מנסים להרות ולא מצליחים. על בדיקת בירור הפריון EXEM שמעתם?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

פרופ' יגאל וולמן, מומחה לאולטרסאונד במיילדות וגניקולוגיה ומטפל בבעיות פריון, מספר על אבחון באמצעות בדיקה חדשה ומסביר על בעיות פריון ועל הפתרונות הקיימים עבורן

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311253 (מספר מקשר)

"חלק מהבעיות בפריון יכולות לנבוע מהפרעות באיכות הזרע או בביוץ", פותח פרופ' יגאל וולמן, מומחה לאולטרסאונד במיילדות וגניקולוגיה ומטפל בבעיות פריון. "כאשר אחת הבעיות נקראת 'בעיה על רקע מכני', זאת אומרת שהביצית תקינה והזרע תקין, אבל אם קיימת איזושהי חסימה בחצוצרות, הביצית לעולם לא תגיע לרחם ולא תושג הפריה".

כיצד בודקים את מצב הפריון?

"בעבר היו עושים 'צילום רחם'. מדובר בבדיקה שנעשית תחת שיקוף של רנטגן, כאשר משתמשים בחומר שומני על בסיס יוד, חומר אלרגני שגם מכאיב מאוד בהזרקה. כיום, המצב שונה לגמרי. "בשנים האחרונות הכניסו למערכת שיטה בשם EXEM שמשתמשת באולטרסאונד, ולא בקרינה", מסביר פרופ' יגאל וולמן.

"החומר למעשה בנוי משני מרכיבים ביולוגיים שנגזרים מהגוף האנושי, וכשמערבבים אותם עם מים מזוקקים סטריליים – זה יוצר ג'ל שהוא לא עביר לאולטרסאונד", ממשיך פרופ' וולמן. "בטכניקה מאוד פשוטה, על ידי קטטר עדין, אנחנו מזריקים את החומר לחם במקביל להתבוננות באולטרסאונד – וכך אני יכול לדעת האם יש או אין מעבר בחצוצרות".

מה הם היתרונות של בדיקת בירור הפריון EXEM?

"הבדיקה נטולת כאב, אין בה קרינה והיא לא יכולה ליצור אלרגיה, משום שהיא מבוססת על חומרים ביולוגיים שבאים מהגוף האנושי. יתרון נוסף הוא שהבדיקה אורכת דקות ספורות, בין שלוש לאבע דקות, והתשובה ניתנת מיידית במקום. אין צורך לחכות לפענוח הרנטגן והרופא רואה את התוצאות בעצמו. כמו כן, הבדיקה זהה באיכותה לזו של 'צילום הרחם', אבל בצילום רחם אני יכול לראות אך ורק את הרחם ואת החצוצרות, והיתרון באולטרסאונד הוא שאני יכול לראות את כל איברי האגן. אני בודק את השחלות, את מבנה הרחם, וזה נותן לי הרבה יותר אינפורמציה שהבדיקה הקודמת לא נתנה".

איך בדיוק מתבצעת הבדיקה?

"ראשית, אנחנו עושים אולטרסאונד דו ותלת ממדי, כדי להעריך את האגן ואת מבנה הרחם. לאחר מכן, אנחנו מוכנס המכשיר 'ספקולום', שתפקידו למעשה להרחיב את הנרתיק, ואז אני מחטא את צוואר הרחם על ידי חומר חיטוי. אני מחדיר קטטר מאוד עדין, שלמעשה משמש אותנו גם להזרעות, ודרך הקטטר הזה, אני מזריק בעדינות רבה את החומר. זאת, תוך כדי שאני מסתכל על ידי מתמר וגינלי במקביל האם החומר עובר או לא עובר את החצוצרות – עד שאני רואה שהחומר עובר את שתי החצוצרות לכל אורכן ומתפזר באגן".

מה קורה אם מתגלה בעיה במעבר החצוצרות?

"אם יש חסימה בחצוצרה, אנחנו יודעים שהחצוצרה אינה תקינה ומבררים מהו אופי החצוצרה – האם זה משהו שהוא בר טיפול, או, לעתים, האם יש צורך לכרות את החצוצרה. במקרים של חסימה קטנה, הרבה פעמים עצם ההזרקה פשוט פותחת אותה", אומר פרופ' יגאל וולמן, "ולפעמים כשמתחילים להזריק והחומר לא מתקדם, נותנים עוד 'פוש' קטן, והכל נפתח וזורם לפתע. הצורה של החצוצרה היא שונה במקרים שבהם החסימה איננה ניתנת לפתרון, ועם הניסיון אתה פשוט יודע מתי לנסות ומתי לא". 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום