היסטרוסקופיה: מה ברחם?

(0)
לדרג

סיב אופטי שבקצהו מצלמה מאפשר לאבחן הידבקויות ברחם, פוליפים ושרירנים. כשמתגלה בעיה ניתן לבצע היסטרוסקופיה ניתוחית שמחליפה ניתוחים פתוחים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : פצע בצוואר הרחם, צוואר רחם קצר

בשנים האחרונות שוכללה בדיקת ההיסטרוסקופיה, כך שהיא מעניקה אפשרויות אבחנתיות וטיפוליות רבות יותר תוך גרימת מינימום אי נוחות למטופלות. פירוש המונח היסטרוסקופיה הוא הסתכלות לרחם. במסגרת הבדיקה נעשה שימוש במכשור רפואי המאפשר הסתכלות לחלל הרחם לשם סריקתו ואבחון מצבו או לשם טיפול נחוץ.

"בבדיקת היסטרוסקופיה מוחדר סיב אופטי שבקצהו מצלמה, המכונה 'היסטרוסקופ', דרך הנרתיק וצוואר הרחם אל חלל הרחם, ובאמצעותו ניתן להתרשם ממצב חלל הרחם, לבצע אבחון מיטבי וטיפולים נחוצים", אומר הגניקולוג המומחה ד"ר דוד שטוקהיים, שעוסק בכירורגיה גניקולוגית. הפרוצדורה כוללת גם את הרחבת חלל הרחם. חלל זה הוא חלל פוטנציאלי, כך שבכל עת שאין הריון ברחם החלל ממוטט ויש צורך לפתוח אותו. ההרחבה מבוצעת באמצעות הזרמה של גז או נוזל שמתנקז בסיום הפעולה, באופן שגורם לתחושה הדומה מעט לירידת מים כשמשתמשים בנוזל, או שגורם למעט רגישות בכתפיים כאשר משתמשים בגז".

היסטרוסקופיה
היסטרוסקופיה

היסטרוסקופיה אבחנתית

יש שני תהליכי בדיקה: היסטרוסקופיה אבחנתית והיסטרוסקופיה ניתוחית. בהיסטרוסקופיה אבחנתית מוחדר היסטרוסקופ לחלל הרחם רק כדי לראותו ולבחון את מבנהו ואת הפתולוגיה שלו. תהליך הבדיקה והמכשור בו נעשה שימוש מעט שונים ביחס להיסטרוסקופיה ניתוחית. ד"ר שטוקהיים: "מאחר שהבדיקה היא בדיקת אבחון בלבד, לרוב יש צורך להרחיב את רק חלל הרחם, פעולה היוצרת תחושה של לחץ קל אצל המטופלת, אך אין צורך בהרחבת תעלת צוואר הרחם, ובמרבית המקרים אף אין צורך בהרדמה כלל. כמו כן, ניתן להשתמש בסיבים דקים בקוטר של 2-4 מ"מ. היסטרוסקופיה אבחנתית היא כמעט נטולת סיכונים."

לרוב, היסטרוסקופיה אבחנתית מבוצעת כשקיים חשש לתחלואות או מצבים רפואיים הקשורים לרחם. כך, בין היתר, היא תבוצע כאשר יש חשד לבעיות פוריות; בשל הפלות חוזרות; במקרים של דימומים בין הווסתות; כשהווסתות קשות וכוללות דימום מסיבי ורב; כאשר בדיקת אולטרא סאונד הצביעה על ממצא חשוד ברחם, דוגמת פוליפ או שרירן; כאשר קיים חשד שהרחם לא התרוקן כליל לאחר לידה או לאחר הפלה; במקרים של חשד להידבקויות תוך רחמיות ולאחרונה אף מבוצעת הבדיקה במקרים בהם מתעוררות בעיות הקשורות להחלמת החתך הרחמי של ניתוח קיסרי.

היסטרוסקופיה ניתוחית

היסטרוסקופיה ניתוחית היא הליך מורכב הרבה יותר ומהווה ניתוח של ממש, אם כי בעל יתרונות רבים ביחס לניתוח שבמהלכו פותחים את הבטן: "היסטרוסקופיה ניתוחית מחליפה היום פרוצדורות ישנות ואגרסיביות יותר של ניתוחי בטן גדולים אשר גררו אשפוזים ממושכים והחלמה קשה, אומר ד"ר שטוקהיים. "ניתוחים גניקולוגיים היו בעבר ניתוחים מסובכים ובחלקם עתירי סיכונים, וכיום הם הפכו פשוטים וקצרים הרבה יותר בזכות היכולת לבצע את הניתוח ללא פתיחת הבטן, מה שהפחית את הסכנה לסיבוכים. בנוסף מחליפה ההיסטרוסקופיה הניתוחית גרידות שהן פעולות "עיוורות" המתבססות על חוש המישוש בלבד ובהן אין יכולת להעריך את תוצאת הניתוח. גם ההיסטרוסקופיה עצמה, המצויה בשימוש כבר כמה עשורים, משתפרת כל הזמן. החידושים הטכנולוגיים מייעלים עוד ועוד את המכשור הרפואי וכיום קיימים מכשירים קטנים ויעילים שמאפשרים טיפול נרחב במינימום כאב ולעיתים אף ללא צורך בהרדמה".

במהלך היסטרוסקופיה ניתוחית מוחדר דרך ההיסטרוסקופ נוזל לחלל הרחם שמרחיב אותו, ומאפשר לצפות ברחם. דרך ההיסטרוסקופ מוחדרים גם מכשירים רפואיים שמאפשרים ביצוע של טיפול נחוץ כגון צריבה, חיתוך או הוצאה של ממצאים. בניתוח, הנעשה תחת הרדמה כללית, ניתן לבצע מספר פרוצדורות כירורגיות, בהן פתיחת הידבקויות רחמיות, פתיחת מחיצה רחמית, הוצאת התקנים תוך רחמיים, ביופסיה מכוונת של רירית רחם, כריתת פוליפים רחמיים, כריתת שרירנים תת ריריים, הוצאת שאריות הריון לאחר לידות או הפלות, ביצוע חריצים ברירית הרחם לצורך שיפור יכולת ההשרשה של הריון, צריבה מקיפה של רירית הרחם או כריתת כל רירית הרחם כטיפול בדימומים רחמיים (אבלציה), צריבת איזור ההצטלקות הפנימית של חתכי ניתוח קיסרי לטיפול בהכתמות דמיות בין מחזוריות, והכנסת התקנים למניעת הריון לתוך החצוצרות (ESSUR).

צמצום הסיכונים

כל הפעולות האלה, לפי ד"ר שטוקהיים, הן קצרות יחסית והמנותחות משוחררות כעבור שעות אחדות לבתיהן. "רוב הליכי ההיסטרוסקופיה הניתוחים אינם נחשבים לקשים. רופא מיומן ובעל ניסיון המשתמש במכשור רפואי מתקדם יכול לבצע את ההליך במינימום סיכונים ומקסימום יעילות. מובן שייתכנו, כמו בכל ניתוח, פגיעות, אך הן מתקיימות בשיעורים נמוכים ביותר ובוודאי בשיעור נמוך הרבה יותר בהשוואה לניתוחים בהם פותחים את הבטן. אחד הסיבוכים של היסטרוסקופיה ניתוחית הוא ניקוב הרחם בעת הרחבת צוואר הרחם, או באמצעות ההיסטרוסקופ או אחד המכשירים שמוחדרים דרכו. סיבוך נדיר זה ניתן לטיפול ולתיקון. סיכון נוסף הוא עודף ספיגה בגוף של הנוזלים בהם משתמשים למילוי הרחם והפרעות עקב כך במאזן המלחים בגוף ואף הפרעות נשימה. סיבוך קשה יותר אך נדיר מאוד הוא תסחיף אוויר - כתוצאה מחדירת בועיות אוויר הנוצרות בעת החיתוך החשמלי של רקמה ברחם לכלי דם ברחם. עם זאת חשוב לציין כי ככל שמשתכללים המכשירים הרפואיים וככל שהשיטות הניתוחיות משתפרות, כך יורדים הסיכויים לסיבוכים כאלה. מגמה זו נמצאת כיום בשיאה והמכשור הרפואי המצוי בשימוש הוא זעיר ויעיל במיוחד וגורם אי נוחות מינימלית למטופלת, תוך הקטנת משמעותית של הסיכונים".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה גניקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום