קנאביס רפואי: משרד הבריאות מקצר את הדרך לרישיון

(0)
לדרג

עד היום, הדרך לרישיון לקנאביס רפואי עברה במסלול ארוך של טיפולים תרופתיים "רגילים" ורק כאשר אלה לא הועילו, או אז (וגם לא תמיד) ניתן למבקש הרישיון לקנאביס רפואי כמוצא טיפולי אחרון. משרד הבריאות פרסם אתמול הקלות משמעותיות למתן קנאביס רפואי. הנה ההתוויות והבשורות

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

נתוני משרד הבריאות נכון לתחילת חודש יוני 2023 העידו: כ-124,697 ישראלים מחזיקים ברישיון לשימוש בקנאביס. אולם, בעקבות המלחמה עלה הביקוש לטיפול בקנאביס רפואי ומספר המשתמשים ברישיון עלה, נכון לחודש נובמבר 2023, חודש לאחר אירועי השבעה באוקטובר, למעל 132 אלף מטופלים.

הזינוק במספר הרשיונות לקנאביס רפואי מוסבר, בין היתר, בזכות הרפורמה המקיפה בתחום הקנאביס הרפואי, שזכתה אף לצמד המילים "רגולציה מאפשרת", הליך שמשרד הבריאות מקדם והחל בו מחודש דצמבר האחרון, במתווה שעשוי לצמצם את היקף הרגולציה על העוסקים בשוק, להפחית את עלות הקנאביס הרפואי למטופלים, לעבור ממתן רשיונות קנאביס למרשמים וכן לקדם מחקר ופיתוח בתחום בישראל. כל הצעדים הללו נועדו בסופו של דבר להקל על מתן הטיפול בקנאביס רפואי ולהוזיל את מחירו.

קנאביס רפואי - לא כמוצא טיפולי אחרון

אחת הבשורות הטובות למשתמשי הקנאביס הרפואי יצאה לאור אתמול (שני), עת בישר משרד הבריאות על הקלות בהתוויות למתן קנאביס רפואי, תוך דגש על שיקול דעתו של הרופא המומחה, זה שיתקתק במחשב את ההמלצה שעשויה להעניק את הרישיון לקנאביס רפואי.

אין הדבר אומר שכל דיכפין עם כאב ראש או גב תפוס יוכל לקבל מיידית מרופאו מרשם לקנאביס רפואי. הדרך לשם עדיין רחוקה – אנחנו לא סן פרנסיסקו, אך החדשות המרעישות הן שבוטל התנאי שקנאביס רפואי יינתן על ידי הרופא המומחה רק כקו טיפול אחרון. כלומר, אם עד כה מי שביקש להיות מטופל בקנאביס רפואי היה צריך להוכיח כי הטיפולים התרופתיים האחרים, ה"שמרניים", לא הועילו לו, ורק לאחר שהציג את "מפת הדרכים" עם כלל המרשמים לתרופות שקיבל ונטל, נשקלה האפשרות על ידי הרופא לכבדו בהמלצה לטיפול בקנאביס רפואי.

מרשם לקנאביס רפואי

ניתן משקל רחב יותר לשיקול דעתו של הרופא המומחה במתן קנאביס רפואי. צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות מבקש גם להדגיש כי כחלק מיישום המתווה של רפורמת הרגולציה המאפשרת בתחום הקנאביס הרפואי ובמסגרת ההקלות בהתוויות הרפואיות למתן קנאביס רפואי והעדכון לנוהל ההתוויות הרפואיות (נוהל 106), ניתן משקל רחב יותר לשיקול דעתו של הרופא המומחה. זאת, תוך שמירה על הדגשים הרפואיים הנדרשים ועל מתן קנאביס רפואי למטופלים על בסיס עקרונות רפואיים ומדעיים מבוססים.

העדכון, לפיו הוסרו לא מעט מגבלות למתן קנאביס רפואי, בוצע בהתאם להמלצות הגורמים הרפואיים הרלוונטיים ולאחר אישור ועדת ההתוויות. המטרה: להגביר האוטונומיה הרפואית של הרופאים המומחים המטפלים, לצד הקלת הזמינות והקטנת הביורוקרטיה לחולים הזקוקים לקנאביס רפואי.

קנאביס רפואי - אילו מגבלות הוסרו ומה הן ההתוויות החדשות?

כאמור, ראשית בוטל התנאי שקנאביס רפואי יינתן על ידי הרופא המומחה רק כקו אחרון והודגש שיקול הדעת של הרופא המומחה המטפל בעניין מתן קנאביס רפואי בתחום מומחיותו, במספר רב של התוויות. לא פחות חשוב, עודכנה ההתוויה בתחום הכאב, כך שתהיה הקלה של משך הטיפול במרפאת הכאב למטופלים מעל גיל 45 הסובלים מכאב כרוני עם אבחנה ברורה רשמית.

בשורות נוספות הן למטופלים על הספקטרום האוטיסטי: עודכנה ההתוויה למטופלים על הספקטרום האוטיסטי טרם הגעתם לגיל חמש שנים, העומדים בקריטריונים הרפואיים, בהינתן אישור פרטני של ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות או של ראש שירותי בריאות הנפש בקופת החולים.

קנאביס רפואי לנפגעי פוסט טראומה – באילו תנאים?

כזכור, כשבועיים לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל פרסמו ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ויו"ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה הודעה לציבור בנושא זהירות משימוש בקנאביס כהתמודדות לאחר אירועי טראומה. בהודעה שללו מתן קנאביס כטיפול מיידי וקבעו כי "טיפול בקנאביס מתאים רק במצבים הכרוניים ורק לאחר כישלון חלקי או מלא של טיפולים בשיחה או טיפולים תרופתיים מבוססי מחקר".

בעדכון ההתוויות החדשות קיימת התייחסות לתחום הפוסט טראומה (PTSD) בדרגת חומרה בינונית ומעלה המאופיינת במצוקה נפשית רבה, בין היתר כך שרופא יוכל לרשום קנאביס רפואי לחולים עם 30% נכות לפחות, לפי סעיפי המוסד לביטוח לאומי/ משרד הביטחון, זאת כבר לאחר שנה ולא שלוש שנים, כפי שהיה עד כה. נוהל זה שונה כך שיתייחס גם לאמות המידה המקצועיות הראויות למתן מרשמים בהתאם לתקנות המרשמים שנכנסות לתוקף בסוף מרץ 2024.

(צילום: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום