פקק רירי – שומר הסף של העובר

(1)
לדרג

תפקידו של הפקק הרירי הוא למנוע הגעה של חיידקים וזיהומים מהנרתיק אל הרחם בעת ההריון. פליטתו היא סימן לכך שהלידה מתקרבת. איך תזהו את פליטתו של הפקק הרירי והאם זה הזמן לצאת לבית היולדות?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

מהו הפקק הרירי? במהלך ההריון מצטבר ריר בצוואר הרחם ויוצר פקק המגן על העובר מפני חדירת חיידקים או התפתחות זיהום ברחם ולמעשה יוצר מחסום בין הרחם לנרתיק.

איך נראה הפקק הרירי? כיוון שהפרשות נרתיקיות נפוצות מאוד במהלך ההריון, קל לטעות ולחשוב שמדובר בפליטת הפקק הרירי – במיוחד קרוב יותר ללידה. פליטת הפקק הרירי לרוב תתבטא בהפרשה שקופה, ורודה, אדומה או חומה, כחוט עבה, בצורת כדור או במקטעים קטנים והדרגתיים.

האם פליטת הפקק הרירי היא סימן להגיע לחדר לידה? במקרים מסוימים איבוד הפקק הרירי יכול להוות סימן ללידה הקרבה, אך במקרים רבים אחרים לא כך הדבר. הפקק הרירי יכול להשתחרר מספר ימים או אפילו שבוע או שבועיים לפני תחילת הצירים או להיפלט ממש בתחילת הלידה.
____________________________________

במהלך ההריון ריר מצטבר בצוואר הרחם ויוצר פקק המגן על העובר מפני חדירת חיידקים או התפתחות זיהום ברחם. ניתן לחשוב על הפקק הרירי כ"שומר הסף" של הרחם ולמעשה הוא יוצר מחסום בין הרחם לנרתיק. באנגלית, הפקק הרירי מכונה "מופע הדמים" (bloody show) מפני שעם פליטתו, הפקק הרירי עלול להתערבב עם מעט דם, מה שגורם להפרשה בגוון ורוד, אדום או חום.

פקק רירי צהוב – מהי המשמעות?

כיוון שהפרשות נרתיקיות נפוצות מאוד במהלך ההריון, קל לטעות ולחשוב שמדובר בפליטת הפקק הרירי במיוחד עם התקרב מועד הלידה. ניתן לבצע אבחנה ברורה יותר של פליטת הפקק הרירי לפי צבע ההפרשה. פליטת הפקק הרירי לרוב יתבטא בהפרשה שקופה, ורודה, אדומה או חומה. הריר יכול לצאת כחוט עבה, בצורת כדור או במקטעים קטנים והדרגתיים.

ייתכן שתבחיני בהפרשות מסוג זה על נייר הטואלט לאחר הניגוב, או שכלל לא תשימי לב אליהן. אולם, הפרשות רגילות מהנרתיק, לעומת להפרשת פקק רירי, יהיו בדרך כל בצבע צהוב בהיר או בצבע לבן.

דרך נוספת לזהות את הפקק הרירי היא לפי המרקם שלו. מרקמו של הפקק הרירי עבה ודמוי ג'לי, ואילו הפרשות נרתיקיות נוטות להיות דקות וקלות יותר, הן במרקם והן בעקביות פליטתן. אם את מבחינה בדימום כבד דמוי מחזור, צרי קשר עם הרופא שלך כיוון שאולי מדובר בבעיה רפואית שמצריכה בדיקה ולא בהכרח ביציאתו של הפקק הרירי.

פקק רירי ויחסי מין – האם זה מסוכן?

ישנם מספר גורמים שעשויים לזרז את יציאתו של הפקק הרירי, אחד מהם הוא קיום יחסי מין. ברוב המקרים, קיום יחסי מין במהלך ההריון אפשרי ואף מומלץ. עם זאת, בשבועות האחרונים של ההריון יחסי מין יכולים לגרום לפליטת הפקק הרירי. בשבוע 37 להריון ומעלה, פליטת הפקק הרירי היא טבעית, אך בשבוע מוקדם יותר פליטתו של הפקק עלולה לגרום לסיכונים מסוימים, כמו לידה מוקדמת.

גם בדיקה של צוואר הרחם עלולה לגרום לפליטתו של הפקק הרירי מפני שביצוע הבדיקה עלול למתוח ולגרות את צוואר הרחם.

האם פליטת הפקק הרירי היא סימן להגיע לחדר לידה?

במקרים מסוימים איבוד הפקק הרירי יכול להוות סימן ללידה הקרבה, אך במקרים רבים אחרים לא כך הדבר. הפקק הרירי יכול להשתחרר מספר ימים או אפילו שבוע או שבועיים לפני תחילת הצירים. לחלופין, הפקק הרירי עשוי להיפלט ממש בתחילת הלידה.

כל הריון הוא שונה, כך שאם אתן מזהות את יציאתו של הפקק הרירי, מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת שלכן כיצד לפעול. כמו כן, אם אתן מבחינות במה שנראה כמו פקק הרירי לפני שבוע 37, צרו קשר עם הרופא/ה בדחיפות, מפני שיציאת הפקק בשבוע מוקדם יכולה להעיד על לידה מוקדמת.

יש מספר סימנים נוספים מלבד פליטתו של הפקק הרירי שעשויים להעיד על תחילתה של לידה:

צירים - התכווצויות דמויות מחזור שבאות והולכות במהלך מספר ימים, בבטן ו/או בגב התחתון.

לחץ באגן - כאשר העובר יורד נמוך יותר לכיוון האגן, מורגש לחץ מוגבר באגן.

ירידת מים - ירידת מים מתרחשת כאשר שק מי השפיר פוקע ומומלץ להגיע לבית היולדות בהקדם.

תיק יולדת, הכנות ללידה

דימום פקק רירי – האם מדובר במצב חירום?

כאמור, פליטת הפקק הרירי מתבטאת בהפרשות שיכולות להיות דמיות. מדובר בתופעה שכיחה ולא מסוכנת, אך עם זאת, במקרה של דימום כמות דם מאסיבית שלא פוסקת, המלווה בכאב או בהתכווצויות, ישנה סבירות גבוהה שמדובר בבעיה רפואית אחרת ולא ביציאתו של הפקק הרירי. במקרה כזה מומלץ לפנות לרופא/ה המטפל/ת, או להגיע להיבדק בבית החולים.

שורה תחתונה: פליטת הפקק הריר היא חלק טבעי מההריון והיא למעשה מסמנת את סופו. הפקק הריר יוצר מחסום בין הרחם לנרתיק כדי להגן על העובר מחיידקים וזיהומים. למרות שהפקק הרירי יכול לצאת ב"מכה אחת", נשים רבות לא מבחינות בו או שהן מניחות שמדובר בהפרשה מהנרתיק – מה שנפוץ מאוד בהריון. לאחר פליטת הפקק הרירי, מומלץ להתחיל להכין תיק לבית החולים, עם כל הדברים הנחוצים לך ולא לשכוח להכין תכנית לידה כתובה עבור צוות בית היולדות שיסייע לך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום