שבוע 38 להריון – עוד מאמץ קטן אחד

(2)
לדרג

שבוע 38 להריון הוא הישורת האחרונה של תקופת ההריון הקסומה והמאתגרת כאחד. למעשה, הגעת לאמצע החודש התשיעי ואת עשויה ללדת בכל יום. מה את הולכת לחוות השבוע? בכתבה הבאה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

מה מצפה בשבוע ה-38 להריון? מלבד צירים בשבוע הנוכחי את עלולה לחוות מגוון תופעות לוואי המסמלות את סוף ההריון ומכינות את הגוף ללידה הקרבה ובאה, חלקן מצריכות בדיקה רפואית דחופה. 

העובר בשבוע ה-38 להריון - בשלב הזה העובר שוקל בממוצע כ-3.2 ק"ג, וכיסוי השיער העדין שכיסה את גופו נשר. על גופו מרוח "ורניקס", חומר לבן וקרמי המגן על עורו מפני מי השפיר. 

תנועות העובר - בחודש התשיעי להריון את עלולה להרגיש פחות תנועות עובר, וזאת מפני שלעובר יש פחות מקום לתזוזה ברחם עם התרחבותו. יחד עם זאת, את עדיין אמורה לחוש בתנועות: כדאי לאכול משהו מתוק ואז לשכב על הגב. אם לאחר פעולה זו את לא מרגישה בתנועות העובר, מומלץ לגשת להיבדק.
________________________________________________

שבוע 38 להריון הוא השבוע שבו מרבית הנשים מגיעות ליום הלידה המיוחל, כך שאם את בונה על התאריך המשוער, הביאי בחשבון שהלידה עשויה להגיע קצת לפני. לכן, זה בדיוק הזמן להכין את התיק לחדר לידה כדי שתוכלי לשלוף אותו במהירות בזמן שמתחילים צירים.

מלבד צירים בשבוע הנוכחי את עלולה לחוות מגוון תופעות לוואי המסמלות את סוף ההריון ומכינות את הגוף ללידה הקרבה ובאה, חלקן מצריכות בדיקה רפואית דחופה: במצב של ירידת מים, דימום מסיבי, או חוסר בתנועות עובר, כדאי לגשת לבדיקה רפואית. לצד תופעות אלו, ייתכן שתחווי תופעות לוואי נוספות אך לא מסוכנות, ביניהן צירים מדומים (ברקסטון היקס), צרבות, שלשולים, לחץ בנרתיק, ירידת הבטן ועוד.

שבוע 38 בהריון

שבוע 38 להריון. הכנת כבר את התיק לבית היולדות? צילום: שאטרסטוק

הנה פירוט התופעות שאפשר לחוות בשבוע זה, וגם: התפתחות העובר:

לחצים ולחץ בנרתיק ובשלפוחית השתן

בחודש התשיעי בכלל ובשבוע ה-38 בפרט את עלולה לחוש לחצים באיבר המין, וזאת מפני שהעובר והרחם גדלים בצורה משמעותית. בנוסף, ככל שאת מתקרבת ללידה העובר מתברג באגן, מה שיכול ליצור לחץ על שלפוחית השתן. לכן, אם את מוצאת את עצמך מטילה את מימיך כל זמן קצר, דעי שזה דבר טבעי לחלוטין בשלב זה.  

כאבי מחזור

בטרימסטר השלישי להריון כאבי בטן המדמים כאבי מחזור עשויים להיות שכיחים. טרימסטר זה מאופיין בצירים מדומים, הנקראים גם "ברקסטון היקס" – התכווצויות לא סדירות של הרחם. צירים אלה לא אמורים לגרום לכאב משמעותי, מפני שלא מדובר בצירי לידה. כמו כן, אם את חווה צירים סדירים וכואבים, ככל הנראה מדובר בצירי לידה, ובמצב זה כדאי לנסוע למיון יולדות.

לחץ בפי הטבעת

במהלך החודש התשיעי להריון הרחם גדל בצורה משמעותית, לכן נוצר לחץ בפי הטבעת שעלול לגרום לתחושה של אי נוחות, כאב וטחורים. כאב אנאלי במהלך ההריון נפוץ בעיקר במהלך השליש השלישי, כאשר העובר גדול יותר ומפעיל לחץ רב על העצבים בפי הטבעת. כמו כן, גם לחיצות במהלך הלידה גורמות לכאבים בפי הטבעת ולטחורים.

כאבי גב

רוב הנשים סובלות מכאבי גב תחתון במהלך ההריון, ובמיוחד בחודש התשיעי וזאת בעקבות הבטן הגדלה שמעמיסה על הגב ויוצרת שינוי ביציבה. העומס שנוצר על חוליות עמוד השדרה הוא גדול – שרירי הבטן נחלשים ושרירי הגב נמצאים במאמץ יתר. בנוסף, במהלך ההריון הגוף מייצר הורמון שנקרא "רלקסין" – הורמון המופרש על ידי השליה בשלבי ההריון האחרונים במטרה להרחיב את צוואר הרחם. הורמון זה יכול לגרום לרצועות התומכות בעמוד השדרה להתרופף, מה שמוביל לחוסר יציבות וכאב.

הפרשות צהובות

לויקוריאה היא הפרשה נרתיקית בלתי מזיקה הנגרמת על ידי עלייה ברמות האסטרוגן ונחשבת לשכיחה מאוד במהלך ההריון. כאשר ההפרשה סמיכה בצבע לבן או צהוב בהיר ללא ריח חריף היא לא מסוכנת, במיוחד כאשר היא לא מלווה בכאב, גרד או צריבה. לרוב, בחודש התשיעי כמות ההפרשות הופכת למאסיבית יותר.

שבוע 38 בהריון

אם אינך מרגישה את תנועות העובר גם לאחר אכילת מתוק, מומלץ לגשת להיבדק. צילום: שאטרסטוק

כמו כן, הפרשות מימיות צהובות חיוורות עשויות להיות דליפת מי שפיר, הנוזל המזין ושומר על תינוקך בשק השפיר. במקרה כזה יש לגשת להיבדק. הפרשות בצבע צהוב כהה עלולות להיות מסוכנות יותר. לרוב הן נובעות מזיהום כמו וגינוזיס חיידקי או בשל פטריית קנדידה, וזאת במצבים בהם ההפרשה סמיכה, מדיפה ריח רע או מגיעה עם גירוד או צריבה.

זירוז לידה טבעי

החודש התשיעי קשה לנשים רבות – הבטן כבדה, הגב כואב והלילות לבנים. לכן, בשלב זה ניתן לזרז את הלידה בדרכים טבעיות. למשל, באמצעות קיום יחסי מין, הליכות ארוכות, עיסוי פטמות, דיקור סיני, שתיית כמות מתונה של שמן קיק (בהתייעצות רופא) ועוד. יחד עם זאת, ועם כל הכבוד לרצון האמיתי לזרז את הלידה, חשוב לנשום עמוק ולהתאזר בסבלנות -  בסוף הלידה תגיע בין אם תרצו בכך ובין אם לא. הישארי רגועה.

מצב העובר

בשלב הזה העובר שוקל בממוצע כ-3.2 ק"ג, וכיסוי השיער העדין שכיסה את גופו נשר. על גופו של העובר מרוח "ורניקס", חומר לבן וקרמי המגן על עורו מפני מי השפיר. המעי שלו מלא במקוניום - חומר ירוק כהה דמוי זפת, שייצא בקקי הראשון שלו מחוץ לבטן.

תנועות העובר

בחודש התשיעי להריון את עלולה להרגיש פחות תנועות עובר, וזאת מפני שלעובר יש פחות מקום לתזוזה ברחם עם התרחבותו. יחד עם זאת, את עדיין אמורה לחוש בתנועות. במידה שאינך חשה בתנועות במשך זמן ממושך, כדאי לאכול משהו מתוק ואז לשכב על הגב. אם לאחר פעולה זו את לא מרגישה בתנועות של העובר, מומלץ לגשת להיבדק.

שבוע 38 הוא שבוע הריוני מתקדם מאוד, רוב הנשים בשלב הזה מצפות כבר ליום הלידה המיוחל בשל תחושת הכבדות והקושי בביצוע פעולות בסיסיות. אבל אל דאגה, מדובר בסוף המסע. בקרוב מאוד תזכי לחבק ולנשק את התינוק שלך, וכל מה שאת חשה עכשיו יהפוך להיסטוריה רחוקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום