שורש כף היד: קורבן הטכנולוגיה הגורמת לכאבים ונזקים

(0)
לדרג

טלפונים ניידים, מחשבים וקונוסולות משחקים תובעים מכף היד פעולה אינטנסיבית בהרבה ממה שמקובל בטבע. התוצאה: כאבים, הגבלות בתנועה ולעתים אפילו ניתוח

מאת: מערכת zap doctors

ככל שמשתפרת הטכנולוגיה ואיתה האפשרות להיות זמין כמעט כל הזמן, לשחק בכל מקום ולהתעדכן בנעשה בעולם, כך מתגברות הבעיות האורתופדיות. שורש כף היד הוא הנפגע העיקרי.

אם בעבר השתמשנו באצבעות כדי לדפדף בנחת בספר או באנציקלופדיה, לכל היותר חייגנו בטלפון הנייח לחברים, הרי שכיום הכול נעשה במהירות רבה יותר. האצבעות עובדות קשה יותר בהקלדת מסרונים, צ'טים ובמשחקי מחשב וקונסולות שונות.

"בעידן הטכנולוגי החדש שהביא שינויים בהרגלי חיים ועבודה, חלו גם שינויים דמוגרפיים וסטטיסטיים בבעיות הרפואיות", מסביר ד"ר אייזיק דאיזדה, אורתופד כירורג מנתח. "בין גורמי הסיכון האלה ניתן להזכיר עבודה עם מחשבים ומשחקי מחשב אשר גורמים לעומס בלתי מבוטל על האצבעות ועל הידיים.

אמנם לא מדובר בבעיות חדשות ובלתי מוכרות, אך בגלל החיים התחרותיים והמרוץ אחרי קריירה וקידום, אנו עדים לשכיחות גבוהה יותר ולדרגות חומרה גבוהות יותר בכל הקשור בכאבים בידיים".

נזקי שורש כף היד

"כאשר מדברים על כאבים מתייחסים לרוב לכאב בשורש כף היד", ממשיך ד"ר דאיזדה. "על רקע נזק מצטבר כתוצאה מהפעלה מתמשכת וחוזרת של אצבעות בהקלדות על מחשב ומכשירי קשר. תופעה זו מכונה RSI - Repetitive Stress Injury. ניתן להגדיר את הבעיה כעייפות החומר שפוגעת בגידים, ברצועות וברקמות העוטפות את הגידים וכן בפרקי שורש היד".

כך תמנעו נזק עתידי

ד"ר דאיזדה מסביר: "ניתן למנוע תופעות אלה באמצעות שיפור תנאי הישיבה בעבודה על מחשב ומקלדת. יש לדאוג שהמרפקים יהיו מעל גובה שולחן העבודה. חשוב לעבוד על מקלדת כאשר אמות הידיים מקבילות לשולחן, עם יישור מלא של שורש היד וכיפוף האצבעות. מומלץ מאוד להשתמש בכריות תמיכה מתחת לידיים, ובמקלדת ועכבר ארגונומיים המותאמים אינדיבידואלית למשתמש. גם שמירה על ציפורניים קצוצות תעזור במזעור הנזק".

לצד זה מציע ד"ר דאיזדה "הפסקות יזומות בעבודה מדי חצי שעה למשך כמה דקות: ממש להתרחק מהמחשב, לנער ידיים ולמתוח את הזרועות, את הידיים ואת האצבעות כלפי מעלה, פעולה המכונה דורסיפלקסיה. הפסקות אלה חיוניות גם למניעת כאבי גב תחתון כאשר קמים ומסתובבים בחדר לכמה דקות".

פגיעות שכיחות בשורש כף היד

"שימוש מופרז ומתמשך בעבודה ידנית גורם לתהליכים דלקתיים לא זיהומיים (INFLAMATION) בגידים, ברצועות, וברקמה החיבורית העוטפת את הגידים ואת המפרקים הקטנים והעדינים שבידיים (SYNOVIA)", אומר ד"ר דאיזדה. "תהליך זה שמורכב מבצקת של תאים וזרימה מוגברת של דם למקום מלווה בכאב, חום ונפיחות אזורית, ובנוסף גורם להגבלה בתנועות האצבעות או בשורש הידיים.

בצקת בשורש היד גורמת לעלייה של לחץ בתוך התעלות הסגורות דרכן עוברים עצבים וגידים, כאשר השכיח שבהן הוא עצם המדיאנוס. הבצקת גורמת לתחושת זרמים, עקצוצים, נמלול ותרדמה וגם לכאב שלעיתים מוקרן עד המרפק. תסמונת זו מוכרת כתסמונת תעלה קרפלית (CARPAL TUNNEL SYNDROME)".

אסור לדחות את הטיפול

"כל כאב בשורש היד מחייב התייחסות מיידית", אומר ד"ר דאיזדה. "טיפול בשלבים הראשונים של הכאב יהיה קל ויעיל יותר. חשוב להבין שככל שדוחים את הטיפול ומתעלמים ממצוקת היד, הבעיה נהפכת לבעיה כרונית המחייבת טיפול ממושך ומייגע למדי.

"בשלבים ההתחלתיים של כאב בשורש היד, הטיפול הוא מנוחה, חבישת מגן שורש יד, קומפרסים קרים, הרמת יד ולחץ מקומי. במצבים קשים יותר מומלץ לקחת תוספת תרופות נוגדי דלקת בשילוב עם פיזיותרפיה הכוללת מתיחות, עיסוי ואלקטרו-תרפיה כגון TENS וגלי קול. לעיתים נדרש גם שימוש בסד לקיבוע שורש כף היד והאצבעות.

"במקרים מוזנחים וקשים במיוחד ובהעדר תגובה לטיפולים שנזכרו, כמו בתסמונת תעלה קרפלית, נשקלת אופציה ניתוחית לשחרור העצבים או הגידים".

ניתוח: המוצא האחרון

"טיפול ניתוחי בתסמונת תעלה קרפלית הוא קל ויעיל מאוד", מרגיע ד"ר דאיזדה. "הניתוח אורך כ-15 דקות ומתבצע בהרדמה מקומית. במהלכו נעשה חיתוך של כארבעה סנטימטרים בשורש כף היד ועד אמצע כף היד, לכל אורך הרצועה הקרפלית הרוחבית, על מנת לפתוח את אותה טבעת חנק ולשחרר את הלחץ על העצב בתעלה באופן מיידי.

רוב הניתוחים מתבצעים בשיטה הפתוחה, שהיא גם הבטוחה יותר. המנתח חותך את הרקמות בזהירות רבה, נכנס לתוך התעלה ומוודא שהלחץ על העצב המדיאנוס אכן משתחרר. בתום הניתוח הפצע נתפר עם תפרי ניילון וכעבור כעשרה ימים כבר אפשר להוציא אותם. חשוב להוסיף שאין צורך בהכנות מיוחדות או אשפוז לקראת הניתוח".

השיטה האנדוסקופית

יש אפשרות לבצע את הניתוח בשיטה סגורה: אנדוסקופיה. בדרך זו מבוצע חתך של כסנטימטר אחד בלבד בשורש כף היד, דרכו מוחדר צינור לתעלה הקרפלית עם מצלמה אופטית קטנה. לדברי ד"ר דאיזדה, "בשלב הבא מוחדר להב קטן אשר צמוד למצלמה ומתבצע חיתוך של הרצועה הרוחבית מול המצלמה. למרות הקלות של הניתוח, לכאורה, רוב המנתחים יעדיפו את השיטה הפתוחה, שכן השחרור של העצב ודאי, אולם חשוב לציין כי בשני המקרים השיקום הוא דומה".

לדברי ד"ר דאיזדה, "אצל מנתח מנוסה הסיבוכים די מזעריים ועלולים להתבטא בירידה בתחושה בבסיס האגודל וכף היד ב-5%-8% מהניתוחים, וכן כאבים ממושכים באזור הניתוח ב-1%-2% מהמקרים".

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה - כירורגיה של היד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום