טרשת נפוצה: מהי המחלה, איך מגלים וכיצד מטפלים

(0)
לדרג

טרשת נפוצה היא כלל לא נפוצה. הכל על המחלה הכרונית והאוטואימונית שפוגעת במערכת העצבים, משלב האבחנה ועד טיפול, תזונה והתמודדות

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • טרשת נפוצה (Multiple sclerosis) היא מחלה כרונית, אוטואימונית ודלקתית של מערכת העצבים, בה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים.
  • התסמינים הנפוצים של טרשת נפוצה הם הפרעות בראייה, הפרעות בתנועה ובשיווי משקל, עקצוצים וקהות תחושה, חולשת שרירים ונוקשות שרירים, הפרעוה קוגניטיביות ועוד.
  • קשה לאבחן טרשת נפוצה ובדרך כלל עושים זאת באמצעות שלילת תופעות אחרות, על ידי בדיקות עזר כמו MRI, ניקור מותני ובדיקות ראייה.
    _______________________________

טרשת נפוצה (Multiple sclerosis) היא מחלה כרונית, אוטואימונית ודלקתית של מערכת העצבים, שבה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים באמצעות תאי דם לבנים, אלה שנועדו להילחם במחלות ובזיהומים בגוף.

כל סיב במערכת העצבים המרכזית מוקף במיאלין (Myelin), מעין קרום העוטף את העצבים על מנת להגן עליהם ומסייע בהעברה מעירה ויעילה של מסרים מהמוח לגוף. בטרשת נפוצה, מערכת החיסון פוגעת במיאלין וכך נוצרת הפרעה ביכולת העברת המסרים מבחינת יעילות ומהירות.

בניגוד למה שהשם של המחלה מרמז, טרשת נפוצה היא אינה מחלה נפוצה. מאפיין הנפיצות של המחלה קשור בנגעים דלקתיים הנפוצים באזורים שונים במערכת העצבים המרכזית.

טרשת נפוצה - תסמינים

מערכת העצבים המרכזית שולטת בפעולות הגוף, כולל המוח, חוט השדרה ועצבי הראייה. לכן, טרשת נפוצה יכולה לפגוע בראייה, בתנועה, בתחושה, בשמיעה, ביציבה ובשיווי המשקל.

התסמינים הנפוצים ביותר: טשטוש ראייה, הפרעות בתנועה ובשיווי משקל, עקצוצים וקהות תחושה, חולשת שרירים ונוקשות שרירים, הפרעוה קוגניטיביות – ADHD, הפרעות בזיכרון, עייפות, אי שליטה על סוגרים ושינויים רגשיים. התסמינים יכולים להופיע בכל גיל, אך מופיעים בגילאי 20 עד 40. הסיכון לפתח טרשת נפוצה הוא כפול עבור נשים לעומת גברים.

מרבית החולים יחוו כמה מהתסמינים ולא את כולם. התסמינים יכולים להופיע ולהחמיר עם הזמן או להופיע ולהיעלם באופן מחזורי, בהתקפים של 24 שעות לפחות, שאחריהם יש גם הפוגות. ההתקפים נובעים מהפגיעה הקשה במיאלין, בעוד שתקופות ההפוגה קשורות בבנייה מחודשת של המיאלין. לעתים החמרה קצרת טווח בתסמינים יכולה להיגרם עקב גורמים אחרים, כמו חום עקב מזג אוויר או מקלחת, זיהום בגוף או אפילו פעילות גופנית.

טרשת נפוצה

מערכות הגוף שנפגעות מטרשת נפוצה. איור: שאטרסטוק

בעיות ראייה - אחוז גדול מהחולים, כ-15% עד 20%, יחווה לראשונה הפרעות ראייה, בפרט דלקת של העצב האופטי שתפקידו להעביר מידע חזותי למוח. הדלקת תשפיע לרוב על עין אחת ותתבטא ככאב מאחורי העין, אובדן או טשטוש ראייה ואף עיוורון צבעים. כמחצית מהחולים יחוו דלקת של העצב האופטי בזמן המחלה. הפרעות ראייה נוספות הנגרמות מטרשת נפוצה הן פזילה, כפל ראייה וקושי בריכוז המבט במקרה של פגיעה בגזע המוח.

כאב – תסמין נפוץ המופיע במעל 80% מהמקרים של טרשת נפוצה הוא כאב. שני סוגי כאב עיקריים הם כאב נוירפתי, הנגרם בשל פגיעה בסיבי העצב במערכת העצבים המרכזית, ככאב דוקר ושורף הגורם לרגישות מוגברת במגע עדין על פני העור. הסוג השני, כאב מוסקולוסקלטלי, שמקורו במערכת השרירים והעצמות, כתוצאה מלחץ השרירים או המפרקים הנוצר מעיוות שרירים - תסמין נוסף של המחלה.

עיוות שרירים – כ-50% עד 80% מחולי הטרשת יפתחו נוקשות שרירים, מה שיקשה על תנועת והליכה.

הפרעות תנועה – הצרבלום הוא אזור במוח הנקרא המוח הקטן ומעורב במוטוריקה, יציבות ותיאום תנועות. אזור זה נפגע מטרשת נפוצה ובשילוב עם חולשת שרירים ונוקשות, הדבר מקשה על חולי טרשת נפוצה לנוע, כולל קושי בקואורדינציה והליכה, ואף רעד וסחרחורת במקרים נדירים.

הפרעות קוגניטיביות – מתבטאות בעיקר בפגיעה ביכולת החשיבה והלמידה. בעבר היה נהוג לחשוב כי רק החומר הלבן במוח מעורב במחלה, אך כיום ידוע כי גם החומר האפור מעורב עוד מתחילת המחלה. הדבר מתבטא בעיקר במהירות עיבוד מידע, בפגיעה בזיכרון, בלמידה ובהפרעות קשב וריכוז.

הפרעות ביציאות -  טרשת נפוצה יכולה להוביל ליתר או חסר פעילות של שלפוחית השתן. מצב של דחיפות במתן שתן יעורר את החולה ללכת לשירותים תכופות, להתרוקנות של כמויות קטנות ואף לגרום לבריחת שתן. בנוסף, גם ירידה בפעילות השלפוחית יכולה להופיע, עם הפרעה בזרימת שתן, תחושה של היעדר התרוקנות ואף אצירת שתן. במערכת העיכול הטרשת הנפוצה גורמת לעצירות ואף לאובדן שליטה על מתן צואה.

טרשת נפוצה - סוגים

טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (Relapsing-Remitting) – הסוג הנפוץ ביותר של טרשת נפוצה המתרחש אצל 85% מהחולים ומאופיין בהתקפים והפוגות. ההתקפים נמשכים מימים ועד שבועות, ואצל חלק מועט מהחולים גם שבועות. בכל התקף עלולים להופיע תסמינים חדשים או מוכרים מהעבר. לאחר כל התקף תיתכן החלמה מלאה, או רק שיפור בתסמינים ללא החלמה מלאה.

טרשת נפוצה שפירה (Benign) מאופיינת במספר מועט של התקפים, שלאחריהם תהיה החלמה מלאה. הטרשת אינה מתקדמת במשך 10-20 שנים.

טרשת נפוצה מתקדמת משנית (Secondary Progressive) סוג זה הוא המשך לטרשת נפוצה שהחלה כהתקפית-הפוגתית. תסמיניה הולכים ומחמירים בקביעות, ולא בהכרח מופיעים בהתקפים. מרבית החולים יפתחו טרשת מתקדמת כעשור או 15 שנה לאחר הופעת המחלה.

טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית (Primary Progressive)  - הסוג הנדיר ביותר של טרשת נפוצה המופיע אצל כ-10% עד 15% מהחולים. מאופיין בתסמינים שהולכים ומחמירים מרגע הופעת המחלה, כאשר לא קיימת תבנית של התקפים והפוגות.

איך מגלים טרשת נפוצה

קשה לאבחן טרשת נפוצה עקב תסמינים מגוונים שמופיעים בפיזור, לבד, ביחד ולתקופות מוגבלות. הכלל המנחה לאבחון טרשת נפוצה הוא הופעת שני התקפים האופייניים למחלה באזורים אופייניים במוח.

ניתן לאבחן גם על סמך התקף אחד בשילוב עם ראיות נוספות, כולל היסטוריה רפואית, תסמינים אחרים, בדיקות גופניות, הדמיות של מערכת העצבים המרכזית ואף תוצאות של ניקור מותני, שבנוסף לה קיימות מספר בדיקות עזר המאפשרות לשלול מחלות אחרות שעלולות לגרום לאותם תסמינים וכך לאבחן טרשת נפוצה על דרך השלילה:

ניקור מותני - בדיקה שבמהלכה נלקחת דיגמה קטנה של נוזל מוחי שדרתי מתעלת חוט השדרה ומעבירים אותו לבדיקה במעבדה. רמות לא תקינות של כדוריות דם לבנות או חלבונים יכולות להעיד על טרשת נפוצה. באמצעות הבדיקה ניתן לשלול גם זיהום ויראלי או מחלות אחרות שגורמות לתסמינים נוירולוגיים כמו במחלת הטרשת הנפוצה.

טרשת נפוצה

ניתן לאבחן את המחלה באמצעות בדיקת MRI. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בדיקת MRI בדיקה שמאפשרת ליצור תמונה מפורטת של איברים פנימיים וכך לגלות פגיעות במוח ובחוט השדרה. באמצעות הבדיקה ניתן לזהות אובדן מיאלין הנגרם בטרשת נפוצה. הבדיקה מתרחשת בתוך מכונה דמוית צינור שמשמיעה קולות נקישה במהלך הסריקה שאורכת לפחות שעה ועושה שימוש בשדה מגנטי בעל עוצמה גבוהה.

נוסף על כך, לנבדק מזריקים לווריד חומר צביעה שמאפשר לזהות יותר בקלות נגעים ״פעילים״ בזמן אמת, לעומת נגעים לא ״פעילים״ וישנים. כך הרופא יכול לקבוע אם הנבדק נמצא בזמן התקף של טרשת נפוצה גם אם הוא אינו חש בתסמינים ואף את מספר ההתקפים שעבר, וכך לאבחן את המחלה ביעילות מבלי הצורך להמתין לתסמינים ולהתקף נוסף.

בדיקת אימפולסים עצביים – הבדיקה מודדת את האותות החשמליים שהמוח שולח בתגובה לגירויים של הראייה או באמצעות אימפולסים חשמליים קצרים ברגליים או בזרועות.

טרשת נפוצה איך לזהות בבדיקת עיניים? בדיקת עיניים תעזור לאבחן עצבי ראייה פגועים מהמחלה. בדיקת האישונים, קרקעית העין וראיית צבע אדום יכולה להדגים נזק פעיל או ישן לעצב הראייה. OCT (Optical Coherence Tomography‏)‏, היא בדיקה נוספת המאפשרת להצביע על נזק לקצות עצבי הראייה המרכיבים את הרשתית.

טרשת נפוצה - שיטות טיפול

לטרשת נפוצה אין תרופה אלא רק טיפולים בהתקפים, בתסמינים ולצורך האטת התקדמות המחלה. מחקרים מראים כי טיפול מוקדם ימנע נכות מצטברת וידחה את התפתחות טרשת מתקדמת.

סטרואידים - בתסמינים שהם תוצאה של התקף נהוג לטפל בסדרה של 3-5 ימים באמצעות סטרואידים במינון גבוה. הסטרואידים מדכאים את המערכת החיסונית. מאחר שיש להם תופעות לוואי לטווח ארוך, לא מומלץ ליטול אותם באופן קבוע לזמן ממושך.

החלפת פלזמה – הנוגדנים שנמצאים בזרם הדם מורחקים באופן אקטיבי. הטיפול מבוצע אחת ליומיים במשך עשרה ימים בחולים עם התקף קשה הזקוקים להקלה מיידית בתסמינים.

פיזיותרפיה - על מנת להקל על כאבים, עיוות שרירים וספסטיות, מותחים ומחזקים את השרירים בפיזיותרפיה. ניתן לעשות שימוש גם בתרופות להרפיית שרירים ובנוגדי כיפיון.

תרופות – עבור עייפות, הפרעות קוגניטיביות, נפשיות ודיכאון, הפרעות בשלפוחית השתן ובמערכת העיכול, ניתנות תרופות נקודתיות לתסמין הספציפי.

טרשת נפוצה - טיפול חדשני להאטת התקדמות המחלה

נכון ל-2022, מאושרים בישראל כ-15 טיפולים משני מהלך מחלה שמקלים על חומרת ההתקפים. תרופות משנות מהלך מחלה מפחיתות את הנזק ואת הפגיעה במיאלין, וניתנות בזריקה תת-עורית, במתן פומי או דרך הווריד. הן מותאמות לכל חולה על פי סוג המחלה, קצב ההתקדמות, חומרה ותופעות הלוואי האפשרויות. יש שתי שיטות עיקריות: שיטה שבה מתחילים טיפול הנחשב לחלש ואם יש החמרה בתסמינים, עוברים לטיפול חזק יותר. בשיטה השנייה, במחלה פעילה מאוד מתחילים ישירות מטיפול חזק.

טרשת נפוצה - תזונה

  • השמנת יתר היא גורם סיכון המשפיע לרעה על המחלה ולכן לחולים מומלץ לרדת במשקל באמצעות דיאטנית.
  • מומלץ להעדיף מזון טרי ללא תוספות מלח, סוכר או רטבים עתירי קלוריות.
  • רצוי לכלול בתזונה דגנים מלאים, שומן מהצומח כמו שמן זית, אגוזי מלך ושקדים טבעיים
  • מומלץ לצרוך לפחות 5 ירקות ופירות מסוגים שונים ביום, 2-3 מנות דגי ים שמנים לשבוע.
  • מומלץ להמעיט בצריכת בשרים ומוצרי חלב עתירי שומן ונתרן.
  • יש להימנע ממזונות מעובדים ומתועשים המכילים שומן טרנס, שומן רווי ותוספת סוכר ותוספי מזון.
  • צום לסירוגין, בשילוב תזונה נכונה, עשוי לעזור בהפחתת התגובה האוטואימונית של הגוף ובהאטה של תהליך הזדקנות על ידי תיקון עצמי.
  • מומלץ לשתות כמות מרובה של מים, להמעיט במיצים טבעיים ולהימנע ממשקאות ממותקים בסוכר ובתחליפי סוכר.
  • בעת קבלת סטרואידים יש להקפיד על תזונה דלת מלח, להימנע כמה שניתן ממזון קנוי ומעובד, להימנע ממאכלים עשירים בסוכר ולהעדיף מזונות עשירים בדגנים מלאים ובסיבים תזונתיים. יש לשים דגש מיוחד על תזונה עשירה בסידן.

קנאביס רפואי וטרשת נפוצה

בשנים האחרונות מושם דגש על התפקיד הפוטנציאלי של הקנאבינואידים בהגנה על המוח בהפרעות נוירודגנרטיביות כמו מחלת הפרקינסון וטרשת נפוצה. כיום בישראל, קנאביס רפואי משמש להקלה על כאב כרוני ועיוותי שרירים בשל טרשת נפוצה, במצבים של התנגדות גדולה של השרירים (ספסטיות) שלא הגיבו לטיפולים המקובלים.

קנאביס

קנאביס רפואי משמש להקלה על כאב כרוני ועיוותי שרירים בשל טרשת נפוצה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

במדינות רבות בעולם, כמו איסלנד, בריטניה, דנמרק, פינלנד, שבדיה ונורבגיה, מטפלים בתסמיני טרשת נפוצה באמצעות שימוש בתכשיר הרפואי סטיבקס (Sativex), המכיל שני חומרים פעילים של הצמח – THC וקנאבידיול.

טרשת נפוצה - תוחלת חיים

טרשת נפוצה אינה מחלה סופנית אלא מחלה כרונית, כאשר תוחלת החיים של החולים קצרה ב-6–7 שנים בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. גיל, מין, הופעת וחומרת המחלה הם גורמים המשפיעים על תוחלת החיים.

שאלות ותשובות

מהי טרשת נפוצה? טרשת נפוצה היא מחלה כרונית, אוטואימונית ודלקתית של מערכת העצבים, שבה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים באמצעות תאי דם לבנים.

איך מאבחנים טרשת נפוצה? קשה לאבחן טרשת נפוצה עקב תסמינים מגוונים שמופיעים בהתקפים. הכלל המנחה לאבחון טרשת נפוצה הוא הופעת שני התקפים האופייניים למחלה באזורים אופייניים במוח, אותם ניתן לאבחן על פי בדיקות עזר כמו MRI, ניקור מותני ובדיקות ראייה.

טרשת נפוצה - מה הטווח בין ההתקפים? בין התקפים של טרשת נפוצה יש בדרך כלל פער של מספר חודשים ולעתים אף שנים.

מה הם התסמינים של טרשת נפוצה? המחלה גורמת להפרעות בתפקוד הראייה, להפרעות בתנועה ובשיווי משקל, לעקצוצים ולקהות תחושה, לחולשת שרירים, לעיוותים ונוקשות שרירים, להפרעות קוגניטיבית, רגשיות ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום