בלוטת התריס: יתר או תת פעילות - מהי המשמעות?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

במצבים שבהם בלוטת התריס אינה מתפקדת כראוי, בין אם מדובר בתת או יתר פעילות, מערכות הגוף עלולות להיפגע ולהוביל לתפקוד יומיומי לקוי ואף למוות. היכרות עם התסמינים וטיפול נכון ואפקטיבי חשובים כדי לתת מענה רפואי נכון ובזמן

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לאנדוקרינולוגיה
077-2311047 (מספר מקשר)

בלוטת התריס היא איבר קטן בצורת פרפר הנמצא בצוואר הקדמי. תפקידה לייצר הורמון שנקרא טירוקסין. הורמון זה לוקח חלק בתפקוד השרירים ובהתפתחות התקינה של המוח. במצבים שבהם הבלוטה אינה מתפקדת כראוי, בין אם מדובר בתת או יתר פעילות, יכול הדבר לפגוע במערכות הגוף, בתפקוד היומיומי, ואף להוביל למוות. היכרות עם התסמינים והבנת המשמעות של טיפול נכון ואפקטיבי חשובות כדי לתת מענה רפואי נכון ובזמן.

משמעות הפגיעה בתפקוד בלוטת התריס

ניתן כאמור לסווג את הבעיה בתפקוד בלוטת התריס לשניים: תת פעילות ויתר פעילות.

תסמינים של תת פעילות בלוטת התריס כוללים ירידה בזיכרון ובחיוניות, התנהלות איטית, עייפות רבה ונטייה לישון הרבה, צבירת נוזלים בגוף ועלייה במשקל, יובש בעור, דימומים כבדים, פגיעה במערכת העצבים שפוגעת בפעילות היומיומית ומשפיעה על תפקוד השרירים, כולל בלב, נשירות שיער ולעתים גם אובדן הכרה ועילפון. תת פעילות מולדת יכולה לגרום גם לפיגור רציני של העובר.

תסמינים של יתר פעילות בלוטת התריס כוללים: ירידה במשקל, רעד בידיים ולפעמים בכל הגוף, תיאבון טוב ולמרות זאת ירידה במשקל, פגיעה במערכת העצבים המרכזית ועקב כך עצבנות ובכי תכוף, עייפות, הפרעות שינה וקושי להירדם, פגיעה בתפקוד הכבד כולל הפרעה באנזימי הכבד, הזעת יתר, דפיקות לב מוגברות. במידה שהמצב לא מטופל עלולות להופיע הפרעות קצב לב ואי ספיקת לב. נשים יכולות לחוות גם הפרעות במחזור החודשי.

בלוטת התריס

כשמדובר בתת פעילות של בלוטת התריס ניתן טיפול תחליפי הכולל תמהיל של כדורים עם חומרים החסרים לגוף ואותם הבלוטה לא מסוגלת לייצר. צילום: שאטרסטוק

מחלות בלוטת התריס הם בהרבה מקרים מחלות אוטואימוניות, כאשר הגוף מייצר נוגדנים שמעודדים את רקמת בלוטת התריס לייצר עודף של הורמון טירוקסין. במהלך המחלה האוטואימונית הנוגדנים עלולים להתחבר לקולטנים הנמצאים בארובת העין, דבר שיכול לגרום לבלט עין.

כיצד מאבחנים תת או יתר פעילות של בלוטת התריס?

את הבדיקה הראשונית של רמת ההורמונים עובר כל יילוד רגע לאחר הלידה, וכך מאובחנת התופעה כאשר היא מולדת. במהלך החיים, אם אדם חווה את התסמינים המוזכרים לעיל, הוא נשלח על ידי הרופא/ה לבדיקות דם הכוללות את אבחון בלוטת התריס. במקרים מסוימים יש לבצע גם בדיקת אולטרסאונד שאמורה להעיד על המבנה של בלוטת התריס - חלקה או עם קשריות וגם לאיתור של ציסטות שמכילות נוזל. מיפוי בלוטת התריס מעיד על נוכחותם של אזורים פעילים או לא פעילים.

מהן דרכי הטיפול?

כשמדובר בתת פעילות של בלוטת התריס ניתן טיפול תחליפי הכולל תמהיל של כדורים שמכילים את החומרים החסרים לגוף, אותם הבלוטה לא מסוגלת לייצר. מדובר בתרופות שנספגות היטב בגוף וברוב המקרים אינן גורמות לתופעות לוואי. התאמת המינון, שיכול להשתנות במהלך הזמן ובמסגרת המעקב השגרתי שעובר המטופל, היא פרסונלית. במקרים מסוימים נדרשים ביופסיה או ניתוח להסרת הבלוטה.

הטיפול ביתר פעילות של בלוטת התריס כולל מתן תרופות המעכבות את ייצור והפרשת הורמון בלוטת התריס. במידה שהטיפול אינו מתאים למטופל, מסיבות שונות, המענה הרפואי כולל מתן יוד רדיואקטיבי. בחלק מהמקרים טיפול זה מסתיים בתת פעילות בלוטת התריס עם צורך בטיפול תחליפי. במקרים מסוימים טיפול בפעילות יתר של בלוטת התריס הוא טיפול ניתוחי להסרת הבלוטה.

חשוב להדגיש כי אם זוהו קשריות ממאירות (סרטן בלוטת התריס), הטיפול הוא טיפול ניתוחי להוצאת הבלוטה שלמה או חלק ממנה, עם מתן טיפול תחליפי בהורמון בלוטת התריס בהמשך.

הסכנה הצפויה ללא טיפול רפואי מתאים

ההיכרות עם התסמינים חשובה מאין כמותה, כדי להימנע ממצב של חוסר טיפול שעלול אף להוביל במקרים מסוימים לסיבוכים קשים ואפילו למוות. במקרים של תת פעילות ובמצבי קיצון, חום הגוף עלול לרדת וכך גם הדופק, תהליכים תקינים של חילוף חומרים בגוף יכולים להשתבש, והחולה עלול לאבד את ההכרה, להיכנס לתרדמת ואף למות. במידה שמצב של יתר פעילות אינו מטופל עלולות להתפתח הפרעות בקצב הלב, אי ספיקת לב וכן פגיעה בכבד, ולהוביל במקרי קיצון לאובדן ההכרה.

פריצות דרך בטיפול בסיבוכים, אבל לא בבעיה עצמה

עדיין לא נרשמו פריצות דרך בטיפול בתת או יתר פעילות של בלוטת התריס, וזהו תחום שעדיין נחקר. יחד עם זאת ועם השנים, פותחו תרופות חדשות לטיפול בסיבוכים של פעילות יתר בלוטת התריס (מחלה על שם גרייבס), כדוגמת טיפולים חדשים לפגיעה בעיניים.

(צילומים: שאטרסטוק)

למידע נוסף וקבלת ייעוץ: ד"ר ילנה סיגל, כתובת המרפאה: שדרות הנשיא 106 חיפה. מייל: [email protected]. טל': 04-7772188

ד"ר ילנה סיגל מקבלת את חברי קופות חולים מכבי ומאוחדת, וגם זכאי "כללית מושלם" והביטוח המשלים של קופת חולים לאומית. ניתן לבצע ייעוץ גם באמצעות שיחת זום

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום