ד''ר נאדר בוטו בראיון: על סופר פוד, בריאות וכוחה של אהבה

(61)
לדרג

בראיון לקראת כנס "אוכלים בריא", מציג ד"ר נאדר בוטו, מפתח שיטת הרפואה האינטגרטיבית המאחדת, את משנתו לחיים בריאים, את סודות הפטריות, את פרשנותו המקורית למושג "נשמה", והאם יש תלות בין מצב נפשי לפיתוח מחלות שונות?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • פטריות נובטות בתנאי רפש וזוהמה, והכלים שהן פיתחו כדי לשרוד בתנאים הקשים הללו העניקו להן "כוחות-על" מרפאים.
  • כדי להילחם במחלות צריך להגביר את רמת האנרגיה בגוף – לאכול בצורה מדויקת, לישון היטב ולעסוק בפעילות גופנית.
  • האהבה מנצחת הכל – ולא רק במובן הפילוסופי אלא גם פיזית.
    _________________________________________

ד"ר נאדר בוטו, קרדיולוג בכיר ומי שהקים את המרכז לרפואה אינטגרטיבית מאחדת בהרצליה, נמצא כבר שנים על הרדאר של הקהילה המדעית בישראל בזכות גישה יוצאת דופן ואמירות שאינן אופייניות לאנשי מדע. ד"ר בוטו משלב בטיפולים שלו מכלול שלם של טיפולי גוף ונפש, ויודע לאבחן, לכוון ולבנות תכניות הבראה בתחומים של תזונה ואנרגיה, והכל מתוך גישה הוליסטית  מקורית, שאינה מזכירה במאומה את הטיפולים המסורתיים שאנו רגילים לקבל בקופות החולים.

ד"ר נאדר בוטו. צילום: אבבי אביטל אברג'יל

ד"ר נאדר בוטו. צילום: אבבי אביטל אברג'יל

ב24 וב-25 בנובמבר יתארח ד"ר בוטו בכנס "אוכלים בריא" וירצה על היתרונות המפתיעים של אחד המזונות המוכרים על שולחן האוכל הישראלי – פטריות, אם כי ב"הגשה" שונה לחלוטין. הנה על קצה המזלג משנתו של ד"ר בוטו:

"לפטריות יש יכולת ליצור חיים מלא-חיים", פותח ד"ר בוטו. קיימת תיאוריה שההתפתחות שלנו מחיה לאדם נוצרה בעקבות זאת שאחד הקופים הקדומים אכל פטריה שגרמה לו לפתח תודעה אנושית. אני פחות מאמין בזה אלא יותר בהתפתחות של תדר שאפשר לאדם לקלוט את המצב הקוואנטי – הנשמה האנושית הייחודית. זה לא קשור לגנים וגם לא למוח, אלא לנוכחות של הנשמה האנושית שקיימת רק אצל בני אדם ומאפשרת לנו לחשוב".

כשד"ר בוטו התחיל ללמוד רפואה, עלו בראשו שאלות דווקא לגבי מה שלא לימדו אותו באקדמיה. "התחלתי לשאול את עצמי, למה לא לומדים בלימודי הרפואה מהו המשקל של הנפש במחלות, למה לא מדברים על נשמה, למה בכל העולם מדברים על נשמה ורק ברפואה היא אינה קיימת. התחלתי לחקור ואפילו לדבר על נשמה במונחים פיזיקליים", הוא מספר.

אתה מאמין שאדם הסובל נפשית חשוף יותר למחלות?

"לא בהכרח, משום שלהתפתחות מחלה צריך שני מרכיבים: הראשון זה דיסוננס כתוצאה ממשבר או טראומה, והשני הוא רמת החיוניות של האדם. כלומר, כמה אנרגיה יש במערכת שלו כדי להתמודד ביעילות עם הדיסוננס שנוצר אצלו בעקבות משבר".

איך מגבירים את רמת האנרגיה?

"קודם כל צריך לבדוק על מה אדם מבזבז את אנרגיית החיים שלו. רוב האנשים מבזבזים אותה על מישורים רגשיים, משברים, סטרס, מתח. בנוסף, החיים המודרניים מונעים מאנשים פעילות גופנית שכל כך חשובה כדי לייצר אנרגיה. כשמתאמצים, נוצרת אנרגיה פיזית. גורם שלישי הוא השינה. אנשים היום הולכים לישון מאוחר מדי בגלל הטלוויזיה, בגלל שהם צריכים לשלוח מיילים, בגלל כל מיני עיסוקים שמפריעים להם לישון. כשלא ישנים, לא מטעינים את הבטריה כמו שצריך.

"בנוסף, התזונה שלנו הולכת ונהיית יותר ויותר ענייה ודלה בחומרים מזינים. אנחנו אוכלים, אבל איכות המזון מידרדרת. החקלאות התעשייתית דרדרה את איכות הירקות, איכות הביצים והדגים וכו', וכל אלה משפיעים על איכות החיים שלנו, שבמסגרתה לא ניתן לעודד ייצור חדש ומספק של אנרגיה".

אז מה עושים?

"קודם כל, אפשר להשתדל לקנות מוצרי מזון איכותיים יותר - ירקות אורגניים, ביצי חופש, מזון פחות מתועש. אפשר לישון מוקדם, לעשות ספורט, לאכול מרק עצמות ולעשות חוקני קפה, שמעלים את רמת האנרגיה ב-40%".

"הפטריות חיות בתנאי שטח קשים"

העניין של ד"ר בוטו בפטריות התעורר כאשר שם לב לכך שפטריות בטבע גדלות בתנאים קשים מאוד, ומאחר שהן צריכות לשרוד בתנאי המחיה הללו, הן מייצרות חומרים שמגנים עליהן, ומכאן ההבנה שהחומרים האלה יכולים להגן גם על בני האדם.

הפטריות, לדבריו, "יודעות לייצר חומרים נגד הסביבה המזהמת שלהם, הן גדלות ברפש ולכן נאלצות לייצר לעצמן חיים ולהתגונן. היפנים והסינים מזמן הבינו את סגולות הפטריות. הן חלק מהתזונה שלהם וגם חלק מכלי הריפוי שלהם".

פטריות שיטאקי. צילום: שאטרסטוק

פטריות שיטאקי. צילום: שאטרסטוק

שני זני פטריות מתוך סדרת הפטריות שעליהן הוא מספר בהרצאתו הם מהסוג הנפוץ כמעט בכל בית, כאלו שאנו קונים בסלסלות בסופרמרקט ומאחסנים במקרר:

פטריית שיטאקי – הפטריה בעלת המראה המכווצ'ץ', נחשבת למזון על – סופר פוד, ומכילה, בין היתר, חומרים אנטי סרטניים. בנוסף היא מכילה הרבה ויטמין D ומסייעת לפעילות תקינה של מערכת העיכול. היא גם מצוינת להורדת כולסטרול ולאיזון לחץ דם.

פטריית שמפיניון - הפטריות האלו עוזרות לאזן את הסוכר ואת איזון השומנים במעיים. במחקרים מסוימים נמצא כי לשמפיניון תכונות פרוביוטיות.

פטריות שמפיניון. צילום: שאטרסטוק

פטריות שמפיניון. צילום: שאטרסטוק

ד"ר בוטו: "בכנס 'אוכלים בריא' אעסוק בתחום התזונה החדשה. זו תזונה שמביאה בחשבון שלושה עיקרים חשובים: תכונות המזון, תכונות האדם וכמובן ההתאמה בין המזון לאדם. יש 64 טיפוסים שונים שזיהיתי ולכל אחד צריך להתאים מזון ספציפי. כשמתאימים את התזונה הנכונה לאדם מביאים בחשבון פרמטרים כגון גיל, בריאות, רמת מתח, רמת חיוניות, ובהתאם בונים לו דיאטה נכונה. אבל לא רק תזונה נכונה אלא שיש גם חשיבות, כאמור, לפעילות גופנית ולשינה טובה. תזונה נכונה מאפשרת לאדם לעכל את מה שהוא אוכל, לספוג ולהתניע".

ד"ר בוטו מציין כי "קיימת חלוקה נוספת ל-12 טיפוסים מטבוליים: ארבעה צמחונים, ארבעה אוכלי בשר וארבעה מעורבים. טעות לחשוב", הוא מדגיש, "שהבשר מזיק לכולם, אלא שיש אנשים שצריכים לאכול בעיקר בשר, ואם הם לא ניזונים מבשר, הם נחלשים".

לסיום, ד"ר בוטו משיא עצות מהלב לחיזוק הלב. לדבריו, "הלב אוהב את כל המזונות הירוקים, יין אדום וענבים, אבל בעיקר הלב אוהב לאהוב. זה המקום של האהבה, שממנו יוצא שטף של פוטונים (Photon), ולכן אהבה היא ממש דבר פיזי ולא עניין פילוסופי. כשהפוטונים נוגעים באדם אהוב, נוצר אצלו מצב של 'פוטו אלקטריק אפקט'. זה קורה למשל בעת חיבוק, בהבעת רגשות נעימים ומילים יפות. האהבה היא הדרך. אושר הוא הסימן שאנחנו הולכים בדרך הנכונה. האור הוא המטרה. מהאור באנו ואל האור נחזור", מסכם ד"ר בוטו.

רוצים לשמוע עוד על פטריות, אהבה ואנרגיות? ד"ר נאדר בוטו יופיע בכנס אוכלים בריא בגבעתיים, ב-24-25 בנובמבר 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום