ניתוח לשינוי מין – הסבר מלא על התהליך

(3)
לדרג

כולנו נחשפנו לסיפור הקשה של הילד מגבעת שמואל שעובר תהליך לשינוי מין ועל כך שהורי התלמידים בבית הספר בו למד הוקיעו אותו. מה כולל תהליך התאמה מגדרית ואילו ניתוחים יש לעבור?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • ניתוח לשינוי מין מאישה לגבר יכול להתבצע באמצעות מספר דרכים, או בשילוב של כולן יחד. למשל: כריתת שד, הסרת רחם, שחלות וחצוצרות ועוד.
  • ניתוח לשינוי מין מגבר לאישהגם התאמה מגדרית זו מתבצעת במספר דרכים, למשל: ניתוח המייצר איבר מין נשי, ניתוח חזה, ניתוחים שונים בפנים ועוד.
  • כמה עולה ניתוח לשינוי מין? העלות תלויה בסוג הניתוחים ובהיקפם. קופות החולים בארץ משתתפים בניתוח לשינוי מין בשיעורים משתנים. ללא כיסוי של קופת החולים עלות הניתוח יכול להגיע ל80 אלף שקל.
    ______________________________________________

רועי בן השמונה, תושב גבעת שמואל, בסך הכל רצה להיות ילד ככל הילדים אך נאלץ להתמודד עם הפגנות נגדו מטעם ההורים של חבריו לבית הספר. כל חטאו של רועי הוא שהוא נולד בגוף של נקבה, אך הוא ידע שהוא בן כבר מגיל שלוש. אמו מינדי לקחה אותו למיטב המומחים בארה"ב, שקבעו שהוא ילד בריא ושצריך לתמוך ברצונותיו. אולם, ההורים בגבעת שמואל לא קיבלו את זה וביקשו ממשרד החינוך להוציא את רועי מהכיתה של ילדיהם בחינוך הדתי. בשנה הבאה רועי מתחיל ללמוד בבית ספר חילוני למחוננים.

מהו ההליך שיש לעבור כדי לשנות מין ולבצע התאמה מגדרית, אילו ניתוחים פלסטיים מוצעים ומה עוד צריך לדעת?

ניתוח לשינוי מין מאישה לגבר

לפני ביצוע הניתוח, אישה המבקשת להפוך לגבר תתחיל לצרוך טסטוסטרון, ההורמון הגברי, במטרה לעודד צמיחה של שערות בחזה, בפנים ובגוף עצמו. לאחר מכן, ההתאמה המגדרית עשויה לכלול את הפרוצדורות המגדריות הבאות:

שינוי מין

לאחר כריתה תת עורית להסרת רקמת שד ולמיקום הפטמות. צילום: שאטרסטוק

כריתת שד – כריתה תת עורית במטרה להסיר רקמת שד, וזאת לצד שינויים במראה ובמיקום הפטמות.

הסרת הרחם, השחלות והחצוצרות - בכריתת רחם חלקית, יוסר רק את הרחם. בכריתת רחם מוחלטת, יוסר גם צוואר הרחם.

שינוי איבר המין הנקבי לאיבר מין זכרי – הטיפול מתבצע באמצעות הגדלת הדגדגן והסרת הנרתיק. בנוסף, בניתוח מוארכת השופכה וממוקמת דרך הניאופניס. כדי להשיג את הארכה המבוקשת ולאפשר השתנה בעמידה, המנתח משתמש בחלקים מהנרתיק.

פאלופלסטיקה – פאלופלסטיקה היא שימוש בעור מושתל, בדרך כלל מהזרוע, הירך, הגב או הבטן כדי ליצור "יש מאין". בשיטה זו בונים למעשה איבר מין גברי לכל דבר ועניין, כולל זיקפה וחדירה במהלך יחסי מין.

סקרוטופלסטיקה – ניתוח ליצירת שק אשכים. במסגרת הניתוח, ממקמים מחדש את שפתי הנרתיק ולאחר מכן משתילים אשכים מסיליקון.  

ניתוח לשינוי מין מגבר לאישה

בין השלבים להתאמה מגדרית זו, ניתן למנות:

ניתוח שחזור פנים - כדי להפוך את תווי הפנים לנשיים.

ניתוח חזה או "טופ" - כדי להפוך את מראה החזה לנשי יותר, כולל ניתוח השתלת סיליקון.

ניתוח איברי המין - נקרא גם הניתוח "התחתון", במטרה לייצר מערכת גניטלית נשית הדומה ככל הניתן לאיבר מין נשי ועם מינימום צלקות.  לתוצאה הזו ניתן להגיע באמצעות מספר ניתוחים, למשל: משתל עור משק האשכים ומהאיבר המין הזכרי, משתל עור לא מאזור איברי המין, שימוש בשתלי המעי ועוד.

ניתוח לשינוי מין בהלכה היהודית

ההלכה אוסרת על תהליך של שינוי מין – ניתוח לשינוי מין המשנה את האיבר הגברי אסור מכורך איסור סירוס. איסור הסירוס נחשב לאיסור דאורייתא. בנוסף, יש איסור סירוס של נשים שהוזכר בדרבנן. לדעתם של רוב הפוסקים המעמד של אדם לאחר שינוי מין לא משתנה.

ניתוח לשינוי מין בצבא

בצה"ל משרתים עשרות טרנסג'נדרים. בעבר צה"ל שחרר חיילים שנמצאו בתהליך של התאמה מגדרית, או שהשלימו את ההתאמה. כיום, צה"ל מחבק את הצעירים הללו ואפילו מעניק להם ליווי צמוד במידה שהם רוצים לעבור את התהליך, כולל מימון ניתוח לשינוי מין, טיפולים הורמונליים, טיפולים קוסמטיים וכל טיפול אפשרי שהתהליך דורש. בנוסף, היחידה המטפלת בענייני מגדר (יוהל"ם) נוהגת לקדם ביחידות הסברה מקיפה בנושא.

כמה עולה ניתוח לשינוי מין?

העלות תלויה בסוג הניתוחים. עלות ניתוח מלא לשינוי מין תהיה גבוהה יותר. קופות החולים, כמו גם חברות הביטוח, משתתפות בעלויות לניתוח לשינוי מין, אך שיעור ההשתתפות שלהן משתנה. ללא כיסוי של קופות החולים, עלות הניתוח יכולה להגיע לכ-80 אלף שקל. כמו כן, יש טרנסג'נדרים רבים שבוחרים לעבור את ההתאמה המגדרית המלאה בתאילנד, שם ההליך הרפואי נחשב לזול הרבה יותר ביחס לזה שבארץ.

לפני ואחרי ניתוח לשינוי מין

לפני הניתוח כדאי להתייעץ עם מנתח מומחה שיפרט את כל האופציות הניתוחיות. בנוסף, אם קופת החולים או חברת הביטוח משתתפות במימון הניתוח, יידרש תיעוד המעיד על דיספוריה מגדרית עקבית ומסמכים נוספים.

שינוי מין

 ניתוח לשינוי מין הוא נקודת ציון חשובה בהתאמה מגדרית, אך אחריו יש דרך ארוכה להשלמת התהליך. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ההחלמה לאחר הניתוח משתנה בהתאם להיקפו. לאחר ניתוח לחיים ואף קיימת  נפיחות במשך שבועיים עד ארבעה שבועות. לאחר ניתוח סנטר ולסת, רוב הנפיחות דועכת בתוך שבועיים ונעלמת לחלוטין בתוך ארבעה חודשים. לאחר ניתוח חזה, נפיחות וכאב נמשכים שבוע עד שבועיים. רוב האנשים לא חוזרים לפעילות הרגילה עד שישה שבועות לפחות לאחר ניתוח תחתון. חשוב להבין שעבור רוב האנשים, ניתוח הוא רק חלק אחד מתהליך ההתאמה המגדרית. לכן, גם אחרי הניתוח יש להמשיך טיפול ומעקב.

שימור פוריות וניתוח לשינוי מין

תהליך שימור פריון מתבצע כאשר עלולה להתקיים פגיעה בפוריות בשל ניתוח לשינוי מין למשל אך גם בשל סיבות נוספות, כמו למשל טיפולים כימותרפיים, גנטיקה מסוימת ועוד. כדי לשמר את הפוריות יש להקפיא זרע או לבצע הקפאת ביציות או הקפאת עוברים.

שורה תחתונה: ניתוח לשינוי מין מהווה נקודת ציון חשובה בתהליך ההתאמה המגדרית, אך גם אחר הניתוחים, יש עוד דרך ארוכה עד הגעה להשלמה פנימית עם התהליך המורכב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום