חרדת נטישה בתינוקות – איפה אמאבא?

(0)
לדרג

האם חרדת נטישה אצל תינוקות היא סיבה לדאגה? באיזה גיל היא נפוצה ומה הם הסימנים להתפתחותה? המידע המלא לפי גילאים

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • חרדת נטישה אצל תינוקות היא תוצר של הבנתו של תינוק כי הוא ישות נפרדת מאמו ואביו. החרדה מתבטאת בבכי בכל פעם שאחד או שני ההורים עוזב את החדר ויכולה להסלים להתפרצויות בכי וזעם.
  • כחלק מתהליך ההתפתחות הטבעי של התינוק, בסביבות גיל חצי שנה, הוא יתחיל לפתח חרדת נטישה, שעלולה להימשך עד לגיל שנתיים.
  • תפקיד ההורים הוא להעניק לתינוק או לילד ביטחון בעצמו ובהם על ידי ביטויי חיבה, חיזוקים וכן על ידי פרידות מסודרות, מובחנות, שאחריהן ההורה תמיד חוזר ואינו נעלם במפתיע.
    ________________________________________

חרדת נטישה היא שלב מסוים בהתפתחות התינוק והילד. לאחר הלידה, לתינוק חסרה כל תחושת עצמי והוא לא תופס עצמו כיישות נפרדת אלא כחלק בלתי נפרד מאמו. עם ההתפתחות, בסביבות גיל 6-7 חודשים, מתפתחת הבנה מסוימת לגבי נפרדותו מהאם, כולל הבנה כי גופו (רגליים, ידיים) והנפש (רגשות, מחשבות) - הם עצמאיים וייחודיים לו. עקב ההבנה הראשונית הזו מתחילה בדרך כלל חרדת הנטישה, שעלולה להמשיך גם לתוך שנת החיים השנייה, כאשר שיאה הוא בדרך כלל בגילאי 12-18 חודשים.

מרבית התינוקות חווים חרדת נטישה המתבטאת בשינוי התנהגותי פתאומי: התינוק בוכה כשהאם או האב יוצאים מטווח הראייה שלו או מהחדר. מצב זה מקשה על ההורים שנקרעים בין הצורך להמשיך בחיים לבין ההיענות לתינוק הבוכה. המצב עוד יותר קשה כשצריך להיפרד כשמגיעים לפעוטון או כשמשאירים את התינוק עם בייביסיטר.

חרדת נטישה בילדים

על מנת לעודד עצמאות אצל תינוק, חשוב להפגין כלפיו חיבה ותמיכה ולפתח את תחושת הביטחון העצמי שלו. אילוסטרציה: שאטרסטוק


מה הם הגורמים לחרדת נטישה אצל תינוקות?

הגורם העיקרי לחרדת נטישה אצל תינוקות הוא פשוט ההתפתחות שלהם. עד גיל חצי שנה התינוק יזדהה לחלוטין עם דמות המטפל העיקרית שלו, לרוב האם, ויתמקד בעיקר בסיפוק צרכיו המיידים כולל מזון, תשומת לב, מגע וחיבה. בהמשך, הוא מתמקד בשליטה על איברי גופו ולאחר מכן גם בהגדרת ישותו העצמאית למול אמו.

תינוק בגיל חצי שנה כבר מתחיל לפתוח מודעות לעצמאותו ולישותו הנפרדת מאמו. המודעות הזו מובילה להבנה שאמו ואביו עלולים לעזוב אותו, אך הוא לא בטוח כי יחזרו, לכן הוא עלול להתפרץ בבכי אם ההורים נעלמים מטווח הראייה שלו, עם ההבנה כי אינם זמינים לספק את צרכיו.

חרדת נטישה - תינוקות בגיל 4 חודשים

כבר בגיל 4 חודשים מתחילים ניצני המודעות העצמית הראשונית של התינוק, שלומד כי בכיו מוביל לתגובה של הוריו ומטפליו. זה שלב ראשון בתפיסת העצמי של התינוק ובהבנתו כי התנהגותו משפיעה על התנהגותם של אחרים, בעיקר על הוריו.

חרדת נטישה תינוקות - גיל שנה

פיתוח עצמאות ומודעות עצמית הוא תהליך מתמשך עבור התינוק ויכול להימשך מגיל חצי ועד לתוך גיל שנתיים. בגיל שנה, התינוק כבר פיתח מודעות מסוימת לגבי עצמאותו, ואם עוד לא הראה סימנים של חרדת נטישה קודם לכן, סביר שיראה אותם החל מגיל שנה.

כחלק מהעצמאות המתפתחת שלו, התינוק עלול לחוות התפרצויות בכי וזעם בלתי צפויות ובלתי נשלטות. מצבים של ילד בוכה, צורח, בועט ומשתולל, לפעמים אפילו מיד אחרי פעילות משותפת, רגועה ומהנה, הם חלק שכיח וטבעי מהתפתחותו וכתגובה לרגשות ותחושות שהוא אינו מסוגל להביע במילים.

חרדת נטישה - תינוקות בגיל שנה וחצי-שנתיים

קצת אחרי גיל שנה וחצי התינוק כבר מתחיל לזהות עצמו במראה. זהו שלב נוסף בהבנה העצמית של התינוק. חרדת נטישה אצל תינוקות בגן, בגילאי שנה, שנה וחצי ושנתיים היא נפוצה. בגיל שנתיים ילד עלול לבכות, להתעצב או לחוות התקף זעם כשהוא נשאר בגן או עם בייביסיטר.

אולם, סביר להניח שהוא יתגבר מהר יותר על המשבר ויחזור לענייניו, כי הביטחון שלו בעצמו ובהוריו גובר בזכות יכולתו לזכור אירועים מהעבר וללמוד מנסיון העבר. חשוב לחזק את ההבנה הזו ולהזכיר לו מדי יום כשאתם הולכים, כי אינכם נעלמים וכי תחזרו אליו, ובעיקר לחזק את בטחונו העצמי ולהזכיר לו שגם בלעדיכם, עם הבייביסיטר או החברים בגן, הוא נהנה.

איך מתמודדים עם חרדת נטישה של תינוקות?

על מנת לפתח עצמאות, ילד או תינוק צריך להרגיש בטוח – בעצמו ובהורים. על מנת לעודד עצמאות אצל תינוק, חשוב להפגין כלפיו חיבה ותמיכה ולפתח את תחושת הביטחון העצמי שלו. כשהוא עוד תלוי בהוריו לחלוטין, בגיל הינקות, יש להגיב במהירות לצרכיו ולבכי שלו, להחליף חיתול כדי שירגיש יבש ונקי, להאכיל אותו כשהוא רעב, לדבר איתו, לחייך, לצחוק ולחבק במהלך שעות הערות שלו.

דרכי התמודדות:

פרידה מסודרת  – הרגילו את התינוק לפרידות עם נשיקה או חיבוק. הקפידו להיפרד תמיד באותה צורה ולהזכיר כי תשובו. אל תיעלמו בפתאומיות – הדבר יעציב את התינוק עוד יותר.

פרידה החלטית – אם נפרדתם, עימדו בכך ואל תחזרו. הדבר יבלבל את התינוק ויקשה עליו להשלים עם הסיטואציה. גם אם התינוק פרץ בבכי קורע לב, אל תחזרו. הוא יפסיק לבכות עד מהרה.

פרידה הדרגתית – על מנת להרגיל את התינוק לפרידה, אפשר להתחיל בפרידה לפרקי זמן קצרים ומוגבלים.

משחקים - על מנת לפתח אצלו את ההבנה שאתם פה בסביבה אפילו הם הוא לא רואה אתכם כל הזמן, אפשר לשחק משחקי קו-קו ומחבואים. כסו את פניכם, את פניו או התחבאו מאחורי רהיט. המשחקים יפיגו את החרדה, יסייעו בהתמודדות ויחזקו את הקשר איתכם.

תינוקות ומשחקים

כשאתם עוזבים את התינוק בפעמים הראשונות, השאירו אותו בסביבה מוכרת בחברת דמויות מוכרות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מסגרות – בחרו גנון או בייביסיטר והישארו עקביים, החלטיים ומלאי ביטחון. הראו כי אתם שמחים להשאיר אותו בחברת הגננת או הבייביסיטר, מאחר שהתינוק רגיש לרגשותיכם, הוא ילמד לבטוח בהחלטה שלכם. אל תבכו מולו כי הדבר ישדר לו חוסר ביטחון והוא יבכה גם כן.

דמויות מוכרות – כשאתם עוזבים את התינוק בפעמים הראשונות, השאירו אותו בסביבה מוכרת בחברת דמויות מוכרות, שיסייעו להקל על הסיטואציה.

מתי חרדת הנטישה היא עניין לדאגה?

כל ילד הוא בעל קצב התפתחות ייחודי משלו, ולחרדת נטישה יש טווח רחב לזמן הופעתה, בין גיל 6 חודשים לשנתיים. יש מקום לדאגה ולפנייה לייעוץ אם החרדות חריגות בעוצמתן, מלוות בהתקפי בכי וזעם בלתי נשלטים, חוזרים ונשנים, וחוסר יכולת של הילד לתפקד כשאתם לא לצידו. כדאי להתייעץ עם רופא ילדים במקרה של תופעת התקפי זעם מעבר לגיל 30 חודשים וגם במקרה של ילד החווה התקפי זעם שלוש-ארבע פעמים ביום ולא משתף פעולה בפעולות שגרתיות, גם אם גילו מתחת לגיל 30 חודשים.

שאלות ותשובות

מהי חרדת נטישה אצל תינוקות? חרדת נטישה אצל תינוקות היא תוצר של הבנתו של תינוק כי הוא ישות נפרדת מאמו ואביו. החרדה מתבטאת בבכי בכל פעם שאחד או שני ההורים עוזב את החדר, בהתפרצויות בכי וזעם.

מתי מתחילה חרדת נטישה אצל תינוקות? חרדת נטישה יכולה להתחיל החל מגיל 6 חודשים ולהמשיך עד גיל שנתיים.

איך מתמודדים עם חרדת נטישה אצל תינוקות? מקנים לתינוק ביטחון בעצמו ובכם – שומרים על פרידה מסודרת, קבועה, עם תזכורת שתשובו. עורכים פרידות הדרגתיות ומשאירים אותו עם דמויות מוכרות בלבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום