הפרשות מהנרתיק – בעיה שכיחה אך לא מטופלת מספיק

(64)
לדרג

מתי הפרשות מהנרתיק מעידות על דלקת ואיך תדעי אם הן תקינות? כל המידע על הפרשות מהנרתיק לפי צבע, המחזור החודשי והמצב ההורמונלי שלך

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • הפרשות מהנרתיק הן תופעה טבעית שמקורה בבלוטות בתוך הנרתיק ומצוואר הרחם. הפרשה תקינה מהנרתיק תהיה לבנה, שקפקפה, חסרת ריח וללא סימפטומים נוספים.
  • הסמיכות, הצבע והסימפטומים המלווים להפרשה מעידים על השלבים השונים במהלך המחזור החודשי, חלקם עלול להעיד על דלקת או זיהום ועל צורך בהתייעצות עם רופא/ת נשים
  • להפרשה לא תקינה שמקורה בדלקת לרוב יתלוו סימפטומים כמו ריח רע וחזק, סמיכות, גרד, גירוי, שריפה וכאב. יש להתייעץ עם רופא/ת נשים על מנת לאבחן ולטפל במקור לסימפטומים.
    ______________________________________________________

מה הן הפרשות מהנרתיק?

הפרשות מהנרתיק הן תופעה טבעית הנובעת מבלוטות בתוך הנרתיק והפרשות מצוואר הרחם. הפרשה תקינה מהנרתיק תהיה חומצית (ph 4.5-5), תכיל תאים ישנים שנשרו מדפנות הנרתיק, חיידקים והפרשות מצוואר הרחם, ותופיע כנוזל לבן, חסר ריח, שקוף או צהבהב. הפרשה תקינה אינה אמורה להיות מלווה בתסמינים כגון ריח לא נעים, גרד או כאב, סימפטומים אלה עלולים להעיד על דלקת ואם הם מופיעים, יש להתייעץ עם רופא/ת נשים.

כמות ההפרשה הווגינלית משתנה מאישה לאישה, כמו גם הצבע, הכמות והסמיכות משתנים בהתאם לגורמים הורמונליים, למחזור החודשי, אוכלוסיית החיידקים בנרתיק ולגורמים הקשורים ליחסי מין.

איך הפרשות מהנרתיק אמורות להיראות?

הפרשות מהנרתיק משתנות בהתאם לימי המחזור החודשי:

  • בימי הווסת 1-5 – ההפרשה תהיה למעשה דימום, כאשר רירית הרחם נושרת.
  • בימים לאחר הווסת 6-14 – לרוב תהיה הפחתה בהפרשות מהנרתיק, מאחר שהביצית מתחילה להתפתח. הפרשה בימים אלה תהיה רירית ודביקה, בצבע לבן או צהוב.
  • בימים שלפני הביוץ 14-25 –ההפרשה תהיה פחות סמיכה, בדומה לחלבון הביצה. לאחר הביוץ, ההפרשה תחזור להיות דביקה ורירית.
  • בימים לפני ימי הווסת 25-28 –ההפרשות יהיו פחות סמיכות ופחותות.

על מה מעידות הפרשות חומות מהנרתיק?

הפרשות נרתיקיות חומות יכולות להופיע עקב מספר מצבים:

  • דימום שנותר בנרתיק לאחר הווסת והתחמצן, לכן קיבל את צבעו החום. יכול להופיע לפני או אחרי הווסת.
  • חוסר איזון הורמונלי – ההורמון אסטרוגן לוקח חלק במחזור החודשי, עלייה באסטרוגן מעודדת את תהליך הביוץ. ירידה תקינה באסטרוגן תוביל לדימום הווסת, בעוד שמחסור באסטרוגן יכול לגרום לשבירת רירית הרחם בנקודות שונות במהלך המחזור החודשי ולמספר תופעות לוואי, ביניהן הפרשות חומות.
  • נטילת אמצעי מניעת הריון הורמונלי - גלולות למניעת הריון כמו גם התקן רחמי הורמונלי יכולים לגרום לדימום ולהפרשות חומות.
  • שימוש בתרופות מסוימות
  • דימום קל במהלך הביוץ – כ-3% מהנשים יחוו דימום קל במהלך הביוץ.
  • מעבר לכך – כל דימום שאינו תקין יכול להיקשר במספר מצבים בריאותיים שאינם תקינים, וכדאי להתייעץ עם רופא/ת נשים.

הפרשות מנרתיק

צילום: שאטרסטוק

מה הן הפרשות לבנות מהנרתיק?

הפרשות לבנות או שקופות, חסרות ריח, הן לרוב הפרשות תקינות הקשורות בשינויים הורמונליים לאורך המחזור החודשי. כל עוד אינן מלוות בגרד, צריבה או כאב, הן נחשבות לתקינות. אולם, אם ההפרשה הלבנה מלווה בסמיכות שמזכירה גבינת קוטג׳, ריח רע או כאב, גרד, צריבה, שריפה, גירוי, אודם וכדומה, ככל הנראה מדובר בדלקת.

סימנים אלה מזוהים ביותר עם זיהום פטרייתי, הנגרם מפטריית הקנדידה שהיא פטריה הנפוצה במערכת העיכול. הימצאות הקנדידה במערכת העיכול כשלעצמה אינה גורמת נזק, אך כשהיא גורמת לדלקת, מתגלים הסימפטומים בנרתיק. את הקנדידה ניתן לאבחן באמצעות תרבית, ואז לתת טיפול מותאם אם באמצעות משחה מיועדת, כדורים או נרות.

מה הן הפרשות צהובות מהנרתיק?

הפרשות צהובות בהירות הן לרוב תקינות. הפרשות עם גוון ירקרק, צהוב חזק וכהה, המלוות בסימפטומים כמו ריח חזק, גרד, צריבה או כאב, יכולות להעיד על דלקת או זיהום, בין אם דלקת חיידקית של הנרתיק או טריכומונס.

הטפיל טריכומונס מועבר באמצעות יחסי מין. מוערך כי כחמישית מהנשים ועשירית מהגברים נדבקים בו. אצל גברים, הטפיל התוקף מורגש באמצעות צריבה במתן שתן. אצל נשים, דלקת קשה של הטפיל תגרום להפרשה צהובה עם ריח חזק, גירוי וגרד, אודם ורגישות, צריבה בקיום יחסי מין ובעת מתן שתן. ניתן לאבחן את הטפיל באמצעות בדיקת ההפרשה. הטיפול מתבצע באמצעות אנטיביוטיקה שמחסלת את הטפיל.

מה מכילות הפרשות מהנרתיק בילדות ואצל מי שלא בגיל הפריון?

ילדות שעוד לא חוו את הווסת הראשונה ונשים בגיל המעבר יחוו הפרשה פחותה מאלו שבגיל הפריון. הפרשה תקינה לא בגיל הפריון לא תהיה חומצית (ph סביב 7) ותופיע בצבע לבן, צהבהב או שקוף, ללא ריח.

איך להפסיק הפרשות מהנרתיק?

האם ניתן להפחית הפרשות מהנרתיק? בכל הקשור בהפרשות תקינות, שמקורן אינו דלקות או זיהומים, לא ניתן להיפטר מהן. זוהי תופעה טבעית הנקראת גם ״הפרשות פיזיולוגיות״ מאחר שלווגינה יש מנגנון היגיינה עצמי הנשמר באמצעות אותן הפרשות שעוזרות להפריש חיידקים מזיקים, כמו גם רמת החומציות שמונעת התפתחות אורגניזמים מזיקים בנרתיק, כמו פטריות.

פד

שטיפות אינטימיות, טמפונים, פדים ותחבושות, במיוחד בניחוח, עלולים לגרום לחוסר איזון בפלורה הטבעית של הנרתיק. צילום: שאטרסטוק

למעשה, יש להימנע משטיפות של הנרתיק והחדרת תכשירים שעלולים לפגוע ברמת החומציות התקינה בנרתיק ולגרום להפרשות יתר שאינן תקינות ולהתפתחות של דלקות לא רצויות. מוצרי היגיינה נשית כמו שטיפות אינטימיות, טמפונים, פדים ותחבושות, במיוחד כאלה בניחוח, עלולים לגרום לחוסר איזון בפלורה הטבעית של הנרתיק.

על מנת להיפטר מהפרשות שנגרמות מהימצאות דלקת או זיהום בנרתיק, יש להתייעץ עם רופא/ת נשים על מנת לאבחן את הבעיה המדויקת ולקבל טיפול רפואי מתאים. לרוב, לאחר הטיפול, הסימפטומים שנובעים מזיהום או דלקת, כולל הפרשות חריגות, ייעלמו.

ועצה חשובה: כדי להימנע מזיהומים וממחלות מין הגורמים להפרשות לא תקינות, כדאי לעשות שימוש בקונדום בעת קיום יחסי מין, המונע הידבקות במחלות מין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום