שיניים: מי מפחד מצילומי רנטגן?

(8)
לדרג
תוכן מקודם

מטופלי שיניים רבים חוששים מצילומי רנטגן בשל ההשלכות הבריאותיות שלכאורה כרוכות בהם. רופא שיניים מסביר מדוע יש להפסיק לחשוש מצילומי רנטגן ולהתחיל לפחד מבעיות השיניים הצפויות לכם ללא מעקב ראוי המתאפשר לעתים אך ורק בזכות הצילומים

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

צילומי רנטגן נחשבים לבטוחים וחשובים, ולמרות זאת מתברר שיש לא מעט מטופלים שחוששים מפניהם ואפילו נמנעים מביקורת תקופתית אצל רופא השיניים בגללם. אם גם אתם נמנים עם אלה, כדאי שתקשיבו לד"ר עופר אלטברגר ממרפאת "חיוך ראשון", שמסביר כי "הקרינה הנפלטת בעת צילום רנטגן היא למעשה גל אור באנרגיה גבוהה, שבניגוד לקרני אור רגילות, אותן ניתן לראות, אורכי הגל שברנטגן אינם ניתנים לראייה באמצעות עין רגילה. למעשה, הקרינה הנפלטת בעת צילום שיניים היא הנמוכה ביותר מבין כל עוצמות הקרינה שמשדרים מכשירי בדיקה אחרים, כמו CT למשל".

רק כדי לסבר את האוזן, ד"ר אלטברגר מציין שכמות הקרינה הנפלטת מ-14 צילומי שיניים שווה ליום אחד של שהייה בשמש. לעומת זאת, צילום CT שווה ערך לשלושה חודשי שהייה בשמש. הבדל די משמעותי לכל הדעות.

סינר עופרת ושיטות צילום מתקדמות

חשוב לדעת שכיום משתמשים באמצעי זהירות שעוזרים להגן על הגוף ולצמצם את החשיפה לקרינה. כידוע, בכל צילום רנטגן נהוג להשתמש בסינר עופרת, מתכת המגנה על הגוף מפני החשיפה לקרינה.

ד"ר אלטברגר מסביר כי מטרתו של הסינר היא להגן על תאי הגוף שעלולים לעבור חלוקה, או במילים אחרות, העלולים לעבור מוטציות ולהתפתח לתאי סרטן. תאים אלה מצויים למשל באזור איברי המין ובבלוטת התריס באזור הצוואר. "לעומת זאת, תאי עצב כמו אלה הממוקמים באזור הראש והמוח, אינם עוברים חלוקה, לכן אין כל סכנה או חשש לצלם את אזור הראש גם ללא שימוש בסינר", מבהיר ד"ר אלטברגר. זו הסיבה לכך, לדבריו, שצילום זה בטוח גם עבור נשים בהריון על ידי הגנה עם סינר עופרת.

צילומי רנטגן לשיניים

גם שיטות הצילום השתנו. בעבר השתמשו בצילומים שצרכו קרינה חזקה. לעומת זאת, כיום משתמשים בצילומים דיגיטליים הצורכים קרינה מופחתת פי עשרה מהקרינה הקודמת. "אם בעבר היה נהוג להיכנס לחדר חושך כדי לפתח צילומי רנטגן, כיום ניתן להשתמש בסנסור דיגיטלי, שמעביר את התמונה ישירות למסך המחשב, מה שחוסך בכמות הקרינה הנדרשת", מסביר ד"ר אלטברגר.

אם כן, מדוע הצוות המטפל תמיד יוצא מחדר הטיפולים בעת הצילום?

"הסיבה לכך היא שקרינת רנטגן יומית היא כבר קרינה משמעותית יותר בשל האפקט המצטבר, ולכן במקרה שמדובר באנשי מקצוע שנחשפים לקרינה כזאת במשך ימים שלמים, מוטב לנקוט משנה זהירות. כיוון שהדלת עצמה מכילה עופרת, הצוות הרפואי יכול לצאת מהחדר בעת הצילום ולעמוד מאחורי הדלת ולכן הוא מוגן מפני קרינה גם ללא צורך להשתמש בסינר".

ומה לגבי מטופלים שבכל זאת מעדיפים לוותר על הצילומים?

"מטופלים שמוותרים על צילומי רנטגן צריכים להביא בחשבון שרופא השיניים, טוב ומקצועי ככל שיהיה, לא יוכל לאתר כל ממצא המתרחש בתוך החניכיים והלסת, משום שישנם אזורים נסתרים שאותם ניתן לראות רק באמצעות צילום. בדיקת שיניים שאינה כוללת צילום היא אינה בדיקה מקיפה דיה".

צילומי רנטגן לשיניים

מה אפשר לעשות כשסובלים מרפלקס הקאה בעת הצילום?

"אכן, ישנם אנשים הסובלים מרפלקס כזה בעת ביצוע הצילום, ובמקרים כאלה ישנן מגוון שיטות שיכולות לסייע, כמו תרגילי נשימה מיוחדים ושימוש בגז צחוק שעוזר למתן את הרפלקס. במקרה שאלה אינם מסייעים, אפשר לבחור בצילום פנורמי. אמנם צילום זה פחות מדויק אך כשאין ברירה, בהחלט ניתן להשתמש בו, ודאי כאשר האופציה השנייה היא לוותר לחלוטין על הצילום".

לסיכום, צילומי הרנטגן הם כלי חיוני המאפשר לרופא השיניים המטפל לבחון את הנזקים בחלל הפה, בעיקר במקומות שבהם קשה להבחין באמצעות העיניים בלבד. חשוב לבצע אותם במסגרת ביקורת תקופתית אצל הרופא אחת לחצי שנה, בייחוד כאשר מרבים באכילת מאכלים ומשקאות מתוקים.

ד"ר עופר אלטברגר הוא רופא שיניים והמנהל הרפואי במרפאת "חיוך ראשון"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין 

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום