כאבי ברכיים - למה זה קורה לנו?

(9)
לדרג

כ-80% מבני 45 ומעלה יסבלו מכאבי ברכיים בשלב כלשהו. מה הן הסיבות לכאבים הללו, על מה זה מעיד והאם יש לכאבי ברכיים טיפול יעיל?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • כאבי ברכיים יכולים להיווצר עקב בעיה רפואית כמו דלקת פרקים, שיגרון, עלייה במשקל או עקב פעילות ספורטיבית אינטנסיבית ששוחקת את הסחוס שמתחת לברך.
  • רוב כאבי הברכיים הם זמניים וחולפים מעצמם, אך יש גם כאבי ברכיים שנפתרים רק בניתוח.
  • פעילות גופנית מתונה אך קבועה תעזור לכם לשמור על גמישות הברכיים והשרירים, ואף תועיל למניעת פציעות ברכיים וכאבים.
    ______________________________________

כאבי ברכיים הם מסוג התסמינים שאנו מאבחנים בעצמנו, ואכן, כנראה רובנו סבלנו, סובלים או נסבול מכאבים בברכיים במהלך חיינו. למרות החרדה הקלה שהכאבים האלה מביאים איתם ("למה כואב לי פתאום?", "האם זה אומר שהזדקנתי/ שהשמנתי?"), כדאי לזכור שכאבי ברכיים לרוב חולפים מעצמם אחרי כמה ימים או כמה שבועות.

הסיבות לכאבים האלה יכולות להיות עקב מצב גופני מסוים, למשל השמנה חריגה או מהירה, שגורמת לעומס רב על הברכיים, כתוצאה מספורט, עקב פציעה – למשל, במקרה של קרע ברצועה, או בגלל מצב רפואי מסוים כמו דלקת פרקים או זיהום. הטיפול, אם יימצא מתאים, יהיה בהתאם לבעיה, החל מפיזיותרפיה ועד ניתוח.

רוב כאבי הברכיים האקראיים, כלומר שלא נגרמו עקב תאונה או מחלה, קשורים לסחוס, שמכסה את עצמות המפרק בצומת שבין עצם הירך, עצם השוק ופיקת הברך. התפקיד של הסחוס הוא לאפשר את התנועה הרכה והקלה של הרגל, אך הוא גם זה שנשחק הכי הרבה והכי מהר, ואז אנו חווים כאבים כשאנו מזיזים את הרגל, לפעמים אפילו שומעים ממנה קולות חיכוך קלים.

בשורות הבאות ננסה לענות על כמה שאלות נפוצות בנושא כאבי ברכיים, באילו מצבים הם עלולים להתעורר, מה הם התסמינים ומהו הטיפול בכאבים.

כאבי ברכיים אחרי ריצה - האם זה תקין או שמסתמנת בעיה?

אם אתם סובלים מכאבי ברכיים בריצה, אתם בהחלט לא לבד. רוב כאבי הברכיים, על פי מחקרים, קשורים לפציעות הקשורות לריצה, וזה למרות שמחקרים רבים מראים שדווקא אנשים שרצים בקביעות סובלים פחות מדלקת מפרקים ניוונית בברך. אז איך זה יכול להיות?

כאב ברכיים

כאב ברכיים לאחר ריצה. אופייני לרצים מתחילים. צילום: שאטרסטוק

ובכן, כאבי ברכיים אחרי ריצה נפוצים אצל רצים "חדשים", שרצים בצורה לא נכונה ולא מודרכת. ריצה לא נכונה כוללת דריכה לא מדויקת על כף הרגל, או יישור הרגל בתנועה מסוימת שגורמת לפיקת הברך לזוז, ובכך לפגוע בסחוס.

איך אפשר לטפל בכאבי ברכיים אחרי ריצה?

  • לימדו לרוץ עם מדריך.
  • הניחו קרח על הברכיים הכואבות.
  • התייעצו עם הרופא ובקשו ממנו לרשום לכם משחה אנטי דלקתית.
  • קצרו את צעדי הריצה שלכם, כך שהרגל לא תצטרך להתיישר ולהתקפל.
  • אם הכאבים שלכם נמשכים, התייעצו עם מומחה.

מה זה אומר שיש כאבי ברכיים בלילה?

למה אנשים מתעוררים באמצע הלילה עם כאבי ברכיים? בלילה, הגוף משחרר רמות גבוהות של מלטונין (הורמון שינה) ופרולקטין (הורמון המופרש על ידי בלוטת יותרת המוח), שעלולים להגביר תהליכים דלקתיים בגוף. התוצאה של התהליך הדלקתי הוא כאב שהולך ומתגבר. זה נכון לכאבי ברכיים אך גם לכל כאבי הפרקים.

מה אנחנו יודעים על כאבי ברכיים בגיל ההתבגרות? 

בגיל ההתבגרות ילדים עוברים קפיצות גדילה: העצמות שלהם גדלות מהר יותר מהשרירים והגידים, ואז הם חווים כאבי ברכיים. בדרך כלל האבחנה הרפואית עבור נערים ונערות שסובלים מכאבי ברכיים היא שהכל תקין.

האם כאבי ברכיים בזמן הליכה הם תהליך בלתי נמנע עם הגיל?

כאבי ברכיים בזמן הליכה יכולים להיגרם מסיבות רבות, אך בדרך כלל הכאב יתחלק לשתי קטגוריות: כאב חד מאחורי הברך בזמן הליכה - קשור לחולשת שריר עקב פציעת ספורט או תאונה. כאב עמום מאחורי הברך בעת הליכה - ככל הנראה התחלה של דלקת פרקים, המשפיעה בדרך כלל על אנשים מעל גיל 50. לאחר תקופה של הליכה (כ-30 דקות ואילך), כאבי הברכיים בדרך כלל יתלקחו ויגרמו לאי נוחות מאחורי הברך וסביבתה.

מה אפשר לעשות כדי להקל על הכאבים? 

בזמן הכאב, בקבוק מים חמים מעל ברך הכואבת למשך 15-20 דקות אמור להקל על הכאבים ולשחרר את נוקשות המפרק. טיפ נוסף הוא לא להימנע מפעילות גופנית רק בגלל החשש שהכאב יחמיר, אלא להפך. הברכיים שלכם זקוקות לכך שתזיזו אותן, ואם תימנעו מכך, יהיה לכם בהמשך קשה לעשות פעילות גופנית בסיסית. בנוסף, פנו לטיפול מסודר כמו פיזיותרפיה והישמעו להמלצות הרופא.

למה יש כאבי ברכיים בהריון?

נשים בהריון עוברות שינויים גופניים והורמונליים שמשפיעים על הגוף, על המשקל, על היציבה ואפילו על הישיבה. המשקל החדש שנוסף לגוף מפעיל לחץ על הברכיים ועלול לייצר או להחמיר כאבי ברכיים. לרוב, הכאבים האלה חולפים מעצמם לאחר הלידה, אבל יש מספר תרגילים שאפשר לעשות כדי להקל על הכאבים, כמו פעילות גופנית מותאמת ומודרכת, שימוש בנעליים עם מדרסים מיוחדים והקפדה על תזונה נכונה.

כאבי ברכיים במעבר מישיבה לעמידהלמה זה קורה?

כאבי ברכיים חדים בעת קימה לאחר ישיבה נגרמים לרוב מתסמונת כאב פטלופמורלית, המאפיינת ספורטאים או רצים מקצועיים. הכאב נגרם עקב עומס חריג על מפרק הברך, שמזיק לסחוס. הכאבים האלה מופיעים לרוב בקדמת הברך וסביב פיקת הברך. התסמונת נקראת גם "ברך רצים", בגלל שכ-30% מהרצים סובלים, סבלו או יסבלו ממנה.

שחייה

שחייה יעילה להפגת כאבי ברכיים ולמניעתם. צילום: שאטרסטוק

סיבה נוספת לכאבי ברכיים במעבר מישיבה לעמידה יכולה להופיע בגלל בעיות רפואיות כמו קרישי דם, פציעות שרירים או גידים, דלקת פרקים או ציסטות. מה יכול לעזור נגד כאבים אלה בזמן עמידה? פיזיותרפיה, מנוחה ותרופות נגד כאב יכולות כולן לעזור, אך לפעמים אין מנוס מניתוח.

כאבי ברכיים תרופות סבתא - עד כמה זה יעיל?

תרופות סבתא נגד כאבי ברכיים הן לרוב מנוחה, רטיות קרות או חמות, קרח, עיסויים ומזון רווי בכורכום, הידוע כנוגד דלקות. חשוב לציין בהקשר זה, שלפעמים הטיפולים האלה עוזרים באופן זמני, אך לא מטפלים בבעיה כי לפעמים צריך תרופות אנטי דלקתיות או אפילו לעבור ניתוח.

מה עושים עם כאבי ברכיים כרוניים?

כאבי ברכיים כרוניים הם כאבים תמידיים, שלא נפסקים או נרגעים לאורך תקופת זמן ארוכה למדי. הם שונים מכאבי ברכיים זמניים, כי הם אינם נגרמים עקב פציעה או תאונה, אלא בדרך כלל בגלל מצב רפואי שיש לאבחן. כאבי ברכיים כרוניים לעתים נדירות חולפים ללא טיפול, ולכן כדאי לאבחן ולטפל בהם בהקדם.

הסיבות לכאבי ברכיים כרוניים הן: דלקת מפרקים ניוונית (הידרדרות של המפרק), דלקת גידים, דלקת מפרקים שגרונית, הפרעה דלקתית אוטואימונית כרונית הגורמת לנפיחות כואבת ובסופו של דבר גורמת לעיוות במפרק ולשחיקה של העצם, גידולים סרטניים ועוד.

תרגילים לחיזוק הברכיים

יש את העצות הקבועות לשמירה על הברכיים, כמו שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית מתונה קבועה ועוד. אנחנו בחרנו חמישה תרגילים לשימור וחיזוק הברכיים על ידי חיזוק השרירים. תרגילי ברכיים ומתיחות שמשפרים את הגמישות ומחזקים את השריר יעזרו לכם להימנע מפציעות ומדלקות. כמובן, חשוב שתתייעצו עם הרופא שלכם או עם הפיזיותרפיסט לפני שאתם מתחילים לעשות את התרגילים האלה.

תרגיל 1: הארכת ברכיים - שבו על שולחן כשהרגליים תלויות בחופשיות, והניחו בד דק מתחת לברך, כך שהברך תהיה מעט יותר גבוהה מהמותן. מיתחו את הברך באיטיות כשכף הרגל מכופפת, והחזיקו כך 5 שניות. לאחר מכן הורידו את הרגל וחיזרו על התרגיל עם הרגל השנייה. חיזרו על התרגיל 10 פעמים בכל צד.

תרגיל 2: כפיפת ברכיים - עימדו זקוף על מדרגה קטנה, כופפו את הברך לזווית של 90 מעלות והורידו אותה לאט למטה כשכף הרגל כפופה. החליפו רגל וחיזרו על כך 10 פעמים.

תרגיל 3: הרמת עקב ושוק - הפנו את אצבעות הרגליים פנימה (כשהעקבים מרוחקים זה מזה) והרימו את כפות הרגליים. לאחר מכן סובבו את אצבעות הרגליים החוצה (כשהעקבים מתקרבים) והרימו את כפות הרגליים. זהו תרגיל מצוין גם לברכיים וגם לקרסוליים. טיפ חשוב: היתמכו במשהו כדי לשמור על שיווי משקל ולא למעוד.

תרגיל 4: סקוואט קיר - עימדו עם הראש, הגב והירכיים צמודים לקיר. כופפו לאט את הברכיים, והחליקו במורד הקיר עד כמעט מצב של ישיבה. החזיקו כך במשך 5 עד 10 שניות ואז עלו לאט. חיזרו על כך עד 10 פעמים.

תרגיל 5: שחייה - שחייה היא פעילות אירובית מצוינת לשיפור כאבי ברכיים ולחיזוקן. גם אירובי מים היא פעילות מומלצת ולא קשה, גם לגיל השלישי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום