כף היד: מחלות מקלדת

(2)
לדרג

שימוש במקלדת ובעכבר ותנועות נוספות בשורש כף היד בתדירות גבוהה עלולים לגרום לכאבים והפרעה בתפקוד. הטיפול נעשה בעזרת סדים, ריפוי בעיסוק או ניתוח

מאת: מערכת zap doctors

בעידן הנוכחי, שבו אנשים מרבים להשתמש באזור שורש כף היד לתנועות חוזרות ומרובות של אחיזה, הברגה, הקלדה ממושכת במחשב ועוד, נוצרת תסמונת התעלה הקרפלית. התסמונת נגרמת מלחץ על העצב המדיאני בתעלה הכפית של שורש היד, היא מתאפיינת בתחושת נימול בידיים שיכולה להיות מלווה בכאב ביד, באמה ולעיתים בזרוע ובכתף. הבעיה נפוצה ופוגעת בכ-1% מהאוכלוסייה הבוגרת.

התסמינים מתחילים לרוב בלילה כתחושת הירדמות ביד, בעיקר באצבעות אגודל, אצבע ואמה, שעשויה להעיר את החולה משנתו בשעות הבוקר המוקדמות. לעיתים עשויים לחשוב שישנה בעיה בזרימת הדם ליד ולעיתים חשים הקלה על ידי ניעור היד כדי שה"דם יזרום" אליה.

בהמשך, התסמינים יכולים להופיע בשעות היום ולהתגבר בפעילות כמו נהיגה. בשלבים מאוחרים יותר ההירדמות הופכת לקבועה ומופיעה חולשה של השרירים בכרית האגודל ואף דלדול שלהם. מצב מתקדם כזה גורם לירידה ביכולת התפקוד של היד בפעילות עדינה בעיקר. התופעה נפוצה גם בקרב נשים בזמן הריון עקב בצקת ואגירת נוזלים, אצל חולים סוכרתיים או אצל הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס.

תסמונת התעלה הקרפלית מאובחנת בבדיקות וטסטים קליניים, בדיקות EMG ו-US. קיים סיכוי טוב להטבה על ידי טיפול בסד תומך לשורש כף היד השומר את התעלה פתוחה ובכך מונע את התנועות החוזרות. סדים אלה נבנים במכון ריפוי בעיסוק. ישנם גם טיפולים נוספים בתופעה: תרגילים ספציפיים להקלה על הסימפטומים. במקרים שאין הקלה, קיימת אפשרות להזריק סטרואידים למקום. המוצא האחרון הוא ניתוח לשחרור התעלה. ניתוח זה אורך כ-15-10 דקות בהרדמה מקומית ומבוצעת על ידי כירורג מומחה לבעיות כף היד.

בעיות כף יד נוספות

בעיות נוספות באזור כף היד הן תופעת "אצבע הדק" ו"אצבע קופצת". הראשונה היא תופעה שנגרמת עקב דלקת בגיד מכופף של אצבע. במקרה זה נוצרת התעבות של הגיד או היצרות של המעטפת שבה עובר הגיד. ההתעבות גורמת לכך שהגיד נתפס במעטפת הגיד. התופעה השנייה היא "אצבע קופצת" או היתקעות במנח קבוע וחוסר יכולת ליישר את האצבע.

גם אוסטאוארטריטיס של בסיס האגודל היא מחלה שכיחה של כף היד, מלווה בכאב עמוק בבסיס האגודל המוחמר בפעילות של אחיזה עדינה ואף גסה. התופעה נפוצה יותר אצל נשים מעל גיל 40. לעיתים יש כאבים גם במנוחה ואף בלילה.

בנוסף לצילום רנטגן, קיימם מבחנים קליניים לאבחון המחלה. הטיפול במכון שיקום כף יד בריפוי בעיסוק כולל התאמת סד מנוחה להפחתת תנועה במפרק למשך מספר שבועות, הורדת כאבים באמצעות חימומים שונים, סדרת תרגילים לחיזוק (איזומטרי) וייצוב מפרק האגודל. במקרים שבהם לא חלה הטבה, ישנו פתרון ניתוחי להוצאת חלק מהעצם השחוקה בבסיס האגודל. לאחר הניתוח ישנו פרוטוקול טיפול בריפוי בעיסוק לשם שיקום תפקוד האגודל וכף היד, עד להחלמה סופית ותפקוד מלא.

המאמר פורסם באדיבות בית החולים לניאדו

בואו לדבר על זה בפורום ארגונומיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום