דוסה סם – כרטיס בכיוון אחד

(19)
לדרג

העלייה המהירה של משתמשים בסם דוסה, ההשפעה החזקה והעובדה שמדובר בסם המורכב מ-12 סוגי סמים שונים הביאו את המשטרה להכריז על השימוש בדוסה כעל מגיפה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • דוסה הוא סם מסיבות שהגיע לישראל לפני כארבע שנים ומערב בתוכו סוגי סמים שונים. מהר מאוד הוא החליף את הקוקאין בתור סם המסיבות לעשירון העליון.
  • מדובר בסם מסוכן גם בגלל העובדה שהוא מורכב מסמים ממריצים, פסיכדליים וחומרים נוספים שאף אחד לא יודע מה הם, כי כל סוחר מערבב מהחומרים הזמינים לו
  • הדוסה הפך ללהיט מסיבות בישראל, ותעיד כל כך מחלקת טיפול נמרץ בבית החולים איכילוב, שטיפלה לאחרונה ב-18 נפגעי הסם.
    ________________________________________

דוסה - סם מסיבות שהגיע לישראל לפני כארבע שנים - מסתמן כגרוע יותר מרוב הסמים שחוגגים פה כבר עשרות שנים, עקב העובדה שהוא לא סם אחד בודד אלא קוקטייל של 12 סוגי סמים, כל אחד קשה וממכר בדרכו.

מה אנחנו יודעים על הסם החדש, שכבר גרם למספר נכבד של משתמשים להגיע לבתי החולים עם תופעות של בצקות במוח, דימום מוחי, פרכוסים ואי ספיקת כבד וכליות? מספר המתאשפזים בגלל שימוש בסם הגיע לידי כך שבית החולים איכילוב בתל אביב מדווח בימים האחרונים על עומס במחלקת טיפול נמרץ, עם 18 מאושפזים בארבעת החודשים האחרונים בגלל שימוש בדוסה.

זאת ועוד, בניגוד להתאוששות של יום-יומיים האופיינית לשימוש בסמים אחרים, ההתאוששות וההחלמה מתופעות הלוואי של דוסה (בהנחה שהמשתמש לא מת) היא ארוכה יותר ואורכת כעשרה ימים. אחד ההסברים לכך הוא שהפגיעה מדוסה כוללת מערכות שונות בגוף.

מהו סם דוסה?

סם דוסה, שנקרא גם טוסי וטוסיבי, מבוסס על סם מעבדה בשם 2cb, ששימש כתרופה פסיכיאטרית ולאחר מכן כמעורר חשק מיני מוגבר, עד אשר הוצא מהחוק לחלוטין בשנת 1985.

דוסה

דוסה. האבקה הוורודה גורמת לאופוריה אך מסכנת חיים. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

הדוסה העכשווי הוא ערבוב מסוכן של תרכובות סינתטיות המשתנות בהתאם למצב רוחו של הדילר, סוחר הסמים, שלא מפריע לו לשווק תחת מותג זה קוקטייל של סמים מסוכנים תחת השם דוסה. "דוסה" בספרדית משמעה 12, ספרה המייצגת את 12 הסמים שמעורבבים יחד על מנת לייצר אופוריה חזקה מאוד. רוב מוחלט של המשתמשים אפילו לא יודעים מה הם צורכים תחת השם "דוסה סם", חוץ מהעובדה שהם חווים אופוריה חזקה מאוד.

הדוסה הגיע לארץ ולאירופה מדרום אמריקה, שם הוא יוצר במטרה להכין סם חזק יותר מכל מה שהיה בשוק עד כה, ויקר יותר. הוא הפך ללהיט די מהר בכל העולם וגם בישראל.

דוסה סם - ההשפעה

הדוסה מחקה את השפעת הסרוטונין במוח, בדומה לתרופות נוגדות דיכאון, ולכן גורם למשתמשים "לרחף" באופוריה. בנוסף, קוקטייל הסמים אשר בדוסה מייצר הזיות, גורם לאנשים לחוש אהבה כלפי אנשים סביבם ולהיות נמרצים וערניים במשך שעות. רבים מהמשתמשים מדווחים על כך שבמהלך השימוש הם נהיו מודעים במיוחד לצבעים, לצלילים ולריחות וגם חוו התעוררות מינית.

כמו בכל מקרה של נטילת סמים פסיכדליים, ככל שמנת הסם גדולה יותר, כך החוויה תהיה אינטנסיבית ובלתי נשלטת יותר.

הדוסה מייצר השפעות דומות לאקסטזי ול-LSD, ולכן גם ההתנהגות תחת השפעת הסם היא דומה. משתמשים קבועים דיווחו על התופעות הבאות בזמן שימוש: שמחה אדירה; הזיות חזותיות ושמיעתיות; קשר רוחני עם כדור הארץ ועם אנשים אחרים; מודעות חושית מוגברת (מגע, ראייה, קול); הגברת החשק המיני; אנרגיה מוגברת; עיוות של זמן; בחילות והקאות; חרדה ופרנויה; נדודי שינה.

ההשפעה של דוסה מתחילה בדרך כלל שעה עד שלוש שעות לאחר הצריכה, ומשך ההשפעה הממוצע הוא בין ארבע לשמונה שעות. ההשפעות הנותרות של צריכת התרופה עשויות להימשך עד 48 שעות.

דוסה - סם ורוד

הכינוי של דוסה הוא קוקאין ורוד, בשם צבעו והעובדה שהוא נמכר באבקה, כמו הקוקאין. למעשה, המונח הזה דווקא שגוי. כימית, הקוקאין מורכב מהידרוכלוריד שמקורו בצמח, בעוד דוסה סם הוא סינתטי ומורכב מכמה סוגי סמים שונים. יש משתמשים שצורכים את הדוסה דווקא כגלולה ולא כאבקה ורודה. טבליות הדוסה מגיעות לא רק בוורוד, אלא גם בסגול, בז' ואדום.

דוסה סם - שימוש

דוסה סם נלקח בדרך כלל דרך הפה בצורה של אבקה או טבליות, אך אפשר לקחת אותו גם בצורה נוזלית. במינונים נמוכים (בין 4 מ"ג ל-10 מ"ג), דוסה סם פועל כממריץ, מייצר תחושות אופוריות ואמפתיות. במינונים מתונים (בין 10 מ"ג ל-20 מ"ג), הוא מייצר הזיות חזותיות המערבות צבעים עזים ועיוות של עצמים.

דוסה

דוסה. הסם מופיע גם בטבליות והשפעתו מזכירה את זו של אקסטזי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מינונים גבוהים יותר עלולים לייצר הזיות מפחידות ולגרום לחרדה, יתר לחץ דם, טכיקרדיה, אישונים מורחבים והיפרתרמיה. שימוש מוגזם בדוסה עלול להוביל גם למצבים של אלימות, טכיקרדיה - דפיקות לב מהירות שיכולות להוביל להתקף לב, היפרתרמיה - עלייה גבוהה וחריגה בטמפרטורת הגוף ואף למוות.

איך צורכים את הדוסה?

סם דוסה נלקח כאבקה, כקפסולה, כטבליה או מעורבב במשקה. משתמשים רבים מדווחים שכאשר הם שואפים אותו, הוא צורב מאוד, ולכן מעדיפים לערבב אותו עם מים ולשתות אותו.

דוסה סם - ממה הוא עשוי?

השם דוסה משמעותו 12 בספרדית, והוא מכיל  קוקאין, קטמין, MDMA, אסיד, מסקלין, אקסטזי וסמים נוספים. אחת הבעיות של הסם הזה היא, שאף אחד לא באמת יודע מה יש בתוכו, כי לעתים קרובות הוא מעורבב עם חומרים ממכרים נוספים שלא ידועים למשתמש.

התמכרות לסם דוסה

דוסה סם ממכר מאוד, בגלל שהוא מייצר תחושות של אופוריה חזקות מאוד, וברגע שההשפעה של הסם נגמרת, המשתמש מרגיש מרוקן ומדוכא ורק רוצה לחוות את התחושות החזקות האלו שוב. בנוסף, פוטנציאל ההתמכרות פה גבוה גם עקב העובדה שכל סוחר סמים יכול להכניס לדוסה מה שמתחשק לו, גם חומרים מסוכנים, קטלניים וממכרים ביותר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום