הערכה גריאטרית – צעד קריטי לאיכות חייו של האדם המבוגר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כשתוחלת החיים הולכת ומתארכת, יש צורך מהותי כיום באנשי מקצוע שיטפלו באספקטים רבים של איכות החיים. הגריאטר ד"ר יעקב היימן, רופא מערך הדיור באקי"ם ירושלים, מסביר על חשיבות הליווי הגריאטרי לאדם המבוגר

רופא גריאטרי
077-9976310 (מספר מקשר)

כשד"ר היימן נקרא לטפל באישה בת 94 בשל זיהום בדרכי נשימה, התברר שמעבר לבעיה הרפואית, האישה היתה בדיכאון זמן ממושך והתרופות שנטלה יצרו תופעות לוואי שהשפיעו לרעה על חייה ועל תפקודה. ‏"הצעתי לה להיפגש מדי שבוע לשיחות כדי לטפל בפן הרגשי והשיחות הללו נמשכו עשר שנים", מספר ד"ר היימן ומוסיף כי על אף שמצבה לא היה פשוט – אלמנה ללא ילדים שחיה בגפה ובדידות - עם הזמן, תוך כדי תהליך הטיפול והעבודה הרגשית שעשו יחדיו, הדיכאון חלף והיא השלימה עם מצבה ועם עברה המורכב.

לאחר שעבר התמחות ברפואה פנימית בבית חולים ביקור חולים בירושלים, ד"ר היימן למד פסיכוגריאטריה בבית הספר ללימודי רפואה באוניברסיטת תל אביב וכן הוכשר כמטפל זוגי ומשפחתי. משנת 2000 ד"ר היימן הוא רופא מערך הדיור באקי"ם ירושלים וגריאטר המטפל באופן פרטי.

"בגיל השלישי והרביעי מתקיימים תהליכים פתולוגיים רבים כמו ירידה במצב הרוח או ירידה במצב המנטלי", הוא מסביר. "תהליכי ההזדקנות קורים בארבעה תחומים במקביל: בתחום הפיזי, המנטלי, הנפשי והמשפחתי. בכל אחד מהתחומים, העוצמה והמהירות של תהליכי ההזדקנות משתנה, ובנוסף, הירידה בתחום אחד משפיעה על שלושת התחומים האחרים בצורה ייחודית, על פי הגנטיקה, ההיסטוריה המשפחתית, האירועים בביוגרפיה האישית והסביבה הפיזית, הנפשית, החברתית והתרבותית שהאדם המתבגר מצוי בה", אומר ד"ר היימן.

מדוע חשוב להגיע לאבחון גריאטרי?

"בעיקר על מנת לזהות אלמנטים מסוימים הקיימים אצל אנשים מבוגרים אשר חיים איכות חיים ירודה משום שלא טיפלו בדברים בזמן הנכון. לדוגמה, אנשים שהיתה ירידה באיכות השמיעה שלהם והם לא טיפלו בכך, לא השתמשו במכשירי שמיעה, נסגרו מהסביבה ופיתחו דמנציה, או אנשים שלא רואים היטב ולא עברו ניתוחי קטרקט בזמן, ופתוחים להזיות".

הערכה גריאטרית

לדבריו, "יש צורך לעבור על התרופות שמבוגרים נוטלים, משום שלעתים הן תורמות להתפתחות דיכאון ודמנציה ואפשר לקבל במקומן תרופות אחרות. בנוסף, כמי שקיבל הכשרה כמטפל משפחתי, יש צורך מהותי לטפל לזהות את הבעיות המשפחתיות שחווים בזיקנה. לעתים הילדים חיים בחו"ל, חלקם בקשר עם ההורים המבוגרים ואחרים לא; לעתים קיימים גם סכסוכים משפחתיים שגוררים שינויים בצוואות, וגם אלה עלולים להשאיר משקעים לשנים רבות".

באיזה שלב כדאי להגיע להערכה גריאטרית?

"ברגע שיש פגיעה בתפקוד בכל תחום בחיים, וזה יכול לקרות גם בגיל 70. כשיש בעיות זיכרון או דיכאון, צריך לפנות להערכה גריאטרית".

איך ניתן להגיע להערכה גריאטרית?

"בכל קופות החולים יש מרפאות גריאטריות שבהן בודקים את היכולת המנטלית, אורח החיים, מצב הרוח ובדיקות פיזיותרפיסטיות כחלק מסל שירותי הבריאות, אך הבעיה היא שהתורים ארוכים. בנוסף, יש טיפולים גריאטריים פרטיים, שבמסגרתן אני מגיע לביקורי בית ובכך מקל גם על האדם המבוגר שמתקשה לצאת מהבית".

באילו אמצעים גריאטר מטפל באוכלוסיה המבוגרת?

"באמצעות שיחות ומכלול בדיקות וזיהוי אילו מצבים ניתן לשפר פיזיולוגית וגם רגשית. יש מחלות, כמו סוכרת או לחץ דם גבוה, שפוגעות בכלי דם ועלולות להוביל לפגיעה בלב או במוח, או לגרום לדמנציה. יש גם בעיות התנהגותיות. לדוגמה, קשישים מרגישים בודדים והדרך היחידה למשוך את תשומת לב בני המשפחה היא מבחינתם להיות חולה. גריאטר יכול לזהות אם האדם מולו חווה דיכאון או ירידה מנטלית כדי להתחיל לטפל ולשפר את איכות חייו של האדם המבוגר וגם את איכות החיים של משפחתו וקרוביו".

  • צור קשר
ד"ר יעקב הימן-גראטריה / פסיכו גראטריה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום