סחרחורת - באיזה שלב כדאי לפנות לרופא?

(10)
לדרג

ממה נובעת סחרחורת? מתי היא מסוכנת? קיראו את כל מה שצריך לדעת על סחרחורת, מהגורמים ועד דרכי הטיפול והמניעה

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • סחרחורת היא תחושת שווא כי העולם או המטופל עצמו נמצא בתנועה סיבובית, הנגרמת מבעיה פיזיולוגית. לעתים הסחרחורת מלווה בתחושות נוספות כמו אובדן יציבות, כבדות, הקאות ובחילות.
  • הגורם העיקרי לסחרחורת חמורה הן הפרעות במערכת שיווי המשקל, הנגרמות מפגם בעצב הוסטיבולרי או באוזן הפנימית.
  • סחרחורת יכולה לנבוע גם מפגיעה נוירולוגית, לרוב יתלוו לה תסמינים המעידים על פגיעה שכזו כמו קשיים בדיבור, חולשת צד, טשטוש ראייה ועוד, ורק אז היא מעידה על מצב מסכן חיים שמחייב פנייה לרפואה דחופה

_______________________________________

סחרחורת - סיבות

סחרחורת היא תחושת שווא כי העולם או המטופל עצמו נמצא בתנועה סיבובית. לרוב מלווה לסחרחורת תחושה של חוסר שיווי משקל, אובדן יציבות, כבדות של הראש, בחילות, תחושת קדם-עילפון, חיוורון, זיעה קרה ולעתים אף הקאות.

  • הפרעות בשיווי משקל – הגורם העיקרי לסחרחורת הן הפרעות במערכת שיווי המשקל, הנגרמות מפגם בעצב הווסטיבולרי או באוזן הפנימית.
  • מקור נוירולוגי – הפרעות באספקת הדם למוח יכולות לגרום לסחרחורת, חבלת גולגולת, אירועים מוחיים, גידולים ועוד.
  • מכת חום – חשיפה ממושכת לשמש עלולה לגרום להתייבשות ולכן גם לסחרחורת.
  • זיהומים ודלקות – דלקת נגיפית כמו שלבקת חוגרת, זיהום חיידקי, טרשת נפוצה ועוד.
  • גירוי סביבתי – גירויים חיצוניים בלתי שגרתיים כמו קרוסלה, רכבת הרים, הפלגה בים ועוד.

סחרחורת – מתי לפנות לרופא?

סחרחורת חמורה עלולה להיות קשורה במצבים מסכני חיים, מומלץ לפנות לרופא במקרים הבאים:

  • הקאות - סחרחורת המלווה בהקאות קשות.
  • סחרחורת אירוע מוחי - אם בנוסף לסחרחורת קיימים גם תסמינים נוירולוגיים כמו חולשת פנים, חולשת צד, הפרעות בדיבור, הפרעות בבליעה, ראייה כפולה, הפרעות תחושה ועוד – קיים חשד לאירוע מוחי ויש צורך לפנות לחדר מיון בדחיפות.
  • מחלות רקע – במקרה של סחרחורת אצל הסובלים ממחלות רקע כמו סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב, הפרעות קצב, אי ספיקת כליות וכו׳.
  • סחרחורת חמורה - אצל ילדים וקשישים.

סחרחורת בשכיבה

סחרחורת בשכיבה נגרמת בדרך כלל מתסמונת ורטיגו, הנובעת מפגיעה במערכת שיווי המשקל של הגוף, הנקראת גם המערכת הווסטיבולרית, שמספקת למוח מידע על מיקום גופנו במרחב. כאשר אחד מהמרכיבים במערכת הווסטיבולרית נפגע, הוא מקבל מסר של תנועה גם כאשר בפועל הגוף אינו נמצא בתנועה. כך, בורטיגו התקפי תנוחתי שפיר, מתרחשים התקפי סחרחורת במעבר ממצב שכיבה לעמידה, במעבר מעמידה לשכיבה או בשינוי תחושה בשכיבה. הגורם הוא תזוזה של גבישי סידן זעירים, הנקראים גם קריסטלים, שהם חלק מאיבר שיווי המשקל באוזן הפנימית. ניתן לטפל בסוג של ורטיגו באמצעות תרגילי פיזיותרפיה מיוחדים, על מנת להשיב את הקריסטלים למקומם.

סחרחורת פתאומית

ירידה פתאומית בלחץ הדם, המתרחשת במעבר משכיבה לעמידה יכולה אף היא לגרום לסחרחורת קצרה שדומה לתחושה של טרום עילפון. לסחרחורת כזו יכולים להתלוות תסמינים נוספים, כמו ראייה מטושטשת, ״שחור בעיניים״, חולשה כללית וכו׳. זוהי לרוב סחרחורת שאינה סיבובית, אלא תחושה של חוסר יציבות וכובד בראש, הנמשכת לכמה שניות ולרוב חולפת, לכן אינה מוגדרת כורטיגו.

סחרחורת אבחון עצמי

על מנת להבין את מקור הסחרחורת שלכם יש לשים לב לתחושה עצמה. האם הסחרחורת נחווית כתנועה סיבובית, סחרור, או כריחוף באוויר או עירפול מוחי? פגיעה במערכת הווסטיבולרית לרוב תורגש כסחרחורת סיבובית עם חוסר שיווי משקל עד כדי נפילה, וילוו לה גם בחילות והקאות. סוגים מסוימים של ורטיגו קשורים גם לשינוי תנוחה ומעבר מעמידה לשכיבה או ההפך, כך שיש לשים לב האם הסחרחורת היא תוצאה של שינוי תנוחה?

סחרחורת

בחילה היא תסמין נפוץ הנלווה לסחרחורת, ויכולה להיות תוצאה של הרבה מהגורמים לסחרחורת. איור: שאטרסטוק

לעיתים סחרחורת היא תוצאה של פגיעת צוואר או ראש מטראומה רצינית כמו תאונות דרכים או כל תאונה אחרת שבה נגרמה חבלה לראש או לצוואר. במקרה של חבלות ראש, סחרחורת מיידית יכולה להעיד על פגיעה מוחית מסכנת חיים ויש לפנות לרפואה דחופה. במקרה של פגיעה בצוואר, לעיתים התסמינים מופיעים גם מספר שבועות אחרי התאונה ויכולים להעיד על דלקת או פציעה באיזור הפגוע.

על מנת לשלול אירוע מוחי יש לשים לב לתסמינים הנלווים לסחרחורת. אם בנוסף לסחרחורת קיימים גם תסמינים נוירולוגיים כמו חולשת פנים, חולשת צד, הפרעות בדיבור, הפרעות בבליעה, ראייה כפולה, הפרעות תחושה ועוד – קיים חשד לאירוע מוחי, ויש צורך לפנות לחדר מיון בדחיפות.

סחרחורת ובחילה

בחילה היא תסמין נפוץ הנלווה לסחרחורת, ויכולה להיות תוצאה של הרבה מהגורמים לסחרחורת, בין אם זה ורטיגו, נפילת לחץ דם, התייבשות ואף גירוי סביבתי חיצוני. גם הקאות הן תסמין נפוץ הנלווה לסחרחורת ובחילות, אך אם לסחרחורת מלווה הקאות קשות במיוחד יש לפנות בדחיפות לעזרה רפואית.

סחרחורת בהריון

בהיריון רמות ההורמונים בגוף משתנות על מנת להגביר את זרימת הדם בגוף ההריונית, מה שעוזר להתפתחות התינוק ברחם. זרימת דם מוגברת גורמת ללחץ הדם להשתנות, ולכן לעיתים קרובות לחץ הדם יורד במהלך ההיריון, והוא הגורם לסחרחורת, במיוחד במעבר משכיבה או ישיבה לעמידה.

סחרחורת לפני מחזור או במחזור

סחרחורת יכולה להיות תסמין קדם-וסתי כחלק מתסמונת קדם-וסתית (pms) הגורמת לשינויים גופנים ונפשיים, הנגרמים משינויים הורמונליים בגוף. תסמינים נוספים שיכולים לגרום או להתלוות לסחרחורת קדם-וסתית הם עייפות, כאבי ראש, נפילת לחץ דם, בחילה חולשה וכו׳.

טשטוש ראייה סחרחורת

אם בנוסף לסחרחורת קיימים גם תסמינים נוירולוגים, ביניהם טשטוש ראייה ממושך אך גם חולשת פנים, חולשת צד, הפרעות בדיבור, הפרעות בבליעה, ראייה כפולה, הפרעות תחושה – יש לגשת בדחיפות למיון רפואי, מאחר וקיים חשד לאירוע מוחי. לעיתים טשטוש ראיה נגרם עקב ירידה פתאומית בלחץ דם המתרחשת במעבר משכיבה לעמידה, לכך נלווית גם סחרחורת קצרה. כל עוד התסמינים וברים לאחר כמה שניות, לא מדובר במצב מסכן חיים או בורטיגו.

סחרחורת אחרי אימון

סחרחורת אחרי אימון, או סחרחורת אחרי הליכון לרוב נגרמת כתוצאה מנפילת סוכר, נפילת לחץ דם או התייבשות בעקבות האימון. אימון אינטנסיבי מידי, חוסר תשומת לב לשתיית מים, ואפילו חוסר תשומת לב לנשימות במהלך האימון יכולים לגרום כולם לסחרחורת. במהלך האימון, הדם בגוף זורם לאזורים הפעילים יותר כדי שיגיע אליהם חמצן, כמו למשל שרירי הרגליים, שרירי הזרועות וכל קבוצת שרירים אחרת שמופעלת בגוף בזמן הפעילות הספורטיבית. לכן, פחות דם זורם למוח, וכתוצאה מכך עלולה להתפתח תחושת סחרחורת.

סחרחורת ממקור צווארי

סחרחורות ורטיגו ממקור צווארי (Cervical Vertigo) קשורות לפגיעות מסוימות בצוואר. פגיעות חמורות בעמוד השדרה, כמו תאונות דרכים הגורמות לצליפת שוט, עלולות לגרום לטראומה שפוגעת בעמוד השדרה הצווארי, הממלא תפקיד מפתח בשיווי משקל וקואורדניציה. כאשר איזור זה דלקתי או פצוע, הדבר עלול לגרום לתחושת סחרחורת וחוסר יציבות.

סחרחורת מתמשכת

סחרחורת מתמשכת לרוב נגרמת עקב תסמונת ורטיגו. ישנם כמה סוגים לורטיגו, ביניהם פגיעה במערכת שיווי המשקל, הנגרמת עקב דלקת מזיהום נגיפי או פגיעה במערכת הוסטיבולרית באוזן הפנימית. במקרה כזה הסחרחורת נגרמות למשך כמה ימים, הטיפול הוא סימפטומטי והמצב חולף לבד.

לעומת זאת, מחלת מנייר (Ménière היא מחלה המתאפיינת בהתקפים חוזרים של ורטיגו, להם נלווית גם ירידה בשמיעה בזמן ההתקף, כמו גם צפצוף (טנטוּן) ובתחושת אטימוּת באוזניים. ההתקפים נמשכים בין כמה שעות לכמה ימים.

סינוסיטיס וסחרחורת

זיהום בסינוסים יכול לגרום לייצור יתר של ריר בסינוסים, כלומר לנזלת. הצטברות הנזלת עלולה לגרום לגודש וללחץ בראש, ואף באוזן התיכונה. הצטברות הנוזלים עלולה לגרום לסחרחורת מאחר והשיווי המשקל הכללי מושפע ונפגם.

מיגרנה וסחרחורת

מיגרנה וסטיבולרית היא בעיה במערכת העצבים הגורמת לסחרחורת חוזרת או לורטיגו אצל מי שיש להם היסטוריה של התקפי מיגרנה. שלא כמו מיגרנה מסורתית, לא תמיד נלווים למיגרנה כזו כאבי ראש. התסמינים העיקריים הם כאבי ראש וסחרחורת שבאים והולכים, כאשר תסמיני הורטיגו מתרחשים לפני, במהלך או אחרי המיגרנה. הסיבה לקשר בין השניים אינה ברורה, ויש הסוברים כי זהו קצר בתקשורת בין העצבים למוח. לעיתים התקף מיגרנה יכול להתלוות בתסמינים הקשורים להפרעה בתפקוד גזע המוח כמו סחרחורת קשה, ראיה כפולה, חוסר קואורדינציה, קושי בדיבור ועוד.

סחרחורת אחרי רעידת אדמה

רעידת אדמה היא גורם חיצוני העלול לגרום לתחושת סחרחורת, הנגרמת מהפרעה בגירויים של המערכת הוסטיבולרית באוזן. תחושה זו נגרמת עקב הפרעות רגשיות כמו פוסט טראומה או חרדה.

סחרחורת ותרופות סבתא

מים – לעיתים סחרחורת נגרמת עקב התייבשות לכן יש להקפיד על שתיית מים

ג׳ינגר – ג׳ינגר טרי או תה ג׳ינג׳ר עוזר נגד בחילות וסחרחורות

שינה – לעיתים חוסר בשינה ועייפות מחמירים ורטיגו, לכן יש להקפיד על שינה נאותה

דבש או סוכר – במקרה של נפילת סוכר ניתן להקפיץ את הסוכר ולמנוע סחרחורת או בחילה עם פרי מתוק, קוביית סוכר או כפית דבש.

תרופה נגד סחרחורת

עבור סחרחורת ניתן לקחת טיפול תרופתי סימפטומטי שנועד להקל על התסמינים, כמו אנטיהיסטמינים שעשויים להקל על תסמיני הוורטיגו. גם תרופות נגד בחילות בעלות מנגנון אנטידופמינרגי, ואף תרופות מרגיעות ממשפחת הבנזודיאזיפינים כמו ואליום או זנקס.

במחלת מנייר נהוג לתת טיפול משתן ולהתאים למטופל דיאטת דלת נתרן, ובמקרים מסוימים של וסטיבוליטיס נוהגים לתת טיפול בסטרואידים או טיפול אנטי נגיפי בזובירקס. בסחרחורות הנובעות מורטיגו הקשור במערכת הוסטיבולרית ניתן לטפל באמצעות פיזיותרפיה וסטיבולרית, שמטרתה לשנות את מיקום הקריסטלים בתעלות האוזן הפנימית.

שאלות ותשובות:

  • למה יש סחרחורת? סחרחורת נובעת מסיבות פיזיולוגיות רבות, הגורם העיקרי לסחרחורת חמורה הן הפרעות במערכת שיווי המשקל, הנגרמות מפגם בעצב הוסטיבולרי או באוזן הפנימית. סחרחורת יכולה לנבוע גם מפגיעה נוירולוגית, מכת חום והתייבשות, זיהומים ודלקות, ואף גירוי סביבתי כמו קרוסלה, הפלגה בים ועוד.
  • מה עושים כשיש סחרחורת? זה תלוי במקור הסחרחורת, אך במקרה של התקף סחרחורת מוורטיגו, מומלץ לשבת או לשכב עם עיניים סגורות, עדיף בחדר חשוך. מומלץ להימנע משתיית קפאין, אלכוהול, צריכת מלח או טבק. מומלץ לשתות הרבה מים, לנוח ואף לישון.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום