קורונה בסין - איך זה ישפיע עלינו?

(0)
לדרג

התפרצות קורונה בסין במימדים חסרי תקדים מסמנת גל עצום של חולי קורונה, עם מספר המתים הגבוה ביותר זה שנה שלמה. ומה המצב בישראל?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • ההתפרצות החדשה והקשה של הקורונה בסין התרחשה זמן קצר לאחר שהוסרו כל ההגבלות על הציבור.
  • קיימת טענה שהסינים מדווחים על שיעורי תחלואה ותמותה נמוכים יותר מאלה בשטח.
  • לא ברור איך האומיקרון, וירוס מוחלש שאינו מחולל מחלה קשה, גורם לתחלואה כה קשה ואף למוות. החשש הוא שמדובר בוריאנט חדש ותוקפני יותר. 
    ________________________________________________

האם צריך להכין מחדש את המסיכות ולחזור לרכוש בדיקות קורונה ביתיות? בעוד שבמשרד הבריאות הודיעו השבוע כי יש להתייחס לקורונה כאל עוד סוג של שפעת וכי מהחודש הבא רק קופות החולים יהיו אחראיות על בדיקות הקורונה, דומה שבסין מצב הקורונה מחמיר בצורה דרסטית, שלא לומר מחזיר אותם לנקודת ההתחלה ועל הדרך עלול להחזיר לנקודת ההתחלה את העולם כולו.

עלייה מדאיגה של תחלואת קורונה בסין

משנת 2020, הקורונה סחפה את כל העולם וגרמה ליותר מ-250 מיליון חולים ולחמישה מיליון מקרי מוות, וזה למרות שכל משאבי הרפואה והגורמים החברתיים והכלכליים שילבו ידיים בניסיון לעצור את התפשטות המגיפה, או לפחות לייצר חיסונים שיהפכו את המחלה הקשה לקלה יותר.

אחרי תקופה ארוכה שבה הסתגרנו בבתים, לא טסנו לחו"ל ולא נפגשנו עם חברים, הגיעו החיסונים וכולנו חשנו את ההקלה שהגיעה לאחריהם, כשהמשק נפתח מחדש, הילדים חזרו למסגרות הלימודים והשגרה המבורכת חזרה לשכון בעולמנו. אמנם הוירוס לא נעלם לחלוטין, אבל הזן האחרון שלו, האומיקרון, נחשב לגורם למחלה קלה מאוד, ורוב האוכלוסיה לא טרחה להתחסן בבוסטר שהוצע עבורו. המסיכות נשכחו, ואפילו בטיסות כבר לא חובה לעטות אותן, שלא לדבר על בדיקות הקורונה שרובנו כבר שכחנו איך לעשות.

קורונה בסין

גל התחלואה תקף מיד עם הסרת ההגבלות בסין. אילוסטרציה: שאטרסטוק

על רקע ההקלה הזו שכל כך חיכינו לה, מדאיגות במיוחד הידיעות על המתרחש בסין בשבוע האחרון: הדיווחים בתקשורת מדווחים על כך שבחודש דצמבר החלה החמרה דרסטית, קשה ופתאומית במצב הקורונה במדינה. בתי החולים בסין מוצפים במאות אלפי חולי קורונה קשים ואף סופגים אלפי מקרי מוות ביום. איך זה קרה פתאום והאם באומקירון האשמה?

האם הסינים מסתירים את הנתונים האמיתיים?

המספרים היבשים בנושא גל הקורונה המחודש בסין מדווחים על יותר מרבע מיליארד סינים שנדבקו בנגיף ויותר מ-5,000 מתים ביום. הדיווח הרשמי של ממשלת סין טוען שהיו רק שבעה מקרי מוות מקוביד-19 בשבוע החולף, ואף לא מקרה מוות אחד בשבועיים הקודמים. האם מדובר בהכחשה ועיוות המציאות? לא בהכרח.

לסין יש קריטריונים אחרים לתיעוד מקרי מוות מקוביד-19, שאינם זהים להנחיות ארגון הבריאות העולמי: בסין מתעדים רק את החולים שמתו ישירות ממחלות נשימה אשר נגרמו על ידי נגיף הקורונה. מקרים אחרים, כמו למשל סיבוך של מחלת הקורונה שלא מתבטאת בבעיית נשימה, לא מתועדים כתמותה מקורונה.

בנוסף, ממשלת סין החליטה להפסיק לבצע בדיקות המוניות כבעבר, ומתעדת רק מקרים חיוביים אשר הגיעו לבתי החולים ורק חולים שיש להם תסמינים של קורונה. חולים אשר אינם סובלים מתופעות של חולי, כלומר אסימפטומטיים, אינם נרשמים כלל כחולי קורונה. בנוסף, המדינה גם לא מכניסה למאגר החולים אנשים שבדקו את עצמם בערכות בדיקה ביתיות ויצאו חיוביים.

בחזרה למראות של חולים קשים מתחילת המגיפה.

בחזרה למראות של חולים קשים מתחילת המגיפה, בית חולים בווהאן, סין, 2020. צילום: שאטרסטוק

למרות המספרים הרשמיים של חולי קורונה שמציגה ממשלת סין ונראים נמוכים בצורה חשודה, ארגון הבריאות העולמי מצא לנכון להזהיר מפני מערכת הבריאות הסינית וציין שלמרות הדיווח על מספר נמוך של חולים, "מחלקות טיפול נמרץ מלאות בחולי קורונה במצב קשה".

חשוב לציין שלמרות ההכחשות, הוקמו ברחבי סין בשבועות האחרונים מרכזי בריאות זמניים משולבים עם מכוני טיפול נמרץ, כדי להתמודד עם מאות אלפי החולים החדשים. רק בשנחאי עצמה נרכשו 230,000 מיטות אשפוז נוספות. ה-BBC הצליח לקבל לידיו שני סרטונים, המציגים מספר גבוה של ילדים חולי קורונה המאושפזים בצפיפות מטרידה בעיר טיאנג'ין שבצפון סין.

מה גרם לגל הקורונה בסין אחרי שנתיים של שקט יחסי?

אחד ההסברים האפשריים לעלייה המסיבית במספר החולים היא שהשלטונות הסירו את אמצעי הבידוד הקשים שבהם נקטו בשלוש השנים האחרונות, אמצעים שזכו לשם "סובלנות אפס לנגיף". המגבלות והסגרים הקשים אכן הצליחו להוריד את רמת החולי במדינה וההסרה הפתאומית של כל המגבלות בבת אחת נעשתה לא בגלל בחינה עמוקה של נתוני המחלה, אלא כתוצאה ממחאות ענק של הציבור הסיני.

חיסון סיני

יעילות החיסון מתוצרת סין מוטל הספק. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם התושבים הסינים מחוסנים נגד קורונה?

לפי הדיווחים הרשמיים, יותר מ-90% מהאוכלוסיה בסין מחוסנת בשלוש מנות חיסון. כעת יש דרישה למתן מנת חיסון נוספת. יחד עם זאת עלינו לזכור שסין משתמשת בחיסון סיני שהיא מייצרת ומסרבת להיעזר בחיסונים מערביים, כך שמידת היעילות של החיסונים המקומיים מוטלת בספק.

כיצד האומיקרון, נגיף חלש, מייצר כל כך הרבה תחלואה בסין?

אחת השאלות שמציפות את הרשת היא כיצד וירוס האומיקרון, וירוס הקורונה הנוכחי שכמעט אינו מחולל מחלה קשה, מייצר כל כך הרבה תחלואה בסין ומוביל למחלות קשות מאוד ולמקרי מוות רבים.

לשאלה זו אין תשובה רשמית ואחת ההשערות היא שהוירוס שתוקף בסין הוא וריאנט נוסף ומשופעל של וירוס הקורונה המקורי, ולפיכך הוא מייצר מחלה קשה מאוד ואף גורם למוות. כאמור, ממשלת סין לא מספקת תשובות מלאות בנושא זה וכל שנותר לנו הוא לחכות לבאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום