על בדיקת קצף להדמיית הרחם והחצוצרות שמעתן?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ד״ר גדי ליברטי, רופא מומחה ליילוד וגניקולוגיה, מציג את בדיקת הקצף החדשה ואת יתרונותיה הרבים - הדמיה רפואית חדשנית לבירור בעיות פריון אצל האישה

שירותי אולטרה-סאונד
077-8042146 (מספר מקשר)

מצב של אי פריון יכול להתרחש כתוצאה מבעיות במערכת הרבייה של האישה, הכוללת את הרחם והחצוצרות. עד לפני זמן לא רב, בדיקת צילום הרחם היתה בדיקת הבחירה לבירור מבנה הרחם והחצוצרות לנשים עם בעיית פריון, הפלות חוזרות או לידות מוקדמות. בדיקה זו מבוצעת על ידי הזרקת חומר ניגוד לחלל הרחם יחד עם צילום רנטגן המבוצע במקביל.

בדיקת צילום הרחם אמנם מספקת מידע לגבי חלל הרחם והמעבר בחצוצרות, אך היא מוגבלת ואיננה יכולה להבחין בין מומי רחם שונים, למשל בין רחם מחיצתי לרחם דו קרני. בנוסף, לעתים קרובות בדיקת צילום הרחם מלווה באי נוחות, בהתכווצויות משמעותיות וכאבים בבטן התחתונה – מה שמעלה חרדות ופחדים לפני ביצוע הבדיקה.

תחליף חדשני ומהפכני לבדיקת צילום הרחם

החדשות הטובות הן שיש תחליף חדשני ומהפכני לבדיקת צילום הרחם, והוא הדמיית הרחם והחצוצרות באמצעות קצף. הבדיקה מבוצעת במסגרת בדיקת אולטרסאונד גניקולוגי בלי להזדקק לבדיקת הרנטגן.

בדיקת הקצף מאפשרת הדמיה איכותית יותר של מבנה הרחם והחצוצרות מזו המתקבלת בצילום הרחם. הבדיקה מאפשרת קבלת אבחנה מדויקת של בעיית הפריון על רקע מבני, וכך יכול הרופא לתת את הטיפול המיטבי ואת הפתרון המתאים ביותר לבעיה. הבדיקה איננה מלווה בחשיפה לקרינה ורמת אי הנוחות במהלך ביצועה נמוכה משמעותית מזו של צילום הרחם.

ד״ר גדי ליברטי, רופא מומחה לילוד וגניקולוגיה ומנהל יחידת האולטרסאונד נשים וגניקולוגיה בבית החולים האוניברסיטאי ברזילי, מציג את בדיקת הקצף החדשה ואת יתרונותיה הרבים.

בעיות מבניות ברחם והקשר לאי פריון

תפקיד הרחם הוא לקלוט את ההריון ולאפשר את התפתחותו על מנת להגיע ללידת העובר במועד. בעיות מבניות שונות של הרחם יכולות להיות קשורות באי פריון ובסיבוכי הריון שונים אצל האישה.

מבנה הרחם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בנוסף להערכת מבנה הרחם, יש צורך להעריך גם את החצוצרות. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

ד״ר ליברטי מסביר: ״בעיות מבניות יכולות להיות מולדות או נרכשות. בעיות מולדות הן כאלו שאיתן נולדה האישה והן יכולות להתבטא ברחם חד קרני, דו קרני או מחיצתי לסוגיהם השונים, ועוד.

"לעומתן, בעיות נרכשות הן כאלו שהתפתחו במהלך החיים וביניהם פוליפים בחלל הרחם, שרירנים בגדלים ובמיקומים שונים, צלקת כתוצאה מניתוח קיסרי או אדנומיוזיס של שריר הרחם. נשים עם בעיות מבניות רחמיות כאלו יכולות לסבול מקשיים בקליטת ההריון, הפלות חוזרות, הפרעה בגדילת העובר, לידות מוקדמות ועלייה בשכיחות הניתוחים הקיסריים. זו הסיבה שלאבחנה מדויקת של מבנה הרחם כמו זו שמתקבלת בבדיקת הקצף ישנה חשיבות גדולה באבחנה ובטיפול בבעיית הפריון״.

הקשר בין בעיה בחצוצרות לבעיית פריון

לדברי ד"ר ליברטי, בנוסף להערכת מבנה הרחם, יש צורך להעריך גם את החצוצרות, שהן מעין צינורות המחוברים משני הצדדים לפינות הרחם. ״תפקידן של החצוצרות הוא לאפשר את המעבר של הזרעונים מצד אחד ושל הביצית מצד אחר, על מנת לאפשר את ההפריה. הזרעונים הנמצאים בנוזל הזרע עוברים דרך צוואר הרחם, נעים דרך חלל הרחם ונכנסים לתוך החצוצרות. מהצד השני, הביצית שחרגה מהשחלה לאחר הביוץ, נאספת על ידי החצוצרה מכיוון האגן וממשיכה לחלל החצוצרה.

"מפגש מוצלח בין הזרעון לביצית בחצוצרה מסתיים בתוך מספר דקות בהפריית הביצית. בתוך כשבוע ממועד ההפריה, הביצית המופרית תנדוד מהחצוצרה אל חלל הרחם, שם היא אמורה להשתרש כדי לאפשר את המשך התפתחות ההריון בצורה תקינה וטובה״.

ד"ר ליברטי מוסיף ומסביר כי נשים הסובלות מחסימה באחת החצוצרות יכולות להיתקל בקשיים בכניסה להריון וייתכן שתזדקקנה לטיפולי פריון. נשים עם חסימה דו צדדית של החצוצרות כבר סביר שיזדקקו לטיפולי הפריה חוץ גופית על מנת להרות. מסיבה זו, ישנה חשיבות גדולה מאוד להדמיית החצוצרות בבדיקת הקצף בנוסף להערכת מבנה הרחם בבירור בעיית הפריון.

מדוע יש צורך להזריק את הקצף לרחם לשם הדגמת החצוצרות?

"החלל של החצוצרות הוא מזערי, ולכן בבדיקת אולטרסאונד רגילה לא ניתן לקבוע האם החצוצרה חסומה או פתוחה. כאן נכנסת לתמונה בדיקת הקצף, הכוללת חומר ייעודי המסוגל לעבור דרך החצוצרות ומאפשר הדמיה ברורה ומדויקת שלהן".

מהו בעצם הקצף המשמש לבדיקה?

"מדובר בטכנולוגיה חדשה שנכנסה לשימוש בשנים האחרונות, הנחשבת כיום לבדיקה המובילה להדמיית הרחם והחצוצרות.

"הקצף עצמו מורכב מרכיבים טבעיים של מים פיזיולוגיים (סליין), סוכר טבעי (צלולוז) ובועת אוויר. שקשוק בועת האוויר עם המים יוצר בועות קצף זעירות  שבזכות הצלולוז נשארות יציבות למספר דקות. גלי הקול של מכשיר האולטרסאונד קולטים את בועות הקצף כצבע לבן בוהק. בצורה זו ניתן לראות באופן ברור את האזורים שאליהם מגיע הקצף".

עוד יתרון לבדיקת הקצף שמציין ד"ר ליברטי הוא מרכיביו הטבעיים. "הקצף הוא חומר פחות אלרגני עם פחות תופעות לוואי, לעומת חומר הניגוד על בסיס יוד שאיתו משתמשים בצילום הרחם".

כיצד מתבצעת הבדיקה עצמה?

"בדיקת הקצף מתחילה בבדיקת אולטרסאונד בגישה נרתיקית שמטרתה הדמיית מבנה הרחם, השחלות והאגן, בגישה דו ותלת ממדית. בשלב הבא, מוחדרת צינורית דקה לתעלת צוואר הרחם, כשמצידה השני מחובר מזרק עם הקצף המוכן. הקצף, המוזרק באיטיות ובעדינות, ממלא את חלל הרחם ומאפשר קבלת תמונה ברורה של האזור. במידה שהחצוצרות פתוחות, יעבור הקצף דרכן ויתפזר באגן".

סקירת מערכות

״המפגש הבא עם האישה יהיה יחד עם העובר בבדיקת אולטרסאונד שכבר נבצע בהריון״. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ד״ר ליברטי מסביר כי בסיומה של הבדיקה מתבצעת הערכה של הממצאים הרבים שהתקבלו, במטרה לזהות את הגורמים לאי הפריון או לבעיות שעלולות להופיע במהלך ההריון. ״השילוב של בדיקת הקצף שאנחנו מבצעים, יחד עם התהליך הטיפולי שבא בעקבותיו, מפשט ומקצר את הדרך הארוכה והמפותלת בדרך להריון המיוחל", הוא אומר.

בדיקת הקצף עם המבט לעתיד

המרפאה שבה מבצע ד״ר ליברטי את הבדיקות משלבת את בדיקת הקצף המתקדמת עם הבדיקות המבוצעות במהלך ההריון הכוללות שקיפות עורפית, סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת, סקירת מערכות טרימסטר שלישי וסקירות מכוונות, תוך שימוש בציוד חדיש ומתקדם. הבדיקות והמעקבים מבוצעים בליווי אישי, במטרה להנעים את חוויית המטופלת.

״המפגש הבא שלנו יהיה, בעזרת השם, יחד עם העובר בבדיקת האולטרסאונד שכבר נבצע בהריון״ – בדברים אלה נוהג ד״ר ליברטי להיפרד מהנבדקות לאחר בדיקת הקצף, ומזמין כל אישה המעוניינת לקבל מידע בנושא לפנות למכון לאולטרסאונד והריון.

טל': 058-7934564, 073-7828619. [email protected]

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום