המחזיקה את השתלים.

3. שימוש בסד לילה: מנגנון חיבור השתל אל עצם הלסת שונה ממנגנון חיבור השיניים, ולפיכך שתלים רגישים יותר להפעלת עומס חריג. כתוצאה מכך, לעתים קרובות צריך להשתמש בעזרים להגנה מפני עומס יתר בחלל הפה הקרויים 'מגננן סיגרי', סד מיוחד שמניחים בפה בשעות הלילה.

4. שמירה על אורח חיים בריא: עישון, צריכת אלכוהול וסוכרת עלולים לקצר את חיי השתל ולגרום לאובדן תמיכת העצם סביבו. לכן חשוב לשמור על אורח חיים בריא שתורם לאיכות החיים ולבריאות הכללית וגם מיטיב עם הישרדות השתלים ובריאותם.

5. טיפול דחוף בכל בעיה הקשורה לשיניים ולבריאות הפה: אם החלו להתפתח דלקת חניכיים או זיהום כלשהו או שנוצרה היחלשות של העצם המחזיקה את השתלים, יש למהר ולקבל טיפול רפואי. הטיפול כולל את סילוק הזיהום והחלמת הפה, ולעתים יידרש שיקום תמיכת העצם באמצעים כירורגיים. לא תמיד ניתן להציל את העצם וכאשר מדובר באובדן עצם נרחב עלול להתעורר צורך מיידי להוציא את השתל ולשקם את הנזק שנגרם לעצם הלסת בתקווה שניתן יהיה לשוב ולהתקין שתלים חדשים. לשם כך נדרשת פעולה של השתלת עצם ובחלוף זמן מה, לאחר שהעצם נקלטת והפה מחלים, מתחיל תהליך של השתלת שתלים דנטליים בעצם המושתלת.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום