איך מתמודדים עם צוואר תפוס וכאבים באזור?

(4)
לדרג

זה מתחיל בצוואר ויכול להשפיע על הזרועות ועל אזורים נוספים בגוף. כאבי צוואר הפכו למגיפה של המאה ה-21 ולכל אחד ואחת מאיתנו יש יכולת למנוע את הכאב. על התופעה ועל הטיפולים המוצעים לה

כאבי צוואר הם אחת התופעות השכיחות בעולם, בנוסף לכאבי גב תחתון, כאבי ברכיים וכאבי ראש. ממחקרים שנערכו בארה"ב עולה כי כ-30% מהמבוגרים במדינה סובלים מסוג זה של כאב, שעלול להפוך לכרוני ולפגוע בפעילות היומיומית עבור 20%-70% מאוכלוסיה זו במהלך חייה.

עצם המחשבה על כאבי צוואר במהלך קריאת שורות אלו עלולה לעורר חוסר נוחות באזור ואפילו הרגשת כאב עמום. ד״ר מאיר בן נון, מומחה בהרדמה ובשיכוך כאב, מנהל יחידת כאב בבית החולים מאיר בכפר סבא ומנהל מרפאת כאב במדיקה מרכזים רפואיים ברמת החייל בתל אביב, מסביר מה הם הגורמים להתפתחות כאבי צוואר, האם ניתן למנוע אותם ומתי כאב אקוטי הופך לכרוני.

אורח החיים המודרני מזיק לצוואר

״80% מהאוכלוסיה תסבול בשלב זה או אחר מבעיות בעמודה השדרה ומכאבי צוואר, תופעה שהולכת וצוברת תאוצה עם השנים בגלל המודרניזציה ואורח החיים שלנו״, מסביר ד״ר בן נון ומזהיר: ״את העבודה הפיזית החליפו ישיבה ממושכת מול המסך והיעדר פעילות גופנית, בנוסף להרגלי שינה ואכילה לא נכונים ובחירה בתנוחות ישיבה ושכיבה שעלולות להזיק לגוף״.

את הגורמים להתפתחות כאבי צוואר הוא מחלק לכמה סוגים, לפי מקור הכאב. הראשון מיוחס לסיבות אורתופדיות וכולל כיווץ שרירים, שינויים במבנה החוליות – מצב האופייני לגילאים מתקדמים, ושינויים נוספים שמשפיעים על קולטני הכאב ברצועות סביב החוליות.

המקור לכאב יכול להיות גם בעיה עצבית, והכוונה לממצאים שמפעילים לחץ על מערכת העצבים בתעלת עמוד השדרה. דוגמאות לכך הן בלט דיסק או פריצת דיסק, מצב שגורם ללחץ על השורש שיוצא מחוט השדרה בעצמו, והיצרות תעלת עמוד השדרה - ביטוי ניווני לגיל המתקדם של השלד.

גורמים נוספים לכאבי צוואר כוללים: חבלות וצליפות שוט כתוצאה מתאונות דרכים, שברים בחוליות וגם גידולים וזיהומים שחייבים להדליק נורה אדומה ולהיבדק בהקדם.

אתה חוזר ומזהיר מישיבה ממושכת ומגורמים נוספים האופייניים למאה ה-21. תוכל לפרט?

״נכון. בנוסף לגורמים שציינתי, רוב האנשים סובלים דווקא מכאבי צוואר שנגרמים כתוצאה מסיבה התנהגותית יומיומית, כדוגמת עמידה לא נכונה, עבודה מול מחשב, נשיאת משקל בצורה לא נכונה ואפילו נהיגה ממושכת. רבים אפילו לא מתייחסים לצורה שבה הם ישנים, יושבים או מתכופפים, מצבים שיכולים להצית את הכאב ברגע אחד, או לאורך זמן, מצב שעלול להפוך לכרוני״.

כאב צוואר

"אני ממליץ למטופלים לשבת בצורה נכונה, להעמיד את מסך המחשב בגובה העיניים ולעשות שימוש בכיסא אורתופדי שתומך בצוואר בנהיגה". אילוסטרציה: שאטרסטוק

מתי תופעה אקוטית כזאת עלולה להפוך לממושכת?

״כאבי צוואר מוגדרים מבחינה אנטומית ככאב המורגש מהחלק העליון שמתחיל בקו השיער האחורי, ועד לחוליה הגבית הראשונית, אזור הכולל גם את העורף. כאבים אלה מוגדרים כבעיה אקוטית כשלושה חודשים מהרגע שהופיעו. במידה שהם לא מקבלים מענה או פתרון, לאחר תקופה זו הם הופכים לכרוניים. במקרים רבים מתלווים לכאבי הצוואר גם כאבי ראש. כאבי ראש ממקור צווארי עלולים להקרין לאזורים שונים בפנים, מצב מורכב עוד יותר, שחשוב שיקבל מענה״.

כיצד ניתן לאבחן כאבי צוואר?

״בשלב ראשון מבצעים בדיקה קלינית יסודית, הכוללת את  כל שרירי הצוואר, תוך התרשמות מהתכווצויות מקומיות שמיוצרות בעקבות הכאב והתייחסות לטווח התנועה של הצוואר. במקרים מסוימים מתבקש המטופל לעבור הדמיה כדוגמת בדיקת CT אוMRI  של עמוד השדרה הצווארי. ישנם כאמור סימנים שעלולים להציב דגל אדום, כדוגמת חוסר תחושה או אי יכולת להזיז את הזרועות, הידיים, הדורשים מענה מיידי״.

מהו הטיפול המומלץ לכאבי צוואר?

"המענים שניתנים ברוב המקרים הם טיפול תרופתי, פיזיותרפיה או שילב של השניים. בכל מצב, מומלץ לספק פתרון בתחום רפואת הכאב, הכולל הזרקות מקומיות לשרירי הצוואר.

"במסגרת הבדיקה נחפש נקודות רגישות הכוללות מקבץ של שרירים רבים, שגורמות לכיווץ הצוואר ועלולות להיות המקור לכאב. באזורים אלה נבצע סדרה של שלוש-ארבע הזרקות מקומיות שיכולות להוביל להקלה בכאבים אצל 80% מהמטופלים. אם מאובחן ממצא עצבי בהדמיה, כדוגמת פריצת דיסק שגורמת לכאבים בצוואר ובגפיים עליונות, נמליץ על  זריקה אפידורלית. אם מקור הבעיה הוא נוירולוגי, ניתן להיעזר בהזרקות שורשיות של סטרואידים תחת שיקוף ליד השורש שמעורב עם הכאב. כל התהליכים מתבצעים בהרדמה מקומית. כשמדובר בבעיות במפרקים החולייתיים, אפשר לטפל באמצעות גלי רדיו. ברוב המקרים מומלץ על טיפולי פיזיותרפיה תומכים״.

האם הטיפול בשורש הבעיה אכן פותר את המצב לטווח הקרוב והארוך?

״בקרב האוכלוסיה הצעירה, ברוב המקרים הבעיה אכן תיפתר באמצעות סדרת הזרקות. דוגמה לכך היא מצב של פריצת דיסק שגורם להמון סבל ויכול לקבל מענה באמצעות זריקה אפידורלית המאפשרת לגוף לתקן את עצמו. כשמדובר באוכלוסיה מבוגרת, נכנסות לתמונה שינויים ניווניים כדוגמת שחיקת סחוס המפרקים הבין חולייתיים ועיוות של המפרק הנוצר כתוצאה מהידלדלות הסידן בגוף. אם כאבי צוואר אינם חולפים עם טיפול שמרני, ייתכן שיהיה צורך בהליך פולשני כניתוח״.

שיטות טיפול מתקדמות ומכשור חדשני

הטיפולים החדשניים והשימוש במכשור המתקדם במרפאות של ד״ר בן נון כוללים הזרקות לעמוד השדרה בהנחיית שיקוף רנטגן, טיפול בטוח בגלי רדיו לעמוד השדרה ועוד. יחד עם זאת, הוא מסביר, יש חשיבות עצומה לשימור המענה שניתן באמצעות פעילות תקינה של הגוף ולעתים גם על ידי רפואה משלימה. ״זה לא הוכח בספרות ועדיין מדובר בטיפולים תומכים המאפשרים את יישום העקרונות של עבודה מנואלית שנותנת מענה למפרקים והשרירים הממוקמים מסביב לעמוד השדרה״, הוא מסביר ומתייחס גם לחשיבות ניהול אורח חיים בריא ונכון.

״בנוסף להרגעת הכאב אני ממליץ בכל פעם למטופלים לשבת בצורה נכונה, להעמיד את מסך המחשב בגובה העיניים, לעשות שימוש בכיסא אורתופדי שתומך בצוואר במהלך נהיגה ממושכת ולהפסיק לעשן – דבר שמזיק מאוד לעמוד השדרה כיוון שהניקוטין מייבש את הדיסקים הנמצאים בין חוליות עמוד השדרה״, הוא מדגיש.

מרפאת כאב בראשות ד"ר מאיר בן נון, המרכז הרפואי מדיקה, מרכזים רפואיים רמת החייל – תל אביב. טל' לזימון תורים:  2147*. למידע נוסף, מומלץ להיכנס לאתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום