לפני הכל, לשמור על הקיים: שיקום הפה וטיפולי שיניים אסתטיים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

על אף ההתקדמות הטכנולוגית ברפואת שיניים, עיקרון אחד לא השתנה: לשמר את הקיים ולהימנע ככל הניתן מפעולות טיפוליות שאינן לצורך. רופאת השיניים הוותיקה ד"ר מיכאלה מור מרחיבה על הטיפולים השיקומיים לפה ועל הטיפולים האסתטיים המשלימים

רופאת שיניים
053-6312096 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות חלו תמורות רבות בגישות הטיפוליות לשיקום הפה, הן מהיבטים הטכנולוגיים והן בשיטות הטיפול. חרף הקידמה, עיקרון אחד לא השתנה: לשמר את הקיים ולהימנע ככל הניתן מפעולות טיפוליות שאינן לצורך. ד"ר מיכאלה מור, אשר עוסקת בתחום רפואת השיניים זה שלושה עשורים ומתמחה במגוון רחב של טיפולים, ביניהם טיפולים משמרים, טיפולים משקמים ושחזורים אסתטיים, מרחיבה על הטיפולים השיקומיים לפה ועל הטיפולים האסתטיים המשלימים.

שיקום הפה הוא מושג רחב שקיים מזה שנים רבות ובדרך כלל מקושר לטיפולים אסתטיים שנעשים בעקבות מחסור בשיניים. מה השתנה בשנים האחרונות מההיבט הטכנולוגי והטיפולי?

"שיקום הפה נועד לשמור על גובה המנשך כדי למנוע מצבים שבהם השפתיים מתבלטות כלפי חוץ או כאשר השפה התחתונה עולה על השפה העליונה בעקבות מחסור בשיניים. כיום נהוג לשקם את הפה באמצעות השתלות שיניים, הן בשיטה המסורתית שכוללת פתיחת החניכיים מעצם הלסת, החדרת השתלים דרך הפתח ותפירת החניכיים, והן בשילוב טכנולוגית סריקה מתקדמת שמצלמת את חלל הפה ומשקללת את הממצאים עם צילומי הסי.טי של המטופל.

"הנתונים שנאספים משמשים כבסיס להכנת סד כירורגי, שמשמש את הרופא כעזר בעת ההשתלה. השימוש בסד מונע צלקות, משום שהפצע קטן יותר, ואילו הסיכון לזיהומים בטל בכ-80%. כמו כן, התהליך הרפואי כואב פחות וההחלמה מהירה יותר משום שיש פחות בצקות. פעמים רבות במעמד ההשתלה ניתן כבר להרכיב גשר זמני, כך שלמעשה המטופל מסיים את הטיפול עם שיניים שמוברגות אל תוך השתל החדש".

האם בכל מקרה המטופל יכול לסיים את הטיפול כאשר על גבי השתל מותקן גשר כתרים?

"תלוי בסוג העצם. אם בצילום CT נמצא כי העצם מסיבית וחזקה ויש התנגדות בעת הקדיחה, ניתן לבצע זאת, אך אם נמצאו חללים בעצם, לא ניתן להרכיב את גשר הכתרים והמטופל יקבל תותבת. ההמלצה במקרה זה היא להשתדל להימנע מהרכבת התותבת בפה, למעט בזמני האוכל, עד עשרה ימים לאחר ההשתלה, בהתאם לאורח החיים של האדם. לאחר מכן ההמלצה היא להתחיל להעלות בהדרגה את תדירות השימוש בתותבת, שכן התותבת יוצרת לחץ על רכס החניכיים".

מהו השלב הבא לאחר קבלת השיקום הזמני?

"בשלב הבא טכנאי המעבדה מייצר את השיקום הקבוע עבור המטופל, כלומר את הכתרים, ומבסס את חישוביו על נתונים מדיוקים שנסרקו מחלל הפה – צורת השיניים, ההשחזה, מיקום השיקום הקבוע והסגר הנכון. כיום ניתן לבצע כתרי זירקוניה ללא מתכות. כתרים אלה מאפשרים לאור להשתקף בצורה טבעית כשם שהוא משתקף דרך רקמת השן, ולכן גם האסתטיקה יפה וטובה יותר. כמו כן, אלה הם כתרים חזקים, שמתאימים מאוד לשימוש בחלק הקדמי של הפה".

האם היית ממליצה ליישם כתרי זירקוניה גם כשמדובר בשיקום נרחב?

"ניתן ליישם כתרי זירקוניה על גשר שכולל שתיים או שלוש שיניים, אך אין לנו עדיין די ניסיון כדי להמליץ על יישום כתרי זירקוניה בגשר שחסרות בו שיניים רבות. כתרי הזירקוניה הוכחו מחקרית כפתרון איכותי ועמיד, שנותן מענה מיטבי לשיניים הקדמיות, שתפקידן לחתוך ולנגוס במזון".

שיקום שיניים

פעמים רבות רופא השיניים נעזרים ביישור שיניים כפעולה מקדימה לשיקום. מדוע?

"במקרים שבהם השיניים לא ישרות, כאשר שן עולה על שן או כששן נשברה, נהוג להיעזר לפני השיקום ביישור שיניים מקדים על מנת שניתן יהיה להבטיח את איכות השיקום. לדוגמה, אם אדם עקר שן ולא ביצע פעולות לשיקום המקום באמצעות גשר או השתלה, הרי שלאורך השנים שיניו יחלו לזוז, בין אם מדובר על תזוזת השן הנגדית כלפי מטה ובין אם מדובר על תזוזת השיניים הסמוכות לשן שנעקרה לכיוון החלל שנוצר".

מה עושים במצב כזה?

"במצב כזה נדרש יהיה לסדר מחדש את השיניים סביב האזור ללא השן, להעמיד אותן מחדש במקומן וליישר אותן. רק לאחר מכן מבצעים את ההשתלה ולאחר חודשיים עד שלושה חודשים מבצעים את השיקום. משך התהליך תלוי במורכבות המקרה, בשיטת היישור, עם קוביות או עם סדים שקופים, במיקום השן החסרה. לדוגמה, שן טוחנת עם שלושה או ארבעה שורשים מצריכה פרק זמן ארוך יותר לצורך הזזה מאשר שן עם שורש אחד. לכן, כל מקרה נבחן בהתאם להתקדמותו".

לעתים לאחר תהליך של יישור שיניים אסתטי מתגלים כתמים שהצטברו על השיניים הכלואות לאורך השנים. מהו הפתרון?

"מצב זה רווח כשיש שן על שן באזור השיניים הקדמיות, ולא פעם כאשר מיישרים את השיניים מגלים כתם שנראה כמו קעקוע חום על השן האחורית. כתם זה נוצר כתוצאה מהצטברות של מזון, שלא ניתן היה לניקוי או כתוצאה מפגיעה בשכבת האמייל. הפתרון האסתטי העומד לרשותנו הוא ציפוי שיניים שניתן להדביק על השן המוכתמת. הציפוי, שעוביו כעדשה אופטית, מאפשר להאריך את השן ולשמר מראה אסתטי יותר".

ד"ר מור מדגישה: "לפעמים יש צורך בהשחזה מינימלית של השיניים לצורך הדבקת ציפוי החרסינה. בסופו של התהליך המטופל מקבל חיוך מאוזן לאוזן כאשר כל שיניו באותו הגובה, באותו הצבע ובאותה הצורה. הטיפול עמיד לשנים רבות, אך חשוב להימנע מביצוע פעולות שעלולות לגרום לשבירת זגוגית השיניים כמו חשיפה למהלומה או פיצוח מאכלים קשים עם השיניים".

שיקום שיניים

רפואת שינים משמרת – מה הכוונה?

"כל עוד אפשר לשמר ולטפל בשיניים הטבעיות של האדם, פתרון זה עדיף. כל עוד השורש בריא (גם אם בעבר בוצע טיפול שורש), הרכס נשמר וכך גם מבנה העצם של הלסת והחניכיים. לחלופין, במועד הוצאת השורש העצם מתחילה בתהליך של ניוון ונסיגה. חשוב להדגיש כי שתל משחזר שן אבל שתל הוא לא השן הטבעית, ולכן עדיף לשמר כמה שניתן את השן הטבעית באמצעות טיפול שורש וכתר, גם אם פתרון זה ישים עד לתקופה של עשור".

ד"ר מור מסכמת, "הרפואה כיום יותר ויותר משמרת את הקיים ומאפשרת לבחור בפתרונות פחות פולשניים. מסיבות אלו אני ממליצה לסגל לחיים הרגלים בריאים כבר מגיל צעיר – ללמד את הילדים לאכול פירות וירקות, לצחצח שיניים לאחר אכילת ממתקים ולדאוג לתזונה מאוזנת כדי לשמור על שיניים בריאות. אחת לשנה חשוב להגיע לביקורת אצל רופא השיניים, לא להמתין עם בעיות עד שהן הופכות לבלתי נסבלות. כמו כן, מגיל מסוים חשוב להגיע לפגישת ייעוץ עם מומחה חניכיים – המלצה זו נכונה כפל כפליים לנשים לאחר גיל המעבר בעקבות השינויים ההורמונליים ובעיות של אוסטאופורוזיס".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום