אטופיק דרמטיטיס - מחלה לכל החיים או רק בילדות?

(0)
לדרג

אטופיק דרמטיטיס היא סוג של אקזמה, הגורמת לעור יבש ומציק. מה גורם להתפרצותה והאם מחלת העור מופיעה גם אצל מבוגרים?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • אטופיק דרמטיטיס היא מחלת ילדות, אך יכולה להתפרץ גם בגיל מבוגר עקב טריגרים כמו חומרים מגרים (סבונים, חומרי ניקוי ועוד).
  • אין באמת דרך לרפא אטופיק דרמטיטיס, אך יש שיטות הקלה וריפוי זמניות, שהמשותף לכולן זה פשוט לעצור את התייבשות העור ולהעניק לו לחות.
  • אטופיק דרמטיטיס יכולה להופיע על הקרקפת, הפנים או הידיים.
    __________________________________________________

מה זה אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס (atopic dermatitis) – דלקת עור אטופית בעברית - היא סוג של אקזמה, הגורמת לעור להיות יבש מאוד, מגרד ולעתים גם מודלק. אטופיק דרמטיטיס, שגורמת לאדמומיות וגירוי של העור, נפוצה בעיקר בקרב תינוקות וילדים צעירים, אבל עלולה להתפרץ בכל גיל, במיוחד אם המבוגר חווה את התסמינים בילדות. המחלה מוגדרת כמחלה כרונית, כאשר רוב הזמן היא רדומה ומדי פעם מתלקחת.

לאטופיק דרמטיטיס אין כרגע תרופה ידועה. הטיפולים העיקריים הם בתסמינים: חומרי לחות וריכוך של העור, קרמים ומשחות העוזרים להפחתת נפיחות ואדמומיו, ומשחות סטרואידיות.

האם זו אקזמה או אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס מכונה לעתים קרובות אקזמה, מאחר שהיא אכן סוג של אקזמה. הרבה מאוד מהחולים מתייחסים אליה לעתים קרובות כאל אקזמה.

אטופיק דרמטיטיס או אסטמה של העור?

האם אסטמה של העור ואטופיק דרמטיטיס הן למעשה אותה מחלה? לא, מדובר בשני מצבים שונים אך שניהם קשורים לדלקת עורית. יחד עם זאת, סביר להניח שאם לקית בסוג אחד, ככל הנראה תלקה גם בשני. רוב הילדים שסובלים מאקזמה בילדותם יפתחו גם אסתמה בבגרותם.

משחה להרגעת העור. אילוסטרציה: שאטרסטוק

משחה להרגעת העור. אילוסטרציה: שאטרסטוק


אטופיק דרמטיטיס בהריון - האם זה מסוכן?

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור כרונית שכיחה שבהחלט יכולה להופיע גם בהריון, כפי שיודעות נשים רבות. הסיבות להתלקחות דווקא בתקופת ההריון הן שינויים ברמות ההורמונים המתרחשים ושינויים ברמת ההגנה החיסונית של הגוף, שמתרחשים עקב הרצון של הגוף לשמור על התינוק המתפתח ברחם. התרופות שאישה בהריון יכולה להשתמש בהן הן בעיקר טבעיות. יש להתייעץ עם הרופא לגבי משחות שניתן למרוח בעת הריון.

אטופיק דרמטיטיס בתינוקות וילדים

אטופיק דרמטיטיס שכיחה מאוד בקרב תינוקות וגם בקרב ילדים עד גיל חמש. התסמינים אצל תינוקות מתחת לגיל שנה הם לרוב פריחה אדומה על הלחיים, המצח או הקרקפת, ולפעמים גם בברכיים ובידיים.

תינוק שכבר פיתח אלרגיות כלשהן נמצא בסיכון גבוה ללקות באטופיק דרמטיטיס, במיוחד אם מישהו מבני משפחתו לקה בה בעבר. כדי למנוע את התלקחות המחלה אצל ילד בעל סיכון לפתח אטופיק דרמטיטיס כדאי להימנע מטריגרים כמו סבון, חומר כביסה או משחה שאינם על בסיס טבעי.

איך מטפלים באטופיק דרמטיטיס בילדים?

שיטות הטיפול המקובלות הן למרוח משחה סטרואידית פעמיים ביום, ולוותר על קרמים רגילים שנוטים להיות שמנוניים יותר ולכן פחות עמידים על העור.

האם יכולה להיות אטופיק דרמטיטיס במבוגרים?

בהחלט כן, אם כי זה פחות שכיח. לעתים רחוקות תהיה התפרצות של אטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים שלא לקו במחלה בילדותם.

מהי אטופיק דרמטיטיס בפנים?

אטופיק דרמטיטיס יכולה לטפס לכל איבר בגוף, גם לפנים. התסמינים דומים לאלה של אטופיק דרמטיטיס בכל מקום בגוף: העור יבש, אדום ומגרד, לפעמים גם מלווה בתחושת צריבה כלשהי. למרות שזה מאוד מגרד, אל תגרדו את האזור! הגירוד מחמיר את התסמינים והעור עלול להזדהם.

איך מטפלים באטופיק דרמטיטיס בפנים?

הרופאים ממליצים על מריחה של קרם או משחה סטרואידית. אם מדובר בהתפרצות חמורה, הרופא ירשום משחות חזקות יותר.

מה זה אטופיק דרמטיטיס בקרקפת?

אטופיק דרמטיטיס יכולה להופיע על הקרקפת ובקו השיער באנשים שכבר חוו התפרצות קודמת של אטופיק דרמטיטיס. התסמינים הם עור אדום ומגרד על הראש, ובמקרים רבים גם קשקשים. העור הופך להיות יבש ומתפורר, במיוחד אם מגרדים את העור במרץ. התוצאה היא פירורי עור שנושרים על הבגדים ועל הגוף. שמפו מיוחד נגד קשקשים וקרם לחות יעזרו מאוד להקלת התופעות והסבל כתוצאה מהגירוד.

אטופיק דרמטיטיס - שיטות טיפול

אין תרופה למחלה, אך יש טיפולים ושיטות הימנעות כמו קרמים עם הרבה לחות, משחות והימנעות מחומרים שמייצרים טריגר להתלקחות - חומרים מגרים כמו חומרי ניקוי למיניהם. אם המחלה מתפרצת בתקופות של מזג אוויר יבש, אפשר להתגונן מראש עם קרמים, שפתון לובלו ועוד.

אטופיק דרמטיטיס - טיפול טבעי ותרופות סבתא

הרבה אנשים מאמינים שתרופות סבתא עתיקות יכולות לרפא אטופיק דרמטיטיס. זה כמובן לא נכון, אבל אם זה יקל עליכם את התסמינים, לכו על זה! תרופות הסבתא הן אמבטיות עם שמן צמחים, עם סודה לשתייה או חומץ. היוועצו ברופא שלכם לפני שאתם מנסים את זה.

חיסון לקורונה – יש לזה קשר עם אטופיק דרמטיטיס?

האם החיסונים נגד קורונה יכולים לגרום להתפרצות של אטופיק דרמטיטיס? מחקרים בארצות הברית הציגו נתון, לפיו חלק מהאנשים שלקו בעבר באטופיק דרמטיטיס סבלו מהתפרצות שלה אחרי שהתחסנו לקורונה. יחד עם זאת, המחקר לא הצביע על קשר בין החיסונים לתסמיני אטופיק דרמטיטיס אצל אנשים שלא לקו בה בעבר.

אטופיק דרמטיטיס

אטופיק דרמטיטיס. יכולה להופיע גם במבוגרים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

שאלות ותשובות 

מה זה אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס היא סוג של אקזמה, שלא נעלמת לעולם, רק "נרדמת" לתקופות ומתלקחת שוב. היא גורמת לדלקת, לאדמומיות ולגירוי של העור. זהו מצב שכיח בגילאים צעירים ואצל תינוקות, אך המחלה יכולה להתפרץ בכל גיל, גם אצל מבוגרים.

האם אטופיק דרמטיטיס עוברת עם הגיל?

לא, אבל ניתן לשלוט בהתפרצות שלה על ידי הימנעות מחומרים מגרים ועל ידי שמירה על לחות העור.

האם אטופיק דרמטיטיס מסוכנת?

המחלה עצמה איננה מסוכנת, אבל אנשים עם אטופיק דרמטיטיס נמצאים בסיכון לפתח אלרגיות נוספות, בעיקר לסוגי מזון מסוימים, קדחת השחת ואסטמה.

מה הם הטריגרים להופעת אטופיק דרמטיטיס?

טריגרים להופעת המחלה הם לרוב חומרים תעשייתיים כמו סבונים, חומרי ניקוי, מזג אוויר קר ויבש, קרדית אבק הבית, פרווה של חיות מחמד ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום