צניחת איברי האגן ופתרונות ניתוחיים מתקדמים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

צניחת איברי האגן היא מצב נפוץ בקרב נשים והיא משפיעה על מכלול החיים – בריאותית, חברתית וזוגית. כיום קיימים פתרונות ניתוחיים מגוונים עם אחוזי הצלחה גבוהים ביותר, שמצליחים ליצור שיפור עצום בחיי היומיום של נשים רבות

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307093 (מספר מקשר)

רצפת האגן היא מערכת שרירים, כלי דם ורקמות המחזיקה במקומם את איברי האגן השונים - הרחם, שלפוחית השתן, החלחולת, ובאופן עקיף גם את הנרתיק. רצפת האגן היא אחת המערכות החשובות בגוף, שכן תקינותה הכרחית לתפקוד תקין של מערכת המין, השתן והצואה, על כל המשתמע מכך מבחינה בריאותית וחברתית.

פגיעה ברצפת האגן משמעה פגיעה ישירה בתפקודי היומיום החשובים ביותר של האישה – מבעיות בחיי המין, דרך כאבים ועייפות, ועד בריחת שתן ואפילו צואה.

התסמינים לפגיעה באיברי האגן רבים וכל אישה תחווה אותם באופן שונה. אלה יכולים לכלול כאבי גב תחתון, עייפות, תחושת מלאות וקושי בהתרוקנות, בלט מתוך הנרתיק, בריחת שתן, צואה או גזים, כאבים ויובש בנרתיק בעת קיום יחסי מין ועוד. אחד או יותר מהתסמינים הללו יכולים להעיד על צניחה של אחד או יותר מאיברי האגן ולכן כדאי להכיר אותם וללכת להיבדק בהקדם כאשר הם מופיעים.

צניחת איברי האגן

צניחת רחם

צניחת רחם מתרחשת לרוב כתוצאה מהריונות ולידות, גם שנים רבות לאחריהן. הפעלת לחץ לא מבוקר על שרירי הבטן, על ידי פעולות כמו הרמת משאות כבדים או שיעול כרוני כבד, עלולה להחמיר את הבעיה ותרום להחמרת רמת הצניחה.

איך זה מרגיש? התסמינים העיקריים של צניחת רחם הם תחושת כובד בנרתיק, ולעתים ממש ניתן לראות את צוואר הרחם בולט החוצה מתוך הנרתיק. הכובד שיוצרת הצניחה מתבטא לעתים גם בלחץ על שלפוחית השתן, וכתוצאה מכך בריחות שתן.

מה הטיפול? בעבר, הטיפול הנפוץ בצניחת רחם היה רדיקלי וכלל כריתת רחם. כיום ישנם ניתוחים חדשניים שבמקרים רבים מאפשרים שימור של הרחם והקלה על הצניחה. הניתוחים השונים ניתנים לביצוע בגישה נרתיקית, בטנית או לפרוסקופית, תוך שימוש ברקמות שנלקחות מגוף המטופלת, ברשתות ביולוגיות או סינתטיות או בטכנולוגיות אחרות. כאשר אישה עדיין אינה מוכנה לניתוח, ניתן לתמוך בצניחת הרחם על ידי אביזרים ייעודיים המותאמים לה אישית, ושיכולים לתמוך ברחם עד שניתן יהיה לבצע ניתוח לתמיכה קבועה.

צניחת קירות הנרתיק

היחלשות רצפת האגן עלולה לבוא לידי ביטוי בצניחת קירות הנרתיק. לצד הריונות ולידות, שהן הסיבות העיקריות לצניחת קירות הנרתיק, גורמים נוספים הם שינויים הורמונליים, גיל המעבר, השמנה, מחלות כרוניות שונות ועוד.

איך זה מרגיש? צניחת קירות הנרתיק תתבטא לרוב בצניחת הקיר הקדמי, פעמים רבות יחד עם צניחת שלפוחית השתן. התסמינים העיקריים הם בעיות בהטלת השתן (קושי או תכיפות בהטלת השתן) ולעתים תהיה בליטה של הקיר אל מחוץ לנרתיק, שיוצרת כאבים ביחסי מין ולעתים אף כאבים ספונטניים בכל אזור הפות והבטן התחתונה.

מה הטיפול? הטיפול בצניחת קירות הנרתיק הוא ניתוח במהלכו מבוצעת גם הצרה של הנרתיק, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות שמשמרות עד כמה שניתן את כל איברי האגן, עם תיקון ושיפור מה שנפגע. הניתוח הוא גם הזדמנות עבור נשים המעוניינות בכך לבצע שינויים אסתטיים הרצויים להן. מטרתם של ניתוחים אלה לעצב מחדש את הנרתיק באופן חיצוני ופנימי, והם עשויים לתרום, נוסף על הרגשה טובה יותר עבור אישה שמבקשת שינוי אסתטי, גם לתחושה פיזית טובה יותר במהלך קיום יחסי מין.

צניחת שלפוחית השתן

צניחת שלפוחית השתן יכולה לקרות בפני עצמה או יחד עם צניחת איברי אגן אחרים, כתוצאה מהיחלשות רצפת האגן לאחר לידות ובשל הפעלת לחץ תוך בטני.

איך זה מרגיש? התסמינים העיקריים הם תחושת כובד בנרתיק ולעתים ניתן לראות רקמה ואפילו את קצה השלפוחית מחוץ לנרתיק. כתוצאה מכך, הסימפטום העיקרי יהיה קושי במתן שתן או דליפת שתן בלתי נשלטת.

מה הטיפול? מאחר שאחוז גדול מאוד של הנשים סובל מדליפות שתן, ההמלצה היא להתחיל בטיפולים שמרניים של תרגילי פיזיותרפיה שונים, אך כאשר ישנה צניחה בולטת או כאשר איכות החיים נפגעת מאוד – הפתרון הוא ניתוח. הניתוחים לטיפול בצניחת שלפוחית השתן הם כיום ידידותיים בהרבה ממה שהיו בעבר, שמרניים, ומותאמים אישית לכל מטופלת על פי מצבה הרפואי ורצונותיה.

צניחת איברי האגן

ניתוחים חדשניים שמחזירים את איכות החיים

צניחת איברי האגן היא בין המצבים הרפואיים הקשים ביותר, שכן מעבר לבעיות הבריאותיות שהיא יוצרת היא מלווים בבושה, בהימנעות חברתית ולעתים אף בבעיות בזוגיות. הפתרונות שקיימים היום הם מגוונים, מותאמים אישית, עם אחוזי הצלחה גבוהים ביותר ומשני חיים ממש. נשים רבות שעברו ניתוחים לתמיכה באיברי האגן מעידות על שיפור עצום בחיי היומיום ועל תקווה מחודשת לחיים טובים.

צילומים: שאטרסטוק

  • צור קשר
ד"ר זולוטניק לאוניד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום