סקר "מכבי" חושף: חצי שנה למלחמה - ירידה במצב הבריאות הפיזית והנפשית של הישראלים

(5)
לדרג

חצי שנה למלחמה, כיצד נראה מצבם הבריאותי של תושבי ישראל? סקר מקיף שנערך בסוף חודש מרץ בקופת חולים מכבי מציג הידרדרות במצב הבריאותי, הפיזי והנפשי

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

סקר חדש ומקיף שערכה מכבי שירותי בריאות חושף את המצב הבריאותי של הציבור הישראלי, כפי שהוא עצמו תופס אותו, רגע לפני חג הפסח וחצי שנה לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל. הסקר נערך בקרב מדגם של יותר מאלף ישראלים בני 20 עד 75 שנה, מכל אזורי הארץ ומכלל קופות החולים.

התוצאות מעלות תמונה מדאיגה: עלייה של יותר מ-100% בשיעור האזרחים שתופסים את מצבם הבריאותי כבינוני או גרוע בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה, עלייה של יותר מ-150% בישראלים שמדווחים על מצב נפשי בינוני או גרוע, ירידה של כ-20% בישראלים שמקפידים על אורח חיים בריא וכן עלייה במשקל ובעישון בקרב רבים.

המומחים בשירותי בריאות מכבי קוראים לציבור להמשיך ולשמור על בריאותו, הן הפיזית והן הנפשית, כדי להפחית את הסיכון להתפרצות מחלות ולמנוע הידרדרות נוספת.

כיצד נראה מצב הבריאות הפיזי של הישראלים?

ירידה בדיווח על מצב בריאותי טוב - על פי ממצאי הסקר, לפני המלחמה 61% מהציבור הישראלי העידו כי מצבם הבריאותי באופן כללי הינו טוב מאוד או מצוין. כעת, רק 46% מהציבור מדווח על מצב בריאותי טוב מאוד ומצוין - ירידה של כ-25%. לעומת זאת, שיעור הישראלים שתופסים את מצבם הבריאותי כבינוני או גרוע עלה מ-8% ל-17% - עלייה של יותר מ-100%.

החמרה במצבם של חולים כרוניים - כ-35% מבין הישראלים הסובלים ממחלות כרוניות, המהווים כרבע מהאוכלוסיה הכללית, דיווחו כי הם מרגישים שחלה החמרה במחלתם בעקבות המלחמה. נתון זה בולט במיוחד בקרב בעלי הכנסה נמוכה, בהם 48% דיווחו על החמרה, לעומת 22% בקרב בעלי הכנסה מעל לממוצע.

סקר מכבי

סקר "מכבי. 20% מהנסקרים דיווחו כי ויתרו או דחו ביצוע של בדיקת סקר חשובה, כמו ממוגרפיה או קולונוסקופיה. צילום: רומן ינושבסקי/ שאטרסטוק

פערים מגדריים ובין גילאים - הסקר מצביע על פערים מגדריים ובין-גילאים בדיווח על החמרה במצב הבריאותי. 41% מהנשים בלבד מעידות על מצב בריאותי מצוין או טוב מאוד, לעומת 51% מהגברים. בנוסף, 36% מהנשים מעידות על שינוי לרעה במצבן הבריאותי, לעומת 23% מהגברים. בקרב הצעירים בגילאי 20-49 33% דיווחו על שינוי לרעה, לעומת 23% בגילאי 50 ומעלה.

ויתור על טיפולים ובדיקות רפואיות - 34% מהמשיבים שהיה להם תור לרופא/ה או בדיקה רפואית שנקבעו מראש, דיווחו כי ויתרו או דחו את התור. כמו כן, 20% דיווחו כי ויתרו או דחו ביצוע של בדיקת סקר חשובה, כמו ממוגרפיה או קולונוסקופיה.

מצב הבריאות הנפשית של הישראלים

עלייה חדה בדיווח על מצב נפשי בינוני או גרוע - הסקר מראה כי 43% מהציבור הישראלי דיווחו על שינוי לרעה במצבם הנפשי מאז פרוץ המלחמה. שיעור הישראלים שתופסים את מצבם הנפשי כבינוני או גרוע עלה מ-11% ל-28% - עלייה של יותר מ-150%.

פערים מגדריים ניכרים - רק 28% מהנשים מעריכות את מצבן הנפשי כטוב מאוד או מצוין, לעומת 47% מהגברים. 55% מהנשים דיווחו על שינוי לרעה במצב הנפשי, לעומת 31% מהגברים.

צורך בסיוע נפשי - כל ישראלי רביעי מעיד כי הוא מרגיש צורך בקבלת סיוע נפשי מאנשי מקצוע בעקבות המלחמה. יותר צעירים (31% בגילאי 20-29 לעומת 19% בגילאי 50+) ובעלי הכנסה מתחת לממוצע (32% לעומת 20% מעל לממוצע) מדווחים על צורך בסיוע נפשי.

ירידה בשמירה על אורח חיים בריא

שיעור הישראלים שמעיד כי אינו מקפיד על אורח חיים בריא עלה מ-15% לפני המלחמה ל-22% כיום - עלייה של כ-50%. בנוסף, 37% מהציבור העידו על עלייה במשקל וכ-30% מהמעשנים ציינו כי חזרו לעשן או הגבירו את העישון.

קריאה לשמור על הבריאות

ד"ר ערן רוטמן, ראש חטיבת הבריאות של "מכבי", קורא לציבור "להמשיך ולשמור על הבריאות, להקפיד על שמירת הרצף הטיפולי-רפואי ולתת תשומת לב עליונה לבריאות הנפשית והפיזית. תשומת לב כזאת תעזור להפחית את הסיכון להתפרצות מחלות ותימנע הידרדרות נוספת".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום