מחדל ההפריה באסותא 2? משרד הבריאות חוקר את האירוע באסותא תל אביב

(19)
לדרג

אחרי פרשת העוברים באסותא ראשון לציון: הורים לילד גילו בבדיקה גנטית כי אין כלל התאמה גנטית בינו לבין אביו | משרד הבריאות בודק ניסיון להסתיר את התקלה שייתכן ואירעה בטיפול IVF בבית החולים אסותא רמת החייל

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • משרד הבריאות הודיע כי הוא חוקר מקרה שאירע באסותא רמת החייל, תל אביב, שבו ככל הנראה בהליך הפריה מלאכותית הוחלף זרעו של אב בזרע אחר.
  • בדיקות מעבדה שביצעו הוריו של הילד, היום בן 3.5 שנים, בגרמניה בשל בעיה רפואית שהתגלתה אצלו, מצאו כי אין התאמה גנטית בין האב לילד.
  • ההורים פנו לאסותא רמת החייל ודיווחו על המקרה אך בית החולים לא עדכן את משרד הבריאות, בניגוד לנהלים. רופאת המשפחה של הזוג החליטה לעדכן את משרד הבריאות על כך ועת הוא חוקר את המקרה.
    ______________________________________________

רשת בתי החולים אסותא שוב בכותרות, ושוב מדובר בטיפולי פוריות והפריה חוץ גופית. הפעם מדובר בבית החולים אסותא רמת החייל בתל אביב, שם ככל הנראה הוחלף זרעו של אב אחד בזרעו של גבר אחר. ההורים שגילו כי אין התאמה גנטית בין האב לבנו, פנו לבית החולים, אך באסותא רמת החייל לא טרחו לעדכן את משרד הבריאות, בניגוד לנהלים.

מי שדיווחה על המקרה למשרד הבריאות היא רופאת המשפחה של הזוג, אשר ביצעו בדיקה גנטית לבנם בעקבות מחלה גנטית שממנה הוא סובל. את הבדיקה ביצעו בגרמניה כי בישראל לא ניתן לבצע את הבדיקה הזו ללא אישור בית משפט. בעקבות הבדיקה גילו לתדהמתם שאין כלל התאמה גנטית בין האב לבן. כעת, משרד הבריאות מבצע תחקיר מעמיק בנושא.

מחדל העוברים באסותא ראשון לציון

תשעה חודשים חלפו מאז נחשף "מחדל העוברים" המפורסם באסותא ראשון לציון. כולנו קיווינו כי מדובר במקרה חריג שאין לו אח ורע, אך נראה שלא כך הדבר. בסוף השבוע הודיע משרד הבריאות על מקרה דומה נוסף, הפעם באסותא רמת החייל.

כזכור, בפרשת העוברים הראשונה נחשף מקרה של החזרת עוברים שגויה ביחידת הIVF- של בית החולים אסותא בראשון לציון. התינוקת סופיה נולדה לזוג הורים שאינם הוריה הביולוגיים. שש נשים ובני הזוג של חמש מהן עתרו לבית המשפט לערוך בדיקות גנטיות כדי לגלות מי מהם הוריה הביולוגיים. הפרשה הגיעה עד לבית המשפט העליון. במחדל העוברים הראשון, בית החולים טען כי העוברים הוחלפו בטעות, ללא יד מכוונת – האם גם במקרה הזה מדובר בטעות?

טיפול הפריה, IVF. האם זרעו של האב הוחלף בזה של גבר אחר? צילום: שאטרסטוק

טיפול הפריה, IVF. האם זרעו של האב הוחלף בזה של גבר אחר? צילום: שאטרסטוק

כאמור, הפעם, לאחר שבית החולים קיבל לידיו את תוצאות הבדיקה הגנטית של הצאצא שנולד בהפריה חוץ גופית, בחר שלא לעדכן את משרד הבריאות, בניגוד לנהלים. משרד הבריאות בהודעתו ציין כי הוא רואה בחומרה את הניסיון להסתיר את האירוע החריג.

כעת, משרד הבריאות פועל במספר מישורים כדי לבדוק את המקרה – ראשית, המנהלים הבכירים של אסותא ייחקרו במשרד הבריאות. לאחר מכן צוות של המשרד יערוך ביקורת מקיפה בבית החולים. בנוסף, במשרד הבריאות שוקלים לצמצם את פעילות המחלקה ולהקפיא קבלה של מטופלות חדשות.

התמודדות עם מחדל הפריה

המטופלים ביחידות ההפריה של אסותא חוששים מאוד ובצדק כי הרי לכאורה כבר לא מדובר במקרה אחד. ההערכה היא כי בישראל יש כ-100 אלף ילדים שנולדו בתהליך הפריה חוץ גופית. למרות מספר משמעותי זה, בישראל אסור לבצע בדיקות גנטיות ללא צו בית משפט מחשש לממזרות, מתוך סברה דתית שאם דבר כזה יתגלה, אב המשפחה יעזוב את הבית וינטוש את הילד, והחוק תמיד מוטה לטובת הילד.

מה יקרה כאשר הסכר ייפרץ ועוד מקרים מהסוג הזה ייחשפו? רוב המשפחות לא יבצעו בדיקת גנטיות לילדיהם, גם כי בארץ אין את האפשרות וגם כי לרוב אין צורך. עם זאת, ההתמודדות של אותן משפחות היא בוודאי לא פשוטה ומצריכה תמיכה רגשית-טיפולית.

עתה נראה כי יותר משפחות ירצו לבדוק האם גם אצלן נעשתה טעות חמורה ומשנה חיים כזו. מנגד, כנראה יהיו הורים שיבקשו לא לדעת כדי לא לשבש את מרקם החיים שבנו .

בשורה התחתונה: משרד הבריאות נדרש לבצע בדיקה מעמיקה של הנושא הכה רגיש שיש לו השפעה מהותית על חייהם של זוגות וילדים רבים.

צילום בניין אסותא רמת החייל: יוספוס/ שאטרסטוק

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום