הרעלת מזון – איך מזהים אוכל נגוע וכיצד נמנעים?

(32)
לדרג

"תכנית חיסכון" בערוץ 12 מצאה ליקויים רבים באוכל המוגש בכמה מלונות יוקרה באילת ובין השאר: עובש וחיידקים מסוכנים, שעלולים לגרום הרעלת מזון. איך ניתן להימנע ממזון מזוהם בחוץ ובבית?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • מהי הרעלת המזון? הרעלת מזון מתפרצת בגופנו לאחר אכילת אוכל מזוהם, הנגוע באורגניזם רעיל, כגון: חיידקים, פטריות, טפילים ווירוסים. כאשר מתחוללת בגופנו הרעלת מזון, הגוף נלחם בהרעלה ומנסה לפלוט את הזיהום החוצה באמצעות הקאות, שלשול וחום.
  • מה הם התסמינים הנפוצים ביותר להרעלת מזון? שלשול, בחילות, הקאות, חום, כאב ראש, חולשה.
  • איך תוכלו לזהות אם מדובר בהרעלת מזון או במצב רפואי אחר? אם זמן קצר לאחר אכילת מאכל מסוים אתם חווים את התסמינים לעיל, סביר להניח שמדובר בהרעלה. בנוסף, תוכלו לזהות הרעלת מזון כאשר אדם נוסף שאכל מאותו מזון סובל גם הוא מהתסמינים.
    _________________________________________________

חופשה באילת היא עסק יקר מאוד, לכן הציפיה המינימלית היא לקבל בעת האירוח אוכל נקי, טרי, טעים ובעיקר – נקי מחיידקים. "תכנית חיסכון" בערוץ 12 בדקה מנה של סלט טונה בשלושה מלונות יוקרה אילתיים לפי תקן של משרד הבריאות, ובשלושת המלונות המנה הכילה עובש וחיידקים. המלון שקיבל את הדירוג הנמוך ביותר היה אחד המלונות היוקרתיים באילת - דן אילת.

כיצד, אם כן, אפשר לזהות מזון מזוהם, בייחוד כאשר אנחנו מתארחים במלון שמגדיר את המטבח שלו כ"פיין דיינינג"?

מהי הרעלת מזון?

הרעלת מזון מתפרצת בגופנו לאחר אכילת אוכל מזוהם, הנגוע באורגניזם רעיל, כגון: חיידקים,  פטריות, טפילים ווירוסים. כאשר בגופנו מתחוללת הרעלת מזון, הגוף נלחם בהרעלה ומנסה לפלוט את הזיהום החוצה באמצעות הקאות, שלשול וחום. הסיכוי שניחשף לאוכל מזוהם במסעדה או בבית מלון הוא מן הסתם גבוה יותר ביחס לאוכל ביתי שאנו בישלנו וטיפלנו תחת פיקוח אישי במרכיבים שלו.

מה הם התסמינים הנפוצים ביותר להרעלת מזון?

  • שלשול.
  • בחילות.
  • הקאות.
  • חום.
  • כאב ראש.
  • חולשה.

הקאות כתוצאה מהרעלת מזון אילוסטרציה: שאטרסטוק

הקאות כתוצאה מהרעלת מזון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך תוכלו לזהות אם מדובר בהרעלת מזון או במצב רפואי אחר?

אם זמן קצר לאחר אכילת מאכל מסוים אתם חווים את התסמינים לעיל, סביר להניח שמדובר בהרעלה. בנוסף, תוכלו לזהות אוכל מזוהם כאשר אדם אחר שאכל ממנו סובל גם הוא מאותם תסמינים.

הרעלת מזון נחשבת לשכיחה מאוד בארץ ובעולם. לפי נתוני ה-OCD, כ-48 מיליון אנשים סובלים מהרעלת מזון כל שנה בארה"ב בלבד, אך רוב המקרים אינם חמורים וחולפים מעצמם. עם זאת, כ-3,000 אמריקאים מאבדים את חייהם מדי שנה בעקבות סיבוכים הקשורים להרעלת מזון.

מי האנשים שנמצאים בסיכון גבוה להרעלת מזון?

אנשים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח הרעלת מזון, או לחוות סיבוכים בעקבות הרעלת מזון, הם שהמערכת החיסונית שלהם חלשה ביחס לאוכלוסיה הכללית, ביניהם:

ילדים – ילדים מתחיל לגיל 5 אשר המערכת החיסונית שלהם לא חזקה דיה.

מבוגרים מעל גיל 65 – המערכת החיסונית הופכת חלשה יותר לאחר גיל 65.

נשים בהריון – הריון נחשב למצב "תובעני" עבור הגוף, הוא גוזל אנרגיות רבות ומשאיר את הגוף עם משאבים פחותים להתמודדות עם מצבים של זיהום.

חולים במחלות כרוניות – מחלות כרוניות עלולות להשפיע על תפקוד המערכת החיסונית ולגרום לגוף להיות פגיע וחלש יותר.

כיצד נפגעים מהרעלת מזון?

הרעלת מזון מועברת על ידי אכילה של מזון מזוהם או על ידי שתיית משקאות מזוהמים, וכאשר אוכלים במסעדות, בבתי קפה ובבתי מלון – כלומר מחוץ לבית – קיימת חשיפה גבוהה יותר להרעלות מזון. מזון יכול להזדהם בכל שלב, החל משלב הקטיף ועד שלב האחסון והבישול. זיהום יכול להתרחש כאשר מזון לא אוחסן וטופל בצורה הנכונה, כמו במקרים הבאים:

  • מזון שלא נשטף היטב.
  • מזון שלא מטופל בצורה סניטרית.
  • מזון שלא מוחזק בטמפרטורה מתאימה.
  • מזון שלא מבושל בטמפרטורה נכונה.
  • מזון שלא נמצא בקירור או בהקפאה.

איזה סוגי מזהמים עשויים לגרום להרעלת מזון?

סלמונלה: ביצים גולמיות ועופות לא מבושלים הם קרקע פורה להתפתחות חיידק הסלמונלה. סלמונלה עלולה להימצא גם בבשר בקר, חזיר, ירקות ומזונות מעובדים המכילים את המאכלים הללו. סלמונלה היא הסיבה החיידקית השכיחה ביותר להרעלת מזון בארה"ב והיא אחראית למספר הגבוה ביותר של אשפוזים ומקרי מוות מהרעלת מזון.

אי-קולי: חיידק המצוי בבשר לא מבושל ובירקות חיים. אי-קולי מייצר רעלנים שמגרים את המעי הדק וגורמים לחולי.

ליסטריה: חיידק המצוי בגבינות רכות, בנקניקיות ובנבטים. החיידק יכול לגרום לזיהום שנקרא ליסטריוזיס, המסוכן במיוחד לנשים בהריון.

סטפילוקוק זהוב: חיידק המועבר במגע ידיים למזון. החיידק נפוץ בבשר, בעופות, בחלב ובמוצריו, בסלטים, במאפים במילוי שמנת ועוד. הידבקות בחיידק עלולה לגרום להתפתחות מחלה זיהומית.

קמפילובקטר: זיהום חיידקי נפוץ שניתן למצוא בעופות, בבשר או בביצים לא מבושלות, בבשרים מעובדים בצורה גרועה, בירקות מזוהמים ובחלב גולמי (לא מעובד) או במקורות מים.

שיגלה: חיידקי שיגלה מצויים לרוב בירקות לא מבושלים, בשמנת או בסלטים מבוססי מיונז.

בשר מזוהם

בשר מזוהם שלא נשמר בטמפרטורה הנכונה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן למנוע הרעלת מזון?

ארבעה טיפים למניעת הרעלת מזון בבישול ביתי:

שמירה על ניקיון – הקפידו על שטיפה של ירקות ופירות וכל רכיב הדורש שטיפה. בנוסף, שיטפו היטב את הידיים, את הכלים שאתם משתמשים בהם להכנת האוכל וחטאו את המשטחים עליהם אתם עובדים בעת הכנת האוכל.

הפרידו בין סוגי מאכלים – הימנעו מזיהום צולב על ידי הפרדת בשר, דגים וביצים חיות.

בשלו את האוכל היטב - דאגו לבשל בשר ופירות ים בטמפרטורה מדויקת כדי להרוג חיידקים מזהמים.

אחסנו מזון בטמפרטורה נכונה – שימרו את האוכל במקרר או בהקפאה כשעתיים לאחר שסיימתם לבשל כדי למנוע התרבות של  חיידקים.

ארבעה טיפים למניעת הרעלת מזון כאשר אתם אוכלים בחוץ:

  • קיראו ביקורות על המסעדה/ בית המלון לפני שאתם בוחרים לאכול בהם.
  • ריחצו ידיים לפני האוכל.
  • הזמינו אוכל מבושל.
  • הריחו ובחנו את המנה – אם יש לכם ספק לגבי טריות המנה, עדיף לוותר.

האם הרעלת מזון עלולה להיות מסוכנת?

סיבוכים מהרעלת מזון נחשבים לנדירים אך הם אפשריים. התייבשות חמורה היא הסיכון השכיח ביותר, אך ישנם סיבוכים נוספים ופחות נפוצים, כמו למשל:

הפלה -  זיהום ליסטריה מסוכן במיוחד לעוברים, כיוון שהחיידק עלול לגרום לנזק נוירולוגי ולמוות.

נזק לכליות - חיידק האי-קולי עלול להוביל לתסמונת המולטית-אורמית, תסמונת המאופיינת ברמת כדוריות דם אדומות נמוכה ומובילה לאי ספיקת כליות חריפה.

נזק למערכת העצבים והמוח - חיידקים או וירוסים מסוימים יכולים לגרום לדלקת קרום המוח. אחרים, כגון קמפילובקטר, עלולים לגרום להפרעה נוירולוגית הנקראת תסמונת גייאן-בארה, מחלה אוטואימונית נוירולוגית.

מה למדנו? הרעלת מזון יכולה להיגרם בעקבות אכילת אוכל מזוהם, הנגוע באורגניזם רעיל. ברוב המקרים ההרעלה חולפת מעצמה לאחר זמן קצר. הרעלת מזון מתפרצת בעיקר בעת אכילה מחוץ לבית. לכן, מומלץ לבדוק היטב את המנה שהזמנתם לפני שאתם מתחילים לאכול. 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום