תרומת כליה – ראיון עם ארנון סגל

(0)
לדרג

ארנון סגל עורר סערה תקשורתית לאחר שתרם כליה לאדם זר אך התנה את התרומה ב"רק ליהודי" | בראיון מיוחד ל"זאפ דוקטורס" הוא מספר כיצד הגיע להחלטה לתרום כליה ומה חשבו על כך אשתו וילדיו, וגם: כל מה שרציתם לדעת על תרומת כליה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • בישראל יש רבים הממתינים לתרומת איבר להשתלה, בעיקר בגלל חוסר הפתיחות לתרומות איברים לאחר המוות. מצד שני יש בישראל אחוז גבוה של תרומות מן החי, כלומר אנשים שתורמים איבר כמו כליה בעודם חיים. זה מצמצם את רשימת הממתינים לכליות אך לא את רשימת הממתינים לאיברים כמו לב למשל.
  • תרומת כליה מאדם חי מותרת לפי ההלכה כל עוד היא מתבצעת מתוך רצון חופשי, ולכן רבים בציבור הדתי עושים זאת – למעשה  ישראל מובילה בתחום תרומת איברים אלטרואיסטית.
  • בניגוד למדינות רבות אחרות, בארץ לא נהוג לשלם עבור תרומת איברים.
    __________________________________

זה לא סוד שבמדינת ישראל תרומת איברים היא לא מאוד פופולרית, לפחות לא באיברים כמו לב או ריאות, שנקצרים מאנשים במצב של מוות מוחי. היד הישראלית על התרומות לא בדיוק קלה, אבל דווקא בחברה הדתית, שם לא מקובל לאפשר תרומה מהמת, מעודדים לתרום מהחי – כלומר איברים שניתן לחיות בלעדיהם כמו כליה.

העיתונאי ארנון סגל, 43, שבשבוע שעבר תרם כליה לאדם שאינו מכיר, אך עורר סערה גדולה בתקשורת בעקבות בקשתו שהכליה שלו תגיע ליהודים בלבד, חושב שמספר תורמי תרומת כליה אלטרואיסטית בקהילה הדתית חריג אפילו בקנה מידה עולמי. בשיחה עם "זאפ דוקטורס" הוא מספר מה גרם לו להחליט לתרום כליה ומה ההליך שעבר בעקבות ההחלטה.

קודם כל, מה שלומך ארנון?

"מצוין! אני בבית, במנוחה. בסך הכל ביחס למה שהזהירו אותי, מצבי טוב".

מה הזהירו אותך?

"שיהיו לי כאבים קשים מאוד, בחילות, שאני לא אוכל להתכופף, כאבים חזקים בכתפיים, כל מיני. אז לא שמושלם והכל רגיל, אבל באמת הרב יותר טוב ממה שציפיתי. בינתיים, אני מקווה שזה יישאר כך. קצת כואב, אבל לא משהו רציני".

איך אדם קם בבוקר ומחליט לתרום כליה לאדם שהוא לא מכיר?

"קודם כל זה משהו שהולך ונהיה נפוץ, לפחות במגזר שאני נמצא בו, בציונות הדתית. זה מדובר הרבה ונוכח הרבה בעיתונות המגזרית. גם בסביבה שלי אני מכיר כמה וכמה שעשו את הצעד הזה, חלקם גם הדריכו אותי במהלך כל התהליך".

סגל ממשיך ומספר: "זה התבשל אצלי כמה שנים, אצל אשתי ואצלי. בעיקרון, מחכים שאנשים יתבגרו קצת כדי לקבל מהם את התרומה - לא ייתנו לאדם מאוד צעיר לתרום. גופי הבריאות בודקים שהאדם התורם נמצא במצב בריאותי סביר, הם רוצים לוודא שהם לא מגיעים למצב שבעזרת פתרון לבנאדם אחד הם יוצרים בעיה לבנאדם אחר, אלא גם שאותו תורם יוכל להסתדר עם כליה אחת גם כשיגיע לגיל מופלג של שמונים, תשעים ומאה".

אשתך לא ניסתה להניא אותך מההחלטה לתרום כליה? בכל זאת מדובר בניתוח מסוכן.

"להפך, אשתי דרבנה אותי ועודדה אותי. לולא היא, לא הייתי הולך על זה. היא היתה שלמה עם זה לחלוטין למרות שיש לנו שמונה ילדים וזה דרש התארגנות מסוימת, במיוחד עכשיו בחופש הגדול שהיא צריכה להפעיל את הבית לבד".

אתם לא חוששים שחלילה אחד הקרובים לכם יזדקק לכליה וכבר לא יהיה לך לתת?

"לפי מה שאני מבין, מי שהולך על התהליך הזה מקבל קדימות, אם חלילה הוא יצטרך. מקווה שלא נזדקק לזה. אנחנו תורמים את חלקנו לחברה ואני בטוח שהחברה תדע להוקיר את זה".

אבל אתה לא יודע את זה באופן רשמי.

"נכון, אבל איך שאני רואה את זה, בנאדם הולך לסיירת, מסכן את חייו ותורם לחברה בהרבה מאוד דרכים, אז גם זו דרך לתרום לחברה ולקהילה. אני מקווה שאני מדייק, אבל אני חושב שמדינת ישראל מתבלטת בזכות תרומת איברים מן החי אפילו מבחינה עולמית".

בעצם זו היתה תרומת כליה אלטרואיסטית - לא ידעת למי זה הולך

"נכון. לא עניין אותי מה המחנה הפוליטי שלו, מה האופי שלו, אם הוא עישן".

איך בעצם אתה שולט בתרומה?

"לא שלטתי ולא רציתי לשלוט, הדבר היחיד שביקשתי זה רק שילך ליהודים".

איך חשבת על תרומה?

"הגעתי לזה דרך אדם שפרסם מודעות שהוא זקוק לכליה. התקשרתי לבן שלו כדי להבין מה המצב, איך עושים את תהליך התרומה ולפני עשרה חודשים התחלתי בזכותו את כל הבדיקות. בסופו של דבר התברר שאני לא מתאים לו, אבל דרכו הגעתי לתוך התהליך הזה והתמדתי.

"לפני חודשיים הוא קיבל תרומה מאדם אחר. הייתי גם צריך להשתפר בנתונים הבריאותיים שלי - הבדיקות העלו שרמות הסוכר שלי גבוליות, ואם הייתי ממשיך באותו אורח חיים, הייתי מגיע לבעיות של סוכרת, בטח עם כליה אחת. הרופאים רצו לוודא שגם בגיל שבעים או שמונים לא אגיע למצב של סוכרת. כך, במשך שלושה חודשים הייתי צריך לשפר את הנתונים שלי".

לפני הניתוח, האם היו לך פרפרים בבטן? האם הילדים לא ניסו להוריד אותך מהרעיון?

"הילדים דווקא כן ניסו להגיד לי, אבל להפתעתי לא היו לי פרפרים. ציפיתי כל הזמן שזה יגיע, הפחד מהניתוח, אבל הוא לא הגיע. הרגשתי מאוד שלם עם זה".

"ארנון הוא המלאך שלנו"

עופרה ישראל, אשתו של רפאל ישראל, המושתל שקיבל את הכליה של סגל ועבר את ניתוח השתלת הכליה לפני ארבעה ימים, קוראת לארנון "המלאך שלנו".  

בשיחה איתה היא מתארת: "התרגשנו מאוד כשאמרו לנו שיש לבעלי תורם. הוא חיכה לזה במשך כמעט שבע שנים, וכששמענו מהחדשות שהתרומה היא מארנון, שמחנו והתרגשנו מאוד".

עפרה ורפאל

עפרה ורפאל ישראל. המושתל שקיבל את כלייתו של ארנון סגל. צילום: פרטי

ואיך רפאל מרגיש היום?

עופרה ישראל: "רפאל מרגיש טוב, הוא כבר קם מהמיטה, מתהלך חופשי לבד".

משרד הבריאות: "לתורם חי הזכות להחליט למי הוא תורם"

בעקבות דרישתו של סגל לתרום את כלייתו ליהודי בלבד, נמסר ממשרד הבריאות: "הערך העליון במערכת הבריאות הוא ערך החיים. אנו רואים חשיבות בהצלת חיים ללא הבדל דת, גזע, מין מגדר או כל הבדל אחר. בישראל תורמים יהודים לערבים וערבים ליהודים, ללא תלות בדת, אלא על בסיס הצורך להציל חיי אדם. כל אדם הנכנס למערכת הבריאות משיל מעליו את הזהות החברתית, הדתית או השבטית שלו והוא רק אדם - מטופל או מטפל.

"כל חלקי החברה הישראלית נמצאים יחד ברגעי האמת של כולנו בחיים, ברגעים בהם הדברים היקרים לנו ביותר – הבריאות שלנו ושל הקרובים לנו, מתערערים ונמצאים במבחן. תרומות איברים דרך המרכז הלאומי להשתלות נעשות דרך מנגנון הקצאה לאומי בהתאם לרשימת ההמתנה כאשר המנגנון מבוסס על פרמטרים מקצועיים רפואיים והכל נעשה באופן שוויוני, ללא כל אבחנה של דת, גזע ומין, ולא ניתן להתנות או לבקש את זהות התורם.

"בתרומה מן החי, כאשר החיבור וההקצאה בין התורם לנתרם לא נעשים על ידי המרכז להשתלות, לתורם הזכות להחליט למי הוא מעונין לתרום ואת זהות התורם (לבן משפחתו, מכרו, שכנו וכו').

"התורם והנתרם עוברים ועדת הערכה של המרכז הלאומי להשתלות, שמטרתה לבדוק את הכשירות הבריאותית והנפשית של התורם והנתרם ולבדוק שהתרומה הינה אלטרואיסטית לחלוטין, אך אל הוועדה מגיע התורם לאחר שבחר את הנתרם שהוא מעוניין לתרום לו, ולמרכז אין יכולות להתערב בשיקול הדעת וברצון התורם.

במרכז הלאומי להשתלות הבהירו בעקבות דברי סגל כי "מבחינתנו, הצלת חיים היא ערך עליון ללא קשר לדתו, מינו או לכל מאפיין אחר של התורם או הנתרם. אנו מנהלים את מערך תרומות האיברים וחלוקת האיברים בישראל באופן מקצועי ובהתאם לרשימות ההמתנה. כאשר מדובר בתורמים חיים, עומדת לתורם זכותו לבחור את הנתרם".

איך מתבצע תהליך תרומת כליה?

כריתת כליה מתבצעת בכריתה לפרוסקופית של תורם חי. המנתח משתמש במצלמה מיוחדת הנקראת לפרוסקופ על מנת לראות את האיברים הפנימיים ולהנחות את ההליך, כדי למזער את ההצטלקות ואת זמן ההחלמה. הכליה התורמת נקצרת דרך חתך קטן מתחת לטבור. אם האדם שמחכה לכליה כבר עבר בדיקות רפואיות ואת התהליך הרפואי הרלוונטי, הוא יכול לקבל אותה כבר באותו מעמד.

סודיות בתרומת כליה

יש אנשים המעוניינים לתרום כליה אך רוצים לשמור על סודיות, ולכן מבקשים שלא יפרסמו את זהותם.

תרומת כליה - סיכונים

הסיכונים בתרומת כליה הם כאבים, זיהום (כגון דלקת ריאות או זיהום בפצעים), קריש דם, תגובה אלרגית להרדמה, צורך בניתוח חוזר עקב דימום ואף מוות - שיעור התמותה העולמי עבור תורמי כליה חיים הוא 0.03% עד 0.06%.

תרומת כליה - השלכות

חלק מהתורמים דיווחו על בעיות ארוכות טווח כגון כאבים, נזק עצבי, בקע או חסימת מעיים. בנוסף גם יש צלקת.

כמה כסף מקבלים על תרומת כליה?

בארץ לא מקבלים כסף עבור תרומת כליה.

תרומת כליה – מאיזה גיל?

ניתן לתרום כליה בישראל מגיל 18 ומעלה.

תרומת כליה לבן משפחה

כל אדם מעל גיל 18 יכול לתרום כליה לבן משפחה מדרגה ראשונה, בתנאי שנבדק ונמצא מתאים.

תרומת כליה - סוג דם o

סוג דם משפיע על היכולת לתרום כליה לאדם ספציפי וגם לקבל תרומה. למשל, אנשים בעלי סוג דם O הם תורמים מעולים לכולם כי כולם יכולים לקבל מהם איבר, אך הם עצמם יכולים לקבל תרומה רק מאנשים בעלי סוג דם O כמו שלהם.

תרומות כליה ואיברים אחרים - עמותות

בארץ יש מספר עמותות העוזרות בסיוע איתור של תורמי כליה, וביניהן: העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי כליות; העמותה הלאומית למושתלי כליה ומטופלי דיאליזה; עמותת נשמת חיים; עמותת ח"ץ; עמותת מתנת חיים; תורמים חיים; עמותת מושתלי הכבד; עמותת אומץ לב; המרכז הלאומי להשתלות.

התאוששות מניתוח לתרומת כליה

התורם בדרך כלל נשאר בבית החולים למשך יומיים עד ארבעה ימים, ולאחר מכן משוחרר להמשך החלמה בבית. ביום הראשון מחובר התורם לקטטר, על מנת לעקוב אחרי תפקוד הכליות וכמות השתן שעברה.

רוב התורמים שעובדים במשרד חוזרים לעבודה תוך שבועיים עד שלושה שבועות אחרי הניתוח. תורמים בעלי מקצועות תובעניים יותר מבחינה פיזית צריכים לנוח בדרך כלל ארבעה-שישה שבועות לפני שהם חוזרים לעבודה מסוג זה. במשך מספר שבועות אסור להתאמץ ולהרים משאות כבדים.

כאבים לאחר תרומת כליה

שכיח לחוש כאבים לאחר ניתוח תרומת כליה. עוצמת הכאב שונה מאדם לאדם. הטיפול כולל בעיקר תרופות להפחתת הכאב.

תרומת כליה - בדיקות

לפני תרומת כליות והשתלות כליה בודקים תפקוד תקין של כליות, ובדיקות כלליות באופן כללי כדי לוודא שהתורם יוכל לחיות בבריאות עם כליה אחת. ישנם כמה מצבים רפואיים שיכולים למנוע את התרומה כמו לחץ דם גבוה, סוכרת, סרטן, HIV, הפטיטיס או זיהומים חריפים.

תרומת כליה בהריון

לתרומת כליה מן החי אין ממש השפעה ישירה על בריאות התינוק או על התפתחותו ברחם, אך לא כדאי להיכנס לפרוצדורות רפואיות ניתוחיות במהלך הריון, מה גם שלא תמיד אפשר לאחר מכן ליטול את הכדורים נגד כאבים.

שאלות ותשובות:

כמה כסף מקבלים על תרומת כליה? בארץ לא נהוג לקבל כסף עבור השתלת כליה או תרומת כליה. אם אדם מוכן לתרום כליה מרצונו הטוב, עליו להבין שזו אכן תרומה.

כמה חופשה יש לאחר תרומת כליה? תרומה מתורם חי מזכה בשבועיים חופשה. בנוסף, לתורם כליה מגיעה חופשת החלמה/ החזר עבור חופשה בבית מלון למשך שבוע, בסכום של עד 584 שקל ליום.

האם אפשר לתרום כליה לבן משפחה? כן, במידה שהבעיה איננה גנטית.

(צילום ארנון סגל: דוברות ביה"ח בילינסון)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום