קוצר ראייה בילדים - על טיפול חדשני, נוח ויעיל

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מהו קוצר ראייה בילדים ואילו פתרונות יכולים לעכב את גדילת המספר? מאיה קופולוביץ, אופטומטריסטית ב"אופטיקה קרנית", מסבירה

אופטומטריסט
077-2317052 (מספר מקשר)

קוצר ראייה (מיופיה) הוא ליקוי הראייה הנפוץ ביותר בעולם ומתייחס לקושי לראות מרחוק, כאשר עצמים מרוחקים נראים מטושטשים ועצמים קרובים נראים ברור. הסיבה הפיזיולוגית לתופעה היא שהעין ארוכה מדי והאור שמגיע לעין נשבר לפני הרשתית במקום על גבי הרשתית. במצב שכזה הדמות שמתקבלת על הרשתית מטושטשת.

קוצר ראייה לא יכול להירפא מעצמו, אך ניתן לעכב את התקדמותו. לאחרונה פיתחו עדשות משקפיים ייחודיות שנועדו לעכב את התקדמות עליית המספר. מאיה קופולוביץ, אופטומטריסטית ב"אופטיקה קרנית", מרחיבה על קוצר ראייה בקרב ילדים ועל פתרונות אפשריים שנועדו לעכב את התקדמות עליית המספר.

מה הם הגורמים לקוצר ראייה בקרב ילדים?

"יש גורם גנטי שעליו אין לנו שליטה, אך יש גם גורמים סביבתיים ואם נבין אותם נוכל להפחית או אפילו למנוע את התפתחות קוצר הראייה אצל ילדים. מחקרים מראים שההתפשטות המשמעותית של תופעת קוצר ראייה בקרב ילדים קשורה לבילוי שעות רבות מול מסכים קרובים: טאבלטים, סמארטפונים ומחשבים, ולהיעדר פעילות מחוץ לבית באור השמש כפי שהיה נהוג בעבר".

קופולוביץ מציגה תוצאות מחקר מהאוניברסיטה הלאומית באוסטרליה, שהראו כי חשיפת ילדים בגילאי שש עד שמונה לאור השמש 40 דקות נוספות ביום, גם אם באזור מוצל, יכולה לבדה להוריד ב-30% את הסיכון לפתח קוצר ראייה. "מחקרים שנערכו בהודו ובסינגפור הראו תוצאות דומות: שהייה בחוץ היא גורם מגן מפני התפתחות קוצר ראייה", היא מדגישה.

קוצר ראייה

תופעת קוצר ראייה בקרב ילדים קשורה לבילוי שעות רבות מול מסכים קרובים: טאבלטים, סמארטפונים ומחשבים. צילום: שאטרסטוק

כאמא לשלושה ילדים, קופולוביץ האופטומטריסטית מעדיפה שהילדים ישחקו בפלייסטיישן או באקסבוקס במסכים רחוקים, בצג הטלוויזיה. היא משתדלת לצמצם את היקף החשיפה של ילדיה למסכים מקרוב, וכמובן מקפידה שיבלו מחוץ לבית בשעות היום.

עד כמה קוצר ראייה רווח בעולם?

"בעידן המסכים קוצר הראייה נמצא בעלייה מתמדת ועל פי התחזיות, עד לשנת 2050 שיעור המאובחנים עם קוצר ראייה קל יעמוד על מחצית מאוכלוסיית העולם, וקוצר ראייה גבוה יעמוד על עשרה אחוזים מאוכלוסיית העולם. קוצר ראייה גבוה, מעל למספר מינוס 6, מגדיל את הסיכוי לסיבוכי עיניים אפשריים לרבות גלאוקומה, קרעים ברשתית והיפרדות רשתית. לפיכך, כל טיפול שמעכב או בולם את עליית המספר יש בו כדי להשפיע על עתיד ראייתם ואיכות חייהם של מיליוני בני אדם בעולם".

באילו טיפולים ניתן לעכב קוצר ראייה?

"עד לאחרונה עיקר הטיפול התמקד בהרכבת בעדשות מגע מיוחדות ובטפטוף טיפות אטרופין. טיפולים אלה אמנם נחשבים ליעילים, אך מטופלים רבים מתקשים להתמיד בהם. כעת ניתן לטפל בקוצר ראייה בקרב ילדים באמצעות משקפי ראייה ייחודיים שפותחו לשם כך. מחקרים שנערכו בתחום מצאו כי ניתן לצמצם את התקדמות קוצר הראייה ואף לאפשר ראייה חדה. זהו טיפול מומלץ יותר משום שקל לשלבו בשגרת היומיום".

במחקר CYPRESS שפורסם במגזין הבריטי לאופתלמולוגיה ובו השתתפו 256 ילדים בני שש עד עשר שהרכיבו משקפיים מיוחדים המיועדים לטיפול בקוצר ראייה לאורך 12 שעות ביום. "נמצא כי חלה הפחתה של 59% בהתקדמות קוצר הראייה לאחר תקופה של שנתיים. יש להדגיש", אומרת  קופולוביץ, "כי משתתפי המחקר הגיעו ממגוון רקעים תרבותיים וגילם הממוצע עמד על 8.1 שנים. תוצאות המחקר הדגימו לא רק את יעילות השימוש במשקפי DOT אלא גם את בטיחות השימוש".

מה מיוחד במשקפיים המיועדים לטיפול בקוצר ראייה בילדים?

"ישנם מספר דגמים המיוצרים על ידי חברות שונות, כאשר הבולטים ביניהם מורכבים מעדשות עם אלפי נקודות זעירות המפחיתות בעדינות את הניגודיות (קונטרסט) של הרשתית ומעכבות את ההתארכות האקסיאלית של העין. דגם ייחודי זה נבדק קלינית ובנוסף ליתרונותיו אלה נמצא כי 75% מהילדים אהבו להרכיב את המשקפיים, רובם הסתגלו אליהם במהרה ודיווחו על ראייה ברורה למרחק (שמונה ילדים מתוך עשרה).

"הדגם הנוסף מורכב מעדשה הפועלת בצורה מעגלית ממרכזה ועד לקוטרה החיצוני. טכנולוגיית המרשם המעגלי משנה את מיקומי נקודות המיקוד (הפוקוס) כדי להתאימן באופן המדויק ביותר לרשתית העין. עדשות אלו מצטיינות במראה אסתטי הודות לציפוי דוחה כתמים ושומנים והודות להיותן דקות. שני הדגמים מוצעים ב'אופטיקה קרנית'".

קופולוביץ מדגישה: "תופעת קוצר הראייה רק הולכת וגוברת עם השנים. אם ילדכם סובל מקוצר ראייה, דעו שכיום יש דרך יעילה ובטוחה לטיפול בבעיה באמצעות הרכבת משקפיים ייעודיים, אשר מאפשרים להתמיד בטיפול. חשוב לשלב את השימוש במשקפיים יחד עם גורמים מגנים נוספים כמו זמן שהייה תחת אור השמש וצמצום השימוש במסכים".

מאיה קופולוביץ היא אופטומטריסטית מומחית העובדת למעלה מעשור ב"אופטיקה קרנית". לפרטים נוספים על משקפיים לעיכוב קוצר ראייה, צרו קשר

  • צור קשר
אופטיקה "קרנית"-אופטומטריסטים ב"ש
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום