אקנה ופצעים בפנים: סוגים ושיטות טיפול

(0)
לדרג

המדריך המלא לפצעים ופצעונים בפנים: אילו מחלות עור גורמות לפצעים, מה הם הגורמים לאקנה ואיך מטפלים בפצעים ובצלקות בפנים?

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • פצעים בפנים עלולים להופיע עקב מחלות עור כמו אקנה, פסוריאזיס רוזציאה אך גם עקב גורמים סביבתיים כמו מזג אוויר, תכשירי טיפוח וחיידקים.
  • הגורם העיקרי לפצעים בפנים הוא פעילות בלוטות החלב בעור, המייצרות נוזל שומני טבעי בשם סבום. פעילות מוגברת של הבלוטות, לרוב בשילוב עם תאי עור מתים שלא הספיקו לנשור, עלולה לגרום לחסימת נקבוביות העור ולהיווצרות של נגעים תת עוריים שבהמשך יופיעו כפצעונים.
  • נשים נוטות לסבול יותר מאקנה עקב שינויים הורמונליים שגורמים לפעילות מוגברת של בלוטות החלב ולכן לעודף שומנים על העור. השינויים קורים בזמן הוסת, בשליש הראשון של ההריון ואף עקב גיל המעבר ושימוש בגלולות למניעת הריון.
    ___________________________________________

למה מופיעים פצעים בפנים?

פצעים בפנים יכולים להיגרם עקב מחלות עור כגון אקנה, פסוריאזיס ורוזציאה, אך גם עקב גורמים שאינם מחלתיים, וביניהם:

לחץ וחרדה - תקופות לחץ או רגעי משבר עלולים לגרום להופעת פצעים על גבי העור. מחלות עור כרוניות כמו הרפס או פסוריאזיס מושפעות גם הן מלחץ, כאשר חרדה עלולה לגרום להתפרצות המחלה.

חרדה עלולה להגביר את תגובת מערכת העצבים למתח, שמגבירה את שחרור ההיסטמין, חלבון המעורב בתגובת מערכת החיסון כנגד גורמי אלרגיה ולכן מופרש בתגובה לדלקת, פציעה או תגובה אלרגית בגוף וגורם לתהליך דלקתי המוביל להרס רקמות, לנפיחות, לאדמומיות ולגרד.

חיידקים - מגע יתר בעור הפנים, שימוש במברשות איפור מלוכלכות, שינה על גבי סדינים מלוכלכים - כל אלה הם דברים יומיומיים שמאפשרים לחיידקים להיות במגע ישיר עם עור הפנים שלנו ולגרום לדלקות, לזיהומים, לפצעונים ולפצעים למיניהם.

תכשירי טיפוח - ניקוי יתר של הפנים או שימוש בתכשירים שאינם מתאימים לסוג העור שלנו עלולים להזיק יותר מאשר לעזור. כשמנקים בצורה מוגזמת את עור הפנים למעשה מסירים שכבות הגנה טבעיות שמגנות מפני חיידקים וגורמים גם להפרשת יתר של שומן ולהופעת פצעונים. בנוסף, בלוטות החלב בעור עלולות להיסתם מהתכשירים ולגרום להופעת פצעונים.

מזג אוויר - עונות המעבר והחורף בישראל מתאפיינים באוויר יבש, שגורם להפרשת יתר של הנוזל השומני שמופרש מבלוטות החלב – הסבום. הסבום אמור לשמור על לחות העור ולהגן עליו מפני היובש המזיק, אך גם עלול לגרום לחסימה של נקבוביות העור ולכן להתפתחות פצעונים.

אקנה, פצעים בפנים

אקנה וסוגי פצעים בפנים. צילום: שאטרסטוק

בנוסף, בעונות החמות והלחות, עלייה ברמת הלחות המביאה להזעה,עלולה לגרום גם היא לפצעונים. חררה, או פריחת חום, היא פריחה הנגרמת עקב חסימה של נקבוביות העור. אלו מפרישות זיעה אך היא נלכדת מתחת לעור וגורמת לפריחה.

מחלות עור הגורמות לפצעים בפנים

אקנה - אקנה וולגריס היא  מחלת עור הגורמת להופעת פצעונים בפנים ולעתים גם בחזה ובגב. המחלה שכיחה במתבגרים, בילדים ואף במבוגרים. המחלה נגרמת עקב עלייה בפעילות של הורמוני המין, השכיחה בגיל ההתבגרות. עלייה בהורמוני המין מביאה לפעילות יתר של בלוטות החלב הממוקמות בעיקר בעור בפנים, בגב ובחזה. אקנה יכול להיגרם ממספר גורמים, הפועלים יחד או לחוד:

  • עלייה ביצירת הסבום, הנוזל השומני שמופרש מבלוטות החלב.
  • התרבות של חיידקי אקנה.
  • סתימת פתחי זקיק השיער.
  • דלקת בעור.

פצעי אקנה יכולים להיות דלקתיים ולא דלקתיים:

אקנה שאינו דלקתי – נגעים שאינם דלקתיים הנקראים קומדונים מופיעים עקב חסימת נקבוביות וזקיקי השיער על ידי הפרשות סבום של בלוטות החלב ואף על ידי תאי עור מתים. בתחילה, הבסיס של אלה הם מיקרו-קומדונים, נגעים פנימיים בעור שאינם נראים לעין. כאשר אלה מתפתחים הם מופיעים כקומדונים לבנים, המעידים שהפצעונים סגורים ולא נחשפו לחמצן, ובהמשך כשחורים כיוון שנחשפו לחמצן ומקבלים צבע שחור.

אקנה דלקתי – פצעונים דלקתיים, שמתפתחים מקומדונים ונקראים פופולות, מופיעים בגודל של עד 5 מ״מ, ופוסטולות, נגעים עם מוגלה.

אקנה נודולרי – נגעים דלקתיים בגודל מעל 5 מ״מ שעשויים להיות רגישים וכואבים. כאשר אינם מטופלים הם עלולים לגרום לצלקות בלתי הפיכות.

רוזציאה - רוזציאה היא מחלת עור הגורמת לאדמומיות בפנים, בעיקר על פני הלחיים, המצח והסנטר. היא נקראית אקנה של גיל מבוגר ומתפתחת לרוב אצל נשים עם עור בהיר שעברו את שנות השלושים לחייהן. המחלה מתבטאת כפריחה אדומה המלווה בצריבה ובנימיות דם מורחבות, ולעיתים גם בפצעונים דמויי אקנה שאינם קומדונים, המופיעים רק על הפנים (ולא על הגב והחזה בדומה לאקנה).

הגורמים לרוזציאה הם נטיה גנטית וגורמים סביבתיים שגורמים להרחבת כלי הדם. אצל נשים עם רוזציאה נמצאה רמה גבוהה של טפיל בשם דמודקס, הנמצא בעור בריא באופן טבעי אך בכמויות קטנות יותר, וכן של חיידק הליקובקטר פירולי במעיים.

פסוריאזיס (ספחת) - פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית ואוטואימונית הנגרמת עקב פעילות יתר של מערכת החיסון. תאי המערכת ביתר פעילות גורמים למצב דלקתי בעור, כך שתאי העור מצטברים במהירות על פני השטח של העור, לפני שהתאים הישנים הספיקו לנשור, וכך נוצרים קשקשים עבים, רבדים מגרדים, יבשים ואדומים על הקרקפת, הפנים, במפרקים, בברכיים, בגב, בחזה, בבטן, בציפורניים ובאיברי המין. כ-30% מחולי הפסוריאזיס מפתחים גם דלקת מפרקים שעלולה להוביל לנכות פיזית.

אחד מהגורמים למחלה הוא גנטיקה, כאשר 30% מהחולים דיווחו שיש להם היסטוריה משפחתית של פסוריאזיס. גם לאורח חיים לא בריא הכולל השמנת יתר, עישון, צריכת אלכוהול יש השפעה על התפתחות פסוריאזיס, וכן טראומה או לחץ נפשי, זיהומים, תרופות מסוימות כמו ליתיום, פרולול, נורמיטן ונורמלול, וכן גם דלקת גרון סטרפסטוקוקית ונגיף ה-HIV.

סבוריאה - סבוריאה היא מצב דלקתי של העור שמתגלם כאקזמה – אודם וקשקשת המופיעים בפנים, בקרקפת, בגבות, בין האף לשפתיים, באוזניים, בבית החזה העליון, בגב העליון ובקיפולי הגוף. הגורמים לסבוריאה אינם חד משמעיים, היא עלולה להיגרם מתגובת העור לפטריה מסוימת, אך היא אינה נחשבת למחלה פטרייתית.

תסמינים סבוריאה עלולים להחמיר בעונות הסתיו והחורף כשהטמפרטורות יורדות, בעקבות מתח ולחץ נפשי וכן בעקבות שינויים הורמונליים או מצבים נוירולוגיים כמו מחלת פרקינסון שעלולה להגביר את הסיכון להופעת הדלקת.

סוגי פצעים בפנים

קומודונים לבנים ושחורים – קומדון הוא זקיק שערה שנחסם על ידי תאי עור מתים ונוזלי שומן. הם עשויים להתפתח כראשים לבנים וראשים שחורים כתוצאה של היחשפות הלבנים לחמצן.

פפולות – קומדון שנעשה מודלק והפך לגבשושית אדומה וקטנה על העור. פפולה עלולה לכאוב ולהיות רגישה למגע. חיטוט ואי טיפול בפפולה עלולים לגרום לצלקת.

פוסטולות – גם פסטולה היא למעשה קומדון שהפך מודלק, היא נראית כמו ראש לבן ומוקפת בטבעת אדומה, שמתחת לפני השטח מכילה הצטברות מוגלה לבנה או צהובה. חיטוט בפסטולה עלול לגרום לצלקת.

נודולים – מצבור תאים נוקשה ונפוח הבולט דרך העור אך נמצא עמוק יותר מפני השטח.

ציסטה שומנית – ציסטה בעור היא שק סגור עם קרום חריג שעלול להופיע על גבי העור. ציסטה שומנית היא למעשה נודול שנגרם עקב שומן שחוסם נקודות ניקוז בעור, ולכן ציסטה זו מכילה את הסבום ושרידי עור.

מיליומים – נגעים ציסטיים קטנים ולבנים המכילים שומנים כלואים הנגרמים גם הם מחסימת נקבוביות העור. המיליומים מופיעים לרוב מסביב לעיניים, בבתי השחי, בזרועות ובצוואר. הם אינם מסכנים את הבריאות, אך נחשבים כלא אסתטיים.

פצעים תת עוריים בפנים

מרבית הפצעים המתפתחים על גבי הפנים מתחילים כנגע תת עורי, למשל קומדונים מתחילים כמיקרו-קומודנים, שעקב חסימת נקבוביות העור על ידי הצטברות שומן, מתפתחים כנגעים תת עוריים ובהמשך עולים מעל פני העור כראשים שחורים או לבנים. גם נודולים הם פצעים עוריים המתפתחים עמוק כמצבור תאים נוקשה ונפוח, אך ניתן לראות אותם על פני העור כבליטה נפוחה ונוקשה.

פצעים בפנים בתחילת הריון

הריון הוא גורם אפשרי להתפרצות אקנה, במיוחד בשליש הראשון של ההריון, בו ישנה עלייה בייצור ההורמונים בגוף הגורמים לפעילות מוגברת של בלוטות החלב בייצור הסבום, השמן הטבעי של העור. השומניות הזו, בשילוב עם תאי עור מתים, עלולה לגרום לחסימת נקבוביות העור, מה שמאפשר התפתחות של חיידקי האקנה לפצעונים מודלקים. שינויים הורמונליים דומים קורים במהלך המחזור החודשי ומשפיעים גם הם על התפרצות האקנה בפנים.

פצעים בפנים בגיל מבוגר

אקנה במבוגרים יכולה להופיע בשנות ה-30, ה-40 וה-50 לחיים ואף עלולה להופיע אצל מי שלא סבל מאקנה בגילאי ההתבגרות. התופעה במבוגרים נפוצה יותר אצל נשים מגברים. הגורם העיקרי באקנה אצל נשים מבוגרות הוא שינוי באיזון הורמונלי – סביב הוסת, במהלך ההריון, לפני גיל המעבר ואף במהלכו, וכן לאחר הפסקה או התחלה של גלולות למניעת הריון. בנוסף, הגורמים העיקריים לאקנה במבוגרים הם די דומים להתפתחות כללית של אקנה.

אקנה ופצעים בפנים של תינוק

בחודשים הראשונים לחייו ועד גיל שנתיים, תינוק עלול לפתח אקנה בפנים. המחקר הרפואי עוד לא הוכיח ממה נגרמת אקנה בתינוקות, אך ההשערות הן שהורמוני הריון ולידה עלולים לגרום להתפרצות אקנה גם בתינוקות.

אקנה בתינוקות

אקנה בתינוקות. צילום: שאטרסטוק

הטיפול הוא ברחיצה רגילה ולא על ידי תכשירים ותרופות המיועדים לטיפול באקנה של מתבגרים או מבוגרים. תינוקות עלולים לפתח מחלות עור נוספות המופיעות כנגעים על הפנים, כמו סבוריאה ומיליה.

שיטות טיפול בפצעים בפנים

טיפול באקנה של מתבגרים ומבוגרים נעשה במספר שיטות, תכשירים או תרופות במתן דרך הפה:

  • תכשירים אנטי בקטריאליים – תכשירים המכילים Benzoyl peroxide המשמידים חיידקים הגורמים לאקנה
  • רטינואידים מקומיים - מיועדים לשימוש חיצוני במריחה על העור ומסייעים בפעילות אנטי דלקתית, מטפלים במיקרו קומדונים ובפצעונים דלקתיים ולא דלקתיים.
  • אנטיביוטיקה – במריחה על גבי העור או במתן דרך הפה, מטפלת בחיידקים שגורמים להופעת פצעי בגרות.
  • גלולות למניעת הריון – מסייעות לנשים לאזן את רמות ההורמונים שגורמים לייצור מוגבר של חלב בעור.
  • איזוטרטינואין - החומר הפעיל שנמצא בתרופות רואקוטן וקיורטן ודומה מבחינה כימית לויטמין A מפחית ייצור שומנים טבעיים בעור ולכן מונע התפתחות של פצעוני אקנה.

טיפול בצלקות אקנה  - אקנה שאינה מטופלת או שהחמירה עקב התעסקות וחיטוט בפנים עלולה לגרום לצלקות בלתי הפיכות, אותן ניתן להסיר בטיפולים אסתטיים כירורגיים או שאינם פולשניים דוגמת טיפולי לייזר. לעתים עושים טיפול משולב, בו מחדירים חומרי מילוי שאמורים לשפר את מרקם העור ולשחרר את הצלקת השקועה, כמו גם טיפולי לייזר למיצוק העור.

שאלות ותשובות

איך להעלים מהר פצעים בפנים?

ניתן לעשות שימוש בתכשיר המכיל benzoyl peroxide. התכשיר נמכר בבתי המרקחת וברשתות הפארם. זהו חומר אנטי בקטריאלי שהורג את הבקטריות המובילות לפצעי אקנה.

איך לייבש פצעים בפנים?

ניתן לעשות שימוש בשמן עץ התה, טיפה אחת קטנה על גבי הפצעון תייבש אותו ותמנע התפתחות דלקת ואדמומיות.

איך למנוע פצעים בפנים?

פצעים בפנים נגרמים עקב הצטברות של תאי עור ישנים בשילוב עם שמן טבעי, המיוצר על ידי בלוטות החלב בעור, שחוסמים את נקבוביות העור. אחת הדרכים למנוע אקנה היא לשטוף פנים לא יותר מפעמיים ביום. שטיפת פנים מוגזמת עלולה לגרום לאקנה בגלל הסרת שכבות ההגנה הטבעיות של העור, שעלולה להוביל לפעילות יתר של בלוטות החלב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום