אמא'לה! מי מפחד מרופא השיניים?

(5)
לדרג
תוכן מקודם

באופן טבעי, ילדים רבים חוששים מפני ביקור אצל רופא שיניים. ד"ר עופר אלטברגר מעניק להורים עצות זהב כדי לצלוח את הביקור הבא במרפאה

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

"אמא'לה! אני לא רוצה ללכת לרופא שיניים" – מכירים את המשפט הזה? חרדה דנטלית היא תופעה מוכרת מאוד בקרב ילדים והיא לא פוסחת לא על ההורים ולא על מבוגרים בכלל. כשחושבים על זה, יש לא מעט גורמים שיכולים לעורר חרדות במרפאה: החדר הקטן שעמוס במכשור רפואי מאיים, הכיסא הגדול שלידו אנשי צוות בחלוקים לבנים. לכן, קשה לחשוב על ילד שירוץ אל הרופא השיניים בזרועות פתוחות, בדיוק כפי שקשה לדמיין סיטואציה דומה בעת קבלת חיסון או כל פרוצדורה רפואית אחרת שעלולה להיות כרוכה בכאב.

מה עושים? לד"ר עופר אלטברגר, מנהל מרפאת השיניים חיוך ראשון, יש כמה עצות שכדאי לאמץ. כדאי לנסות אותן כבר בפעם הבאה שאתם מתכוונים להגיע עם הילדים לביקור במרפאה.

הורים, הירגעו בעצמכם

לפני שאתם, ההורים, מתחילים לחשוב על דרכים יצירתיות שירגיעו את הילד/ה שלכם בביקור אצל רופא השיניים, שננו כלל חשוב: אתם צריכים להיות רגועים בעצמכם. ילדים רגישים מאוד להתנהגות ולמסרים שעוברים מהורים וקולטים מהר מאוד לחץ וחרדה. כדי שגם אתם תשדרו רוגע אמיתי, כדאי לבחור ברופא/ת שיניים בעלי ניסיון בטיפול בילדים, שעליהם תוכלו לסמוך בעיניים עצומות. כשאתם תשדרו ביטחון ותדעו שהילדים שלכם נמצאים בידיים טובות, סביר להניח שגם מפלס החרדה אצל הקטנים יפחת במקביל.

טיפול שיניים לילדים

היעזרו בשיטות הרגעה נוספות

אם בכל זאת לא הצלחתם להרגיע את הילד/ה לפני הטיפול, תוכלו להתייעץ עם הרופא לגבי עזרים נוספים שיוכלו לסייע להפחתת החרדה, כמו שימוש בגז צחוק או בסירופ מרגיע.

למילים יש כוח

"מחט", "זריקה" או "דקירה" הן מילים שעלולות להלחיץ ילדים קטנים, ובצדק. במקום זאת ביחרו בביטויים פחות מאיימים. תוכלו למשל לספר לילד/ה שעוד מעט הרופא "יטפטף מיץ שינה" לשן, שיעזור לה לישון בזמן הטיפול". בנוסף, נסו להימנע ממשפטים כמו "תהיה גיבור". כשאומרים לילד משפט מהסוג הזה, הוא באופן אוטומטי שואל את עצמו: "למה אני צריך להיות גיבור עכשיו?", "מה מחכה לי?", או "מה כל כך מאיים פה?".

אל תבטיחו פרסים

לא כדאי "לשחד" את הילדים בפרסים, משום שכך למעשה אתם משדרים להם שהם עומדים לעבור חוויה כל כך גרועה, עד כדי כך שהם חייבים להיות מתוגמלים עליה. חיבוק ומילת עידוד טובה תמיד יכולים לעבוד.

ד"ר אלטברגר מבקש להדגיש כי ככל כששומרים על השיניים מראש, הסיכוי לחורים, לעששת ושאר צרות, נמוך יותר. הקפידו להגיע עם הילדים לביקורת אחת לחצי שנה ווודאו שהם מצחצחים היטב שיניים פעמיים ביום. אם הם מתחת לגיל  שמונה, עיזרו להם בכך. מברשת חשמלית, אגב, יכולה להפוך את הצחצוח לחוויה מהנה יותר.

לסיכום, חרדה דנטלית היא תופעה מוכרת מאוד בקרב ילדים. כיום יש טכניקות שונות שיכולות לעזור במקרה הצורך – החל מבחירת המילים הנכונות ועד לעזרים משמעותיים יותר כמו גז צחוק, שיכולים לשמש את הילדים במקרים קיצוניים. בכל מקרה, חשוב שבשום אופן לא תוותרו על ביקור אצל רופא השיניים בגלל פחד, משום שהבעיה ממנה סובל הילד רק תלך ותחמיר.

ד"ר עופר אלטברגר הוא רופא השיניים והמנהל המקצועי של מרפאת "חיוך ראשון"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום