ה"קול" עובר: כך ניצלה הזמרת שלומית אהרון מאיבוד הקול לפני הופעה

(1)
לדרג
תוכן מקודם

לפני כשנה גילתה הזמרת שלומית אהרון שאבד לה הקול ומיד פנתה לד"ר מרגריטה ווליך, מומחית לאף-אוזן-גרון. כבר באותו הערב חזרה לשיר ללא כל הפרעה. כעת מספרת ד"ר ווליך על התופעה שמאפיינת זמרים, חזנים, מורים וכל מי שנוהג להשתמש בקולו למטרות קריירה

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות אף אוזן וגרון
053-6331612 (מספר מקשר)

שלומית אהרון היא זמרת מוכרת ומוערכת, שכבר שנים רגילה להופיע בפני קהל. לפני כשנה היא קמה בבוקר וגילתה שאיבדה את קולה. כיוון שבאותו הערב היתה אמורה להופיע בפני קהל, אהרון חיפשה פתרון מהיר לבעייתה ופנתה לד"ר מרגריטה ווליך, מומחית לרפואת אף-אוזן-גרון המתמחה בפוניאטריה (פון = קול, אטריה = טיפול) ומטפלת בבעיות קול וצרידות. להפתעתה הרבה של אהרון, כבר לאחר טיפול מקומי קצר קולה שב אליה והיא הצליחה להופיע כמתוכנן.

המקרה של אהרון אינו זר לד"ר ווליך. כבר שנים רבות שהיא מטפלת בזמרים, בחזנים (דויד ווינבך למשל), במורים ובכל מי שקולו משמש אותו לצורך עבודתו היומית. "מיתרי הקול שלנו הם איבר המשמש אותנו לשם הפקת קול. הצליל הבוקע מהגרון ועוצמתו, נגזרים לא רק מהמיתרים, אלא גם ממצב הסינוסים והריאות וכן ממבנה האף והלוע שלנו", היא מסבירה.

מה בעצם גורם לבעיות בקול?

"באופן כללי, אפשר לחלק את הסיבות לאורגניות ולפונקציונליות. הסיבות האורגניות כוללות בעיות כגון: יבלות, פוליפים, גידולים או גרנולומות (מעין בליטות). גם מצבי אלרגיה, דלקת בקנה, רפלוקס ועישון הם תופעות שבהחלט יכולות להשפיע על הקול.

"לעומת זאת, בעיות פונקציונליות מתרחשות בעת שימוש לא נכון במיתרי הקול - כששרים או מדברים לא נכון. לעתים, תופעה כזאת יכולה לגרום לנפיחות קלה של המיתר שבפועל גורמת לצרידות או לקול שאינו צלול. חשוב להבין שכדי להפיק קול צלול חייבת להתרחש סגירה מלאה של מיתרי הקול, ואצל זמרים ושחקנים הסגירה צריכה להיות ממש מדויקת. לעתים אפילו בעיה קלה שאינה נראית לעין עלולה לגרום לשינוי בקול, ובדרך כלל רק רופא מאוד מיומן יידע לזהות מצב כזה".

מיתרי הקול

כיצד מתבצע האבחון?

"במהלך האבחון, מוחדר לגרון דרך האף סיב אופטי, שבקצהו מצלמה זעירה. בשלב זה, המטופל מתבקש לדבר או לשיר בקולות בגבהים שונים, וכך ניתן לראות היכן ומתי מתרחשת בעיה".

מה כולל הטיפול במצב כזה?

"באופן כללי, הטיפול תלוי בסוג הבעיה. אם מדובר במצב הנגרם מרפלוקס למשל, אני בדרך כלל מפנה למומחה גסטרו כדי שייתן טיפול מתאים", מסבירה ד"ר ווליך. "לעומת זאת, כשאני מזהה שימוש לא נכון בקול אני מפנה לקלינאי תקשורת או למורה לפיתוח קול. כשמדובר במקרים הדורשים טיפול מידי, כפי שאירע במקרה של שלומית אהרון, השיטה שבה אני עובדת כוללת שימוש תרופתי מקומי, מה שמסייע בכיווץ האזור ומוריד את הגודש. כך למעשה מתאפשרת סגירה תקינה של המיתרים והמטופלים יכולים לשוב להשתמש בקול כרגיל. מובן שכאשר קיים חשד לגידול חלילה, אנחנו שולחים את המטופל לביופסיה ולהמשך בירור".

צרידות, שינוי בקול או איבוד קול, הן תופעות שכיחות המאפיינות אנשים שנוהגים לעשות שימוש רב בדיבור או בשירה - כמו למשל זמרים וזמרות, מורים ומורות או חזנים. "חשוב להבין", מסכמת ד"ר ווליך, "שמצב כזה יכול להיגרם מסיבות שונות, ולכן קיימת חשיבות לאבחן אותו ולטפל בו בהתאם לסוג הבעיה. לעתים קרובות, אנשים שסובלים מהבעיה לא מבינים מה גורם לה, ובמקרה כזה, כדאי לפנות למומחה לפוניאטריה שיידע לבצע אבחון מקיף ומדויק וגם להציע טיפול מיידי ויעיל בעת הצורך".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום