מחזור בהריון – האם מדובר במיתוס או בתופעה ממשית?

(49)
לדרג

התשובה חד משמעית: המחזור החודשי אינו מופיע בעת הריון, אך נשים רבות טועות ומזהות כווסת הפרשות דמיות, אדומות או חומות, במהלך ההריון. מהי המשמעות שלהן?

מאת: סתיו שינדלר

עיקרי הכתבה:

  • האם אפשר לקבל מחזור בעת ההריון? מרגע שאישה נכנסת להריון, אין סיבה שתקבל את המחזור החודשי, אבל נשים רבות נוטות לטעות בנושא. כלל אצבע לבחינה: אם הדימום יכול למלא פד או טמפון, אז כנראה שלא מדובר בהריון.
  • דימום דמוי מחזור בתקופת ההריון – יש מספר סיבות שעלולות לגרום לדימום בעת ההריון. למשל, דימום השתרשות, הפלה, הפלה כימית, דימום מצוואר הרחם בעקבות שינויים הורמונליים, הפלה מאיימת, היפרדות שליה ועוד.
  • איך מזהים אם מדובר בהריון או במחזור? תסמיני מחזור ותסמיני הריון הם דומים מאוד, לכן קשה לאבחן הריון רק בעזרת סימפטומים. הסימן המרכזי להריון הוא כמובן איחור במחזור החודשי, ולאחריו מומלץ לבצע בדיקת הריון ביתית או בדיקת דם.
    _______________________________________________

לפני שמתחילים לברר האם ניתן לקבל מחזור בזמן הריון, יש כלל אצבע שיכול לסייע בהבנה האם מדובר בהריון למרות הדימומים: אם הדימום יכול למלא פד או טמפון, אז זהו סימן לכך שכנראה האישה אינה בהריון. אולם, אם בוצעה קודם לדימום בדיקת הריון והיא חיובית והדימום הוא כבד, מומלץ לפנות מיד לרופא.

מחזור לעומת הריון

המחזור החודשי מחולק לשני שלבים – לפי הביוץ ואחריו. החלק הראשון, שידוע גם בשם "שלב השגשוג", מאופיין בשגשוג של רירית הרחם וזאת כהכנה להריון. החלק השני, שנקרא "שלב ההפרשה", מגיע לאחר הביוץ ונמשך כשבועיים.

תחילת המחזור מאופיינת בדימום קל ובהיר, אך ככל שהימים חולפים הדימום הופך אדום יותר ומאסיבי יותר, כך שצבע הדימום נוטה להתבהר לקראת סוף המחזור. כמו כן, ההבדלים בין מחזור להריון אמורים להיות ברורים: ברגע שאישה בהריון, אין סיבה שתקבל מחזור, אך מתברר שהנושא לא כל כך ברור. נשים מסוימות התבטאו בנושא ברשתות החברתיות ובמדיומים נוספים וסיפרו שהן קיבלו מחזור בתקופת ההריון, ולכן לא זיהו שהן בהריון. ההסבר לכך יכול להיות שהן פשוט דיממו במהלך ההריון מסיבות אחרות (לא מחזור), ומכאן באה הטעות.

עם זאת, דימום הוא בהחלט סימן אזהרה שדורש בדיקה, אך לא תמיד מדובר בתסמין דרמטי. נשים רבות חוו דימומים במהלך ההריון ועדיין הביאו לעולם תינוקות בריאים.

דימום דמוי מחזור בהריון

בתחילת ההריון, ובדרך כלל לאחר האיחור במחזור החודשי, נשים רבות חוות דימום השתרשות. הדימום מתרחש כאשר הביצית המופרית מתמזגת עם דופן הרחם והוא מתבטא בהפרשה אדומה או חומה. מדובר בדימום תקין לחלוטין. נשים רבות חושבות שמדובר בתחילתו של המחזור החודשי אך זהו למעשה סימן לקליטה של הריון.

סיבות נוספות לדימום בשליש הראשון של ההריון הן: הפלה (הרוב המהותי של ההפלות מתרחשות עד השבוע ה-12), דימום מצוואר הרחם בעקבות שינויים הורמונליים, הפלה מאיימת – הריון בסיכון להפלה שדורש מעקב, הריון כימי – הריון שלא התקדם ועוד.

גם בשלבים מאוחרים יותר של ההריון עלול להופיע דימום. במקרה של דימום בשלישי השני של ההריון, החל מהשבוע ה-15, מומלץ לגשת להידבק בדחיפות מפני שהדימום עלול להעיד על הפלה מאוחרת, וזאת בעקבות צירים מוקדמים או אי ספיקה של צוואר הרחם.

דימום בשליש האחרון של ההריון יצביע ברוב המקרים על הפרדת שליה. במקרה שבו שיעור ההיפרדות נמוך, הדימום לא ילווה בכאבים, אך במקרים שבהם שיעור ההיפרדות גבוה, הוא עלול להיות מלווה בכאבי בטן ו/או בצירים. מצב של היפרדות שליה עלול להיות מסוכן עבור האם והעובר ולכן חשוב לגשת להיבדק בעת הופעה של דימום בשלב זה של ההריון.

דימום בהריון

דימום בהריון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כאבי מחזור בהריון

כאבי מחזור מאופיינים בכיווצים של הבטן התחתונה, כאבים בשדיים ובפטמות, כאבי גב וכאבי ראש. גם בתקופת ההריון חוות נשים תסמינים זהים –מדוע זה קורה?

במהלך השליש הראשון והשני של ההריון, הגוף עובד "שעות נוספת" כדי להכין את עצמו לנשיאה ולצמיחה של העובר. שרירי הרחם נמתחים ומתרחבים, מה שעלול לגרום לכיווצים בבטן התחתונה – כאבים דומים מאוד לכאבי המחזור הידועים לשמצה.

כאבים בשדיים ובפטמות נגרמים בעקבות קולסטרום ("חלב ראשית") שמצטבר בשדיים וגורם לכאבים ולרגישות בפטמות החל מהשבוע ה-16 להריון. כאבי גב תחתון נגרמים בעקבות גדילת הבטן, אותה הגב מתקשה לסחוב, וכאבי ראש עלולים להיגרם בעקבות שתייה בלתי מספקת והתייבשות. לכן, חשוב מאוד לשתות המון בהריון וגם כדי לשמור על בריאותו התקינה של העובר.

איך מזהים אם מדובר בהריון או במחזור?

כאמור, תסמיני מחזור ותסמיני הריון הם דומים מאוד. לכן, קשה לאבחן הריון רק בעקבות סימפטומים. הסימן המרכזי להריון הוא כמובן איחור במחזור החודש, ולאחריו מומלץ לבצע בדיקת הריון ביתית או בדיקת דם. כמו כן, יש בדיקות ביתיות שמזהות הריון גם כמה ימים לפני האיחור, אבל ההמלצה היא ללכת על בטוח ולבצע בדיקה לאחר האיחור.

שורה תחתונה? אין דבר כזה מחזור בזמן הריון, אבל בהחלט קיימים מצבי דימום במהלך ההריון. הדימום שמגיע לאחר האיחור במחזור הוא דימום ההשתרשות - למעשה זהו הסימן לקליטת ההריון ולא מדובר בדימום מדאיג. לעומת זאת, הופעת דימומים בשלבים מאוחרים יותר בהריון כבר מצריכה בדיקת רופא באופן מיידי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום