דיכאון אחרי לידה: משמחה לעצב

(0)
לדרג

20% מהנשים לוקות בדיכאון אחרי לידה. דיכאון שאינו מטופל עלול לפגוע באם, בתינוק ובמשפחה. איך תזהו את המחלה וכיצד ניתן לטפל בה? כתבה שנייה בסדרה

מאת: ד"ר שרון בן רפאל

גילי (שם בדוי), 28, ילדה לפי שלושה חודשים את בתה הבכורה. ההריון היה מצוין וגילי ציפתה בהתרגשות ללידה. היא עברה לידה טבעית, והחוויה היתה נפלאה עבורה. מיד לאחר הלידה היא החלה להניק את בתה, אבל נתקלה בקשיים. לאחר מספר ימים הזמינה יועצת הנקה לצורך הדרכה. היא הניקה במשך מספר שבועות, אולם חשה כי בתה עצבנית ולא מסופקת. בטיפת חלב הציעו לה לתת לבתה תחליף חלב, כי היא לא עולה במשקל. גילי יצאה משם בוכה בתחושת כישלון ובדידות. בימים הבאים מצב רוחה התדרדר. היא חוותה לילות רבים ללא שינה והחלה לחוש עצבנות וכעס על בעלה, שחזר בשעות מאוחרות ולא עזר לה בבית.

טיולי הבוקר עם העגלה כבר לא הסבו הנאה. את השעות שבתה ישנה במהלך היום, היא העבירה במיטה, אך לא הצליחה להתרכז אפילו בקריאת ספר. למרות זאת, היא חשה חוסר אנרגיות ועייפות בכל שעות היום. לא היה לה תאבון כלל, והיא ירדה במהירות רבה במשקל. גילי הגיעה לטיפול בהמלצה של אחות טיפת חלב, שם אובחנה כמי שסובלת מדיכאון אחרי לידה. בתום ארבעה שבועות של טיפול פסיכולוגי היא החלה לחוש שיפור במצבה, ולאחר שמונה שבועות לא ענתה כבר על הקריטריונים לאבחנה של דיכאון.

דיכאון אחרי לידה
דיכאון אחרי לידה

טיפול קצר מועד

גילי עברה טיפול הקרוי "פסיכותרפיה בין אישית" (Interpersonal Psychotherapy - IPT). זהו טיפול קצר מועד (12-16 פגישות) שנועד לסייע לאישה להתגבר על השלב האקוטי של הדיכאון, לפתח דרכים אפקטיביות להתמודדות עם בעיות בין אישיות המתעוררות או מתחזקות בהריון ולאחר הלידה ולגייס מערכת תמיכה, שתשמש אותה עם תום הטיפול. במחקרים נמצא כי טיפול זה יעיל ביותר בדיכאון אחרי לידה.

תסמינים לדיכאון בהריון ואחרי לידה

דיכאון הוא ההפרעה הנפוצה ביותר בתקופת ההריון ואחרי הלידה. אחת מתוך חמש נשים חווה סמפטומים דומים לאלו שחוותה גילי: מצב רוח ירוד במשך היום, אובדן עניין והנאה ברוב התחומים במשך לפחות שבועיים. בדרך כלל מופיעים גם ארבעה מתוך ששת הסימפטומים הבאים:

ירידה ניכרת, לא מתוכננת, במשקל ובתאבון
קושי ניכר להירדם או לישון
עליה או ירידה ניכרת בפעלתנות פסיכומוטורית
מחשבות על התאבדות; עייפות וחוסר אנרגיה
הרגשה קשה של חוסר ערך עצמי או אשמה
קושי לחשוב, להתרכז ולהחליט החלטות

ישנם סימפטומים נוספים האופיינים לדיכאון אחרי לידה: עצבנות והתפרצויות כעס, תלונות גופניות רבות, תחושת חרדה בלתי מוסברת, התקפי פאניקה, דאגנות יתר, קושי בתפקוד היומיומי, קושי לטפל בתינוק ותחושת אדישות או דחיה כלפיו.

כפי שניתן לראות, חלק מהסימפטומים שמאפיינים דיכאון יכולים גם להיות סימפטומים נורמאליים בתקופה שלאחר הלידה, מה שמקשה עוד יותר על האבחון ומצריך פנייה לאיש מקצוע - פסיכיאטר או פסיכולוג.

גורמי סיכון

גורמי הסיכון העיקריים להופעת דיכאון הם:

חוסר תמיכה משפחתית וחברתית
אי שביעות רצון בחיי הנישואין/זוגיות
סימני דיכאון במשך ההריון
בעיות רגשיות/נפשיות בעבר
בעיות בריאות מתמשכות של התינוק
סיבוכים במהלך האשפוז לאחר הלידה

מה עושים עד שאמא מחלימה?

דיכאון כבד במהלך ההריון ולאחר הלידה פוגע בהתפתחות העובר והתינוק. לאחרונה נערך מחקר שבדק כיצד ניתן למנוע מהתינוק את הנזקים עד שאמו מחלימה. בהקשר זה, חוקרים העלו מספר המלצות:

1. יותר אינטרקציות עם מטפלים אחרים, מלבד האם, בתקופה זו (אבות, סבתות, מטפלות, גננות).

2. מסאז' תינוקות. במחקר מצאו כי 15 דקות של מסאז' לתינוק, פעמיים בשבוע, במשך 6 שבועות, הביא לעלייה במשקל, לשיפור רגשי וחברתי ולירידה בהורמונים של סטרס אצל התינוק.

3. שמיעה של מוזיקה אהובה ומסאז' לאם תרמו לשיפור האינטרקציה של האם עם תינוקה.

4. הדרכה על אינטרקציה עם התינוק.

התערבויות אלו מומלצות כי הן מביאות לשיפור ניכר בהתפתחות התינוק. במקביל, יש לפנות לטיפול על מנת להביא לשיפור גם בסמפטומים של דיכאון אצל האם.

מרבית החולות - לא מאובחנות

יש טיפולים יעילים בדיכאון בהריון ואחרי לידה. הבעיה העיקרית היא שרוב החולות אינן מאותרות ואינן מטופלות. זאת, משום שאין מערכת סינון טובה, ובשל תחושת הבושה והבדידות שגורמת לאשה להסתיר זאת מסביבתה. דיכאון בהריון ואחרי לידה שאינו מטופל יכול להיעלם לאחר 4-6 חודשים. בפרק זמן זה הוא גורם נזקים קשים לתינוק, לאישה ולמשפחה.

במקרה של חשש ניתן לפנות אל אחות טיפת חלב, רופא נשים, רופא משפחה, פסיכולוג או פסכיאטר. חלק מהנשים חוששות לקחת תרופות ולא מודעות לאפשרויות טיפול אחרות. אולם דווקא במקרים של דכאון קל-בינוני (מצב רוח ירוד, חוסר הנאה, חוסר אנרגיות ויכולת תפקוד ירודה ללא מחשבות אובדניות) ההמלצה היא לפנות לטיפול פסיכולוגי קצר מועד (12-16 פגישות) ולרוב אין צורך בתרופות.

הטיפולים שנמצאו במחקרים כיעילים בדיכאון אחרי לידה הם: פסיכותרפיה בין אישית (IPT) או טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

במקרים של דיכאון קשה לאחר הלידה, הפוגע מאוד בתפקוד (אשה שנשארת רוב היום במיטה) או במצבים אובדניים, מומלץ לטפל בתרופות. במהלך ההריון הטיפול בתרופות לא מומלץ, אלא אם הרופא המטפל מחליט כי הסכנה לאם או לעובר כתוצאה מהדיכאון, עולה על הסכנה לעובר, כתוצאה מהחשיפה לתרופות. הטיפול בנזעי חשמל לעומת זאת, נחשב בטוח במהלך ההריון.

ד"ר שרון בן-רפאל היא פסיכולוגית קלינית, מומחית בטיפול בדיכאון וחרדה בהריון ואחרי לידה.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון בהריון ואחרי לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום