צרה ושמה קנדידה בנרתיק – למה זה קורה ואיך מטפלים?

(6)
לדרג

כיצד תדעי האם את סובלת מקנדידה בנרתיק, מה הם התסמינים של פטריה בנרתיק ומה עושים במקרה של דלקות חוזרות? הנה התשובות

מאת: רני זהר

קנדידה בנרתיק (Vulvovaginal Candidiasis) היא דלקת בנרתיק כתוצאה מהימצאות זיהום פטרייתי. הקנדידה יכולה להימצא במערכת העיכול או בנרתיק בקרב נשים רבות ולא לגרום לנזק, אך לעתים, במקרים של מערכת חיסונית חלשה או הפרה של מאזן החיידקים של המעיים, עלולה הקנדידה להתרבות ולהפריש חומרים שיגרמו למספר תסמינים, ביניהם דלקת בנרתיק.

קנדידה היא סוג של פטריה נפוצה שקיימת במערכת העיכול של אנשים רבים, גברים ונשים. לכן, בדרך כלל הקנדידה פולשת ממערכת העיכול של האישה לנרתיק שלה. נדיר שהפטריה תועבר במהלך קיום יחסי מין ולכן אינה מוגדרת כמחלת מין מדבקת. פטריה בנרתיק היא תופעה נפוצה מאוד. מחקרים מראים ש-75% מהנשים יסבלו מקנדידה בנרתיק במהלך חייהן.

קנדידה בנרתיק - תסמינים

התסמינים הבאים עלולים להופיע במצבים של דלקת פטרייתית בנרתיק שמקורה בקנדידה:

  • אודם בנרתיק
  • תחושת גרד, שריפה וצריבה
  • תחושת צריבה במתן שתן
  • כאבים בקיום יחסי מין
  • הפרשה לבנה סמיכה או גושית כגבינת קוטג׳, לעתים עם ריח לא נעים

לא תמיד הסימפטומים הללו יעידו על דלקת פטרייתית ויש מספר דלקות נרתיק שיעוררו סימפטומים דומים. במצב של קנדידה בנרתיק, במקרים רבים הסימפטומים הללו יופיעו בשבוע שלפני הווסת, ייעלמו בזמן הווסת ויחמירו בערב ובלילה. בזני קנדידה שהם לא אלביקנס, כמו גלברטה, הסימפטומים הם לרוב קלים יותר.

קנדידה אלביקנס בנרתיק

קנדידה אלביקנס Candida albicans)) היא הזן הנפוץ ביותר של פטריה הגורמת לדלקת בנרתיק. היא יכולה להימצא במערכת העיכול או בנרתיק ולא לגרום לסימפטומים, אך ישנם מספר מצבים שהם גורמי סיכון להתפתחות ולהתרבות הקנדידה:

  • שימוש באנטיביוטיקה הגורם לחולשת מערכת החיסון.
  • שינויים הורמונליים המובילים לרמות גבוהות של הורמון האסטרוגן כולל בזמן הביוץ, לפני הווסת, בזמן הריון ובעקבות שימוש בגלולות למניעת הריון.
  • מצבי דיכוי חיסוני – בעקבות מחלת האיידס או מתרופות.
  • מחלות מדכאות מערכת החיסון כמו מחלות אוטואימוניות וסוכרת.

קנדידה גלברטה בנרתיק

קנדידה גלברטה היא הזן השני הנפוץ ביותר במקרה של דלקת בנרתיק ומציגה סימפטומים די דומים לזן האלביקנס, אם כי פחות חמורים. קנדידה גלברטה יכולה להתפתח באזורים כמו הנרתיק, הוושט וחלל הפה. הסימפטומים משתנים בהתאם לאזור הדלקתי. בנרתיק הם מתבטאים באדמומיות, בכאב בעת מתן שתן, ברגישות בעור, בכאבים במהלך קיום יחסי מין ובהפרשות.

קנדידה בנרתיק בהריון

התפתחות זיהום פטרייתי בנרתיק שמקורו בקנדידה היא שכיחה אצל נשים בהריון ונובעת מעלייה ברמת האסטרוגן וכן גם משינויים העוברים על מערכת החיסון. הפטריה אינה מסוכנת לעובר, אך גם במהלך ההריון וגם בתקופת הנקה יש להימנע מטיפול בזיהום הפטרייתי בעזרת טבליות לבליעה, אלא באמצעות קרם למריחה או באמצעות טבליות המוחדרות לנרתיק, משום שאין מידע על אופן ההשפעה של התרופות על חלב אם.

קנדידה בנרתיק והשפעת התזונה ויחסי מין

הדעות חלוקות בנוגע להשפעה של צריכת פחמימות וסוכרים מרובה והשפעתה על התפתחות פטריית הקנדידה בנרתיק. אצל מרבית הנשים אין קשר בין תזונה לדלקת, והמעטות שמצאו את הקשר יכולות למנוע התפרצויות של הדלקת באמצעות הפחתה בסוכרים. עוד שינוי תזונתי שניתן לנקוט למניעת קנדידה בנרתיק הוא צריכת יוגורט טבעי או פרוביוטיקה על בסיס יומיומי על מנת לאזן את מערכת החיסון ולחזק את אוכלוסיית החיידקים הטובים בפלורה.

לקחת תרבית וגינאלית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לקיחת תרבית וגינאלית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

גם לגבי הקשר בין אורח החיים המיני לבין התפרצות דלקת הקנדידה, הדעות חלוקות. ישנם חוקרים שטוענים כי יחסי מין תכופים וחשיפה מרובה לנוזל הזרע עלולים לגרום לשינוי סביבת הנרתיק (הפלורה הטבעית) ולכן להעלות את הסיכון לזיהום פטרייתי.

טיפול לקנדידה בנרתיק

במצב קל של קנדידה בנרתיק, עם תסמינים קלים יחסית, הטיפול הוא חד פעמי באמצעות טבליות וגינליות או בתרופה אנטי פטרייתית הניתנת בבליעה. במצב של גירוי חיצוני כמו גרד, שריפה וצריבה, קיימת משחה אנטי פטרייתית שאמורה להקל על התסמינים ואינה מצריכה מרשם רופא.

דלקת פטרייתית חוזרת מוגדרת כארבעה אירועים הגורמים לתסמינים הנפרשים על משך שנה. מומלץ להתייעץ עם רופא, אך קודם כל יש להוכיח שאכן מדובר בדלקת הנגרמת מפטריה על ידי ביצוע תרבית, מאחר שאין דרך מדויקת לזהות דלקת פטרייתית על ידי הסתכלות על הנרתיק או על ההפרשה.

הטיפול לזיהומים חוזרים של קנדידה הוא טיפול על ידי תרופה נגד פטריות, פעם בשבוע למשך חצי שנה. התרופה המקובלת היא תרופה הניתנת בבליעה, שלעומת הנרות היא תרופה פחות מלכלכת. התרופות גורמות לתופעות לוואי נדירות בלבד, אם כי החשש הוא שטיפול ממושך יגרום לפטריה לפתח עמידות לתרופה.

שאלות ותשובות

מה זה קנדידה בנרתיק? קנדידה היא פטריה שקיימת במערכת העיכול של אנשים רבים ועלולה להגיע לנרתיק ולגרום לדלקת שתתבטא בתסמינים כמו אודם, גרד, צריבה והפרשות מרובות.

איך נדבקים בקנדידה? פטריית הקנדידה נמצאת במעיים ולכן האדם למעשה מדביק את עצמו, כאשר הפטריה פולשת לאזורים אחרים בגוף וביניהם הנרתיק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום