הסתגלות לגן: איך תסייעו לתינוק להסתגל למסגרת חדשה?

(64)
לדרג

להכניס תינוק או פעוט רך ואהוב למסגרת בפעם הראשונה זה אף פעם לא קל. זה מצריך מההורים וגם מהעולל התמודדות רגשית לא פשוטה. מה עושים וכיצד מתמודדים?

מאת: סתיו קורן

השנה החדשה בגנים ובבתי הספר החלה ותינוקות ופעוטות רבים נכנסו למסגרת בפעם הראשונה בחייהם – חוויה לא פשוטה עבורם וגם עבור ההורים, בעיקר לנוכח מקרי האלימות במסגרות הטיפוליות והלימודיות שהולכים ומתרבים בשנים האחרונות. כיצד מתמודדים ההורים עם החרדה ועם תחושת רגשות האשם? ואיך הם יכולים לסייע לידיהם להסתגל בצורה הטובה והבריאה ביותר?

פאני אלזרע, ראש החוג לגיל הרך במכללת גורדון, עונה על השאלות הקשות והרגישות ביותר ומשיאה כלל זהב עיקרי: להאמין ולבטוח בצוות ובמסגרת שנבחרה ולהיות בטוחים ושלמים בבחירה.

הורים רבים חווים התמודדות רגשית לא פשוטה כאשר הם מכניסים את ילדם בפעם הראשונה לפעוטון. כיצד את ממליצה להם להתמודד?

"הטיפ הראשון והחשוב ביותר הוא להאמין ולבטוח בצוות ובמסגרת שנבחרה, ולהיות בטוחים ושלמים בבחירה", מסבירה אלזרע. "כשיש חוסר ביטחון במסגרת, אנחנו באופן אוטומטי מעבירים את תחושתנו לפעוט, וכך יוצרים תחושות שליליות אצלו. חשוב מאוד להעביר לו מסר של ביטחון, על בסיס כך שבדקנו היטב את המסגרת".

איך בוחרים גן ילדים נכון?

"זה באמת לא פשוט היום, במיוחד במקרה של פעוטות, מפני שהם עדיין לא ורבליים ואין להם אפשרות לדווח במקרה של אלימות למשל. אני ממליצה להורים לבחון את הצוות באמצעות עיניהם ותחושות הבטן שלהם, למרות שברוב המקרים זה לא מספיק, כי הצוות המטפל יכול להציג מצג שווא בזמן הביקור של ההורים. לכן, כדאי לבחור מסגרת רק לאחר שקיבלתם המלצות מחברים, ממכרים או מבני משפחה שאתם סומכים עליהם".

לאור מקרי האלימות האחרונים בפעוטונים ובגני ילדים, הורים הפכו חרדים ובצדק. מה דעתך על הנושא?

"אני סבורה שמצב האלימות צפוי להשתפר משמעותית וזאת לאור הפיקוח האינטנסיבי של משרד החינוך והכשרת המטפלות. כיום, מטפלת לא יכולה לעבוד בגן ללא הכשרה, מה שעתיד להפחית משמעותית את מקרי האלימות. הקורס שאנו מעבירים במכללת גורדון מיועד למחנכות-מטפלות העובדות במסגרות חינוכיות לגילי לידה עד שלוש שנים, במטרה להקנות להן ידע תיאורטי ופרקטי בהיבטים שונים הקשורים לעשייה החינוכית במעון ולטפח כישורים ומיומנויות שיסייעו ליישומה של עשייה תואמת התפתחות בעבודתן".

אלזרע מציית כי "בנוסף, הסטטיסטיקה מראה שרוב המסגרות הן בטוחות, יש שיעור קטן יחסית של מקרי אלימות, אבל אי אפשר להשליך אותם על כל הגנים והפעוטונים".

איך אפשר לזהות סימני מצוקה של תינוק?

"יש מגוון סימנים שעלולים להעיד על מצוקה בהתנהגות התינוק, אבל חשוב להבחין בין קושי הסתגלותי בתקופה הראשונה במעון, לבין סימני מצוקה מובהקים. יש סימני מצוקה שעלולים להעיד על קשיים רציניים – סימנים שמעידים על בעיה שכדאי לבדוק לעומק".

הסתגלות התינוק לפעוטון ולגן

אם מדובר במצב מתמשך של אנטי ובכי מצד התינוק לאורך זמן, כדאי לבדוק מדוע הוא מגיב ככה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אילו סימנים למשל?

"למשל, כאשר פעוט מסרב להסתכל על המטפלת כשמביאים אותו לגן ומסיט את הראש ובוכה ללא הפסקה", מסבירה אלזרע. "אם זה קורה בימים הראשונים במסגרת, זה יכול לנבוע בשל הפחד לעזוב את ההורה, אבל אם מדובר במצב מתמשך והילד מגיב ממש באנטי ובבכי לאורך זמן, כדאי לבדוק מדוע הוא מגיב ככה".

מה קורה במצב שבו הילד לא מסתגל לאחר כמה חודשים בגן?

"זה לא בהכרח אומר שזה קשור לאלימות. ברוב המקרים, ילדים מסתגלים –יש הסתגלות קלה יותר והסתגלות יותר קשה.  הסטטיסטיקה מציגה נתונים חיוביים: רק כ-3% מכלל הפעוטות לא מסתגלים. במקרים כאלה דרושה התערבות טיפולית רגשית של איש מקצוע".

לדבריה, "ככל שהילד אורייני יותר ומבין יותר, כך אנחנו נבין אותו יותר מן הסתם. אני ממליצה לדבר עם ילדים בכל גיל ובכל שלב, חשוב לשקף להם ולהסביר שאנחנו תמיד חוזרים לקחת אותם מהמסגרת, שלא חלילה תתפרץ אצלם חרדת נטישה.

כיצד ניתן לסייע לתינוק להסתגל למסגרת?

"כאשר ההורים משדרים שהם סומכים על המטפלות, הילדים מרגישים בטוחים הרבה יותר, וכך גם ההסתגלות תהיה פשוטה יותר.

"חשוב לערוך לילד היכרות מוקדמת והדרגתית של הפעוטון. כשילד מגיע למקום שזר לו, הפחד מפניו יגדל. כשהוא מכיר את המקום ואת הצוות, הוא חש יותר בטוח. אני ממליצה לערוך לו היכרות עם המבנה, עם החדרים ועם החפצים.

"כמו כן, מומלץ לשלוח אותו למסגרת עם חפץ מעבר מהבית, שיסייע לו לחוש ביטחון – זה יכול להיות צעצוע, שמיכה או כל דבר שעושה לו טוב – וכמובן שלא לשכוח את המוצץ והבקבוק".

אלזרע מבקשת להדגיש: "אסור להיעלם או 'לברוח' לילד בפתאומיות. לפני שאתם עוזבים אותו במסגרת וממשיכים ליום שלכם, חשוב להכין אותו, להסביר לו שאתם הולכים עכשיו, במילים ובמגע, ולתת לו כמה דקות לעבד את הבשורה. הרבה הורים מעדיפים ללכת כאשר הילד עסוק עם משחק למשל, או שהוא עם הגננת, כך הם לא צריכים להתמודד עם הבכי, אבל זו טעות גמורה. לצד זאת, חשוב שטקס הפרידה יהיה קצר, כי ככל שתמשכו אותה יותר, כך הפרידה תהפוך קשה יותר. עם זאת, אל תוותרו עליה".

אלזרע מבקשת לסיים עם המלצה דווקא לצוותים בגנים: "בשנים שביצעתי הדרכות בגנים, המלצתי להם לא לחשוש לפתוח אותם להורים לחלוטין, כדי שהם ירגישו בטוחים ושלא יחששו שמסתירים מהם משהו – בדרך כלל זה מסייע מאוד גם להורים וגם לילדים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום