טיפול בגלי רדיו: הדרך לניהול הכאב

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כאבי צוואר, עמוד שדרה מותני, כאבי ראש ממקור צווארי וכאב עצבי. כל סוגי הכאב הללו יכולים לקבל מענה מיטבי ויעיל באמצעות גלי רדיו וזרמי חשמל. איך זה עובד?

טיפול בגלי רדיו - Radiofrequency Treatment (RF) - הוא טיפול פולשני, העושה שימוש בחום כדי להרוס רקמה עצבית באמצעות זרמי חשמל הנשלחים דרך מחט, במטרה לנתק את  פעילות העצב המוליך את הכאב ולמנוע שליחת אותות כאב בחזרה למוח. טיפול זה מיועד לכאבים כרוניים, עם דגש על אזור הראש והצוואר, הגב התחתון, כתף או מפרקים, שלא קיבלו מענה בשיטות אחרות.

שיטות טיפוליות בהתאם למקור הבעיה וסוג העצב

הטיפול בכאב עם גלי רדיו מתבצע באמצעות אחד משני סוגי זרמי חשמל. הראשון מתאים לעצבים תחושתיים. הליך זה אחראי לפעילות הצריבה על ידי חימום אזור העצב שמוליך את הכאב והפסקת פעילותו.

הסוג השני של זרם חשמלי, המתאים לעצבים תפקודיים, גורם להפסקת הרגשת הכאב על ידי "בלבול" תאי העצב. יש לציין, כי הטמפרטורה אינה עולה על 42 מעלות צלזיוס ולכן לא נגרם נזק לרקמה העצבית. זאת, בזמן שהשדה החשמלי שמיוצר מסביב לעצב משבש את פעילותו וגורם להפסקת העברת סיגנל הכאב. בחירת הזרם שבו נעשה שימוש תלויה במקור הבעיה והאם מדובר בעצב תפקודי או תחושתי.

מצבים שבהם טיפול בגלי רדיו יכול לסייע להפחתת ולהעלמת הכאב

השימוש בזרמי חשמל יכול לסייע במקרים הבאים:

  • כאבי ראש.
  • כאבי צוואר.
  • כאבי כתף
  • כאבי גב.
  • כאבי גב תחתון.
  • כאבי ברכיים.
  • כאב כרוני הנגרם ממצבים כדוגמת דלקת מפרקים.
  • כאב ממקור עצבי.
  • כאבים הנוצרים כתוצאה ממחלת הסרטן.

במצבים של זיהום, דימום או הריון, לא ניתן לטפל באמצעות גלי רדיו.

טיפול בגלי רדיו: יעיל, בטוח ואפקטיבי

טיפול בגלי רדיו הוא טיפול אמבולטורי, המבוצע תחת הרדמה מקומית ואורך כחצי שעה עד שעה, בדרך כלל אינו כואב ויכול במקרים מסוימים להחליף ניתוח. ההליך נחשב לבטוח בזכות העובדה שהוא נערך תחת שיקוף וגם משום שהסיכון לגרימת נזק הוא אפסי.

במידה שההתוויה נכונה, יכול הטיפול להיות יעיל בשיכוך הכאב בטווח של חצי שנה עד שנתיים, זאת משום שרקמה עצבית יכולה לשחזר את עצמה ויחד איתה חוזר הכאב. יחד עם זאת, את הטיפול באמצעות גלי רדיו ניתן לבצע שוב ושוב, ולכן הוא מהווה פתרון יעיל בכל פעם מחדש.

גלי רדיו

ההליך נחשב לבטוח בזכות העובדה שהוא נערך תחת שיקוף וגם משום שהסיכון לגרימת נזק הוא אפסי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

התנהלות לאחר הטיפול

למרות שמדובר בהליך קצר וממוקד, חשוב לאפשר לגוף לנוח במשך 24 שעות מרגע סיום הטיפול, כולל הימנעות מנהיגה ומפעילות מאומצת. תופעות הלוואי שיכולות להימשך במשך מספר ימים יכולות לכלול כאבים או התכווצויות שרירים, וגם מעט חוסר תחושה זמני באזור דקירת המחט, ולכן חשוב להצטייד מראש ובאישור הרופא/ה במשככי כאבים. במקרים מסוימים יומלץ על טיפול המשך של פיזיותרפיה כדי להחזיר את הכוח והגמישות לאזור.

האם טיפול בגלי רדיו הוא מסוכן?

הסיכון לסיבוכים הוא נמוך עד מזערי ויחד עם זאת, במקרים מסוימים עלול להתרחש נזק עצבי קבוע, בנוסף לתופעות הלוואי שהוזכרו. אצל אנשים מסוימים, הכאב המקורי שהיה הסיבה לטיפול עלול להחמיר זמנית.

דור חדש של מכשירים עם מענה רחב של פתרונות

הניסיון והספרות מוכיחים כי הטיפול בגלי רדיו בטוח ואפקטיבי, במיוחד לנוכח הקידמה והחדשנות המאפשרות את שדרוג הטכנולוגיה ושימוש במכשור מתקדם ויעיל. בשנים האחרונות הורחב השימוש בגלי רדיו גם לאזור המפרקי, המבוסס על ניסיון מחקרי קליני שהראה תגובה נוגדת דלקת כאשר השדה החשמלי מופעל בתוך המפרק.

למידע נוסף בנושא טיפול באמצעות גלי רדיו, ניתן לפנות לד"ר מאיר בן נו,  מומחה בהרדמה וברפואה לשיכוך כאב, מנהל יחידת כאב בבית החולים מאיר כפר סבא ומרפאת כאב במדיקה – מרכזים רפואיים. ד״ר בן נון מוסמך על ידי הארגון העולמי לכאב World Institute of Pain  לטיפולים פולשניים של כאב כרוני, בעל תואר FIPP וחבר ועד האגודה הישראלית לכאב.

טל' לזימון תורים: 2147*

למידע נוסף, מומלץ להיכנס לאתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום