הגורמים, דרכי המניעה והטיפול: המדריך המלא לסובלים מכאבי גב

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעיות גב הן תופעה אורתופדית נפוצה, מטרידה וכואבת. מה גורם לכאבים, כיצד ניתן למנוע אותם ומה הן דרכי הטיפול האפקטיביות ביותר? פיזיותרפיסט מומחה מפרט

פיזיותרפיסט ,מומחה לאורתופדיה
077-2305041 (מספר מקשר)

בשלב כזה או אחר בחיינו, אנחנו צפויים לסבול מכאבי גב. יש כאלה שיסבלו מכאב קל שלא ישבש את שגרת חייהם, ולעומתם אחרים יחוו קושי שמגביל את תנועתם ומדיר שינה מעיניהם. חסן שמא, פיזיותרפיסט בעל ניסיון רב בטיפול בכאבי גב, מסביר מה גורם לכאבי הגב, כיצד ניתן למנוע אותם ומה הן דרכי הטיפול היעילות ביותר.

הגורמים לכאבי גב

שמא מציין כי קיימים גורמים שונים שעלולים להוביל לכאבי גב. הנה כמה מהעיקריים:

עומס ומאמץ פיזי: כשאנחנו מבצעים פעילות גופנית מאומצת מדי או לא נכונה, העומס שנגרם לשרירים מוביל להתכווצויות קשות בסיבי השריר ויוצר קשרים שעלולים להתבטא בתופעות אורתופדיות כמו "פריצת דיסק". במצב כזה, הדיסק (שקית הנוזל שנמצא בין החוליות) מתפרץ והנוזל מתפשט החוצה, לוחץ על העצב וגורם לדלקת עצבית ולמתח שרירי. מצב כזה גורם  לכאבים שיכולים להקרין לכיוון הרגל.

כאבי גב

לעומת זאת, "בלט" הוא מצב קל יותר, הנגרם כאשר הדיסק בולט מעט החוצה. בלט יכול לגרום גם ללחץ על העצב, אבל הוא לרוב קל והפיך יותר.

אורח חיים יושבני: בזמן ישיבה, הלחץ המופעל על החוליות גדול פי חמישה לעומת הלחץ המופעל עליהן בזמן הליכה למשל. אנשים שעובדים בעבודה משרדית, לרוב מורגלים לשבת זמן רב מול המחשב, מה שבפועל גורם לעומס על הגב ועל החוליות ומוביל להיחלשות השרירים בשל חוסר הפעילות שנוצר. מצב כזה מגדיל את הסיכוי לסבול מבעיות גב ומכאבים.

יציבה לא נכונה: אנשים הסובלים מעקמת, או כאלה שאינם מקפידים על עמידה או ישיבה נכונה, עלולים לסבול מאסימטריה במבנה הגוף, מה שעלול להוביל לבעיות גב. גם מבנה הגוף והתורשה משחקים תפקיד בעניין. אנשים הסובלים מעודף משקל או כאלה שבמשפחתם קיימים אנשים בעלי בעיות יציבה נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מפריצת דיסק, בלט ועוד.

מתח נפשי: זה לא סוד שלחץ ומצבי סטרס יכולים להשפיע על המצב הפיזי שלנו.

למעשה, זוהי גם אחת הסיבות שמובילות להתכווצויות שרירים ולדלקות, המשפיעות באופן ישיר על הגב לטווח ארוך.

הדרכים שיעזרו למנוע את כאב הגב הבא

יש גם חדשות טובות. לדברי שמא, קיימות לא מעט פעולות שאנחנו יכולים לעשות כדי להימנע מראש מכאבי גב, או לפחות לצמצם את הסיכוי לכך:

מודעות לגוף: חשוב להכיר את הגוף שלנו ולהיות מודעים ליכולותיו. הימנעו מהעמסת משקל כבד מדי והיו ערים לפעילויות הספורט שאתם מבצעים. זיכרו כי הפעלת עומס רב מדי על החוליות עלולה לעלות לכם ביוקר. אם אתם נאלצים להרים משקל כבד, היעזרו בחגורת גב שתתמוך בחוליות ותמנע עומס מיותר.

הימנעו מישיבה ממושכת: כאמור, אורח חיים יושבני הוא אחת הסיבות השכיחות ביותר לכאבי גב. לכן, גם אם אתם רגילים לשבת במשך מרבית שעות היום, עשו לעצמכם הרגל ונסו לקום לפחות אחת לחצי שעה. לכו כמה צעדים במשרד, מיתחו את השרירים והניעו את הזרועות.  על הדרך, אולי תוכלו לגרום לאנשים נוספים בסביבתכם להצטרף אליכם ולשמור על הבריאות.

חזקו את שרירי הגוף: לאחר שעות העבודה, נסו לשלב פעילות גופנית כמו יוגה, הליכה או שחייה. אם אתם רגילים ללכת או לבצע פעילות אירובית, אל תזניחו את העבודה האנאירובית שמטרתה לחזק את שרירי הגוף. בצעו סטים של אימוני חיזוק שרירים בהתייעצות עם מדריך מוסמך.

כאבי גב בהריון

בהריון? אל תוותרי אל אימון:  במהלך ההריון וככל שהרחם הולך וגדל, מופעל עומס גדול על החוליות. מומלץ להתמיד בפעילות מתונה המתאימה להריון כמו הליכה או שחייה למשל. גם שימוש בכדור פיזיו ועיסויים עדינים בהחלט יכולים להפחית מהעומס. מובן שתמיד מומלץ לחזק את שרירי הגוף עוד לפני ההריון. נשים שמקפידות על שילוב של כושר גופני בחייהן לרוב נהנות מהריון קל יותר ואפילו מלידה קלה יותר.

התחילו להתאמן בהדרגה: נרשמתם לראשונה למכון הכושר? בשעה טובה. עם זאת, חשוב שתקפידו על אימון המותאם לכם, ובעיקר – לפי הקצב שלכם. שילוב מהיר מדי של כושר בחיים עלול לגרום לפגיעה במפרקים, בגידים ובשרירים.

הטיפולים המומלצים להקלה על כאבי גב

שמא מציין מספר טכניקות שעוזרות לשפר ולהקל על כאבי הגב. לדבריו, כדי להקל על כאב קל–בינוני שמקורו בשריר תפוס, אפשר להיעזר בכריות מחממות או בעיסוי למשל. כמו כן, שיטות כמו אוסטאופתיה, מתיחות או פיזיותרפיה עשויות לשפר מאוד את הכאב ולהוביל לריפוי לטווח ארוך. גם שימוש בגלי הלם, דיקור יבש ומיטה למתיחה לומברית הן שיטות יעילות לשיפור כאבי גב.

שמא מבקש לציין שיטה חדשה שיכולה לסייע מאוד - ANF therapy  – שימוש בתדרים של חומצות נורו אמיניות. הוא מסביר כי שיטה זו מטפלת בכאב ובה בעת משקמת את האיבר הכאוב ואת האזור שסביבו. כמו כן, היא מטפלת בדלקת הנגרמת לעצב או השריר. השיטה אינה מבוססת על חומרים כימיים אלא על תדרים המותאמים לגוף ונקלטים במערכת העצבית. בתוך עשר דקות, הוא מציין, ניתן להרגיש את השיפור בכאב או בתפקוד.

לסיכום, כאבי גב הם תופעה מוכרת וכאובה שיכולה לשבש את התפקוד היומי ולגרום לתסכול רב. נסו להישאר בתנועה ככל שניתן, אל תשבו שעות רבות מול מסך המחשב ובצעו אימון גופני המותאם למצבכם לפחות שלוש פעמים בשבוע. אם אתם כבר סובלים מכאבים, פנו לפיזיותרפיסט מוסמך שיציע מספר אופציות לשיפור הכאב ולשיקום האזור הכאוב.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום