שחזור שד – ההליך המשמעותי להחלמה מלאה מסרטן השד

(2)
לדרג
תוכן מקודם

רבים מכירים את הטיפולים האסתטיים בכירורגיה פלסטית כדוגמת הזרקות, בוטוקס, הרמת עפעפיים ועוד, אך לכירורגיה הפלסטית יש חשיבות רבה בשחזור שד - הליך רפואי שמומלץ לשלב במקרים מסוימים כבר בשלב הטיפול הכירורגי-אונקולוגי

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
077-7299781 (מספר מקשר)

אישה שעשויה להשקיע לא מעט כדי להרגיש טוב עם המראה שלה כדבר שבשגרה, עלולה למצוא עצמה בסחרחורת של החלטות כאשר היא מקבלת את הבשורה שחלתה בסרטן השד, ומתוך כך לוותר על חלק משמעותי בגופה - הסרת הגידול מהשד דורשת לרוב הסרה של חלק מהשד או את כולו. מדובר בשינוי שאיננו זניח במבנה הגוף הנשי, ותיקון הפגם – השחזור – עשוי להיות משמעותי מאוד במקרים אלה.

בעולם וגם בישראל, סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בנשים והוא הסרטן הראשון בשכיחותו הגורם לתמותה בנשים. עם זאת, בשל העלאת המודעות למחלה ותכניות לזיהוי מוקדם, בשילוב עם הטיפולים הכירורגיים והאונקולוגיים המתקדמים, הסיכוי להחלים מהמחלה הוא כמעט 90%.

עיקר התחלואה - הן בסרטן חודרני והן בסרטן ממוקד של השד - הוא בנשים מעל גיל 50 (גיל ממוצע כ-60). יחד עם זאת, כמעט רבע מהחולות יאובחנו לפני גיל 50 וכ-7%-6% ממקרי סרטן השד מאובחנים לפני גיל 40.

שלמות הגוף

 שחזור השד נותן מענה רגשי ופיזי ומשפיע על איכות החיים ועל תהליך ההחלמה. צילום: שאטרסטוק

בכל גיל הבשורה קשה, בכל שלב בחיים יש קשיים ואתגרים, ותמיד גילוי סרטן השד מגיע בזמן הכי לא מתאים. הדאגות הרגילות מתחלפות בחששות מפני "סרטן", "ניתוח", "קרינה", "כימותרפיה" ועוד. סדר העדיפויות משתנה, בעיות קטנות נדחקות הצידה – העיקר להיות בריאה.

״גם הניראות, השלמות הגופנית, עשויה להידחק הצידה, ולא בצדק. לכולנו יש תפיסת 'עצמי' – איך אני אמור או רוצה להיראות. מפתיע עד כמה אנשים יכולים להיות חזקים ולהתמודד עם פגיעות ומומים, אבל כולנו מעדיפים להרגיש שלמים. דווקא ברגע המשבר, בגילוי הסרטן ותכנון הטיפול, צריך לחשוב גם על היום שאחרי״. מסביר ד״ר אוהד בן נון, מומחה לכירורגיה פלסטית, רופא בכיר ומנתח פלסטי מומחה, המשמש כיועץ מומחה בכירורגיה פלסטית בקופות חולים מכבי ולאומית, ומנהל מרפאה פרטית בחיפה.

נושא השחזור מקבל משמעות משנית כשמדובר על מענה רפואי למצבים מסכני חיים.

״נכון, ויחד עם זאת חשוב לבחון גם את נושא השחזור שנותן מענה רגשי ופיזי, ומשפיע על איכות החיים ועל תהליך ההחלמה. אין ספק שכשמדובר בבעיה רפואית מסכנת חיים כמו סרטן, נושא השחזור מקבל חשיבות משנית, ולכן מטופלות משלימות לעתים עם קבלת הנזק שנגרם לחזה".

ד"ר בן נון מוסיף: "אני גם בהחלט מבין שפתאום בשגרת היומיום קורה משהו מורכב ומאתגר, הכולל בדיקות, רופאים ומענה שצריך להינתן מהר, כאן ועכשיו. יחד עם זאת, השחזור לא רק שלא פוגע בסיכויי ההחלמה מסרטן, אלא גם יכול לעזור בהתמודדות הנפשית והפיזית, במיוחד כאשר היכולות הנפשיות הן חלק מהצלחת הטיפול״.

מה הם יתרונות השחזור למטופלת?

״היתרון עיקרי הוא שימור תחושת העצמי, שימור תחושת  הנשיות וחזרה ככל הניתן למצב הטבעי של המטופלת. לשחזור מיידי (כלומר באותו ניתוח שבו מבוצעת הכריתה המלאה או החלקית) סיכויי הצלחה טובים יותר. שילוב פלסטיקאי בניתוח כריתת שד חלקית מאפשר לכירורג השד האונקולוגי לבצע הסרת רקמה בגודל משמעותי, מתוך ידיעה שצורת השד הרצויה תישמר בניתוח המשחזר, ובכך לשפר את הסיכויים להסרה מלאה של הגידול.

שחזור שד

כחלק מניתוח השחזור ניתן לטפל בבעיות אסתטיות, עיצוב והתאמת השדיים, כך שיהיו בגודל ובצורה הרצויים למטופלת. צילום: שאטרסטוק

"במקרה של כריתת שד שלמה, שחזור שד מיידי עוזר למטופלת להפחית את תחושת האובדן שעלולה להיות אחרי הניתוח. כאשר השחזור מבוצע בעת הכריתה, ניתן להשתמש בצורה טובה יותר ברקמת השד או העור שנותרו, וכך קל יותר להשיג את השחזור המבוקש.

"בשחזור מאוחר, המבוצע כעבור חודשים או שנים אחרי הניתוח האונקולוגי, הרקמות עשויות להיות מצולקות או שניזוקו בשל קרינה, והשחזור עלול להיות מורכב יותר. כחלק מניתוח השחזור ניתן גם לטפל בבעיות אסתטיות, עיצוב והתאמת השדיים, כך שיהיו בגודל ובצורה הרצויים למטופלת״.

כל הזמן שבעולם: המטופלים במרכז

ד״ר בן נון, שנוהג להציג ולהשתתף בכנסים בינלאומיים בתחום הכירורגיה הפלסטית, זכה בפרס צור על עבודת מחקר בנושא השתלות שומן.

"מדובר", הוא מסביר, "בשיטה המאפשרת העברת רקמת שומן מאזור אחד בגוף לאחר, ובכך להשיג מטרות אסתטיות כגון להוסיף נפח לפנים, במיוחד באזור הלחיים שנופלות עם הגיל, לטפל בקמטים וקמטוטים, וניתן גם להשיג מטרות שחזור כגון השלמת צורת ונפח השד אחרי כריתה חלקית״.

הוא מתייחס למשבר שבו נתונה לדבריו המערכת הרפואית: "אין מספיק רופאים, ולא משנה כמה כל אחד מאיתנו יתאמץ, תמיד יהיו עוד ועוד מטופלים. קשה מאד לתת לכל מטופל את הזמן והמשאבים הנדרשים עבורו. מדובר בבעיה גלובלית, לה ניסיתי לתת מענה כשעבדתי בבית החולים הציבורי. כיום, במסגרת קופות החולים והמרפאה הפרטית אני מסוגל להתאים לכל מטופל/ת את הזמן הנדרש לטיפול, מבלי להרגיש שאני מתפשר בשל צורכי המערכת".

כחלק בלתי נפרד מהשירות האישי והליווי שמציע ד״ר בן נון וצוות המרפאה, מקבל/ת כל מטופל/ת קיים או עתידי את מספר הטלפון האישי של הרופא: 050-6268258

טל' לזימון תורים 07733808989. למידע נוסף, אתר הבית וכן באתר הרופא. ד״ר בן נון עובד בשיתוף פעולה עם קופות החולים מכבי ולאומית ונמצא בהסדר עם ביטוחים פרטיים מסוימים

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום