הפרעות אכילה בקרב ילדים ונוער – איך מזהים?

(8)
לדרג

הפרעות אכילה אצל ילדים ובני נוער עלולות להיות מסוכנות מאוד, בעיקר בגלל שהרבה פעמים הם מצליחים להסתיר זאת מכם, ההורים. כיצד, אם כן, מזהים את הבעיה?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • הפרעות אכילה בילדים ובני נוער - לעתים קרובות קשה מאוד לזהות הפרעות אכילה בקרב ילדים, אפילו עבור חלק מאנשי המקצוע שעוסקים בתחום. הפרעות האכילה עלולות להופיע בכל מיני אופנים, שלא בהכרח זהים למאפיינים אצל מבוגרים הסובלים מהפרעות אכילה.
  • 4 תסמינים להפרעות האכילה בילדים ונוער - אי עלייה במשקל בעת תהליך גדילה; אכילה פחותה או סירוב למזון ללא הסבר רציונלי; היפראקטיביות וחוסר שקט; צפייה בתכניות בישול.
  • זיהיתם שילדכם סובל מהפרעת אכילה? כך תטפלו: צרו קשר עם רופא הילדים שלכם. אם נראה רופא הילדים לא לוקח את החששות שלכם ברצינות, פנו לייעוץ נוסף. הוו תמיכה לילדכם וזיכרו, שהוא מתמודד עם קושי נפשי והתנהגות הרסנית.
    _________________________________________

הפרעות אכילה הן דפוסי אכילה הרסניים המשפיעים לרעה על הבריאות הנפשית והפיזית ועל יכולת התפקוד הכללית. למעשה, כל אדם יכול לסבול מהפרעת אכילה – בלי קשר לגיל, מין או מוצא אתני. הפרעות אכילה בקרב ילדים ובני נוער הפכו לנפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות, ובעיקר בתקופת הקורונה. הפרעות אלו הן מסוכנות ובמיוחד בקרב ילדים שגופם עדיין לא סיים את התפתחותו והם עדיין נמצאים בשלב שבו הם "מתעצבים". איך, אם כן, תזהו אם ילדכם סובל מהפרעת אכילה?

הפרעות אכילה בקרב ילדים

לעתים קרובות קשה מאוד לזהות הפרעות אכילה בקרב ילדים, הקושי קיים אפילו אצל חלק מאנשי המקצוע שעוסקים בתחום. ילדים הם לא "מבוגרים קטנים" והפרעות האכילה עלולות להופיע בכל מיני אופנים, שלא בהכרח זהים למאפיינים אצל מבוגרים הסובלים מהפרעות אכילה.

פעמים רבות הורים חשים אשמה על כך שלא זיהו והחמיצו את הסימנים של הפרעת אכילה בילדם, אך האשמה הזו אינה מוצדקת.  למרות שנראה שהפרעות אכילה נפוצות בתרבות שלנו, הסיכויים שילד יפתח הפרעת אכילה הוא נמוך למדי, ורוב ההורים אינם מודעים לאינדיקטורים הראשוניים. עם זאת, בדיעבד, הורים רבים מסוגלים לזהות כמה מסימני האזהרה המוקדמים ומתחרטים שלא קיבלו מידע טוב יותר לגביהם. כתוצאה מכך, החמצת הזדמנויות לאבחון מוקדם של הפרעת אכילה בקרב ילד היא עניין שמצער מאוד הורים, שכן טיפול מוקדם משפר משמעותית את תוצאות הטיפול.

הפרעות אכילה בילדים

כאמור, ילדים ומתבגרים צעירים לא בהכרח מציגים את הסימנים הברורים יותר (והסטריאוטיפיים) של הפרעת אכילה שנראים במבוגרים עם הפרעות אכילה. לדוגמה, מטופלים צעירים נוטים פחות לבולמוס או לסגל התנהגויות "מפצות" - התנהגויות שנועדו למזער את ההשלכות של אכילה מוגזמת, כגון טיהור, כדורי דיאטה ומשלשלים. ילדים גם מאובחנים יותר עם הפרעת צריכת מזון מגבילה (ARFID) בהשוואה לחולים מבוגרים.

מדוע ילדים מפתחים הפרעות אכילה?

הסיבה להתפרצות של הפרעות אכילה בקרב ילדים ונוער נעוצה בסביבה המשפחתית והחברתית כאחד. ילדים עם עודף משקל חשים לעתים נלעגים בשל כך על ידי הסובבים אותם, עלולים לפתח הפרעות אכילה. בנוסף, אידיאל היופי הקיצוני, זה המוצג ברשתות החברתיות ואליו ילדים נחשפים כבר בגיל מאוד צעיר, גורם גם לילדים שלא סובלים בהכרח מעודף משקל לפתח דימוי עצמי נמוך ולרצות לרדת במשקל כדי להידמות לכוכבי הרשתות.

ילדים שמפתחים הפרעות אכילה בשל גורמים אלה יגלו סימני מצוקה רגשיים כמו התכנסות, הסתגרות, עצבות, עצבנות וקושי בתקשורת. כמו כן, במקרים רבים גילם הצעיר מונע מהם לדבר על הנושא עם סוכני החברות שבחייהם, ולכן, האחריות של ההורים היא לזהות את הקושי הרגשי שעימו הם מתמודדים עמו. גורם נוסף להפרעות אכילה הוא אירוע טראומטי שהילד או הילדה חוו, שגורם להם לירידה בתיאבון ולא בהכרח כי הם רוצים לרדת במשקל. 

ארבעה סימנים מפתיעים להפרעות אכילה בילדים

אי עלייה במשקל בילדים בתהליך גדילה - מטופלים מבוגרים עשויים להצהיר שהם שמנים או להביע כוונות לקיים דיאטה, ולעתים קרובות הם גם יצליחו לרדת במשקל. עם זאת, אצל ילדים, ייתכן שאפילו לא תהיה ירידה ממשית במשקל. במקום זאת, הפרעת האכילה עשויה להופיע רק כחוסר צמיחה או עלייה במשקל. מעקב אחרי צמיחת הילד הוא בעיקר אחריות של רופא הילדים, אך לא כל רופאי הילדים מאומנים באיתור הפרעות אכילה.

לכן, כדאי שגם ההורים יפקחו עין על המשקל ועל קצב הצמיחה של ילדם. כמו כן, חלק מהרופאים יעריכו רק את משקלו של הילד בהשוואה לנורמות האוכלוסיה, מה שיכול להוביל ל"אבחון מפוספס". חשוב לכן להשוות גובה ומשקל מול תרשימי הגדילה של הילד בעבר.

מדידת גובה וצמיחה בילדים

אכילה פחותה או סירוב למזון ללא הסבר רציונלי - ילדים פחות נוטים להביע אי שביעות רצון מגופם. במקום זאת, הם עלולים לחבל בנסיונות לגרום להם לאכול מספיק כדי לשמור על משקל תקין. כמה מההתנהגויות שילדים מבטאים כוללים דחיית מאכלים שאהבו בעבר, חוסר רעב או הבעת רצון לאכול בריא יותר, וכן תלונות על כאבי בטן. שימו לב גם לשינויים פתאומיים בבחירות המזון, כמו רצון פתאומי להיות צמחוני או טבעוני – זה יכול להוות סימן להפרעת אכילה בסיסית ודרך נוספת עבור הילד לצרוך פחות קלוריות.

היפראקטיביות וחוסר שקט - אצל מבוגרים עם הפרעות אכילה רואים לעתים קרובות פעילות גופנית מוגזמת, אך אצל ילדים הפעילות פחות מכוונת מטרה. לא תראו אותם מבלים שעות בחדר כושר או מתרוצצים בשכונה. במקום זאת, הם עשויים להיראות חסרי מנוחה או היפראקטיביים ולנוע הרבה בצורה לא מכוונת מטרה.

עניין מוגבר בבישול וצפייה בתכניות בישול - סימפטום נפוץ נוסף הוא עניין מוגבר בבישול. בניגוד לתפישה הרווחת, לאנשים עם הפרעות אכילה מגבילות לא חסר תיאבון, אלא בדיוק להפך – הם רעבים וחושבים על אוכל כל הזמן.

מבוגרים עשויים לבשל עבור אחרים ולקרוא על בישול, או לאסוף מתכונים. אצל ילדים, לעתים קרובות אנו רואים עיסוק דומה בצפייה בתכניות בישול בטלוויזיה. הורים בדרך כלל חושבים שזה דבר טוב כיוון שהילד מתעניין באוכל, אך עם זאת, פעמים רבות זהו איתות לכך שהילד פשוט רעב, אז הוא "אוכל עם העיניים" כי הוא מעדיף להימנע מאוכל.

זיהיתם שילדכם סובל מהפרעת אכילה – איך מתמודדים?

הפרעות אכילה מתפתחות לרוב במהלך שנות ההתבגרות אך הן תועדו גם בילדים בבית הספר היסודי. ירידה במשקל אצל ילד שנמצא בתהליך גדילה היא חריגה, במיוחד אם ילדכם סבל בעבר ממשקל עודף.

אם זיהיתם שילדכם נאבק עם הפרעת אכילה, או שזיהיתם אחד מהסימנים שציינו לעיל, צרו קשר עם רופא הילדים. אם נראה שרופא הילדים לא לוקח את החששות שלכם ברצינות, סימכו על האינסטינקט ההורי שלכם ופנו לייעוץ נוסף. בין היתר, כדאי לקרוא וללמוד על הפרעות אכילה ובעיקר לנסות לדבר עם ילדכם ולהיות שם בשבילו בשעות הקשות הללו. זיכרו: הוא מתמודד עם מחשבות והתנהגות הרסנית, וכנראה לא יודע כיצד מפסיקים. במיוחד במצבים אלה הוא נזקק לכן ונדרשת התערבות הורית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום