זיהומים בבתי החולים בישראל – דו"ח משרד הבריאות חושף מציאות מדאיגה

(0)
לדרג

עלייה חדה בשיעור הזיהומים הנרכשים בבתי החולים בישראל. איזה בית חולים הוא המזוהם ביותר ואיזה הכי נקי? כל הפרטים

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

דו"ח שנתי חדש של משרד הבריאות, שעוסק בהתפשטות זיהומים בבית החולים בארץ, מציג מציאות מטרידה במיוחד. הדו"ח מצביע על מגמה של התפשטות חיידקים עמידים שגורמים לזיהומים קשים ואף קטלניים. מיד תגלו אילו בתי חולים מדורגים כמזוהמים ביותר בישראל על פי הדו"ח, וגם איזה בית חולים דורג כנקי ביותר.

הדו"ח השנתי של משרד הבריאות מתבסס על מעקב צמוד אחרי כמות החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה שנמצאו בכל בית חולים. "חיידקי התראה" - אלה כוללים קבוצות חיידקים כמו CPE, VRE ובקטריות הגורמות לזיהומי דם קשים (בקטרמיה). ככל שכמות החיידקים העמידים גבוהה יותר, כך גדל גם הסיכון לזיהומים נרכשים קשים שקשה להתגבר עליהם.

 עלייה חדה בשיעור הזיהומים הנרכשים בבתי החולים

המגמה שעולה מהדו"ח השנתי האחרון מדאיגה ביותר. בהשוואה לשנים קודמות, חלה עלייה חדה בשיעור הזיהומים הנרכשים בבתי החולים. המשמעות היא שמספר רב יותר של חולים נדבקו בזיהומים במהלך אשפוזם, חלקם אף סבלו מהשלכות בריאותיות קשות ומסכנות חיים. הדו"ח מחלק את בתי החולים לשלוש קטגוריות - מרכזי העל (בתי החולים הגדולים ביותר), בתי חולים בינוניים ובתי חולים קטנים - ומשווה את רמות הזיהומים בכל קטגוריה.

בתי החולים המזוהמים ביותר

בין בתי החולים הגדולים, "שערי צדק" בירושלים ורמב"ם בחיפה, שניים ממרכזי העל הגדולים והמובילים בישראל, מדורגים כבעלי רמת הזיהומים הגבוהה ביותר בדו"ח. לעומתם, המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, גם הוא נחשב ל"מרכז על", קיבל את הציון הטוב ביותר והוגדר כבית החולים הנקי ביותר.

רמב"ם

רמב"ם בחיפה. "קולט להמשך טיפול את החולים הקשים שמועברים מבתי חולים אחרים בצפון. לא מעט מהם מגיעים עם חיידקים עמידים". צילום: שאטרסטוק 

גם בקרב המרכזים הרפואיים הבינוניים והקטנים יותר נרשמו פערים משמעותיים בדירוגים. בקטגוריית בתי החולים הבינוניים, בתי החולים וולפסון בחולון וכרמל בחיפה סובלים מהשיעור הגבוה ביותר של חיידקי התראה, בעוד ש"בני ציון" בחיפה ו"גליל" בנהריה נחשבים להכי פחות מזוהמים.

בקבוצת בתי החולים הקטנים, התמונה הקשה ביותר מצטיירת ב"לניאדו" בנתניה ובבית החולים "השרון" בפתח תקווה, עם רמות זיהומים חריגות שאף עולות על אלו שבמרכזי העל.

הדירוג הקשה של "לניאדו "כבית החולים המזוהם ביותר בישראל מעלה סימני שאלה חמורים לגבי מקור הזיהומים החמורים והיכולת למגר אותם. "לניאדו" קיבל ציון מצטבר גבוה של 207.6 במדד המשולב לזיהומים נרכשים, בהשוואה ל-161.9 של "שערי צדק", שכאמור מדורג כבית חולים מזוהם.

"שערי צדק", יש לציין שיפר במעט את ציוניו השנה ביחס לשנת 2021 (ירידה מ-170 ל-161.9). בית החולים רמב"ם, לעומת זאת, הידרדר בצורה חדה - מרמת זיהומים בציון 121 ב-2021, לציון גבוה בהרבה של 161 השנה.

סורוקה

המרכז הרפואי סורוקה. בית החולים הנקי בישראל. צילום: שאטרסטוק 

יש לציין כי בית החולים שיבא, המרכז הרפואי הגדול בישראל, לא העביר את נתוני הזיהומים שלו למשרד הבריאות זו השנה השנייה ברציפות. הסיבה לכך היא סכסוך ממושך שנמשך בין הנהלת בית החולים לבין המרכז הארצי לבקרת ומניעת זיהומים. בשל כך, בית חולים חשוב ומשמעותי זה כלל לא נכלל במדד.

תגובות בתי החולים

התגובות הרשמיות של בתי החולים הגדולים לגבי ממצאי הדו"ח חלוקות. חלקם טוענים שהדו"ח אינו משקף את המציאות בצורה מדויקת, ואילו במרכזים אחרים מכירים בבעיה, ובתגובה מציגים תכניות פעולה לטיפול.

פרופ' שמוליק בנסון, מנהל היחידה למחלות זיהומיות מבית החולים שערי צדק, טוען כי "המדד המשולב המפורסם אינו מבטא באופן מדויק את רמת הזיהומים האמיתית בבית החולים". לדבריו, "שערי צדק" מבצע את מספר הבדיקות לאיתור נשאות זיהומית הגבוה ביותר בארץ. כתוצאה מכך, מספר הנשאים שמאותרים בבית החולים הוא גבוה יותר, אך זה אינו אומר שמדובר בזיהומים אמיתיים הדורשים טיפול.

"יש הבדל בין בדיקות סיקור, המאתרות נשאים בלבד, לבין אלה הסובלים מזיהומים פעילים," מסביר בנסון. "בדיקת סיקור בודקת אם החולה נושא חיידק עמיד במעיו, אבל זה לא אומר שהוא חולה או סובל מזיהום. רובנו נשאים של חיידקים כאלה במעיים, ורק חלק מהם יתפתחו לזיהום ממשי. אנחנו מבצעים הרבה בדיקות כאלו ובעזרתן אנו מבודדים את החולים הנשאים כדי למנוע התפשטות בבית החולים, ולכן לכאורה נתוני הזיהומים שלנו גבוהים".

תגובת בית החולים רמב"ם: "רמב"ם משקיע וימשיך להשקיע מאמץ גדול במלחמה בחיידקים עמידים. רמב"ם הוא מרכז העל הרפואי היחיד בצפון ולכן גם היחיד שקולט להמשך טיפול את החולים הקשים שמועברים מבתי חולים אחרים בצפון - לא מעט מהם מגיעים עם חיידקים עמידים. כמו כן, אותרה בתקופה האחרונה עלייה במספר החולים מהקהילה שמגיעים לבית חולים עם חיידקים אלה, ולכן השנה התחלנו לראשונה לבצע סיקור למציאת חיידקים עמידים אצל אוכלוסיה מהקהילה שעד כה לא נסקרה כלל בישראל, כדי לשפר את המלחמה בחיידקים עמידים. אנו מאמינים ומקווים שהדבר יקטין את מספר הנשאים של חיידקים מסוג זה".

מ"לניאדו" נמסר בתגובה: "בית החולים לניאדו עוסק באופן אינטנסיבי במניעת זיהומים. ראשית, באמצעות מהלכים מבניים כדוגמת בניית מחלקות חדשות בהן מוטמעות טכנולוגיות שונות למניעת זיהומים וכן תכנון אדריכלי המייצר חללי אשפוז נפרדים זה מזה, על מנת למנוע העברת זיהומים. לדוגמה, רק לפני כחצי שנה נפתחה מחלקת טיפול נמרץ כללי חדשה, מהגדולות בארץ, בה לכל מטופל יש חדר נפרד. כמו כן, בית החולים הינו מהמובילים בארץ בביצוע סקרים לאיתור זיהומים נרכשים, על מנת למנוע הידבקויות והתפרצויות של מחלות זיהומיות שונות. אנו לומדים את ממצאי הדו"ח. נפיק ממנו את הלקחים הנדרשים וניישם אותם".

תגובת בית החולים וולפסון: "בשלוש השנים האחרונות החלנו בהתערבות משולבת למניעת זיהומים נרכשים. ההתערבות כוללת מתן משוב למחלקות, בקרות יומיומיות במחלקות, הדרכות צוותים, צוות ניקיון מיוחד עבור חדרי בידוד, הטמעת טכנולוגיות חדשות ועוד. חלק מההתערבויות הוטמעו במהלך שנת 2023 והשפעותיהן ניכרות בחודשים האחרונים וישתקפו בדו״ח השנתי הבא. בהסתכלות על השנים הקודמות, נצפה שיפור משמעותי במדדים המשולבים המעידים על הצלחתן של תכניות ההתערבות שביצענו. אנו נמשיך לפעול בכל העת בנושא מניעת זיהומים ושמירה על סביבה היגיינית".

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום